Hjälp med stromberg inställningar,volvo b21 a

turbonova gillar en riktig burnout
11 februari 2019 · 1 174 Inlägg

Hej
Skulle nån kunna hjälpa mig med bild visa var dom olika inställningsskruvarna sittet?
Behöver ställa in förgasaren.
Har tillgång till co mätare.
Har försökt googla men hittar inte rätt(hatar datorer så därför kanske smile )

Tack på förhand smile

simlar
12 februari 2019 · 5 516 Inlägg

Finns inte så många skruvar på en stromberg så du har inte så många ställen att pilla på wink

Under flottörkoppen har du en 8mm skruv, skruvas inåt för lägre CO och utåt för högre CO, denna justerar höjden på munstycket. Sitter även en o-ring på denna som brukar bli dålig och förgasaren pissar då bränsle.

Bränsleblandningen vid körning styrs av flottörnålens slipning, smalare nål = fetare bränsleblandning.

Har du ej denna skruv på undersidan av flottörkoppen så sitter CO-skruven på sidan av förgasaen vid det vita plastlocket (förmodligen gulnat med åren). Denna skruv vet jag ej om den gör någon skillnad, har då ej märkt av någon skillnad då jag provade att skruva på den på 345an jag haft.

Bakom det vita plastlocket på sidan har förgasaren har du en bimetallfjäder, denna är en temperaturkompensator dvs fetar på bränsleblandningen lite grann vid lägre temperatur och magrar av lite vid högre temp. Går ej justera.

Finns en m5-skruv med låsmutter till choken, med denna justerar man hur mycket choken öppnar gasspjället.

ATF-olja ska det vara under plastlocket på toppen av förgasaren, denna är till dämpkolven som styr accelerationstillskottet, ej justerbart förutom med oljan tjocklek, tjockare olja i förgasaren = mer accelerationstillskott.

Tomgångsskruven sitter på insuget framför förgasaren precis vid tomgångsmagnetventilen.
Skruven har o-ring som jag rekommenderar att byta då dom annars har en tendens att vibrera upp.

Tomgångsmagnetventilen ska ha 12V (batterispänning) vid påslagen tändning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Taunuus
12 februari 2019 · 263 Inlägg

på de som inte har munstycksjustering undertill så går nålen a justera upp/ner, görs genom oljelocket med en omvänd flatmejsel, eller vad man ska kalla det.
tempkompensatorn går att justera men kan vara knepigt att få till.

Senast redigerat av WurstingErik (12 februari 2019)

Ford 17M "Taunus" (1967)
turbonova gillar en riktig burnout
13 februari 2019 · 1 174 Inlägg

Ok då ska jag försöka ställa in den smile
Tack för hjälpen smile smile

turbonova gillar en riktig burnout
14 februari 2019 · 1 174 Inlägg

Har nu skruvat på dom olika skruvarna, händer inget förutom att jag har ordentliga förgasarknallar.
Antar att han får för lite soppa då knallar försvinner vid choke.
Hur ökar jag bränslet?

Andreas

simlar
15 februari 2019 · 5 516 Inlägg

Mycket troligt om inte tändningen står fel.

Du kan börja med att ta loss locket på förgasaren och noga kolla så membranet är helt, eller om du ej vet när det byttes senast bara byta membranet direkt.
Är membranet dåligt så sugs inte trotteln upp och bilen får inge bränsle vid gaspådrag.

Sen kolla så brytarspetsavståndet är 0,4mm vid max öppen brytarspets (om bilen har brytarspets-tändning).

Och efter det kolla så att tändningen står rätt (10°+-2° om jag inte minns fel, detta med vakuumslangen till fördelaren pluggad och motor på 900rpm tomgång)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbonova gillar en riktig burnout
15 februari 2019 · 1 174 Inlägg

Tack för svar smile
Har ställt brytarspetsarna och tändning, men ingen skillnad.
Har haft bort membranet men såg inga skador.
Men ska byta det ändå, kostar ju inte många kronor.
Blir inte klok på felet, eftersom felet bara uppstog under körning.
Skriver igen när jag fått hem och bytt membranet.

EmsAnders
16 februari 2019 · 151 Inlägg

Byt tänddelar med, rotor,lock och mät upp och kolla tändkablar.

turbonova gillar en riktig burnout
28 februari 2019 · 1 174 Inlägg

Har nu åter igen pillat med skiten, har bytt alla tänddelar,kamrem,förgasarmembran.
Vet i faan vad jag ska göra nu??
Han får ju för lite soppa men hur ökar jag den?

simlar
1 mars 2019 · 5 516 Inlägg

CO-skruven i botten på flottören (om du har den skruven), skruva den utåt för mera bränsle.
Många brukar skruva in den allt vad som går i tron att bilen då går billigare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbonova gillar en riktig burnout
1 mars 2019 · 1 174 Inlägg

Nej har ingen skruv i botten, läst nått om att man kan justera nått i hålet där man häller i förgasaroljan?? Eller hur ökar man bränslet?

http://forumbilder.se/I4O33/screenshot-20190301-151826-samsung-internet.jpg
Sån här förgasare är det jag har.

turbonova gillar en riktig burnout
2 mars 2019 · 1 174 Inlägg

Skitbra sida tack, men måste man ha ett sånt verktyg?? Eller kan man justera med nått annat verktyg?

Taunuus
2 mars 2019 · 263 Inlägg

turbonova skrev:
Skitbra sida tack, men måste man ha ett sånt verktyg?? Eller kan man justera med nått annat verktyg?

Ta en så bred flatmejsel som går ner i hålet och slipa ett spår i mitten, slipa tills den precis går på. Medsols drar upp nålen = ökar bränsle, det är ungefär 3.5 varv justering på den så börja med att dra upp nålen fullt, har nån vridit den för mycket motsols kan den hoppat ur gängorna då måste man ta upp kolven och hjälpa nålen upp i gängorna. Då kan man passa på att grundinställa nålhylsan som ska vara jämt med kanten på kolven som utgångsläge.

Ford 17M "Taunus" (1967)
jompazx
2 mars 2019 · 291 Inlägg

turbonova skrev:
Skitbra sida tack, men måste man ha ett sånt verktyg?? Eller kan man justera med nått annat verktyg?

Vet inte ska också justera in en stromberg inom en snar framtid har inte riktigt satt mig in ännu.

turbonova gillar en riktig burnout
3 mars 2019 · 1 174 Inlägg

WurstingErik skrev:

turbonova skrev:
Skitbra sida tack, men måste man ha ett sånt verktyg?? Eller kan man justera med nått annat verktyg?

Ta en så bred flatmejsel som går ner i hålet och slipa ett spår i mitten, slipa tills den precis går på. Medsols drar upp nålen = ökar bränsle, det är ungefär 3.5 varv justering på den så börja med att dra upp nålen fullt, har nån vridit den för mycket motsols kan den hoppat ur gängorna då måste man ta upp kolven och hjälpa nålen upp i gängorna. Då kan man passa på att grundinställa nålhylsan som ska vara jämt med kanten på kolven som utgångsläge.

Skitbra tack, då ska detta prövas, tack för bra förklarat smile smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang