Köpråd Passat Alltrack 2,0 TDI DSG -13

caromania Forummoderator
11 februari 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
11 februari 2019 · 340 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Jag vill veta hur stort problemet är... Jag tolkar dig som att problemet är stort och att de källor som pekar på det inte accepteras av vissa?

Det verkar ovanligt svårt att reda ut detta med DSG6 och hållbarhet...

caromania Forummoderator
11 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Slim skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Jag vill veta hur stort problemet är... Jag tolkar dig som att problemet är stort och att de källor som pekar på det inte accepteras av vissa?

Det verkar ovanligt svårt att reda ut detta med DSG6 och hållbarhet...

Jag är alldeles för okunnig på de olika modellerna av DSG och hur de skiljer sig åt för att uttala mig. Men källor finns det en drös av. Vissa viftar bort dem, andra trycker på dem. För mig har det varit enkelt då jag skaffat bilar som enligt andra, många, de flesta, alla (?) källor sällan har problem och håller betydligt bättre än det mesta annat, vilket också lett till att jag lagat väldigt lite bil de senaste 15-20åren, dvs sedan jag bestämde mig för att köpa dessa märken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
12 februari 2019 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).

Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.

- - - Edit - - -

För sakens skull;

Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.

Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 februari 2019 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).

Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.

- - - Edit - - -

För sakens skull;

Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.

Vikten av det (länken) kan ju om inte annat vara att jag som potentiell kund får information om när tredje part (försäkringsbolag i detta fall) vittnar om VAGs totala brist på självinsikt i allmänhet och den beskrivna produkten i synnerhet. Även om en annan modell av växellåda, topplock, kamdrivning är mindre behäftad med fel så är i varje fall jag som privatperson som är ute efter att köpa en bil för en ansenlig mängd pengar intresserad av info kring en koncerns attityd och historik vad gäller problem etc.

Återigen. Jag ska inte köpa en Passat. Jag skulle inte vilja ha en då jag inte litar på produkten. Samtidigt så har jag två Rover 800 som hobbybilar. En sv de mest hatade bilarna i historien, baserat på okunskap och missförstånd då dessa bilars framförallt motorer förväxlas. Men det är ok. Det har kommit en hel del skit rullandes ut från Longbridge. Jag har därför full förståelse för hatet mot vissa bilmärken som har en trasslig historia med kvalitet, men det är bara just VAGs produkter som försvaras så till den milda grad här på forumet och det är trist att se hur andra ideligen dumförklaras då de faktiskt inte har fel i sak.

Men. Det är ju ok. För mig alltså. Jag befinner mig inte på någon sida av er inbördes kamp. Detta till trots så kommer jag aldrig i närtid köpa en bil från VAG pga deras ”i mina ögon” bristande kvalitet och rykte, information jag personligen samlat på mig via väldigt mycket mer än att läsa på Garaget.org. Generellt. Det är för mycket krångel.

Och en sista hyfsat viktig detalj: vem betalar bilen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
saab_sonett Handledare
12 februari 2019 · 1 481 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).

Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.

- - - Edit - - -

För sakens skull;

Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.

Lite motvikt här också. Jag har en Passat 2.0 TDI  2010 med 4motion och DSG6. Bilen har gått 21000 mil varav jag kört 8000 mil. Inga problem alls. Det enda som är bytt är bakfjädrarna vid 19000 mil. Bilen är fullservad med oljebyten i DSG:n och Haldexen, vilket är viktigt. Den har ingen rost. Men bilar är individer. Grannen har en 2010 Passat som är rejält rostig runt skärmkanter. Leta upp en bil som har full servicebok och är rostfri så ska det inte vara några större problem.

Jokabsson
12 februari 2019 · 1 172 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).

Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.

- - - Edit - - -

För sakens skull;

Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.

Vikten av det (länken) kan ju om inte annat vara att jag som potentiell kund får information om när tredje part (försäkringsbolag i detta fall) vittnar om VAGs totala brist på självinsikt i allmänhet och den beskrivna produkten i synnerhet. Även om en annan modell av växellåda, topplock, kamdrivning är mindre behäftad med fel så är i varje fall jag som privatperson som är ute efter att köpa en bil för en ansenlig mängd pengar intresserad av info kring en koncerns attityd och historik vad gäller problem etc.

Återigen. Jag ska inte köpa en Passat. Jag skulle inte vilja ha en då jag inte litar på produkten. Samtidigt så har jag två Rover 800 som hobbybilar. En sv de mest hatade bilarna i historien, baserat på okunskap och missförstånd då dessa bilars framförallt motorer förväxlas. Men det är ok. Det har kommit en hel del skit rullandes ut från Longbridge. Jag har därför full förståelse för hatet mot vissa bilmärken som har en trasslig historia med kvalitet, men det är bara just VAGs produkter som försvaras så till den milda grad här på forumet och det är trist att se hur andra ideligen dumförklaras då de faktiskt inte har fel i sak.

Men. Det är ju ok. För mig alltså. Jag befinner mig inte på någon sida av er inbördes kamp. Detta till trots så kommer jag aldrig i närtid köpa en bil från VAG pga deras ”i mina ögon” bristande kvalitet och rykte, information jag personligen samlat på mig via väldigt mycket mer än att läsa på Garaget.org. Generellt. Det är för mycket krångel.

Och en sista hyfsat viktig detalj: vem betalar bilen?

Jag inflikar lite här:
Mig spelar det ingen roll heller. Folk hatar BMW här på forumet också och kommer på allt möjligt för att spy ner märket. Trots att mycket av det är ren fantasi bara för att man är partisk. För mig spelar det ingen roll för jag vet att jag inte håller med och jag vet att BMW funkar kanon för mig.

Däremot är det tråkigt för den som ska köpa en ”ny” bil och är intresserad av BMW av olika anledningar och inte är så insatt. Personen vill kanske ha bakhjulsdrift, trevliga köregenskaper, bra långfärdsbil etc och BMW är det som passar bäst i beskrivningen. Sedan kommer det någon som säger ”BMW är skit, de manuella lådorna pajar direkt, EGR får man byta, partikelfiltret sätter igen, alla BMW rostar, köp nåt japanskt i stället”.

Man blir ju jätteosäker. En ny på forumet vet inte alls hur man ska ta kritiken.
Därför brukar jag hänvisa till AutoPower om man vill ha något vettigt sagt om BMW.

Samma gäller då givetvis VAG som det var på tal om i tråden. Jag köper inte VAG av andra anledningar, men bara för det så gör jag det inte till min livsuppgift att försöka få folk att hålla sig borta från VAG och köpa BMW i stället..

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
12 februari 2019 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).

Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.

- - - Edit - - -

För sakens skull;

Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.

Vikten av det (länken) kan ju om inte annat vara att jag som potentiell kund får information om när tredje part (försäkringsbolag i detta fall) vittnar om VAGs totala brist på självinsikt i allmänhet och den beskrivna produkten i synnerhet. Även om en annan modell av växellåda, topplock, kamdrivning är mindre behäftad med fel så är i varje fall jag som privatperson som är ute efter att köpa en bil för en ansenlig mängd pengar intresserad av info kring en koncerns attityd och historik vad gäller problem etc.

Återigen. Jag ska inte köpa en Passat. Jag skulle inte vilja ha en då jag inte litar på produkten. Samtidigt så har jag två Rover 800 som hobbybilar. En sv de mest hatade bilarna i historien, baserat på okunskap och missförstånd då dessa bilars framförallt motorer förväxlas. Men det är ok. Det har kommit en hel del skit rullandes ut från Longbridge. Jag har därför full förståelse för hatet mot vissa bilmärken som har en trasslig historia med kvalitet, men det är bara just VAGs produkter som försvaras så till den milda grad här på forumet och det är trist att se hur andra ideligen dumförklaras då de faktiskt inte har fel i sak.

Men. Det är ju ok. För mig alltså. Jag befinner mig inte på någon sida av er inbördes kamp. Detta till trots så kommer jag aldrig i närtid köpa en bil från VAG pga deras ”i mina ögon” bristande kvalitet och rykte, information jag personligen samlat på mig via väldigt mycket mer än att läsa på Garaget.org. Generellt. Det är för mycket krångel.

Och en sista hyfsat viktig detalj: vem betalar bilen?

Fine, jag köper det som argument. Men, i sakfrågan blir då länken irrelevant. Det var mer min poäng.

Det jag menar är dock mest att det blir väldigt väldigt enformigt och tråkigt, när samma personer, gång på gång på gång kommer mer information som antingen är totalt irrelevant eller ibland rena lögner.

Som exempel, och ja, exempel, så det är inte bundet till tråden och TS's köpfunderingar, kan tas om någon exempelvis frågar om köpråd för en Audi A6 C5. I kombination med att folk kommer dragandes med att "ja, nya Passater rostar som f*n, och deras växellådor ska vi inte prata om, de är gjorda i papier-maché, och alla dsglådor är skit rakt igenom och kostar minst två månadslöner att laga. Och -alla- VAG-bilar dricker 2liter olja på 1liter bränsle". Ja det är väl trevligt, men högst ointressant för den som undrar om en helt annan bil.

Och det är där jag, för jag får prata för egen del, tröttnar. Att det görs gång på gång på gång på gång på gång.

Jag bryr mig föga i sak om vad folk tycker om VAG eller specifika märken inom koncernen. Det är således "skitsnacket" och de stundtals rena lögnerna som stör mig. Det är givetvis inget som påverkar en A6 C5.5  2.4-köpare att DSG-lådorna är av minst sagt varierande kvalité, eller att kamkedjesystemet är en svag punkt i ex.vis 3.2:an....men vissa individer envisas med att dra samma kort om och om igen, oavsett vilken bil i koncernen det handlar om. Och precis som Cracksoup är inne på, kan det då också innebära att personen som frågar, blir väldigt osäker, för att någon/några spyr galla om koncernen, inte bilen i sig.

Att du eller Cracksoup eller någon annan väljer att inte köra bilar från VAG är helt ok. Det är i sin tur inget jag bryr mig om, allas val är fritt givetvis. Jag ser inte, i mitt fall då, Audi som någon underbil och totalt problemfri. Alla bilar har problem, mer eller mindre, och givetvis måste man "läsa på" så man vet vad man ger sig in på. Men det blir ju också lite svårt när man inte får info som är relevant för bilen man är intresserad av, utan om "alla andra bilar i koncernen".
Har man inom VAG (kanske rent av Volkswagen till större del) enbart problemfria bilar? Absolut inte. Finns det komponenter i vissa VAG-kärror som är mer problemtyngda än andra? Absolut. Kommer en bil från VAG hålla i all oändlighets oändlighet? Nej. Men VAG är långt ifrån så problemtyngda som somliga här inne har gjort till sin livsmission att framhäva.

Så, nu låter jag, för min del, TS få tillbaka sin tråd.

Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
12 februari 2019 · 340 Inlägg

Det är verkligen spridda skurar härsmile

På samma sätt som Rover 80 delvis kan vara dömd på orättvisa grunder, kan kanske DSG6 vara det? Då menar jag inte att den är skottsäker och aldrig går sönder, utan att den generellt sett fungerar hjälpligt men har en del problem. Torr DSG7an är väl däremot något att undvika oavsett vem man frågar, låter det som.

Alla bilar har sina svaga punkter, vissa har nåt litet problem medan andra har det värre. På Passaten börjar det låta som att låda/svänghjul är där den ökade risken ligger. I övrigt verkar de hålla ok enligt vad jag läst(fyll gärna på om jag missar nåt här).
Om jag räknar in en renoverad låda för ca15000kr + jobb kan jag sannolikt köra några år och har jag tur håller det, annars är det en utgift jag vet om.

Det betyder att får jag bilen billigt, är det ingen större fara...

Alternativen är väl i stora drag A6, Superb inom VAG(samma risker) och annars V70 eller BMW F11 och skall man ha samma årsmodell och utrustning blir det snabbt dyrt...

Budget 100-150k med krav:
Dragvikt minst 1800kg(helst)
Kombi/suv
Helst 4hjulsdrift/bakhjulsdrift pga drar båt(går att skippa i värsta fall)
Gärna ca 2012 eller nyare

Tipsa gärna om nåt jag borde kika på istället!

it_mutt Avstängd
12 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:
Det är verkligen spridda skurar härsmile

På samma sätt som Rover 80 delvis kan vara dömd på orättvisa grunder, kan kanske DSG6 vara det? Då menar jag inte att den är skottsäker och aldrig går sönder, utan att den generellt sett fungerar hjälpligt men har en del problem. Torr DSG7an är väl däremot något att undvika oavsett vem man frågar, låter det som.

Alla bilar har sina svaga punkter, vissa har nåt litet problem medan andra har det värre. På Passaten börjar det låta som att låda/svänghjul är där den ökade risken ligger. I övrigt verkar de hålla ok enligt vad jag läst(fyll gärna på om jag missar nåt här).
Om jag räknar in en renoverad låda för ca15000kr + jobb kan jag sannolikt köra några år och har jag tur håller det, annars är det en utgift jag vet om.

Det betyder att får jag bilen billigt, är det ingen större fara...

Alternativen är väl i stora drag A6, Superb inom VAG(samma risker) och annars V70 eller BMW F11 och skall man ha samma årsmodell och utrustning blir det snabbt dyrt...

Budget 100-150k med krav:
Dragvikt minst 1800kg(helst)
Kombi/suv
Helst 4hjulsdrift/bakhjulsdrift pga drar båt(går att skippa i värsta fall)
Gärna ca 2012 eller nyare

Tipsa gärna om nåt jag borde kika på istället!

För att låta dig få tillbaka din tråd; Audis DSG (s-tronic) är inte riktigt samma som VW:s DSG.
Nu finns det dock vissa Audikärror som delar DSG-låda med koncernen, men inte alla, vissa lådor är således Audis "egna" och verkar även vara betydligt mer problemfria. Kan vara gott att veta kanske.

- - - - Edit - - - -

Det där blev onödigt rörigt;

Audi använder VAG:s dsglådor + sina egna. Deras (Audis alltså) egna har åtminstone jag hört betydligt mindre klagande på/om/över.

Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
12 februari 2019 · 340 Inlägg

it_mutt: Fortsätt gärna pumpa info i tråden. Jag får ut bra info även om det är rörigt i tråden. Jag tycker att det är ett träsk med VAG pga min okunskap. När det kommer till andra märken har jag betydligt bättre koll. Jag vill kunna kalkylera riskena och som jag skriver ovan verkar Passaten prisvärd.
Jag skulle hellre ha en A6a, men de sticker fort iväg i pris när man vill ha mer utrustning. BMW F11 likaså. V70 vill man upp till -14 pga faceliften och då springer även de iväg.

Har du något tips på var man kan hitta renoverade DSG? Är det samma låda på A6 2 .0tdi med quattro även om motorn väl är rakställd på dessa?

it_mutt Avstängd
12 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:
it_mutt: Fortsätt gärna pumpa info i tråden. Jag får ut bra info även om det är rörigt i tråden. Jag tycker att det är ett träsk med VAG pga min okunskap. När det kommer till andra märken har jag betydligt bättre koll. Jag vill kunna kalkylera riskena och som jag skriver ovan verkar Passaten prisvärd.
Jag skulle hellre ha en A6a, men de sticker fort iväg i pris när man vill ha mer utrustning. BMW F11 likaså. V70 vill man upp till -14 pga faceliften och då springer även de iväg.

Har du något tips på var man kan hitta renoverade DSG? Är det samma låda på A6 2 .0tdi med quattro även om motorn väl är rakställd på dessa?

Audi har ju sina DL501-7Q & DL382-7F för rak/längsmonterad motor/drivlina
501:an kom 2008 och senare kom då 382;an. Dock något osäker på vilka som fick 501:an då den åtminstone var tänkt till "prestandamodeller".

Ja, tittar man pengamässigt så vinner ju Passaten, speciellt i relation till vad man får i utrustning, årsmodell osv.

Renoverade/genomgångna DSG-lådor (av olika sorter och även till andra märken givetvis) tenderar att dyka upp på blocket från diverse växellådsföretag. Så det är där jag generellt skulle tipsa. Sen är tyskarna förbannat duktiga på att renovera saker, hur priserna ser ut i Tyskland vågar jag inte säga något om. Priset på lådan kanske är bättre (kanske; igen; ingen aning) men sen trillar det ju frakt på det där. Men, det kan möjligen vara värt en titt iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slim
12 februari 2019 · 340 Inlägg

Ok, hur är de hållbarhetsmässigt jämfört med DQ250?

Det fanns alltså ett nytt ”lager” i detta:) Är lådorna bättre i A6 kan det ju vara värt att gräva lite djupare i plånboken. Allra helst en 3.0 tdi om det är en hållbar maskin. De brukar ofta vara lite mer välutrustade också...

Finns det annars några djupa fallgropar på A6an? En släkting har en sådan och den verkar trevlig.

it_mutt Avstängd
12 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Slim skrev:
Ok, hur är de hållbarhetsmässigt jämfört med DQ250?

Det fanns alltså ett nytt ”lager” i detta:) Är lådorna bättre i A6 kan det ju vara värt att gräva lite djupare i plånboken. Allra helst en 3.0 tdi om det är en hållbar maskin. De brukar ofta vara lite mer välutrustade också...

Finns det annars några djupa fallgropar på A6an? En släkting har en sådan och den verkar trevlig.

Har ingen personlig erfarenhet av de två lådorna alls. Men, om vi ska se till trådar, rapporter, "vad folk säger" osv, så verkar dessa hålla bättre, eller ja; hålla som en växellåda ska. Har dock inte grävt något djupare i det.

3.0:ans svaga punkt är spännaren till kedjan. De första 3.0:orna hade piezoelektroniska spridare och dessa gav fel bränslemängd, vilket resulterade i ökad temp och fallerande kolv/ar som resultat.
Kamkedjespännaren är däremot något som säljs som "kit". Kostar 3-4000kr har jag för mig. Och något jag skulle byta i förebyggande syfte. Men, det är också där jag vet att 3.0:an har problem. Och ja, givetvis, fallerar spännaren så blir det ju en dyr historia. Men...det säger nog sig självt smile

Det är alltså C7:an (som kom 2011) som är av intresse isf för din del?
Då 3.0:an kom redan 2004 (som motor iaf), så kan vi nog räkna med att en bil från 2011 inte har PE-spridarna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
12 februari 2019 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Slim skrev:
Haha, jag lägger ju helst inte 15k om jag får välja, men blir det den här bilen kommer nog priset att vara rätt så får lite marginal:)

Alla Alltrack har DSG och blev rätt sugen på en sån iom att den är lite högre och bra utrustning. Sen vill jag helst ha automat pga köer mm. Skall det köras aktivt åker andra bilen fram. Kul att höra fler exempel på Passater som rullar på som de ska...

Dsg är rätt jobbig i kökörning. Jag avskyr det så obeskrivligt mycket.

Jag jobbar med nya v.a.g  t.o.m TDI har blivit sämre, drar en del olja per 100 mil samt stora mängder glykol (!) Dsg har vi fått byta på många bilar innan dom slagit 3 000mil (vid 3k mil avverkas bilarna)
Rost är nästan standard på den karossen. Framskärmar insida dörrkanter och bagagelucka.

Om jag hade dom pengarna att lägga på bil skulle jag personligen valt något annat. Men om du fastnat för just den bilen så hitta en med bytt dsg och så lite rost så möjligt samt fullservad förstås på märkesverkstad. Mindre verkstäder skippar en del moment tyvärr. Förekommer säkert hos märkesverkstad ochså men i mindre skala.

Det är inte någon verkstad jag jobbar på. Tvärtom. Men det behöver vi inte vi gå in på, tänkte bara innan nån skriker "a men felfria bilar kommer inte till verkstad"

En DSG som fungerar som den ska är en fröjd i kökörning. Min Octavia har DSG och i kombo med den radarstyrda farthållaren är den gudomlig vid kökörning.

Tror det är från exemplar till exemplar, jag har varit med om en och annan DSG som betett sig helt annorlunda.
Även varit med om riktiga automatlådor med momentomvandlare som varit ryckiga och obekväma vid långsam körning. Det finns exempel på allt smile

Jag skulle dock i trådskaparens läge inte snöa in mig fullständigt på en Alltrack. Som sagts tidigare, Superb är sjukt mycket mer bil för pengarna, och den finns i en Alldrive-version som (precis som Alltrack) är högre och med plastbreddare o grejer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bennybira
12 februari 2019 · 480 Inlägg

Svaret kom i början på tråden.
Köp så mycket Superb du har råd med.
Du får en nyare bil med minst lika bra utrustning och lägre mil för samma pengar. Dessutom sjukt sköna att åka i och enooooormt med plats. Passaten känns liten i jämförelse.

Fiat 127 (1977)
panda666
12 februari 2019 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Slim skrev:
Jag har faktiskt fått ut en hel del av detta smile

Om en mekatronikenhet kostar ca 5000kr att laga är det positivt. Sitter den i lådan och behövs i så fall specialverktyg eller fixar man det i garaget om man är van att meka?

Lådbyte känns inte heller omöjligt att göra själv och pratar vi 15000kr är det ändå inte total katastrof om något händer.

Jag var orolig för kostnader uppåt 30-50000kr som Panda är inne på. Går det att lösa på egen hand för 15000kr om man är beredd att jobba en del, så är helt plötsligt bilen intressant.

Man får ju jämföra med vad andra bilar kostar och Passaten framstår då som prisvärd. Superb är ett annat exempel på en prisvärd modell(rimligtvis med samma modellrelaterade fel). En V70 blir exvis snabbt dyr om man vill ha lite modernitet dvs MY14 och framåt...

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

Många fall har inte det hjälpt så mke att laga bara mechatroniken utan lådan har även behövt bytas, läs här många fall som berättar om sina problem. både tdi och tsi ecofuel. om 15000 är inga problem så varsågod och meka;) men jag tror personligen att det är mer huvudvärk än så. Men lycka till.

Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.

jag förstår, men i mina ögon så..både tdi och ecofuel har problem me lådorna. manuella samt automater. Jag sa bara att dom har problem med lådorna, dom har även andra problem men vi tar det en annan gång. Ts får självklart välja vad hen vill och ja sa bara vilka problem som finns för att hjälpa. Sen om ett flertal väljer att grina över vad jag skriver så kan ja inte hjälpa dom så mycket^^jag ser problemen på jobbet nästan varje dag och skulle personligen inte röra dom. Om du läser i länken så finns det både diesel och bensinare som har problem. Räknas som källa? Tror man bör ringa runt till varenda människa på detta planet för att tillfredställa vissas önskemål här för att få exakta siffror. Det jag ser varje dag iaf har gjort mig klart stressad av vad dessa märken står för. Tidigare skribent sa nått om bmw och autopower? nästan ännu värre där, man ser varje dag flertal trådar där folk köper bmw och börjar gråta när dom pajar, lådor, fördelningslådor, motorer, kedjor, turbos, kylare, luftfjädringar på kombis, alla dessa problem, skulle inte våga chansa på en sån heller. Ska inte en bil klara av att köras som taxi? hur kommer det sig att toyota klarar den uppgiften galant? ser massor av mercor som taxi där ja bor också, hela stockholms taxi flottor består av toyota o mercor nästan? folk behöver inte gråta, det är bara o gå vidare. Det är helt acceptabelt av mig ifall ts köper vw, inga problem alls för mig;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang