Halvljuset (xenon) åker upp och ned vid färd BMW x1 e84 årsmodell 2010

Agust25
26 februari 2019 · 22 Inlägg

Har blivit något galet med mitt halvljus (xenon) på min BMW x1 2010 årsmodell, dels så är halvljuset väldigt lågt, lyser i princip rakt ned i backen sen så far det upp och ned när jag är ute på vägarna , vad är fel då? Är det någon sensor/givare som pajja och kan man justera höjden på halvljuset på något sätt?Någon som har heller haft liknande fel och vad va lösningen då?

it_mutt Avstängd
26 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Hela HELA tiden?

Xenoninställningen blev ju adaptiv för sådär ~20 år sedan, innan dess var den ju statisk. Dvs; "nu" (eller ja, i sisådär 20 år) anpassar den ju sig med jämna intervaller under tiden man kör. Sen är det ju normalt sett bara lite smått det rör sig.

Skulle, tråkigt nog o som alltid, rekommendera dig att läsa ut felkoderna.

Ger en givare upp/får orimliga signaler, tenderar strålkastarna att justera ner sig så¨långt det går som en form av säkerhetsgrej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Agust25
26 februari 2019 · 22 Inlägg

it_mutt skrev:
Hela HELA tiden?

Xenoninställningen blev ju adaptiv för sådär ~20 år sedan, innan dess var den ju statisk. Dvs; "nu" (eller ja, i sisådär 20 år) anpassar den ju sig med jämna intervaller under tiden man kör. Sen är det ju normalt sett bara lite smått det rör sig.

Skulle, tråkigt nog o som alltid, rekommendera dig att läsa ut felkoderna.

Ger en givare upp/får orimliga signaler, tenderar strålkastarna att justera ner sig så¨långt det går som en form av säkerhetsgrej

Jo precis hela tiden, upp och ned, upp o ned, & de är inte lite heller, från rakt ned i backen till upp i skyn.
Får inga felmeddelande heller och har provat plugga in min vag men får inte upp nå fel.

it_mutt Avstängd
26 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Agust25 skrev:

it_mutt skrev:
Hela HELA tiden?

Xenoninställningen blev ju adaptiv för sådär ~20 år sedan, innan dess var den ju statisk. Dvs; "nu" (eller ja, i sisådär 20 år) anpassar den ju sig med jämna intervaller under tiden man kör. Sen är det ju normalt sett bara lite smått det rör sig.

Skulle, tråkigt nog o som alltid, rekommendera dig att läsa ut felkoderna.

Ger en givare upp/får orimliga signaler, tenderar strålkastarna att justera ner sig så¨långt det går som en form av säkerhetsgrej

Jo precis hela tiden, upp och ned, upp o ned, & de är inte lite heller, från rakt ned i backen till upp i skyn.
Får inga felmeddelande heller och har provat plugga in min vag men får inte upp nå fel.

Du har pluggat in din vadförnågotsadudenhette?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Agust25
26 februari 2019 · 22 Inlägg

it_mutt skrev:

Agust25 skrev:

it_mutt skrev:
Hela HELA tiden?

Xenoninställningen blev ju adaptiv för sådär ~20 år sedan, innan dess var den ju statisk. Dvs; "nu" (eller ja, i sisådär 20 år) anpassar den ju sig med jämna intervaller under tiden man kör. Sen är det ju normalt sett bara lite smått det rör sig.

Skulle, tråkigt nog o som alltid, rekommendera dig att läsa ut felkoderna.

Ger en givare upp/får orimliga signaler, tenderar strålkastarna att justera ner sig så¨långt det går som en form av säkerhetsgrej

Jo precis hela tiden, upp och ned, upp o ned, & de är inte lite heller, från rakt ned i backen till upp i skyn.
Får inga felmeddelande heller och har provat plugga in min vag men får inte upp nå fel.

Du har pluggat in din vadförnågotsadudenhette?

OBD2 CAN VAG Felkodsläsare

Xebers76
26 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Ligger garanterat felkod på detta. Gissar en höjdgivare som länkaget gett upp på. Men kan ju vara annat med såklart

Xebers76
26 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Agust25 skrev:

it_mutt skrev:

Agust25 skrev:

Jo precis hela tiden, upp och ned, upp o ned, & de är inte lite heller, från rakt ned i backen till upp i skyn.
Får inga felmeddelande heller och har provat plugga in min vag men får inte upp nå fel.

Du har pluggat in din vadförnågotsadudenhette?

OBD2 CAN VAG Felkodsläsare

VAG? Som i Volkswagen???

Agust25
26 februari 2019 · 22 Inlägg

Nä dom heter bara så

zzr94092
26 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Kolla på länkarmarna fram om givarna sitter fast först o främst,om BMW även har givare bak vet jag inte,

NIzmO Ollikkala Racing
27 februari 2019 · 1 724 Inlägg

Sitter en givare höger fram och en vänster bak, kolla först så att stagen sitter på plats och isf att dom inte kärvat fast.
Är dom ok så följ kabeln och leta efter skada/kabelbrott.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
it_mutt Avstängd
27 februari 2019 · 10 388 Inlägg

En obd-läsare som heter något med "VAG" har i 99.999999999% en "koppling" till VAG. Sen att dessa också tar "en del koder" från alla andra biltillverkare är en annan femma.
Så nej, läs ut med en antingen lite mer "generell" felkodsläsare som tar alla system o inte bara motorkoder, eller en mer bmw-specifik.

Även om felorsaken troligen redan är föreslagen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Agust25
27 februari 2019 · 22 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla på länkarmarna fram om givarna sitter fast först o främst,om BMW även har givare bak vet jag inte,

NIzmO skrev:
Sitter en givare höger fram och en vänster bak, kolla först så att stagen sitter på plats och isf att dom inte kärvat fast.
Är dom ok så följ kabeln och leta efter skada/kabelbrott.

Tack för svar, då får man he sig ut & kolla upp detta 😌

Agust25
27 februari 2019 · 22 Inlägg

Kan man på något sätt justera lyset manuellt ? El sker allt automatiskt så att säga

zzr94092
27 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Måste funka i bes. Men kanske inte hör hit just nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang