Ställa citroen jumpy 2.0hdi i TDC?

motocrossjohan
24 februari 2019 · 28 Inlägg

Jag har en citroen jumpy 2.0hdi  2004 som inte startar. Jag har kollat massor av saker, relän, glödstift, jordningar, startar inte på startspray osv.  Jag tror att kamremmen kan ha kuggat lite fel och att den därför inte startar.
Jag försöker ställa motorn i tdc men jag fattar inte var det finns något hål där jag kan låsa vevpartiet.
Jag har hittat en låskruv på framsidan motorn, men dom brukar alltid sitta med en tjock bricka som man tar bort när man ska skruva in låsskruven i vevparitet(i alla fall på ktm-motorcyklar, mekar typ aldrig med bilar). Min har ingen tjock bricka utan bara en jättetunn bricka som sitter på en elkabeln som är jordad där.
Jag har provat att dra runt motorn massor av varv och sticka in en spik i hålet men jag hittar ingen försäkning i vevpartiet.
Är det någon som vet hur man låser vevpartiet på en sån här motor?
På kamaxeln vet jag ju hur man gör men det är ju denna låsning jag vill kolla på för att se om allt står rätt. Hittar jag låsningen i vevpartiet så kan jag ju se om den på kamaxeln står rätt.

Djo
24 februari 2019 · 10 157 Inlägg

EGR som kärvar och fastnat är vanligt fel på dessa,

låsning av vev brukar vara omkring startmotorn på citroen på framsidan av motorn kolla om du kan få en spärngskiss av närliggande bilverkstad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
motocrossjohan
24 februari 2019 · 28 Inlägg

Ok EGR var något helt nytt för mig. Men om det kärvar, kan det verkligen påverka så mycket så att motorn inte startar. Jag visst inte ens vad EGR är så jag googla det nu och läste lite och det känns ju mest som en optimeringsgrej för att få mindre miljöpåverkan och lägre förbrukning. Om den kärvar antar jag att motor kanske får för lite luft men kan det påverka så lite så att den inte startar?

Jag ska kolla om jag kan försöka få tag på någon sprängskiss.

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2019 · 10 244 Inlägg

motocrossjohan skrev:
Ok EGR var något helt nytt för mig. Men om det kärvar, kan det verkligen påverka så mycket så att motorn inte startar. Jag visst inte ens vad EGR är så jag googla det nu och läste lite och det känns ju mest som en optimeringsgrej för att få mindre miljöpåverkan och lägre förbrukning. Om den kärvar antar jag att motor kanske får för lite luft men kan det påverka så lite så att den inte startar?

Jag ska kolla om jag kan försöka få tag på någon sprängskiss.

EGR ger inte minskad förbrukning på en diesel. Tvärtom så ökar som regel förbrukningen (men Nox minskar).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
motocrossjohan
24 februari 2019 · 28 Inlägg

Ok men kan en EGR påverka så mycket så att det inte går att starta bilen?

Jag är lite inne på kamremmen för startmotorn drar runt motorn rätt mycket snabbare nu än den gjorde när motorn fungerade. Känns som att det är mindre komp nu så att motorn snurrar runt lättare. Kan väl bli som om det står några(eller många) kugg fel?

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2019 · 10 244 Inlägg

motocrossjohan skrev:
Ok men kan en EGR påverka så mycket så att det inte går att starta bilen?

Jag är lite inne på kamremmen för startmotorn drar runt motorn rätt mycket snabbare nu än den gjorde när motorn fungerade. Känns som att det är mindre komp nu så att motorn snurrar runt lättare. Kan väl bli som om det står några(eller många) kugg fel?

I teorin kan den väl bli så igensatt att bilen inte går, ja...

Men om kamremmen kuggat över finns det väl en risk att kolvarna mött ventilerna. Eller är denna motor non-interference?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
motocrossjohan
24 februari 2019 · 28 Inlägg

Jag har ingen aning om ifall ventiler har tagit i kolv men startmotorn drar runt motorn i högt tempo utan missljud i alla fall.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2019 · 13 673 Inlägg

en öppen egr ventil gör att den inte startar eller i bästa fall bara går riktigt riktigt dåligt och är väldigt svårstartad..  så verkligen inte omöjligt..

men du skriver att startmotorn snurrar i högt tempo låter ju mer som en orsak att bilen blivit komp lös pga kamremmen kuggat.   men finns garanterat online att hitta hur man nollar motorn vid kamrems byte

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
24 februari 2019 · 7 268 Inlägg

en fråga,, står den ute??  prova att värma luften med en hårtork,, jag hade kassa glödstift till slut startade den inte ens med motorvärmare,, startade med en hårtork i insuget,,

om den inte startar då så kan det vara pumpen som lagt av,, meo får ej diesel,, ev igensatt filter eller att du fått in luft så den måste luftas smile  hände mig då den stod bakåt med lite soppa i ca 3 dagar,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
motocrossjohan
24 februari 2019 · 28 Inlägg

Jag har letat online som en jäkla galning men jag hittar inget som är exakt som min. Jag köpt en stor workshopmanual för just citroen jumpy och har information om hur man byter kamrem på alla olika motorer men när jag kollar på bilderna på exakt min motor så stämmer inte bilderna. Det är skitkonstigt.

Ja bilen står ute. När den slutade funka var det jättekallt, minus 15. Det har dock varit väldigt många dagar med plusgrader sedan dess. Jag ska prova att blåsa lite hårtork i insuget.

Pumpen kan ju ha lagt av men borde den inte starta när jag kör startgas då? Om jag vräker in startgas i insuget så tänder motorn men bara så länge man tuggar på startmotorn. Så fort man slutar dra på startmotorn så dör motorn direkt. Spelar ingen roll hur mycket startgas man sprejar.

Jag tror inte att man ska behöva lufta just denna motorn. I instruktionsmanualen till min bil står det att man ska lufta de andra motorerna men denna 2.0hdi motor behöver man inte lufta står det.

Jag har inte kollat filtret. Kan ju göra det. Har inte gjort det bara för att den inte går på startgas. Tänkte att då är det väl något annat problem än bränsle.

zzr94092
24 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Var lite försiktig med startgasen på en dieselmotor..EGR kan man väl blockera med plåtbrickor och packningar.

motocrossjohan
26 februari 2019 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231216/231216-f451065ffb271f1bc53097057aa1ad6b.jpg

Jag skruvade av hjulet(svänghjulet?) som driver remmen till generatorn idag så jag kan se alla kugghjulen som driver kamremmen. På kugghjulet som sitter på kamaxeln så finns det en klack så att man bara kan sätta kugghjulet på ett sätt. Jag funderar då förstås på ifall denna klack ska peka åt något visst håll för att stå i tdc. Rakt ner? Rakt upp? Finns inget märke alls i motorblocket tyvärr som man skulle kunna använda på något sätt. Någon som vet det eller kanske inte spelar någon roll alls. Lägger in en bild på kugghjulet jag snackar om.

zzr94092
26 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Vill du skriva det n:r här? så kan jag kolla i morron

motocrossjohan
26 februari 2019 · 28 Inlägg

Menade du regnr?  Det är TZC023.

zzr94092
26 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Ok.kollar i morron i Autodata.

zzr94092
28 februari 2019 · 4 378 Inlägg

finns ingen märkning på vevaxeldrevet på bild, sitter det ens någon kil på veven/drevet,?  har bytt rem på nån fransk bil, ingen kil på vissa av dom ,absolut tvunget att låsa svänghjulet ,spår för kil fanns o kil fanns att köpa  man låser veven med svänghjulet...hur dom tänkt sig att drevet ska sitta kvar rätt begriper jag inte ,men tydligen så funkar det,,,

Djo
28 februari 2019 · 10 157 Inlägg

När jag jobbade på citroen verkstad brukade dessa symptom börjas med att kontrollera egr, så ja egr kan få en bil att inte starta.

bulten lär du dra i igen till veven snarast så inte drevet kommer loss och du tappar helt bort dig mvh.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2019 · 13 673 Inlägg

Djo skrev:
När jag jobbade på citroen verkstad brukade dessa symptom börjas med att kontrollera egr, så ja egr kan få en bil att inte starta.

bulten lär du dra i igen till veven snarast så inte drevet kommer loss och du tappar helt bort dig mvh.

ja det gäller alla dieselbilar med egr.  står den öppen då är dom inte sällan helt stendöda och vägrar att gå.


polarn fick stora problem med sin 2.0hdi maskin när egr fastnade lite öppen men då gick den men det var verkligen inte mer än så..   den gick ruskigt illa.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
motocrossjohan
28 februari 2019 · 28 Inlägg

Det är en rejäl klack i drevet på vevaxeldrevet. Sitter typ klockan fem på bilden.

Jag har googlat så nu vet jag i alla fall hur en egrventil ser ut. Ska försöka hitta den på bilen och testa att göra rent den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2019 · 13 673 Inlägg

motocrossjohan skrev:
Det är en rejäl klack i drevet på vevaxeldrevet. Sitter typ klockan fem på bilden.

Jag har googlat så nu vet jag i alla fall hur en egrventil ser ut. Ska försöka hitta den på bilen och testa att göra rent den.

blocka  den bara så märker du om det blir skillnad.  Den tänder lampan men det tar en stund men den ska iallfall gå då.. Du kan ta en cola burk och klipp isär och och gör en bricka att stoppa flödet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang