Passat 2.0 TDI -09 i limpmode. HJÄLP

pimmelimmen
23 februari 2019 · 21 Inlägg

Hej

Våran passat har hamnat i "limpmode" och dieselpartikelfilterlampan, motorlampan lyser samt att glödspirallampan blinkar.

Får bara en felkod på felkodsläsaren. P2463 som varnar på dieselpartikelfiltret och hänvisar till användarhandboken.

Har gjort som det står i den och kört länge på höga varv men utan resultat.

Har även sprayat ner 2 flaskor bromsrengöring ner i dieselpartikelfiltret och kört ca 30 min utan resultat.

Vad kan jag göra för att se om den regenererar och hur får jag bort "limpmode"?

MVH Joakim

mb_pucken
23 februari 2019 · 5 087 Inlägg

Kan vara differanstrycksgivaren som spökar och tror att filtret är tätt. Vill minnas att det äj är helt ovanligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pimmelimmen
23 februari 2019 · 21 Inlägg

Tog loss den idag och tittade till den. inget sot eller liknade i den.
Blåste i slangarna som går ner till dpf och inget motstånd(klegg) ivägen.
Går den att felsöka med en obd2?

granadadr
24 februari 2019 · 7 286 Inlägg

ett vanligt problem på Vag ,, de Skodor jag brukar köra hoppar in i limpmode då å då pga man måste blåsa ur dem,, folk kör för lungt å för lite, för korta sträckor,,  i detta fall tror jag att kolla å nolla koder är det som gäller,, vi lämnar alltid bort bilarna då det händer

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
pimmelimmen
24 februari 2019 · 21 Inlägg

Menar du med att "blåsa ur" som att låta en serviceverkstad regenerera dfp ? eller menar du blåsa ur tryckgivaren ?

granadadr
24 februari 2019 · 7 286 Inlägg

pimmelimmen skrev:
Menar du med att "blåsa ur" som att låta en serviceverkstad regenerera dfp ? eller menar du blåsa ur tryckgivaren ?

nää men man ska gasa ur bilarna,,  meo köra lite hårt å högre varv,, men i 1 hand fixa felet på verkstad,,  sen försöka köra på lite hårdare å blåsa ur den smile

pimmelimmen
24 februari 2019 · 21 Inlägg

har kört som en galning i läge S, 3000 varv i ett par timmar samanlagt.

zzr94092
24 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Du kan  inte "skvätt" köra korta  stunder.

simlar
24 februari 2019 · 5 524 Inlägg

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 463/009315

Eftersom du har felkod på att partikelfiltret är igensatt så krävs en serviceregenerering, dvs lämna in bil på verkstad så dom får tvinga bilen att regenerera partikelfiltret.

Har du trimmat bilen? Vissa kodar bort EGR och då kommer ej DPF upp i tillräckligt temperatur för regenerering.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
pimmelimmen
26 februari 2019 · 21 Inlägg

Jag hade den inne på verkstaden  idag för en regenerering.
Men när dom försökte dra igång regenereringen via datorn så hamnade den i "regenerering startar" men utförde inte regenereringen. Dom bytte ut tryckgivaren också men med samma resultat.
Något ligger och blockerar men inga felkoder förutom P2463 (DPF)
Någon som vet va man kan kolla?
mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2019 · 17 465 Inlägg

pimmelimmen skrev:
Jag hade den inne på verkstaden  idag för en regenerering.
Men när dom försökte dra igång regenereringen via datorn så hamnade den i "regenerering startar" men utförde inte regenereringen. Dom bytte ut tryckgivaren också men med samma resultat.
Något ligger och blockerar men inga felkoder förutom P2463 (DPF)
Någon som vet va man kan kolla?
mvh

Varmkörde de den ordentligt först?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pimmelimmen
26 februari 2019 · 21 Inlägg

Den hade gått på tomgången och var varm.
Dom försökte säkert en timme med datorn flera ggr.
Det enda jag kan tänka mig är att det inte var riktigt 1/4 dels tank kvar innan dom började.
Men det borde väl deras program ha påpekat tycker man .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2019 · 17 465 Inlägg

pimmelimmen skrev:
Den hade gått på tomgången och var varm.
Dom försökte säkert en timme med datorn flera ggr.
Det enda jag kan tänka mig är att det inte var riktigt 1/4 dels tank kvar innan dom började.
Men det borde väl deras program ha påpekat tycker man .

Jag vet inte hur VW fungerar men har själv fått göra regenerering på andra bilmärken och dessa kräver att motorn är över 65-70 grader varm enligt OBD2 annars så startar processen och avbryts bara. Fick köra bilarna en sväng rätt hårt (så turbon laddar) först så allt blev varmt nog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pimmelimmen
26 februari 2019 · 21 Inlägg

Den är i limpmode, turbon är väl inte igång då ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang