V70 2.4D 2005, Antispin reparation krävs

Sune62
9 februari 2019 · 6 Inlägg

Hej, jag la upp en tråd för ett tag sedan men sedan tog det tid innan jag kunde felsöka och få fram felkoder. Fick det via en verkstad igår så jag lägger upp den igen. En kompis bytte alltså rattväxel på bilen och efter det kommer det upp ett felmeddelande, "Anti-spin reparation krävs".

De här koderna kom upp hos verkstaden:
- Broms (styrvinkel - Diagnose DSTC)
0003 Rattvinkelgivare; signal
000E Styrenhet
0011 Styrenhet.

Varför skulle styrvinkelgivare ha med antispinn enheten att göra och var sitter givaren/givarna som behöver bytas i så fall? Kan man göra det själv om man är normalt händig och vad liggar kostnaden på ungefär?

Tusen tack på förhand!

Abu-hajar
25 juli 2020 · 8 Inlägg

Lånar tråden istället för att starta en ny.

Har köpt en GDS bil som jag tänkte fixa till och ha som familjebil iom att vår ekonomi har blivit ganska dålig i år. Bilen i fråga är en Peugeot 407 år 2006.

ESP varningslampan lyser, inget fel med ABSen utan endast antisladd som är avaktiverad. Bilen är i övrigt mycket fin förutom ett par detaljer.

Felkoden säger att styrvinkelgivaren som finns bakom ratten, är den som spökar. Men innan jag ger mig på den så tänkte jag fråga här om det kan vara något annat som jag borde attackera först?

Bilen går åt höger, helt tydligt att en framvagnsinställning behövs. Kan en sådan räcka för att släcka felkoden? Ratten är rak när jag är i lågfart/stående, men i normalkörning så går den åt höger mest troligt pga ovannämnda fel. Kan det behövas en rattvinkelkalibrering? Eller är det samma sak som framvagnsinställning?

Uppskattar alla tips jag kan få

zzr9409209
25 juli 2020 · 716 Inlägg

Kan mycket väl vara så..varit med om det på en Saab...

Brådhis * Voff voff *
25 juli 2020 · 10 244 Inlägg

Sune62 skrev:
Hej, jag la upp en tråd för ett tag sedan men sedan tog det tid innan jag kunde felsöka och få fram felkoder. Fick det via en verkstad igår så jag lägger upp den igen. En kompis bytte alltså rattväxel på bilen och efter det kommer det upp ett felmeddelande, "Anti-spin reparation krävs".

De här koderna kom upp hos verkstaden:
- Broms (styrvinkel - Diagnose DSTC)
0003 Rattvinkelgivare; signal
000E Styrenhet
0011 Styrenhet.

Varför skulle styrvinkelgivare ha med antispinn enheten att göra och var sitter givaren/givarna som behöver bytas i så fall? Kan man göra det själv om man är normalt händig och vad liggar kostnaden på ungefär?

Tusen tack på förhand!

Vet inte om detta är en aktuell fråga längre egentligen? Men styrvinkelgivaren berättar för antisladd (och därmed antispinn också) hur ratten är vriden så att antisladd vet vad den ska göra för att häva sladden.

Styrvinkelgivaren sitter i rattcentrum och en normalhändig person (utan skräck för airbags) byter den på under halvtimmen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Abu-hajar
25 juli 2020 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

Sune62 skrev:
Hej, jag la upp en tråd för ett tag sedan men sedan tog det tid innan jag kunde felsöka och få fram felkoder. Fick det via en verkstad igår så jag lägger upp den igen. En kompis bytte alltså rattväxel på bilen och efter det kommer det upp ett felmeddelande, "Anti-spin reparation krävs".

De här koderna kom upp hos verkstaden:
- Broms (styrvinkel - Diagnose DSTC)
0003 Rattvinkelgivare; signal
000E Styrenhet
0011 Styrenhet.

Varför skulle styrvinkelgivare ha med antispinn enheten att göra och var sitter givaren/givarna som behöver bytas i så fall? Kan man göra det själv om man är normalt händig och vad liggar kostnaden på ungefär?

Tusen tack på förhand!

Vet inte om detta är en aktuell fråga längre egentligen? Men styrvinkelgivaren berättar för antisladd (och därmed antispinn också) hur ratten är vriden så att antisladd vet vad den ska göra för att häva sladden.

Styrvinkelgivaren sitter i rattcentrum och en normalhändig person (utan skräck för airbags) byter den på under halvtimmen.

Precis, men behöver det verkligen vara fel på givaren vid ett sådant felmeddelande? Kan det vara så att man har slarvat med en framvagninställning?

Jag har nu även läst till mig att det kan i vissa fall räcka med en rattvinkelkalibrering med en felkodsläsare. Att det behöver göras vid ingrepp som berör vissa delar, som stötdämpare, stag eller liknande. Någon med erfarenhet av detta?

Jag menar, min bil har inga fel med abs givare eller annat och jag har svårt att tro att rattvinkelgivaren har gett upp, däremot så känner jag att det är fel på hjulinställningen samt jag vet att flera ingrepp har gjorts som berör ovan nämnda delar.

Jag tycker att det vorre kul om det visar sig att många som har ESP problem har helt enkelt varit på verkstäder som egentligen är väldigt okunniga. Jag har aldrig hört att en mekaniker utför en rattvinkelkalibrering efter sådana ingrepp, meb det kanske är vad som behöver göras.

husseman
26 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, om din hjulinställning är kass- så lär rattvinkelgivare inte bry sig. Givetvis kan man göra en kalibrering av rattaxelgivare om man får felkod på denna. Men det rättar inte till nåt som står fel.
De flesta bilar släcker sin egen felkod genom att bara köras en bit om man haft nåt urkopplat som stört funktionen på rattaxelgivare. Har man kvar felet så får man testa att kalibrera o döda felkoden igen. Hjälper inte detta- så lär man få byta rattaxelgivare.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
31 juli 2020 · 10 244 Inlägg

Abu-hajar skrev:

Brådhis skrev:

Sune62 skrev:
Hej, jag la upp en tråd för ett tag sedan men sedan tog det tid innan jag kunde felsöka och få fram felkoder. Fick det via en verkstad igår så jag lägger upp den igen. En kompis bytte alltså rattväxel på bilen och efter det kommer det upp ett felmeddelande, "Anti-spin reparation krävs".

De här koderna kom upp hos verkstaden:
- Broms (styrvinkel - Diagnose DSTC)
0003 Rattvinkelgivare; signal
000E Styrenhet
0011 Styrenhet.

Varför skulle styrvinkelgivare ha med antispinn enheten att göra och var sitter givaren/givarna som behöver bytas i så fall? Kan man göra det själv om man är normalt händig och vad liggar kostnaden på ungefär?

Tusen tack på förhand!

Vet inte om detta är en aktuell fråga längre egentligen? Men styrvinkelgivaren berättar för antisladd (och därmed antispinn också) hur ratten är vriden så att antisladd vet vad den ska göra för att häva sladden.

Styrvinkelgivaren sitter i rattcentrum och en normalhändig person (utan skräck för airbags) byter den på under halvtimmen.

Precis, men behöver det verkligen vara fel på givaren vid ett sådant felmeddelande? Kan det vara så att man har slarvat med en framvagninställning?

Jag har nu även läst till mig att det kan i vissa fall räcka med en rattvinkelkalibrering med en felkodsläsare. Att det behöver göras vid ingrepp som berör vissa delar, som stötdämpare, stag eller liknande. Någon med erfarenhet av detta?

Jag menar, min bil har inga fel med abs givare eller annat och jag har svårt att tro att rattvinkelgivaren har gett upp, däremot så känner jag att det är fel på hjulinställningen samt jag vet att flera ingrepp har gjorts som berör ovan nämnda delar.

Jag tycker att det vorre kul om det visar sig att många som har ESP problem har helt enkelt varit på verkstäder som egentligen är väldigt okunniga. Jag har aldrig hört att en mekaniker utför en rattvinkelkalibrering efter sådana ingrepp, meb det kanske är vad som behöver göras.

Eftersom det är ett så pass vanligt fel att det tidvis är tomt på skrotarna på styrvinkelgivare så har jag faktiskt inte alls svårt att tro att den kan vara trasig...

Hjulinställningen påverkar inte felmeddelanden från den, inte heller något annat i framvagnen. Kalibreringen kanske släcker koden en stund, men troligtvis inte. Det är helt enkelt någonstans "på rattvarvet" som givaren inte längre ger nå´t vettigt värde och då tänder den felmeddelandet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:
De här koderna kom upp hos verkstaden:
- Broms (styrvinkel - Diagnose DSTC)
0003 Rattvinkelgivare; signal
000E Styrenhet
0011 Styrenhet

Hjulinställningen påverkar inte felmeddelanden från den, inte heller något annat i framvagnen. Kalibreringen kanske släcker koden en stund, men troligtvis inte. Det är helt enkelt någonstans "på rattvarvet" som givaren inte längre ger nå´t vettigt värde och då tänder den felmeddelandet.

"En kompis bytte alltså rattväxel på bilen och efter det kommer det upp ett felmeddelande, "Anti-spin reparation krävs".
Det blir nog att sikta in sig på vad kompisen gjorde för att lösa problemet..
Om det uppkom ism bytet så är DET väl uppenbart att det är bytet som ställde till eländet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang