Oljetrycksproblem - Passat

Ksoderholm
26 februari 2019 · 84 Inlägg

Bilmodell - Passat 3BG
Årsmodell - 04
Symptom - Får meddelandet om lågt oljetryck vid cirka 2000 varv. Inga som helst problem på tomgången.

Vet att dessa motorer har problem med oljesilen som täpps igen men känns inte som om det kan vara felet just nu. Bilen har gått och går fortfarande som en klocka förutom meddelandet då.

Allt började med att jag skulle till jobbet imorse och var snäppet sen så gasade lite mer än vanligt. Gick då helt perfekt och inget meddelande om oljetryck. Sedan efter jobbet så körde jag lugnt och snällt med bilen, tills ungefär 2 kilometer efter i en nerförsbacke då meddelandet visas.

Förstår inte varför det låga oljetrycket uppkom just efter jobbet då det stått i 8 timmar och inte påväg dit då jag låg på relativt höga varv.

Tacksam för svar om vad jag kan göra eller om det är skroten som gäller!

Mvh

Ajjamän
Lockwood
27 februari 2019 · 394 Inlägg

Har för mig det finns två oljetrycksgivare en för lågt tryck på tomgång (typ 0.5 bar) och en annan för lågt tryck vid just 2000 varv (2 bar tror jag...). Byt givare för 2000 varv som steg 1

it_mutt Avstängd
27 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Ksoderholm skrev:
Bilmodell - Passat 3BG
Årsmodell - 04
Symptom - Får meddelandet om lågt oljetryck vid cirka 2000 varv. Inga som helst problem på tomgången.

Vet att dessa motorer har problem med oljesilen som täpps igen men känns inte som om det kan vara felet just nu. Bilen har gått och går fortfarande som en klocka förutom meddelandet då.

Allt började med att jag skulle till jobbet imorse och var snäppet sen så gasade lite mer än vanligt. Gick då helt perfekt och inget meddelande om oljetryck. Sedan efter jobbet så körde jag lugnt och snällt med bilen, tills ungefär 2 kilometer efter i en nerförsbacke då meddelandet visas.

Förstår inte varför det låga oljetrycket uppkom just efter jobbet då det stått i 8 timmar och inte påväg dit då jag låg på relativt höga varv.

Tacksam för svar om vad jag kan göra eller om det är skroten som gäller!

Mvh

Baserat på....?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

it_mutt skrev:

Ksoderholm skrev:
Bilmodell - Passat 3BG
Årsmodell - 04
Symptom - Får meddelandet om lågt oljetryck vid cirka 2000 varv. Inga som helst problem på tomgången.

Vet att dessa motorer har problem med oljesilen som täpps igen men känns inte som om det kan vara felet just nu. Bilen har gått och går fortfarande som en klocka förutom meddelandet då.

Allt började med att jag skulle till jobbet imorse och var snäppet sen så gasade lite mer än vanligt. Gick då helt perfekt och inget meddelande om oljetryck. Sedan efter jobbet så körde jag lugnt och snällt med bilen, tills ungefär 2 kilometer efter i en nerförsbacke då meddelandet visas.

Förstår inte varför det låga oljetrycket uppkom just efter jobbet då det stått i 8 timmar och inte påväg dit då jag låg på relativt höga varv.

Tacksam för svar om vad jag kan göra eller om det är skroten som gäller!

Mvh

Baserat på....?

Okej, körde bilen en bit imorse och när den blev varm så spelade inte varvtalet någon roll längre, den varnade och började knacka litegrann. Det är väl högst troligt oljesilen då?

Senast redigerat av Ksoderholm (27 februari 2019)

Ajjamän
it_mutt Avstängd
27 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Ksoderholm skrev:

it_mutt skrev:

Ksoderholm skrev:
Bilmodell - Passat 3BG
Årsmodell - 04
Symptom - Får meddelandet om lågt oljetryck vid cirka 2000 varv. Inga som helst problem på tomgången.

Vet att dessa motorer har problem med oljesilen som täpps igen men känns inte som om det kan vara felet just nu. Bilen har gått och går fortfarande som en klocka förutom meddelandet då.

Allt började med att jag skulle till jobbet imorse och var snäppet sen så gasade lite mer än vanligt. Gick då helt perfekt och inget meddelande om oljetryck. Sedan efter jobbet så körde jag lugnt och snällt med bilen, tills ungefär 2 kilometer efter i en nerförsbacke då meddelandet visas.

Förstår inte varför det låga oljetrycket uppkom just efter jobbet då det stått i 8 timmar och inte påväg dit då jag låg på relativt höga varv.

Tacksam för svar om vad jag kan göra eller om det är skroten som gäller!

Mvh

Baserat på....?

Okej, körde bilen en bit imorse och när den blev varm så spelade inte varvtalet någon roll längre, den varnade och började knacka litegrann. Det är väl högst troligt oljesilen då?

Ja, troligen. Kan givetvis vara oljepumpen i sig också. Men silen är ju inte otänkbar alls på något vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

it_mutt skrev:

Ksoderholm skrev:

it_mutt skrev:

Baserat på....?

Okej, körde bilen en bit imorse och när den blev varm så spelade inte varvtalet någon roll längre, den varnade och började knacka litegrann. Det är väl högst troligt oljesilen då?

Ja, troligen. Kan givetvis vara oljepumpen i sig också. Men silen är ju inte otänkbar alls på något vis.

Är det värt att byta pumpen i samma veva som jag ska rengöra silen?

Ajjamän
Myhran
27 februari 2019 · 452 Inlägg

Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

Cuefa Ain't no place like home...
27 februari 2019 · 4 628 Inlägg

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

+1 på det.
Silen brukar vara det vanligaste problemet.
När du skruvar ihop bilen sen, se till att du har det stora oljefiltret!
Det lilla filtret får inte användas längre på längsmonterade 1.8T.

Det stora filtret heter 068 115 561 F på VAGiska.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
27 februari 2019 · 7 268 Inlägg

om den knackar,, kör INTE med bilen,, bogsera eller anlita bärgare till verkstad sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

Alright, vart finner man en oljesil? Och går det att ordna så att detta aldrig händer igen?

Ajjamän
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

Cuefa skrev:

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

+1 på det.
Silen brukar vara det vanligaste problemet.
När du skruvar ihop bilen sen, se till att du har det stora oljefiltret!
Det lilla filtret får inte användas längre på längsmonterade 1.8T.

Det stora filtret heter 068 115 561 F på VAGiska.

Tackar!

Ajjamän
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

granadadr skrev:
om den knackar,, kör INTE med bilen,, bogsera eller anlita bärgare till verkstad sad

Knackade när jag kom till jobbet men när jag körde hem så knackade den inte längre, antar att det inte var nog med olja som cirkulerade

Ajjamän
Utmarks-Loke
27 februari 2019 · 5 809 Inlägg

Det är nog bara ventillyftarna som knackar för att de inte får tillräckligt oljetryck, det är ingen fara

it_mutt Avstängd
27 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

Och jag har bytt 2.

Det är långtifrån det vanligaste på något vis. Men, det händer.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ksoderholm
27 februari 2019 · 84 Inlägg

it_mutt skrev:

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

Och jag har bytt 2.

Det är långtifrån det vanligaste på något vis. Men, det händer.

Tycker du att det är något jag borde göra?

Ajjamän
spillolja
27 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Purflux oljefilter med extra filteryta som evt. ger lite bättre flöde:
https://www.autoteileservice24.de/de/oe … L_F-LS553D

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
M123
27 februari 2019 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är nog bara ventillyftarna som knackar för att de inte får tillräckligt oljetryck, det är ingen fara

Enormt tråkigt om det är i botten det låter, vad blir då konsekvenserna av ditt inlägg om man fortsätter att köra för det är "ingen fara"?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
28 februari 2019 · 4 628 Inlägg

Ksoderholm skrev:

Myhran skrev:
Nej! Byt sil! Rengör kör smile
Har aldrig bytt någon oljepump på 1.8t pga detta,

Alright, vart finner man en oljesil? Och går det att ordna så att detta aldrig händer igen?

Du kan köpa en på din närmaste VAG-handlare smile
Art-nr på ledningen är 06B115251. Kostar ca 200-210kr. Sen behöver du en ny o-ring som tätar mellan silen och oljepumpen. Heter N  0282222 och kostar ca 70kr.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
28 februari 2019 · 5 809 Inlägg

M123 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är nog bara ventillyftarna som knackar för att de inte får tillräckligt oljetryck, det är ingen fara

Enormt tråkigt om det är i botten det låter, vad blir då konsekvenserna av ditt inlägg om man fortsätter att köra för det är "ingen fara"?

Nja, jag tycker inte någon skall köra med knackande lyftare heller, eller lysande oljetryckslampa, men om det är lyftarna så fixar det sig när oljetrycksproblemet löses. Det skulle inte ett knackande vevlager göra.

spillolja
28 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Biltema har en rengörningsolja som man skulle kunna prova:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000032444

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang