Plasmaskärare på Lidl???

jaka54
21 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Den plasmaskärare jag köpte på Lidl i februari har fungerat utmärkt. Men inställd på "högsta läget"  gick säkringarna i  garaget...

Low
21 november 2020 · 3 306 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag personligen skulle inte köpa en Lidl plasmaskärare och inte heller nån 1-fasare. Helst av allt skulle jag få en begagnad kvalitétsmaskin. Personligen var det svårare än väntat och jag behövde skära en massa 10mm plåt så jag köpte en Stahlwerk 70A 3-fas plasmaskärare. Det tog emot att köpa kinaskit men begagnatmarknaden var inte så bra för plasmaskärare. En 70A plasmaskärare är väl motsvarande en 40A kvalitétsmaskin typ Hypertherm (fast de flesta hypertherm är 1-fas då dom kommer från jänkarland med deras undermåliga elsystem).

Stahlwerken hade iallafall 7 års garanti. Jag har skurit 25mm med den och det gick också.

För tjockare än så, så blir det nog gasskärning, vilket jag håller på och samlar ihop till, inte bråttom med det dock.

P.S. 10mm plåt
https://i.imgur.com/QH0Rml4.jpg

25mm:
https://i.imgur.com/9CPTDYQ.jpg

Har du provat Lidls maskiner?

Eleeb90
21 november 2020 · 345 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag personligen skulle inte köpa en Lidl plasmaskärare och inte heller nån 1-fasare. Helst av allt skulle jag få en begagnad kvalitétsmaskin. Personligen var det svårare än väntat och jag behövde skära en massa 10mm plåt så jag köpte en Stahlwerk 70A 3-fas plasmaskärare. Det tog emot att köpa kinaskit men begagnatmarknaden var inte så bra för plasmaskärare. En 70A plasmaskärare är väl motsvarande en 40A kvalitétsmaskin typ Hypertherm (fast de flesta hypertherm är 1-fas då dom kommer från jänkarland med deras undermåliga elsystem).

Stahlwerken hade iallafall 7 års garanti. Jag har skurit 25mm med den och det gick också.

För tjockare än så, så blir det nog gasskärning, vilket jag håller på och samlar ihop till, inte bråttom med det dock.

P.S. 10mm plåt
https://i.imgur.com/QH0Rml4.jpg

25mm:
https://i.imgur.com/9CPTDYQ.jpg

Jag förstår det att du vill skära lite grövre gods. Jag är dock bara ute efter att skära plåt på 1-2 mm som max 5 mm i tjocklek så det ska nog funka fint att använda den nån gång ibland. Om man nu hittar någon smile tack

Eleeb90
21 november 2020 · 345 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den plasmaskärare jag köpte på Lidl i februari har fungerat utmärkt. Men inställd på "högsta läget"  gick säkringarna i  garaget...

Kul att veta hör av dig om du vill sälja smile tack

Eleeb90
21 november 2020 · 345 Inlägg

Low skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Lite gammal tråd men men.
Jag undrar om någon vet om Lidl kommer ha någon fler kampanj med parkside plasma skäraren igen?

Eller är det någon som har en sådan plasma skärare att sälja?

Hela lidls sortiment skiftar hela tiden. Har sett plasma skäraren typ var 4e  månad?

Får hålla ögonen öppna då.

Low
21 november 2020 · 3 306 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Low skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Lite gammal tråd men men.
Jag undrar om någon vet om Lidl kommer ha någon fler kampanj med parkside plasma skäraren igen?

Eller är det någon som har en sådan plasma skärare att sälja?

Hela lidls sortiment skiftar hela tiden. Har sett plasma skäraren typ var 4e  månad?

Får hålla ögonen öppna då.

Ska försöka uppdatera här om jag skulle se smile

jaka54
21 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
5mm plåt klarar Lidls plasmaskärare lätt!

EPG Kärnkraftstomte
14 december 2020 · 766 Inlägg

Ingen som har koll på om den återkommer snart?
Är lite sugen på en.
Såg att den fanns någon gång i våras men då var den nog slut sedan länge eftersom att man upptäckte det när den redan hade varit ute några dagar.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Low
15 februari 2021 · 3 306 Inlägg

22/2 kommer det igen plasmaskärare!

Low
15 februari 2021 · 3 306 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-47821a60cb7e93a55854d9a26399af2d.jpg

torsen
21 februari 2021 · 7 233 Inlägg

Fick LIDL:s reklamfolder i brevlådan nyss.
Tänker besöka LIDL i morgon och köpa en plasmaskärare á 1.499:-.
Finns även "Set med munstycken och elektroder" á 129:-.
Bör man köpa till munstycken och elektroder?
Vad anser ni som har erfarenhet av plasmaskärare?
Hur mycket "slits" munstycken och elektroder och hur ofta byter man?

Eleeb90
22 februari 2021 · 345 Inlägg

torsen skrev:
Fick LIDL:s reklamfolder i brevlådan nyss.
Tänker besöka LIDL i morgon och köpa en plasmaskärare á 1.499:-.
Finns även "Set med munstycken och elektroder" á 129:-.
Bör man köpa till munstycken och elektroder?
Vad anser ni som har erfarenhet av plasmaskärare?
Hur mycket "slits" munstycken och elektroder och hur ofta byter man?

Tja! Jag vet inte riktigt om man måste köpa extra mun stycken. Det beror ju på om du bara ska använda den någon enstaka gång. Ska du använda mer regelbundet är det ju bra å ha extra mun stycken så köp det! Det kostar ju bara 130 kr extra.

Eleeb90
22 februari 2021 · 345 Inlägg

Någon som har koll på vilken mörk hets grad man ska ha på svets hjälm vid plasma skärning. Jag har läst runt lite på andra forum. Vissa hävdar att tex din 9-13 är för mörkt och att vid plasma skärning bör man ha mörk hets grad 5 ?

jaka54
22 februari 2021 · 5 719 Inlägg

Jag kör med samma som när jag svetsar Mig/Tig ...runt 10-13.
Men det är ju bara att pröva vad som "känns" bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang