Saab 96 rwd

Sen jag först fastnade för gamla saabar har jag velat bygga en bakhjulsdriven saab 96 som jag kan köra exempelvis backtävlingar med. Volvogrejer passade bäst till bygget eftersom dom är billiga och vanliga på skrotar, sedan gör det kanske någon volvo- eller saabfrälst förbannad och det känns bra;). Bilen som jag bygger på fick jag gratis av en bekant till min far, den var bannemig sopslut så jag tänkte ta det bästa från den och skicka resten på skroten. MEN! som tur var fick jag en strålande idé att bygga något kul av den istället, och i somras påbörjade jag projektet. Förhoppningsvis blir den klar nån gång, men eftersom jag inte bygger den med besiktning i åtanke så borde det inte vara några problem.

Jordgubbsblomman

  • 62 Följare
  • 7 495 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december
Jordgubbsblomman
26 februari · 65 Inlägg
#1

Här är mitt busbygge: en saab 96 från 1977 som ska bli bakhjulsdriven. Bilen har en 1031 bakaxel från en volvo 245 och en 140 framvagn med kuggstångsstyrning. Motorn blir nog en cheva smallblock, men jag har inte bestämt mig än.

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (11 juli )

zemet
26 februari · 3 492 Inlägg
#2

Detta kan bli riktigt coolt:)

Jordgubbsblomman
26 februari · 65 Inlägg
#3

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-43545fe7790c45daecdeb405935d5a37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-a9ad2329ee054d1c535612a9266ccda1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-9887058496c13d4a5d54a832ca96e57d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-5b89bf0e6df8de50473481016aee4c84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-c1f7761a3a548acb8ccf88bf4eae0f3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-0581964fbfe0925d55558e79f4c413b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-3d9b821f3eaf7d8dec9463b0bc221ab2.jpg
Lite bilder från när jag började med projektet under sommaren förra året. 245 golvet kommer ifrån en skrot utanför rättvik. Bildordningen blev lite fel men det får vara så..

turbonova gillar en riktig burnout
26 februari · 936 Inlägg
#4

Faan va nice smile ska självklart följas smile smile

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#5

turbonova skrev:
Faan va nice smile ska självklart följas smile smile

tack! smile

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#6

zemet skrev:
Detta kan bli riktigt coolt:)

Förhoppningsvis wink

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#7

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-4c4f1fbf745fc5d261fd780a398d0922.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-ff46121c2a6d67075a85acc314b22f8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-611b330eeb5708e4bb96d7891d31bb67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-570d3356531152f86a820dfdbbee0ecf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-d78466bee9b8ae23c51816007bc10541.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-45faf4259279e58509261965c64df7d0.jpg
Lite bilder från när jag hämtade 245 golvet med axel. Sedan hur det blev när jag monterade golvet. I brist på bättre alternativ kapade jag isär ett par 740 fälgar för att få hjul som fick plats innanför skärmkanterna smile . Nu sitter det saab 9000 eller 9-5 nödreserver på. Från början tänkte jag ha en b230fk i den men nu lutar jag mot en cheva smallblock istället. jag skulle uppskatta feedback där..

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#9

Odmark skrev:
Cheva smallblock vore ju klart fränare!

Ja.. Det blir nog fränast, den största nackdelen är nog prislappen hmm . Men jag har en smallblock som jag kan få låna.

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#10

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-943c25d0838b0286705aeda582702625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-ecae7f43a69f8305d73a8adb2ee09213.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-0861521068a8f0151bc1f0e0e7b92434.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-c6fab7f92fe1f1bfa082b7a775d24f82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-bad29cc6d2a1ba6c03037afa6839885f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-0999e4987176de21c2cc1a0ffa892881.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-b9c81f13bb7c39fbdc3aeb6c46dd3dbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-a5243ad40344457610214106c7ff355b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-1d530210a0b33cf27c98d104081bca57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-917e41781d65bc2990e42aa4f44a2ed5.jpg
Såhär byggde jag min kuggstångsstyrning. Spindlarna fick byta sida med varandra så att styrarmarna hamnade bakåt.  Sedan gjorde jag fästen för original kuggstång till saaben jag bygger på. Självklart i linje med övre och undre bärarmens inre ledpunkt för att minimera bumpsteer. Styrarmarna bockades om med hjälp av en induktionsvärmare och en ny kona för styrleden borrades uppifrån, original sitter lederna på undersidan av armen vilket inte passade bra på mitt bygge. Jag trodde att jag skulle behöva förlänga styrstagen men sedan såg jag att det fanns styrleder i originalstyrningen för min framvagn som liknade saabens men var mycket längre. Som tur var hade saab och volvo samma gänga till sina styrleder, men volvo 140 har en vänstergängad led och en högergängad. Nu behöver jag hitta två fräscha högergängade styrleder, så om någon har en eller två liggandes i dalarna hör av er! Jag letade lite på nätet efter nya men hittade inga.

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#11

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-85260bd1bfafd7fb0eb2c3759b3ef0eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-83d98fd23b00fa3d976c6bd0bc060bc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-4b5173b8f1a8329bbe618f14f6894872.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-bedbd6ac8b2bf4cad1a6478018ba0d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-e6cf6b2099d165edada2f235fce98e5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-4aaeca624a4c8b0926d3b6d35cdf37d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-1630791262c9851927d85d5734e92d28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-fff0a8c3f718e03df98c6d1de2b89fc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-4e31c5744e544a7deb046c4f5152c076.jpg
I helgen hände det grejer! Framvagnen sitter ca 15 - 20 cm längre fram än original, på så vis blir viktfördelningen bättre och det går att göra mer plats för pedalerna smile bilderna är från lördagen

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (27 februari )

Jordgubbsblomman
27 februari · 65 Inlägg
#12

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-9949b36b8e1ecfc35917a461f69420b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-a033052f7effa0c4374d5214bade7ac7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-9743b379a3fe3725a857651064ce91f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-2c2b4c0905d7377093565a62464bdfb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-a3a6e54e96865d348a2dcd208ca81c94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-1a995fc97a6dea5da0224252a0a2f61a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-b298da1fe2a340f3dfd08a5177b1f0bb.jpg
Under söndagen fortsatte arbetet med att laga framkanten av innerskärmarna så att frontplåten fick något att fästas vid. Innan jag gav upp för dagen gick saaben att rulla på sina nya axlar för första gången smile

DieLuftWaffe
28 februari · 616 Inlägg
#13

Brukar ju komma fram nån 350 small block för 5000 ibland smile Men kompletta med låda brukar väl gå för 10 000 :-.
Vore ju fränt med manuell låda. Sett några som har Rover v8 med volvo m45 eller om det var m46 smile

Odmark
28 februari · 52 Inlägg
#14

Du kan ju alltid bygga med B23 nu men förbereda för v8, om du hittar nått billigt skrotblock eller vad som helst. Så tänkte jag göra med min Cresta, fast med ford sexa först istället för 8a smile

rcy
28 februari · 1 609 Inlägg
#15

Varför inte behålla Saab-andan och köra på en B234 motor?
Du skrämmer lätt upp över 300 häst och dom kostar kaffepengar. Du kan gå mot 500 häst med original styrsystem och oöppnad motor, så jagar du hästar finns nog inget billigare.
Finns lådor från Opel som passar bolt-on för att lösa bakhjulsdriften, kostar också skitpengar.

Odmark
28 februari · 52 Inlägg
#16

rcy skrev:
Varför inte behålla Saab-andan och köra på en B234 motor?
Du skrämmer lätt upp över 300 häst och dom kostar kaffepengar. Du kan gå mot 500 häst med original styrsystem och oöppnad motor, så jagar du hästar finns nog inget billigare.
Finns lådor från Opel som passar bolt-on för att lösa bakhjulsdriften, kostar också skitpengar.

Hade också varit ett fränt alternativ, är som sagt både billig i inköp och att trimma, och en hållbar, överlag bra motor.

malmchris
28 februari · 62 Inlägg
#17

Häftigt bygge. Skulle också rösta på Saab motor b204 eller b234 med omega låda.

Har funderingar på att gö så i mantan om den blir klar nån gång.

Återigen grymt bygge.

Jordgubbsblomman
1 mars · 65 Inlägg
#18

DieLuftWaffe skrev:
Brukar ju komma fram nån 350 small block för 5000 ibland smile Men kompletta med låda brukar väl gå för 10 000 :-.
Vore ju fränt med manuell låda. Sett några som har Rover v8 med volvo m45 eller om det var m46 smile

Hmm.. Det är inte så hemskt dyrt faktiskt. Rover v8 har jag funderat på, dom är nog lätta och bra men hittills har jag inte sett någon till salu när jag kollat. Om det blir v8 så är risken stor att det blir volvo låda bakom. jag har några sånna liggandes. smile

Jordgubbsblomman
1 mars · 65 Inlägg
#19

Odmark skrev:
Du kan ju alltid bygga med B23 nu men förbereda för v8, om du hittar nått billigt skrotblock eller vad som helst. Så tänkte jag göra med min Cresta, fast med ford sexa först istället för 8a smile

Det var en bra ide, då finns det plats för det mesta om jag skulle få för mig att byta i framtiden smile

Jordgubbsblomman
1 mars · 65 Inlägg
#20

rcy skrev:
Varför inte behålla Saab-andan och köra på en B234 motor?
Du skrämmer lätt upp över 300 häst och dom kostar kaffepengar. Du kan gå mot 500 häst med original styrsystem och oöppnad motor, så jagar du hästar finns nog inget billigare.
Finns lådor från Opel som passar bolt-on för att lösa bakhjulsdriften, kostar också skitpengar.

Odmark skrev:

rcy skrev:
Varför inte behålla Saab-andan och köra på en B234 motor?
Du skrämmer lätt upp över 300 häst och dom kostar kaffepengar. Du kan gå mot 500 häst med original styrsystem och oöppnad motor, så jagar du hästar finns nog inget billigare.
Finns lådor från Opel som passar bolt-on för att lösa bakhjulsdriften, kostar också skitpengar.

Hade också varit ett fränt alternativ, är som sagt både billig i inköp och att trimma, och en hållbar, överlag bra motor.

Jag köpte faktiskt en omega låda på DAK marknaden förra året, så jag har redan funderat på saken wink . Det största problemet är nog att jag inte har någon erfarenhet med dom motorerna, men det är nog inte så svårt att lära sig. Är det verkligen så simpelt att trimma dom? Det låter nästan för bra för att vara sant.. Leka med boxar är nog det som avskräcker mig mest från att mickla med nyare motorer men om jag inte måste göra det så vill jag prova smile . Det jag letar efter är något billigt och lättrimmat, och då håller jag med om att b204 eller b234 är väldigt bra kandidater som ni skriver.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang