Kamrem bytt 500 mil sedan. Bilen tvärstannade och är nu död - Subaru Outback -00

pellesand
28 februari 2019 · 14 Inlägg

Kamaxelgivare kan det va den som felar.

Xebers76
28 februari 2019 · 2 264 Inlägg

pellesand skrev:
Kamaxelgivare kan det va den som felar.

Ja det KAN det vara, men det KAN också vara dem flesta andra givarna också. Just nu är det bara bilens dator som vet svaret tongue

caromania Forummoderator
28 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Xebers76 skrev:

pellesand skrev:
Kamaxelgivare kan det va den som felar.

Ja det KAN det vara, men det KAN också vara dem flesta andra givarna också. Just nu är det bara bilens dator som vet svaret tongue

Denna tilltro till felkoder irriterar mig som är gammal och vis. Bilen i fråga är snart 20år. Det kan finnas 1000 orsaker till diverse problem. Ja, det är en synnerligen klok idé att rådgöra med en felkodsläsare men det behöver inte betyda ett smack. Det är en fingervisning om man har tur.

Bara ett klargörande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
28 februari 2019 · 2 264 Inlägg

caromania skrev:

Xebers76 skrev:

pellesand skrev:
Kamaxelgivare kan det va den som felar.

Ja det KAN det vara, men det KAN också vara dem flesta andra givarna också. Just nu är det bara bilens dator som vet svaret tongue

Denna tilltro till felkoder irriterar mig som är gammal och vis. Bilen i fråga är snart 20år. Det kan finnas 1000 orsaker till diverse problem. Ja, det är en synnerligen klok idé att rådgöra med en felkodsläsare men det behöver inte betyda ett smack. Det är en fingervisning om man har tur.

Bara ett klargörande.

Ja förr i tiden felsökte man ju bilar annorlunda. Jag jobbar på verkstad med moderna BMW och att byta delar hej vilt utan att kolla vad bilens dator säger är fel finns inte på kartan.

Man kan tycka det var bättre förr med en volvo B20 jämfört med dagens bilar. Men man jobbar sig fram i felsökningen på olika sätt med olika bilar. Vissa saker var bättre förr men verkligen inte allt. Ofta är man anti mot något bara för att man inte förstår det.

Är utbildad bilmekaniker och jobbar dagligen med bilar och har det även som hobby. I min värd är det helt orimligt att med vetskapen om att motorlampan lyser eller ha lyst att sedan inte kolla upp felkoden utan istället bara gissa sig fram.

Och ja det är tråkigt att behöva vara så bunden till en felkodsläsare. I TS fall snackar vi om en bil byggd under millenieskiftet, alltså en bil man KAN fixa själv. Bilarna vi grejar med på jobbet har vi ju tillverkarens egna datorprogram som är absolut nödvändigt för att det ska bli rätt gjort, och oftast även ens möjligt.

Ja det finns alltid någon nisse med en crackad version av programet men med bilarna som görs idag är det mer och mer auktoriserad verkstad som gäller.

När jag hamnar i denna typen av dialog med folk brukar jag säga: ja man borde skaffa cykel istället big_smile

Senast redigerat av Xebers76 (28 februari 2019)

zzr94092
28 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Bra svarat Xebers76. Precis vad jag tänkt skriva men hann inte..

caromania Forummoderator
28 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Xebers76 skrev:

caromania skrev:

Xebers76 skrev:
Ja det KAN det vara, men det KAN också vara dem flesta andra givarna också. Just nu är det bara bilens dator som vet svaret tongue

Denna tilltro till felkoder irriterar mig som är gammal och vis. Bilen i fråga är snart 20år. Det kan finnas 1000 orsaker till diverse problem. Ja, det är en synnerligen klok idé att rådgöra med en felkodsläsare men det behöver inte betyda ett smack. Det är en fingervisning om man har tur.

Bara ett klargörande.

Ja förr i tiden felsökte man ju bilar annorlunda. Jag jobbar på verkstad med moderna BMW och att byta delar hej vilt utan att kolla vad bilens dator säger är fel finns inte på kartan.

Man kan tycka det var bättre förr med en volvo B20 jämfört med dagens bilar. Men man jobbar sig fram i felsökningen på olika sätt med olika bilar. Vissa saker var bättre förr men verkligen inte allt. Ofta är man anti mot något bara för att man inte förstår det.

Är utbildad bilmekaniker och jobbar dagligen med bilar och har det även som hobby. I min värd är det helt orimligt att med vetskapen om att motorlampan lyser eller ha lyst att sedan inte kolla upp felkoden utan istället bara gissa sig fram.

Och ja det är tråkigt att behöva vara så bunden till en felkodsläsare. I TS fall snackar vi om en bil byggd under millenieskiftet, alltså en bil man KAN fixa själv. Bilarna vi grejar med på jobbet har vi ju tillverkarens egna datorprogram som är absolut nödvändigt för att det ska bli rätt gjort, och oftast även ens möjligt.

Ja det finns alltid någon nisse med en crackad version av programet men med bilarna som görs idag är det mer och mer auktoriserad verkstad som gäller.

När jag hamnar i denna typen av dialog med folk brukar jag säga: ja man borde skaffa cykel istället big_smile

zzr94092 skrev:
Bra svarat Xebers76. Precis vad jag tänkt skriva men hann inte..

Ledsen att behöva göra er besvikna grabbar men det funkar inte så bra i realiteten. Vet inte hur många exempel som kan radas upp där folk lämnat in sina bilar till ”mekaniker” som byter komponenter baserat på felkoder som sedan visat sig bara vara en del i kedjan av fel på en oserved 20år gammal tröska.

Jag säger inte att ni har fel, men... jag har rätt.

PS. B20 slutade rulla av bandet 1975. Vad hände med värdigheten i svaren?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
1 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Idag krävs en kombination.

Nej, det är inte att bra hej vilt lita på vad datorn slänger fram, för, det är inte så enkelt ens idag.

Senaste exemplet jag personligen kan ta var en Audi. Airbaglampan lös. Enligt vag var det GARANTERAT airbagen som behövdes byta ut...så var inte fallet. Det var släpringen.
Från VAG:s sida valde man här inte att titta på några alternativ mellan airbagen och kontrollenheten, för,  datorn sa ju airbagen. Ja, det sa min också...men, då airbagen inte är inkopplad direkt i kontrollenheten, så finns det ju trots allt ett par ställen till det kan fela.

Så absolut, det är en bra början att titta på felkoder, men, man ska inte räkna kallt med att det datorn säger ÄR garanterat det som felar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Japp, datorn säger att det är" där nånstans" och den klipske repisen får finna felet..smile

Senast redigerat av _- (1 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 276 Inlägg

pellesand skrev:
jo då kammremen går runt är spänd bytte den för ca 1 år sedan på ca 37000mil å nu har den snart slagit om till 39000 mil.

Om kamremmen bara gått 500 mil medan bilen gått 2000 mil så är ju det i sig rätt imponerande.

Vad det gäller felkodsläsare så är dom ett mycket bra hjälpmedel, men det förutsätter att den som håller i den kan tolka och dra slutsatser utifrån det man ser på displayen. Att, som mängder med Volvoägare gjort genom tiderna, byta lambdasonden eftersom "lambdalampan lyser" är ju härligt bakvänt. Sonden gör en av sina uppgifter briljant, dvs mäter värdena. Värdena slår i taket pga motorfel och sonden triggar felkoden. Då byter man ut sonden... *puh*

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
2 mars 2019 · 6 569 Inlägg

Så fort det diskuteras felkods urläsning så är det antingen eller på detta forum.. Antingen så tros det att en bara läser ut felkoden och byter direkt.. Eller så läser en ur och funderar på om den är relativ eller inte.
Mäta kablage och spänning kan en ju dö av.

Förslag till TS är att kolla så kamremmen fortfarande sitter på plats och ta reda på vad som styr tändningen..

Senast redigerat av xXSammy (2 mars 2019)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang