Volvo C30 Laddproblem

Stromma
9 februari 2019 · 8 Inlägg

Tjena

Min dotter har en Volvo C30 1.8F.
I december kördes bilen, stog över natten, för att vara helt död morgonen efter. Noll i batteriet. Batteriet byttes. Multimetern visade  14,6-14,8 med bilen igång.

Jag satte gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,4 volt. Utgick ifrån att det var batteriet som var slut då den verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen som började några veckor innan det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.

I helgen blev hon stående. Allt fungerade för att plötsligt bara dö och lampan"elservice erfordras" tändes. Åker dit och tar med det gamla batteriet. Batteriet i bilen var mycket riktigt stendött. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.

Hursomhelst så startar den och allt ser ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Halvvägs tänds "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdör. Bogserar till kompisen.

Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och då laddade den runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickar något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dör. Sedan luktade det bränt men han hittande inte vad det var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.

Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?

Har den nån skyddsfunktion som stänger av laddningen om den laddar för mycket med? Dvs vi mäter och den laddar ok för att sedan stänga av när varvtalet går upp, varpå den drar ur batteriet?
För hög laddström är det enda jag kan tänka mig som gör att polerna blir varma om det inte är en större kortslutning någonstans.

Tacksam för alla tips!



Uppdatering
Med laddat batteri kopplade kompisen på batteriet igen för att läsa felkoder. Han hann bara lägga på polerna så började det ryka om generatorn och lukta bränt så han skruvade inte ditt dom. Generatorn blev så varm att han väntade en halvtimme innan han vågade lämna garaget för brandriskens skull.

Så generatorn eller något i den verkar definitivt vara toast.

Batteriet sitter åter på laddning och idag ska han koppla ur generatorn samt se över kablarna så det inte är kortslutning någonstans innan han kopplar in batteriet. Då kanske han kan få några felkoder.

Går det att starta utan generatorn eller stänger elektroniken av då?

Tänker att om det verkar fungera bra då förutom avsaknad av laddning så talar det för att det bara är generatorn som har gett upp.

Några andra kända fel på C30 man borde kolla?

Strömma

/Strömma
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Man kan faktiskt köra närmare 1 timme med fulladdat batteri utan generator ,under förutsättning att man kopplar bort all onödig förbrukning.
Man kan däremot inte köra enbart på generatorn för då har energien ingenstans att ta vägen.
I detta fallet så är det väl ganska självklart att generatorn är felaktig.
Däremot skulle det nog komma någon felkod om generatorn saknas..
Om inte , så när spänningen sjunker för lågt..
En ny generator går väl på sisådär en 4500 och ska bilia byta så går väl totalkostnaden på runt 8 k..

Senast redigerat av _- (9 februari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stromma
9 februari 2019 · 8 Inlägg

_- skrev:
Man kan faktiskt köra närmare 1 timme med fulladdat batteri utan generator ,under förutsättning att man kopplar bort all onödig förbrukning.
Man kan däremot inte köra enbart på generatorn för då har energien ingenstans att ta vägen.
I detta fallet så är det väl ganska självklart att generatorn är felaktig.

Tack för svar!

Anledningen till frågan är att om jag har förstått det rätt så styrs laddningen på just C30, S40N och V50 till viss del av datorn i bilen, och då kanske systemet stänger av alternativt att man ställer till med något om man försöker starta utan generatorn inkopplad.

Att det är något fel på generatorn är klart så den kommer att lämnas till en firma här som är ruskigt duktiga på bilel, och i och med att dom är så pass välrenommerade så låter jag hellre dom renovera och felsöka den än att köpa en ny bytes. Då vet jag att det blir bra.

Frågan är hur man gör för att kolla om det beror på något annat? Dvs om generatorhaveriet inte är det ursprungliga problemet utan en bieffekt av att något annat är fel?

/Strömma
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Skulle inte förvåna om det är samma generator som på v50, där detta är ett välbekant fel.
Är generatorn från/runt 2008, så förvånar det inte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stromma
9 februari 2019 · 8 Inlägg

_- skrev:
Skulle inte förvåna om det är samma generator som på v50, där detta är ett välbekant fel.
Är generatorn från/runt 2008, så förvånar det inte..

Tror det är samma på dom, och jo, bilen är från 2007 eller 2008 tror jag. Vet inte exakt miltal, men den har passerat 15k så det är nog i sig inget konstigt om generatorn ger upp. Vanligt fel på dom alltså?

/Strömma
it_mutt Avstängd
9 februari 2019 · 10 388 Inlägg

_- skrev:
Man kan faktiskt köra närmare 1 timme med fulladdat batteri utan generator ,under förutsättning att man kopplar bort all onödig förbrukning.
Man kan däremot inte köra enbart på generatorn för då har energien ingenstans att ta vägen.
I detta fallet så är det väl ganska självklart att generatorn är felaktig.
Däremot skulle det nog komma någon felkod om generatorn saknas..
Om inte , så när spänningen sjunker för lågt..
En ny generator går väl på sisådär en 4500 och ska bilia byta så går väl totalkostnaden på runt 8 k..

1 timme? Körde GBG->Malmö med kass generator. Så det går att kör mer än "närmare 1 timme" om man inte har "igång" mer än absolut nödvändigt.

- - - - - - -

Hoppar man från BOSCH och ex.vis till Valeo, så halveras nypriset för generatorn (till just runt 2000kr)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stromma
9 februari 2019 · 8 Inlägg

Är regulatorn en fast del av generatorn eller måste man köpa den separat?

it_mutt skrev:
Hoppar man från BOSCH och ex.vis till Valeo, så halveras nypriset för generatorn (till just runt 2000kr)

Gissningsvis så hamnar en renovering hos Lindèns på 2k. Men det är bara en gissning, och om det blir väsentligt dyrare kanske man ska kolla på andra alternativ. Hur är kvaliteten på Valeo jämfört med Bosch och var får man tag på dom?

Senast redigerat av Stromma (9 februari 2019)

/Strömma
xXSammy
9 februari 2019 · 6 566 Inlägg

Stromma skrev:
Är regulatorn en fast del av generatorn eller måste man köpa den separat?

it_mutt skrev:
Hoppar man från BOSCH och ex.vis till Valeo, så halveras nypriset för generatorn (till just runt 2000kr)

Gissningsvis så hamnar en renovering hos Lindèns på 2k. Men det är bara en gissning, och om det blir väsentligt dyrare kanske man ska kolla på andra alternativ. Hur är kvaliteten på Valeo jämfört med Bosch och var får man tag på dom?

Lagerna brukar gå sönder ungefär samtidigt som generatorn slutar ladda på 1.8F, ingen ide att plocka isär.
Edit: Minns jag rätt så är Valeo original leverantör.

Senast redigerat av xXSammy (9 februari 2019)

De/Dem
it_mutt Avstängd
9 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Stromma skrev:
Är regulatorn en fast del av generatorn eller måste man köpa den separat?

it_mutt skrev:
Hoppar man från BOSCH och ex.vis till Valeo, så halveras nypriset för generatorn (till just runt 2000kr)

Gissningsvis så hamnar en renovering hos Lindèns på 2k. Men det är bara en gissning, och om det blir väsentligt dyrare kanske man ska kolla på andra alternativ. Hur är kvaliteten på Valeo jämfört med Bosch och var får man tag på dom?

Valeo tillverkar "tonvis" med elpryttlar. Är inte ovanligt med Valeo-delar original i bilar. Hur det är på/hos Volvo har jag ingen aning om. Men, tydligen inte omöjligt att det är Valeo original.

Ptja, ta en titt på ex.vis bildelaronline24 eller liknande. De brukar ha lite större utbud. Men, se till att du beställer rätt del (en del bilar har ju ett par olika varianter inom modellen, och då listas alla som "passande"....görs iofs även på Mekonomen och liknande så)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stromma
9 februari 2019 · 8 Inlägg

xXSammy skrev:
Lagerna brukar gå sönder ungefär samtidigt som generatorn slutar ladda på 1.8F, ingen ide att plocka isär.
Edit: Minns jag rätt så är Valeo original leverantör.

it_mutt skrev:
Valeo tillverkar "tonvis" med elpryttlar. Är inte ovanligt med Valeo-delar original i bilar. Hur det är på/hos Volvo har jag ingen aning om. Men, tydligen inte omöjligt att det är Valeo original.

Ptja, ta en titt på ex.vis bildelaronline24 eller liknande. De brukar ha lite större utbud. Men, se till att du beställer rätt del (en del bilar har ju ett par olika varianter inom modellen, och då listas alla som "passande"....görs iofs även på Mekonomen och liknande så)

Det blir att slänga in den befintliga hos Lindéns till att börja med och se vad dom säger. Det blir garanterat billigare än att köpa en bytes på exempelvis Mekonomen och definitivt inte sämre.

Tack för alla svar och tips!

/Strömma
Stromma
11 februari 2019 · 8 Inlägg

Jag har lämnat in generatorn idag och dom sa redan utan titta på den att det mest troliga var att det är dioderna på likriktarbryggan som har brunnit. Tydligen väldigt vanligt på C30, S40N och V50 då laddningen till viss del kontrolleras av bilens dator. Om man har kört med problemet länge och har otur så har även regulatorn gått. Dock inte alltid så det återstår att se. Att kolen går ned är tydligen ovanligt på den här modellen.

Dom hade allt hemma så med lite tur har jag den i eftermiddag. Uppdaterar med hur omfattande det blev då.

/Strömma
Stromma
11 februari 2019 · 8 Inlägg

Uppdatering:
Det var diodbryggan som hade brunnit. Enligt dom så finns det ingen anledning att byta regulatorn "bara för att" om den inte redan är dålig eftersom det som har sönder den till 99% är just en dålig diodbrygga, och i och med att den är bytt så är risken att den ska gå sönder i princip noll.

Lämnade in den 07.30 och hämtade kl 12. Känns som 1500 välinvesterade kronor. Passar på att byta multirem osv när man ändå är igång så är det med fixat smile

/Strömma
jaka54
11 februari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Lösa dioder att löda in finns på Elfa för några kronor.

caromania Forummoderator
11 februari 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lösa dioder att löda in finns på Elfa för några kronor.

Vore härligt med en länk och lite instruktioner.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang