Saab 96 rwd

Sen jag först fastnade för gamla saabar har jag velat bygga en bakhjulsdriven saab 96 som jag kan köra exempelvis backtävlingar med. Volvogrejer passade bäst till bygget eftersom dom är billiga och vanliga på skrotar, sedan gör det kanske någon volvo- eller saabfrälst förbannad och det känns bra;). Bilen som jag bygger på fick jag gratis av en bekant till min far, den var bannemig sopslut så jag tänkte ta det bästa från den och skicka resten på skroten. MEN! som tur var fick jag en strålande idé att bygga något kul av den istället, och i somras påbörjade jag projektet. Förhoppningsvis blir den klar nån gång, men eftersom jag inte bygger den med besiktning i åtanke så borde det inte vara några problem.

Jordgubbsblomman

• 62 Följare
  • 7 582 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december
Jordgubbsblomman
3 december · 67 Inlägg

Hej allihopa. Det hann komma snö innan min far kunde hjälpa mig flytta bilen från mora till mig. Så den står kvar där tyvärr.

Jag har tänkt en hel del på vad som blir bäst och min slutsats är att jag ska bygga en riktig rörram till den. Det bör underlätta att regga den som amatörbygge senare om jag vill. Jag ska följa reglerna för ett sånt bygge tänkte jag. Originalplanen var att fortfarande ha saabens självbärande kaross men ombyggd men jag har insett att jag inte får ut något bra av det. Allt tar nog bara mycket längre tid och blir sämre. Gör jag ett riktigt rörbygge med saabskal blir slutresultatet mycket bättre är jag övertygad om. Så det är vad jag vill sikta mot. Då fixar jag normal hjulbas igen så man inte ser direkt att något inte stämmer.. Kanske anpassad bredd på axlarna också så hjulen får plats innanför skärmarna. smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 december · 1 842 Inlägg

Tycker det låter som en sund idé! Inte ens inom bilvärlden behöver man uppfinna hjulet två gånger wink
Följer med fortsatt spänning! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll