Köra på 95 oktan blyfri?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2019 · 17 388 Inlägg

Kör med den gamla veteranen dagligen till och från jobbet nu i brist på annat. Tyvärr är utbudet på det lokala tankstället en smula dåligt. 95 oktan gäller. I bilens tanklucka sitter en röd dekal som myndigt förkunnar "98 oktan". Gissningsvis då blyad sådan eftersom bilen föddes en vårdag 1986.

Det rör sig om en Volvo bestyckad med en trogen B230A som framdrivningskälla.  Tål den det eller är jag skyldig bilen en ursäkt? Kört 50 mil hittills.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
18 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Är det inte lättmetalltopp på de där? Då lär den ha ventilsäten som håller. Och är du orolig att den ska spika så kan du ju senareställa tändningen någon grad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2019 · 17 388 Inlägg

caromania skrev:
Är det inte lättmetalltopp på de där? Då lär den ha ventilsäten som håller. Och är du orolig att den ska spika så kan du ju senareställa tändningen någon grad.

Ingen aning men har en svag känsla att de var även anpassade (Läs: byggda) för USA och där var väl blyfritt redan på den tiden en realitet? Den går snällt, spikar inte och choken skjuter jag in helt efter bara någon knapp minuts körning så går den även på tomgång efter det (Cirka 4-6 plusgrader)

Tidigare ägare kanske har kört på blyfritt sedan han köpte bilen 1992...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2019 · 13 674 Inlägg

Alla Volvos motorer med ALU topp kör man blyfritt i utan problem.    95 fungerar yppligt dessutom    inget att fundera på ens

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2019 · 17 388 Inlägg

Growe skrev:
Alla Volvos motorer med ALU topp kör man blyfritt i utan problem.    95 fungerar yppligt dessutom    inget att fundera på ens

Man tackar. Då kan jag fylla upp den gamla trotjänaren imorgon igen med gott samvete. Hon spinner som en mätt katt på väg till/från jobbet. Ska dessutom få nya bromsbelägg, motionera bakbromsar, nya torkare, nya filter, ny olja och en flong ny stereo imorgon...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
18 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Blyfri bensin går bra men den ska vara minst 98 oktan, annars risk för skador på kolvarna
körs den varsamt kan det gå med 95 oktan

finns en snalik motor  som heter 230K (samma komp: 10,3) där tändsystemet har knacksensor  den klarar att köras på 95 oktan sitter i bla. volvo 740

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2019 · 17 388 Inlägg

spillolja skrev:
Blyfri bensin går bra men den ska vara minst 98 oktan, annars risk för skador på kolvarna
körs den varsamt kan det gå med 95 oktan

finns en snalik motor  som heter 230K (samma komp: 10,3) där tändsystemet har knacksensor  den klarar att köras på 95 oktan sitter i bla. volvo 740

B230K har ju förbränningsrummen i kolvarna så snarlik..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
18 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Backa tändningen lite så är det nog safe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
18 februari 2019 · 1 776 Inlägg

Inga problem att köra 95 oktan på dessa, har själv gjort så och det har aldrig varit några problem vare sig med B21/23 eller B230.
Vill minnas att det i instruktionsboken till 240 står att motorn kräver minst 91oktan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2019 · 13 674 Inlägg

hade aldrig några problem på min gamla 740   visst kan det spika men det är en B230A inte något tyskt dynga så den tål det.. om det nu mot förmodan skulle hända.. och det är lätt att lösa släpp 13bulten på fördelaren och vrid ner den lite..ivärsta fall men svårt att tro att det skulle bli några problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2019 · 13 674 Inlägg

Hilmer skrev:
Inga problem att köra 95 oktan på dessa, har själv gjort så och det har aldrig varit några problem vare sig med B21/23 eller B230.
Vill minnas att det i instruktionsboken till 240 står att motorn kräver minst 91oktan.

tror iof det gäller B230F men hur som helst så körde jag alltid 95 i min 740 med b230A  gjorde samma sak på min gamla äkliga 245gl 87 som hade b230K med A förgasare och tändsystem utan minsta problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
18 februari 2019 · 1 776 Inlägg

Growe skrev:

Hilmer skrev:
Inga problem att köra 95 oktan på dessa, har själv gjort så och det har aldrig varit några problem vare sig med B21/23 eller B230.
Vill minnas att det i instruktionsboken till 240 står att motorn kräver minst 91oktan.

tror iof det gäller B230F men hur som helst så körde jag alltid 95 i min 740 med b230A  gjorde samma sak på min gamla äkliga 245gl 87 som hade b230K med A förgasare och tändsystem utan minsta problem

Det är möjligt att det handlade om B230F, hittar inte denna information just nu.
Men jag fick letat upp instruktionsböckerna till lite äldre modeller utav ren nyfikenhet, B21A/E kräver minst 93 oktan, B230A/E kräver 98 oktan enligt böckerna, så jag hade fel i tidigare inlägg.
Oavsett vilket så har jag kört dem alla "till bruks" på 95 oktan utan problem.

Slim
18 februari 2019 · 340 Inlägg

Körde 740 med B230a en tank på 95, men den spikade en del så bytte tillbaka till 98.

spillolja
19 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Man kan evt. ta  E85 för 1-2st 20-lappar sedan resterande BF95,  E85 höjer oktanet litet grann  ( till ca 96-97 oktan)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Sabang
19 februari 2019 · 170 Inlägg

En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

viccoA
19 februari 2019 · 3 109 Inlägg

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn får för mager bränsleblandning, ger hög temperatur i förbränningsrummet och kan kan skada motorn. I förlängningen kan det komma att bli märken/skador i kolvar och kan leda till haveri.

Slim
19 februari 2019 · 340 Inlägg

Sabang skrev:
En fråga från en okunnig... Vad betyder att den "spikar"??

Att motorn tänder vid fel tillfälle. Spikandet beror på att bränslet självantänder vid fel tidpunkt, oftast pga för lite eller för dåligt bränsle(som inte tål den sena tändningen).

Sabang
19 februari 2019 · 170 Inlägg

Hur ser man detta? Plocka av och kolla tändstift??

candyweiss
19 februari 2019 · 863 Inlägg

Sabang skrev:
Hur ser man detta? Plocka av och kolla tändstift??

Man hör det, det blir ett speciellt knastrande när man belastar motorn.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Sabang
19 februari 2019 · 170 Inlägg

candyweiss skrev:

Sabang skrev:
Hur ser man detta? Plocka av och kolla tändstift??

Man hör det, det blir ett speciellt knastrande när man belastar motorn.

Ok...Tror jag vet vilket ljud du menar.
Tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang