På jakt efter ny bil för ljudbygge samt en fråga om saab 9000

Oskar000202
15 februari 2019 · 30 Inlägg

Tjena,
Är som sagt på jakt efter en bil för ljudbygge och undrar vad för bil ni skulle rekommendera? Är relativt ny till de mesta som har med bilar överhuvudtaget o göra, men i mina ögon bör väl en kombi vara bäst där man kan sätta baslådorna spelandes uppåt?
Har läst på ett antal trådar att saab 9000 är en ökänd ljudbil, och jag skulle vilja ha en förklaring till varför just den passar så bra? Blir det inte att man liksom stänger in baslådan som i en liten låda i bagagen?
Budgeten ligger ngnstans runt 15-20 blad. Min första tanke va väl en v70 eller nogge med stort och öppet bagage?
Eller missar jag de viktiga kriterierna för ett sånt här bygge?
Tacksam för alla svar och åsikter!
Oskar

mb_pucken
15 februari 2019 · 5 087 Inlägg

Vad vill du ha ut av dit bygge? Jaga dB eller spela högt över ett helt kvarter? Eller rent av hifi och välljud?

Tycker jag ser på fb var och varannan dag folk som får problem när dom spelar högt i v70 eftersom taket och framrutan flexar och spricker osv.

Senast redigerat av mb_pucken (15 februari 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Oskar000202
15 februari 2019 · 30 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vad vill du ha ut av dit bygge? Jaga dB eller spela högt över ett helt kvarter? Eller rent av hifi och välljud?

Tycker jag ser på fb var och varannan dag folk som får problem när dom spelar högt i v70 eftersom taket och framrutan flexar och spricker osv.

Är väl inte ute efter något o tävla i eller så, vill väl kunna ha så högt som möjligt men ändå ha bra kvalite. Är ju för daily driving liksom, men ju högre desto bättre, så länge det inte smäller tbx på kvaliten för hårt.

rcy
15 februari 2019 · 1 705 Inlägg

Oskar000202 skrev:
Tjena,
Har läst på ett antal trådar att saab 9000 är en ökänd ljudbil, och jag skulle vilja ha en förklaring till varför just den passar så bra? Blir det inte att man liksom stänger in baslådan som i en liten låda i bagagen?

Har du sett bagaget på en 9000? Det är knappast en "liten låda", trots att den är halvkombi så är den lätt i klass med flertalet "riktiga" kombibilar när det gäller bagagevolym.
Och det är en halvkombi så kupe och bagage sitter i allra högsta grad ihop, svårt att se hur man skulle kunna stänga in något där.

Det finns förstås sedanmodeller av 9000 men jag har svårt att tro att det är dessa man pratar om som lämpliga för ljudbygge, det borde vara halvkombi modellerna som förespråkas.

Oskar000202
15 februari 2019 · 30 Inlägg

rcy skrev:

Oskar000202 skrev:
Tjena,
Har läst på ett antal trådar att saab 9000 är en ökänd ljudbil, och jag skulle vilja ha en förklaring till varför just den passar så bra? Blir det inte att man liksom stänger in baslådan som i en liten låda i bagagen?

Har du sett bagaget på en 9000? Det är knappast en "liten låda", trots att den är halvkombi så är den lätt i klass med flertalet "riktiga" kombibilar när det gäller bagagevolym.
Och det är en halvkombi så kupe och bagage sitter i allra högsta grad ihop, svårt att se hur man skulle kunna stänga in något där.

Det finns förstås sedanmodeller av 9000 men jag har svårt att tro att det är dessa man pratar om som lämpliga för ljudbygge, det borde vara halvkombi modellerna som förespråkas.

Aha okej då förstår jag . Tackar så mycket big_smile
Vad mer är det med den bilen som gör den så utmärkt för ljudbyggen då?

rcy
15 februari 2019 · 1 705 Inlägg

Oskar000202 skrev:
Aha okej då förstår jag . Tackar så mycket big_smile
Vad mer är det med den bilen som gör den så utmärkt för ljudbyggen då?

Jag är ingen ljudbyggare så kan inte påstå att jag är jätteinsatt, men kan tänka mig att det är saker såsom billig i inköp, lätt att dra kabel i, lätt att bygga om, gott om plats och ingen jobbig canbus eller most i ljudsystemet.

Oskar000202
15 februari 2019 · 30 Inlägg

rcy skrev:

Oskar000202 skrev:
Aha okej då förstår jag . Tackar så mycket big_smile
Vad mer är det med den bilen som gör den så utmärkt för ljudbyggen då?

Jag är ingen ljudbyggare så kan inte påstå att jag är jätteinsatt, men kan tänka mig att det är saker såsom billig i inköp, lätt att dra kabel i, lätt att bygga om, gott om plats och ingen jobbig canbus eller most i ljudsystemet.

Låter logisk. Du har inge förslag på bil som är stor och lätt att bygga om eller? Har inte så bra koll än eftersom detta blir min andra bil haha men det enda jag kommer o tänka på är väl en lite äldre volvo eller nogge.

rcy
16 februari 2019 · 1 705 Inlägg

Oskar000202 skrev:
Låter logisk. Du har inge förslag på bil som är stor och lätt att bygga om eller? Har inte så bra koll än eftersom detta blir min andra bil haha men det enda jag kommer o tänka på är väl en lite äldre volvo eller nogge.

Jag är som sagt ingen ljudfanatiker så jag har inte koll på vad som är bra, men varför inte 9000 då om nu folk säger att dom är bra?

Noiseprojekt
7 mars 2019 · 1 523 Inlägg

Tycker att 9000 är lätt att bygga i.
Bra med tyg i tag och stolpar som dämpar reflexer.
Lätt att skruva med.
Gott om utrymme.

Du kanske får inspiration får min byggtråd så kanske du förstår vad jag menar
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288893

zemet
7 mars 2019 · 4 035 Inlägg

Om du skall ha bilen som daily så föreslår jag att du köper en bra bil för daily driving. Detta bör vara prio 1 för dig. Om det nu inte är viktigare att kunna dunka rejält medans du väntar på bärgaren:)

Bygga din "nivå" av ljud lär man ju kunna göra i vilken bil som helst.
Vissa lättare och andra svårare.

Köp en pålitlig bil med en generator som klarar driva allt ljud + helljus och stolsvärme mm.
Sen kan ju en ordentlig ljudanläggning väga en hel del. Så en bil som får lasta en del är nog inte dumt.

Är en saab 9000 en bra bil med tanke på detta?  Ja det skulle jag säga att den är eller iaf kan bli med lite mindre modifikationer. Men dem börjar bli gamla, dem flesta har rostat bort och jag tror det driver upp priset lite på dem få som är kvar.

Saab 9-5 borde ha liknande egenskaper, jag hade nog tittat på en sådan istället för 9000 om du nu vill köra Saab. 9-5 är väldigt mycket bil för pengarna nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang