simlar
12 februari 2019
· 5 516 Inlägg
Finns inte så många skruvar på en stromberg så du har inte så många ställen att pilla på
Under flottörkoppen har du en 8mm skruv, skruvas inåt för lägre CO och utåt för högre CO, denna justerar höjden på munstycket. Sitter även en o-ring på denna som brukar bli dålig och förgasaren pissar då bränsle.
Bränsleblandningen vid körning styrs av flottörnålens slipning, smalare nål = fetare bränsleblandning.
Har du ej denna skruv på undersidan av flottörkoppen så sitter CO-skruven på sidan av förgasaen vid det vita plastlocket (förmodligen gulnat med åren). Denna skruv vet jag ej om den gör någon skillnad, har då ej märkt av någon skillnad då jag provade att skruva på den på 345an jag haft.
Bakom det vita plastlocket på sidan har förgasaren har du en bimetallfjäder, denna är en temperaturkompensator dvs fetar på bränsleblandningen lite grann vid lägre temperatur och magrar av lite vid högre temp. Går ej justera.
Finns en m5-skruv med låsmutter till choken, med denna justerar man hur mycket choken öppnar gasspjället.
ATF-olja ska det vara under plastlocket på toppen av förgasaren, denna är till dämpkolven som styr accelerationstillskottet, ej justerbart förutom med oljan tjocklek, tjockare olja i förgasaren = mer accelerationstillskott.
Tomgångsskruven sitter på insuget framför förgasaren precis vid tomgångsmagnetventilen.
Skruven har o-ring som jag rekommenderar att byta då dom annars har en tendens att vibrera upp.
Tomgångsmagnetventilen ska ha 12V (batterispänning) vid påslagen tändning.