Nytt B5234T block inhandlat. Det är tänkt att fräsa ner alu-stavar samt schimsa mellan cylinderfoderna för att få ett "closed deck" och alltså slippa att cylindrarna rör på sig och risken för att dem spricker minskar. Det ska också fräsas ur små fönster för vevhusventilationen över ramlagerna. Efter detta ska det borras till ÖD dels för att få bort spänningarna som blir vid schims/stavning och för att det ska ner smidda kolvar.
Blocket har fått stå i en tvätt hela dagen så allt koks och gammal olja är borta. Första rengörningen gjord och är nu dags att gå igenom vatten/oljekanaler och få allt det rent också. Eftersom blocket ska bearbetas så måste allt bli grundligt tvättat efter det igen.
Tanken är att när man lyfter på motorhuven ska det se så likt original ut som möjligt. Därför ska det inte byggas ett eget grenrör. Detta kommer begränsa val av turbo och därför begränsa även vilken effekt som kommer att kunna gå att uppnå. Har införskaffat mig ett 921 grenrör från S60-R som ska flöda bättre än ett standard från S-60. Har portat utgången mot turbon och ska sen planfräsa den ytan samt den som är mot toppen. Ska också matchporta grenröret mot toppen.
Här kommer lite bilder på vad jag har sysslat med när det har funnits tid över.
Har plockat ur en Quaife-diff från en bil som stod hemma, för den gör mer nytta i 240in Såg inte sådär jättekul ut här, så axeln är nerplockad och ivägskickad på blästring och pulverlackering. Diffen ska monteras nu i samband med detta. I och med att det sitter en M90 växellåda i bilen nu så behåller jag 3,54 utväxlingen i bakaxeln. Alla bussningar kommer också bytas till nya fräscha original. Ett par momentstag som är kortade ca 10mm är också beställda. För övrigt så blir det allt nytt i bromsväg och nya stötdämpare. Eftersom jag vill att bilen ska vara lite mjukare bak så den sätter sig när man kör lite rakt fram åka så blev det ett par Bilstein B4 stötdämpare bak. Är jag inte nöjd med dem så får det bli ett par omschimsade B8-dämpare. Lite nya delar till bakvagnen Slitsade bromsskivor blir det också.
Lite delar till motorbygget som är på gång har också kommit hem.
Billet svänghjul från ACM som väger ca 7kg ARP topplucksbult, kommer nog endast ha ARP-bult till toppen och vevstakarna. Tror att original bultarna till ramlagerna klarar sig. Bosch 044 får stå för bränslematningen. Maxxecu Race Fyndade också en Palm Beach ratt. Detta var en tillbehörs-ratt som Volvo sålde förr.
MrCrankyface skrev: Ska bli intressant att följa! Jag är rätt okunnig men är inte T5 motorerna för framhjulsdrift? Hur löser man drivningen till bakhjulen där?
Jo dem är tvärställda från början. Men man rakställer och bygger nya motorfästen och tar en växellåda från (i mitt fall) 960 som är bakhjulsdriven och har en 6:a med samma bultmönster mot växellådan som en T5:a. Sen får man modifiera spakstället och kardanen till rätt längd då växellådan kommer längre bak med en 5 cylindrig motor än med original 4 cylindriga.
TB58 turbo. Plockat isär och gått igenom samt portat upp wastegate-hålet. Från 18mm portat till 26mm. Använde lite fett för att se hur mycket det fanns att ta upp. Var en hel del Nya kortade momentstag med hårdare gummibussningar
Har nu fått klart bakvagns-renoveringen. Diffen funkar ruskigt bra och nu lämnas det två svarta sträck istället för ett Nu ska det köras lite med bilen sen efter sommaren så ska det börjas på att renovera framvagnen. Lite småsaker som att byta bränslepump, montera cut-out och byta intercooler kommer göras när det finns möjlighet nu i sommar [img]https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569- f1b85955e32a19a16a823899a80df709.jpg[/img] Sachs Perfomance 765 tryckplatta
Fått hem kolvar och vevstakar nu från ACM. 81,40mm
Nya bromsok och skivor
Monterat den nya laddluftkylaren, behövde endast modda om gummit på original fästena så passade den hur bra som helst. Ska lacka den svart nu när jag har fått den att passa.
Senast redigerat av kallenystrom (18 augusti 2019)
För att inte riskera skenladd. Det vill säga att när man släpper gasen och vill släppa avgaserna förbi turbinen så ska dem ta den enklaste vägen. Är hålet för litet så kommer inte alla avgaserna ta den vägen utan bara en del av dem och resten kommer då att fortsätta förbi turbinen och hålla laddtrycket uppe. Hoppas du förstod vad jag menar
Har skaffat mig en ny topp till motorbygget. Kommer ifrån en V70R 04:a. B5254T4 Har haft den i tvätten hela dagen och sen glasblästrat. Nu ska den plockas isär och mirafräsas och snyggas till lite i kanalerna, riktplanas och kolla över ventilstyrningarna så att dem är fräscha. Kommer använda mig av avgaskammen som satt i toppen och sen ta insugskammen från en sugmotor utav samma årsmodell.
Blivit lite gjort med framvagnen. Nya bussningar och allt blästrat och lackat utom själva framvagnsbalken, den tar jag nu när motorn ska plockas ur och bytas.
Nya SKF lager isatta Efter blästring och lack. Det som inte har pulverlackerats har jag sprayat med hammarlack. Har nu monterat Bilstein B4 stötdämpare runt om på bilen. Mycket bättre väghållning nu än innan men ändå bra åkkomfort. Dragit nya bromsrör och monterat stålomspunna bromsslangar, även köpt snabbfästen från LMR som håller slangarna på fjäderbenet. Så nu slipper man dela på slang och rör om man behöver ta bort fjäderbenet. Köpt spridare Bosch 1300cc och två stycken bränslepumpar från Speeding som heter Walbro 340 silver E85. Det är en ombyggd pump som ska klara E85. Detta är förpumpen jag ska ha till catchtanken. En Deatschwerk Micro. Har köpt mig den nyare veven som är lättare. Också en insugskamaxel från en sugmotor. Denna kamaxeln ska vara lite vassare än turbons.
Senast redigerat av kallenystrom (21 december 2019)
Ett tag sen jag uppdaterade nu. Men lite har hänt. Har rengjort blocket ytterligare och sodablästrat det. Har nu lämnat iväg block och topp hos Görans Motorteknik som ska bearbeta dem. Så om nån månad kan man börja bygga ihop motorn.
Har fått tillbaka vevpartiet från balansering.
Köpt in en catchtank för vevhusventilationen och en BTR. Fina grejer från Nuke.
Har nu bytt bussningarna i bakaxeln då dem var för mjuka när man bytte till hårdare bussningar i övre stagen. Så nu fick det bli Superpro där nere.
Har demonterat bakrutan och sidorutorna och tonat dem. Rökfärgat blev det. När bakrutan ändå är urmonterad så passar jag på att bygga en ny hatthylla med nya högtalare. 7x10” Hertz kommer det sitta där.
Och när man ändå skulle byta högtalare i hatthyllan så kan man ju lika gärna börja bygga baslåda och göra klart ljudet i hela bilen.
Fått hem högtalare, steg och ljudisolering från BRL nu.
Baslådebygget Tanken är att flocka allt. Lådan är på 45L. Anledningen till att basarna inte sitter i centrum är för att porten inte ska ta i dem på insidan. Porten passade perfekt i skidluckan bakom armstödet.
Påbörjat ljudisoleringen.
Har bytt förpumpen i tanken till en Deatschwerk micro. Har också bytt slangen till en som tål E85. Pumpen är i princip exakt samma storlek som original. Man behövde slipa upp lite i hållaren som man sätter fast pumpen i.
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Lucif3r skrev: Ser ut som silentcoat som BRL säljer?
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Lucif3r skrev: Ser ut som silentcoat som BRL säljer?
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Ok, är det anpassa för billjud eller funkar det lika bra för övrig ljuddämpning istället för asfaltsmattor som man använder i golv och dörrar mm?
Det är för både och. Dem tar bort panelresonans och dämpar även vägljudet utifrån.
Dragit elen inuti baslådan innan locket limmades dit och lådan skickades iväg på flockning.
Ljudisolerat i alla dörrarna och under baksätet. Isolerat med principen att man täcker ca 25%.
Gjort klart hatthyllan.
Satt i bakrutan och monterat en svart list i gummilisten. Rengjort jalusit och satt dit ny 3M tejp. Tog loss regplåten bak och tätade dem gamla hålen så det inte ska komma in vatten. Satte även 3M tejp på plåten för att den inte ska skramla mot plåten.
Införskaffat en Nuke-rail.
Köpte på mig elektriska fönsterhissar och sidospeglar. Så ska gå igenom och rengöra allt samt fräscha upp elen. Sidospeglarna ska blästras och sen lackas.