Hög tomgång Volvo 740GL -86. B230A. [LÖST]

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2019 · 17 386 Inlägg

Tycker tomgången är lite hög. Med varm bil så ligger den enligt varvräknaren på cirka 1100 varv. Man hör även att den är en smula hög. Lite svårt att kolla felkoder på den...

Bilen går perfekt annars. Finns det en tomgångsskruv på förgasaren jag kan pilla på utan att ställa till det i övrigt?

Senast redigerat av Hybrid_ (26 februari 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
10 februari 2019 · 5 516 Inlägg

Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2019 · 17 386 Inlägg

simlar skrev:
Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Man tackar. Får kolla det imorgon när det är ljust ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2019 · 17 386 Inlägg

Glömde bort saken. Fick skruva in den knappt 2 varv idag. Nu mumlar traktorn nöjt på strax över 800 varv skulle jag tippa på. Tack för hjälpen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang