Läckage oljefilterhus VW Caddy diesel -01

Bodd
22 februari 2019 · 3 Inlägg

Hej alla bilkunniga! Har ett frustrerande problem med min VW Caddy. Har rätt nyligen köpt den och bytte strax olja och filter på den. Nu kan jag inte få locket till oljefilterhuset tätt. När motorn går på tomgång håller det tätt, men om jag varvar upp till 2000 varv tar det bara en liten stund innan packningen ger med sig och det börjar läcka olja.  Investerade i ett nytt lock men det hjälpte inte. Nu står det visserligen "25Nm" på locket och jag äger ingen momentnyckel. Är det hårfin åtdragning som gäller för att få det tätt?

mb_pucken
22 februari 2019 · 5 087 Inlägg

Har stött på samma fenomen med något filter där o-ringen vart för tunn och inte tätat ordentligt. Testa och byta den, antar att det medföljer en ny om man köper nytt filter :-) åtminstone på kvalitetsfilter :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bodd
22 februari 2019 · 3 Inlägg

Tack för din respons! Dock inser jag att jag borde varit mera informativ i mitt grundinlägg. Jag har använt ett "sketet" biltemafilter och jag vet att många är ytterst skeptiska till dessa. När packningsringen inte höll tätt provade jag att återanvända den gamla, utan resultat. Jag trodde då att jag på något sätt kvaddat filterhuslocket och beställde ett nytt. På det sitter nya packningar, men inte heller det nya locket funkar. Så därför misstänker jag att locket måste spännas med exakt 25 Nm för att hålla tätt. Jag blev naturligtvis fbd och provade att spänna locket hårt, men då trycktes packningsringen ut och höll absolut inte tätt.

Kan nämna att jag har ett liknande oljefilter på min gamla Merca (en filterinsats i ett filterhus). Jag har hunnit byta olja och filter på den bilen 5-6 gånger men aldrig haft problem med att få locket tätt. (Kan det bero på att Mercedes gör kvalitetsfordon?😉)

zzr94092
22 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Oljar du in packningen/o-ringen ?Om inte så korvar oringen till sig när du drar locket..Har aldrig dragit med moment....

Bodd
23 februari 2019 · 3 Inlägg

Kan jag ha gjort mig skyldig till detta nybörjarfel? Ja, jag var kanske lite snål vid inoljningen. Tog loss lock och packning och stoppade packningsringen i ett oljebad. Monterade sedan alltsammans igen, men med samma klena resultat. Jag försökte spänna så hårt jag kunne för hand och sedan lite ytterligare med verktyg. Jag blev sedan desperat och vidtog en åtgärd som kan rendera mig titeln "årets klabbare": jag drog på gängtejp. Nu är det tätt. Tack till er som försökt vara mig behjälpliga!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang