Montera LED-ramp på moped

Odjuret03
27 februari 2019 · 5 Inlägg

Tjena allesammans jag har en moped som jag försöker koppla in en ledramp på (9w så väldigt liten). Jag har dragit en kabel från batteriet och satt en säkring på 5A sedan har jag dragit kabeln till "30" på relät, jag har sedan dragit kabeln från 87 till ledarampen. Jag har testat att slå på ledrampen med kabeln direkt från batteriet (utan relä) och det gick bra så det ska inte vara något fel på den kabeln. Så jag har tagit kabeln från original helljusknappen på mopeden och kopplat in som styrström. Men relät slår inte över, jag känner hur det vibrerar när jag trycker på knappen men inget klick. Jag har testat med att använda ström från batteriet som styrström och det gick bra. Jag misstänker att det är för lite ström från min helljusknapp för att relät ska kunna slå över.
Finns det något sätt jag kan öka strömmen i helljusknappen? Finns det relän som är känsligare för styrströmmen?

it_mutt Avstängd
27 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Ta och mät vad du har för spänning vid (helljus)lampan ist. ~12v = ta styrströmmen där.

Utgår från att du jordat ordentligt för relät?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
27 februari 2019 · 5 083 Inlägg

Kan vara så att du har någon form av växelström vid lampan. Inte helt ovanligt på mopeder vid en snabb googling. Kan sitta en likriktare vid batteriet som laddare.
Funkar relät normalt om du matar styrströmmen direkt från batteriet?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cuefa Ain't no place like home...
27 februari 2019 · 4 628 Inlägg

Dummaste frågan någonsin... men det är väl 12v system på moppen?
De flesta ljusramper vill ha mellan 9-32v för att gå men inte alla mopeder är 12v...

Edit: Såg att du kört rampen direkt från batteriet, så glöm allt jag skrev...

Senast redigerat av Cuefa (27 februari 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Xebers76
27 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Ramen är inte alltid jordad på mopeder.

Bara ett lite tips bland andra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2019 · 17 379 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kan vara så att du har någon form av växelström vid lampan. Inte helt ovanligt på mopeder vid en snabb googling. Kan sitta en likriktare vid batteriet som laddare.
Funkar relät normalt om du matar styrströmmen direkt från batteriet?

Visst är det så. Framlampan går på växelström. Och då morrar det bara i reläet. Bara att ställa multimetern på AC och mäta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Odjuret03
10 mars 2019 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:
Kan vara så att du har någon form av växelström vid lampan. Inte helt ovanligt på mopeder vid en snabb googling. Kan sitta en likriktare vid batteriet som laddare.
Funkar relät normalt om du matar styrströmmen direkt från batteriet?

Visst är det så. Framlampan går på växelström. Och då morrar det bara i reläet. Bara att ställa multimetern på AC och mäta.

Hur konverterar jag strömmen från helljusknappen(AC då) till DC? Eftersom ledrampen och relät går på DC.

Edit: Jag ska köpa ett växlande relä från biltema och testa med det istället.

Senast redigerat av Odjuret03 (10 mars 2019)

Odjuret03
12 mars 2019 · 5 Inlägg

Jag testade med det nya växlande relät men det fungerade inte. Någon som har en idé på hur jag kan få det att fungera?

Brådhis * Voff voff *
12 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Odjuret03 skrev:
Jag testade med det nya växlande relät men det fungerade inte. Någon som har en idé på hur jag kan få det att fungera?

Växlande relä hjälper inte tyvärr.

Borde det inte fungera att bara dra en ny plus från batteriet (där det då är likström, efter likriktaren) och mata originalknappen med istället och då ta styrström precis som du gjort?

Alternativt tar du plus från batteriet och sätter en till knapp bredvid, men då får du ju två helljusknappar vilket väl blir lite onödigt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Odjuret03
12 mars 2019 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

Odjuret03 skrev:
Jag testade med det nya växlande relät men det fungerade inte. Någon som har en idé på hur jag kan få det att fungera?

Växlande relä hjälper inte tyvärr.

Borde det inte fungera att bara dra en ny plus från batteriet (där det då är likström, efter likriktaren) och mata originalknappen med istället och då ta styrström precis som du gjort?

Alternativt tar du plus från batteriet och sätter en till knapp bredvid, men då får du ju två helljusknappar vilket väl blir lite onödigt...

//Brådhis

Det borde fungera. Men det jag ville ha ut med att dra det från helljusknappen var att det inte skulle kunna gå att slå på ledrampen när jag inte har nyckeln i.

Brådhis * Voff voff *
12 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Odjuret03 skrev:

Brådhis skrev:

Odjuret03 skrev:
Jag testade med det nya växlande relät men det fungerade inte. Någon som har en idé på hur jag kan få det att fungera?

Växlande relä hjälper inte tyvärr.

Borde det inte fungera att bara dra en ny plus från batteriet (där det då är likström, efter likriktaren) och mata originalknappen med istället och då ta styrström precis som du gjort?

Alternativt tar du plus från batteriet och sätter en till knapp bredvid, men då får du ju två helljusknappar vilket väl blir lite onödigt...

//Brådhis

Det borde fungera. Men det jag ville ha ut med att dra det från helljusknappen var att det inte skulle kunna gå att slå på ledrampen när jag inte har nyckeln i.

Aha! Tänkte inte på det. Hmm... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
saab_sonett Handledare
12 mars 2019 · 1 481 Inlägg

Du får nog leta efter ett industrirelä.
https://www.proswede.nu/dokument/Pdf/KA … OCKLAR.pdf

Manöverspänning 12V AC

Senast redigerat av saab_sonett (12 mars 2019)

insen
13 mars 2019 · 84 Inlägg

montera en till likriktare efter helljusknappen te,x direkt på original lampan sen från den till relät,

om nu original lampan måste ha ac

Odjuret03
14 mars 2019 · 5 Inlägg

insen skrev:
montera en till likriktare efter helljusknappen te,x direkt på original lampan sen från den till relät,

om nu original lampan måste ha ac

Vart hittar man likriktare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang