Ställa citroen jumpy 2.0hdi i TDC?

motocrossjohan
1 mars 2019 · 28 Inlägg

Det går verkligen inte bra med felsökningen. Jag har skruvat bort massa saker men jag kan inte hitta varken startmotorn eller egr ventilen. Har kollat några filmer när dom tar bort egrventilen på bilar och den verkar sitta på baksidan av motorn på flera bilar. Kommer inte åt att se bakom motorn för fem öre. Fattar inte heller var stormotorn sitter. Den måste ju va rätt stor och jag har sett bilder på den så jag vet hur den ska se ut men kan verkligen inte hitta den.  Den ska väl sitta på andra sidan motorn, dvs kamremmen på ena sidan och startmotorn på andra?

motocrossjohan
2 mars 2019 · 28 Inlägg

Ok nu går det bättre. Jag är 99% säker på att jag hittat egr-ventilen. Sitter på baksidan av motorn på vänster sida. Går inte att se någonting. Går bara att känna sig fram med händerna och har hittat en grej som känns som att den ser ut exakt som en egrventil när jag känner med händerna. Jag fattar inte hur man ska kunna komma åt att få bort den. Känns som att man måste lyfta ur motorn ur bilen för att komma åt.
Lyckades äntligen hitta startmotorn också och har tagit bort den så jag ser svänghjulet.
När jag drar runt motorn så hade jag hoppats på att den skulle finnas något hål i svänghjulet eller nått sånt så jag kan låsa motorn men det finns det inte. Det finns två stycken nedsäkningar i svänghjulet. Jag upplever att de sitter ungefär mitt emot varandra. Vet inte om man kan använda sig av dessa på något sätt men känns inte som det. Jag provade att ställa motorn i det läget så jag kan låsa kamdrevet i motorblocket och då kan jag inte se någon av dessa två nedsäkningar. I bilden jag ritat så är det som ett hål i motorblocket där startmotorn setat som är format ungefär på samma sätt som nedsäkningarna. Man skulle kunna tänka sig att man ska ställa en sån nedsäkning mitt i hålet, men när jag låst kamdrevet finns det ingen nedsäkning där. Fattar verkligen inte hur man gör för att låsa denna motorn. Lägger in bilden i nästa inlägg. Glömde lägga till den i mitt album.

motocrossjohan
2 mars 2019 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231216/231216-fe1f3d2f518d07fa0cea1dab359062e5.jpg

här är bilden

motocrossjohan
3 mars 2019 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231216/231216-755d3d968f9a7729e819696824191bc2.jpg


Hittade en bild på mitt svänghjul. Så här ser det ut. Finns liksom inget hål där man kan låsa. Finns två grejer på det på varsin sida som ser lite olika ut. Ingen ser ut som en sån där magnetliknande grej som ger signal till tändning.

zzr94092
3 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Runt startkransen,har du liksom klackar det är dom som vevaxelgivaren läser av,givaren sitter i blocket ,eller i vxlådan.

Senast redigerat av zzr94092 (3 mars 2019)

Djo
3 mars 2019 · 10 157 Inlägg

EGR koppla ur den å testa först och främst.

Egr byttes med motorn kvar men helt å hållet på känns oftast.

om du har startmotorn i motorn så brukar det finnas ett håll in i blocket runt om kring den där du ska in med specialverktyg och låsa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
motocrossjohan
3 mars 2019 · 28 Inlägg

Ok nu äntligen har det gått lite bra. Jag testade att söka på att byta kamrem på motorkoden jag har på min motor istället för bilmodell och då hittade jag en film där de byter kamrem på en peuget 406 med typ likadan motor. De fanns ett hål bakom startmotorn där man kan sticka in en skruv. Skruven ska hamna i hålet på den lilla plåtgrejen som är till vänster på bilden jag la in ovan på svänghjulet. Jag snurrade runt min motor några varv innan jag hitta rätt men jag hitta tdc där jag får in låsskruven i svänghjulet och låsskruven i kamremsdrevet. Dom satt helt perfekt så nu vet jag att kamremmen inte har kuggat över utan allt står helt rätt.
Jag måste nog försöka ge mig på den där egr-ventilen.
Jag har ju 12 volt på alla glödstift så det är inget med elen. Bilen gick jättebra ända tills den inte starta så glödstifen borde det inte va något fel på. Skulle va konstigt om alla glödstift bara paja samtidigt. Startmotorn drar jättefint.
Den går inte på startgas så då ska det väl inte va bränslet. Jag håller dock på och tar isär bränslefiltret nu för att kolla det.
Jag ska försöka komma åt den där egr-ventilen på något sätt. Fattar dock inte hur jag ska lyckas med det. Jag stod och kände med handen i tio minuter nu men jag känner inte hur den sitter fast och det går inte att se någonting, även om jag håller speglar och lyser men lampor. Ska se om jag kan hitta någon bra film på detta också.
Filmen jag hitta som är asbra för att kolla kamremsbyter heter:  Peugeot 406 Timing Belt Change
och finns på youtube.

motocrossjohan
3 mars 2019 · 28 Inlägg

Jag läste igenom denna tråd igen och jag förstår inte hur ni menar att jag ska göra ifall jag ska koppla ur egr eller blockera egr som ni har skivit. Kan ni förklara lite bättre så jag som är nybörjare på att meka diesel fattar.
Skulle verkligen vilja ha någon sprängskiss på detta så jag kan se hur egr sitter fast eftersom att det inte går att se.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2019 · 13 674 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2019 · 13 674 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
motocrossjohan
4 mars 2019 · 28 Inlägg

Min sitter som på den andra filmen du länka till. Fattar inte hur jag ska kunna komma åt att skruva loss den. Ska göra ett försök ikväll.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2019 · 13 674 Inlägg

Men röret på första filmen är det du ska testa att plugga.  Ta bara en aluburk och klipp till och sätt över.   Startar den så är det egr som är felet  så slipper du ta bort något... Mer än ett par skruvar.    Går dessutom att programmera bort egr helt så man slipper dom bekymrena.. Har själv just den motorn i min 407a  fast med 136hk istället för 110 som däuag antar att din har..  Samma skit med olika effekt. Samma motor sitter även i 2liter volvosar och Mazda. Tror även Ford har den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
motocrossjohan
4 mars 2019 · 28 Inlägg

Ah, ok då fattar jag. Ska försöka hitta vart jag pluggar igen på min.

motocrossjohan
4 mars 2019 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231216/231216-ed19163103c840a5cd345e981bb5e064.jpg

Passar på och frågar en sak till. Jag tänkte kolla så att bränslefiltret ser ok ut. Jag lyckas dock inte få isär det. Jag har skruvat av en låsring i plast och sen ser det ut som att man bara kan dra isär det men det går inte. Känns inte som att det går att vrida på det heller. Jag vågar inte ta i hur mycket som helst för då kanske jag bryter sönder det. Har kollat massa filmer på när folk byter dieselfilter men alla ser lite annorlunda ut än mitt filter. De flesta har en sexkantsmutter i plast på ovansidan som man skruvar isär hela kalaset med, men det har inte jag. Är det någon som tagit isär en sån jag har som kan säga hur jag ska göra så jag inte har sönder det.

zzr94092
4 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Var det en stor plast"mutter" som du lossat? Tycker mig se gängor.
Vicka på överdelen,kan vara en
o-ring som suger fast. Kan inte lova att det är så men jag tycker att det ser ut så..

motocrossjohan
5 mars 2019 · 28 Inlägg

Ja det var en stor plastmutterring jag har skruvat bort. Den verkar suga fast jäklig hårt. Jag tar i rejält men den rör sig bara lite. Känns som att det är vacum i nästan. Känns som att ifall jag tar i mer kommer jag att bryta sönder den men jag får testa att ta i lite mer.

Djo
5 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Prova om du lär skruva ur överdelen (vissa har låsningen du tagit bort) plus att man lär vrida loss överdelen.

Egr ta bort allting på vänstersidan (förrarsidan) sen kommer du åt möjligen du lär ta någon skruv underifrån också.

isåfall är lång förlängre delux önskvärt en jag bytte egr på fick jag sätta ihopp 150cm förlängning för att få loss två skruvar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
motocrossjohan
5 mars 2019 · 28 Inlägg

Jag har beställt en inspektionskamera idag med små ledlampor. Hoppas den kommer fort så ska jag kolla lite med den hur det ser. Var en asbillig kamera 288kr så kanske inte är någon superkvalité men hoppas den funkar ok.

motocrossjohan
11 mars 2019 · 28 Inlägg

Nu har jag filmat med kameran jag beställde men den var inge bra. Jättesvårt att filma med det. Jag filmade dock med mobiltelefonen och kollade efteråt. Då blir det mer tydligt hur delarna sitter.
Min egr ser ut som på bilden. Om jag ska prova att plugga den först, kan jag då sätta en metallbricka där jag har ritat gult på bilden?https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231216/231216-c61e62446ef7db842d21f70a51746417.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2019 · 13 674 Inlägg

Japp men lättare närmare insuget

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang