Nyheter i Garaget 11.5

chrizz Administratör
1 mars 2019 · 11 780 Inlägg

* Ny breadcrumb-meny i mobilen för att underlätta navigeringen.
* Nya billistor i desktop och mobil. Gamla listor är fortfarande valbara i de flesta fall.
* Nya thumbnails för bilar och fotoalbum.
* Ny lazyloading av bilder för att snabba upp sidladdning och minska onödig dataanvändning, främst för mobil.
* Bilduppladdningen i forumet (t.ex. i en projekttråd) infogar nu BBCode vid markören istället för sist i inlägget. (Tack MR_T för förslaget).
* Knapp för att skapa ny tråd i forumet finns nu även på forumets index-sida.
* Lösenordsåterställning kan nu göras via kontoinställningarna.
* Snyggat upp och förenklat sökfunktionerna i mobilen (bilar, video mm).
* Det är nu möjligt att skapa ett fotoalbum utan att tvingas ange beskrivning.
* Ny bildordning i fotoalbumen; nyaste bilderna först i albumet.
* Mer än dubblat max antal bilder per fotoalbum till 500.
* Nya mer harmoniska färger.
* Mängder av mindre fixar, justeringar och felkorrigeringar.

Ändringar (ej buggfixar) som tillkommit efter release:
* Det är nu möjligt att välja vilken standardsortering man vill har för uppladdade bilder i ett fotoalbum; nya bilder överst, eller nya bilder sist i albumet. Inställningen görs när man skapar eller redigerar ett fotoalbum. (Tack farbrorbozze för förslaget).

Hittar du något fel på sidan? Skriv gärna ett meddelande till Garaget på Facebook, eller maila support@garaget.org, eller skicka PM till chrizz. Tack på förhand!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Xebers76
1 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Kul o se att det sker uppdateringar av sidan! Gillas smile

Utmarks-Loke
1 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Det verkar också ha kommit en liten grön flagga vid trådstartarens inlägg, men det ryms väl i sista punkten antar jag

Mack Forum- och sitemoderator
1 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Ser riktigt trevligt ut tycker jag.
Tumme upp!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Ser riktigt bra ut nu! smile

Inne på "min sida" har det dock blivit lite flummigt, bilarnas thumbnails var förut anpassade till bildens format. Nu är dom inte det, vilket får mina bilar att se märkliga ut då dom är beskurna 16:9.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
chrizz Administratör
1 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Brådhis skrev:
Ser riktigt bra ut nu! smile

Inne på "min sida" har det dock blivit lite flummigt, bilarnas thumbnails var förut anpassade till bildens format. Nu är dom inte det, vilket får mina bilar att se märkliga ut då dom är beskurna 16:9.

//Brådhis

Jag ser att jag missat fixa listtypen just där. Tanken är att bildförhållandet ska behållas korrekt men att bilden passas in så den fyller en förutbestämd ram och beskärs istället. Det gäller bara thumbnails så klart dock. I ditt fall så kläms bilderna ihop för att passa ramen istället, och så ska det inte vara. Jag kikar på det på måndag.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 244 Inlägg

chrizz skrev:

Brådhis skrev:
Ser riktigt bra ut nu! smile

Inne på "min sida" har det dock blivit lite flummigt, bilarnas thumbnails var förut anpassade till bildens format. Nu är dom inte det, vilket får mina bilar att se märkliga ut då dom är beskurna 16:9.

//Brådhis

Jag ser att jag missat fixa listtypen just där. Tanken är att bildförhållandet ska behållas korrekt men att bilden passas in så den fyller en förutbestämd ram och beskärs istället. Det gäller bara thumbnails så klart dock. I ditt fall så kläms bilderna ihop för att passa ramen istället, och så ska det inte vara. Jag kikar på det på måndag.

Mvh

Kalas! Tackar för snabbt svar. smile

(Även om jag personligen skulle föredra att dom inte beskars eftersom det ofta får bilderna i allmänhet att se lite lustiga ut när man inte bara plåtar dom enligt "en bil i mitten"-standarden.) wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GTIN
1 mars 2019 · 36 Inlägg

Tycker det ser bra ut överlag tycker det mesta är tydligare och midre rörigt än innan, saknar dock att se hur många visningar det är på "hetast just nu" smilesmile

chrizz Administratör
1 mars 2019 · 11 780 Inlägg

GTIN skrev:
Tycker det ser bra ut överlag tycker det mesta är tydligare och midre rörigt än innan, saknar dock att se hur många visningar det är på "hetast just nu" smilesmile

Kul att höra! Det är precis det jag försökte åstadkomma smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Putteliten
3 mars 2019 · 9 068 Inlägg

Efter uppdateringen så kan man inte flytta bilder när man redigerar sin bil i telefonen.
Den funktionen vill jag ha tillbaka.

chrizz Administratör
3 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Putteliten skrev:
Efter uppdateringen så kan man inte flytta bilder när man redigerar sin bil i telefonen.
Den funktionen vill jag ha tillbaka.

Nej, det var en nödvändig nedgradering tyvärr, iallafall dra och släpp-flytt (det funkar  på datorn dock). Det går att ändra plats på de genom att ändra förstsbilden upprepade gånger i mobilen.

Jag ska kika på en alternativ lösning på mobilen också, men just dra och släpp är inte helt lätt på touch-enheter.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Putteliten
3 mars 2019 · 9 068 Inlägg

chrizz skrev:

Putteliten skrev:
Efter uppdateringen så kan man inte flytta bilder när man redigerar sin bil i telefonen.
Den funktionen vill jag ha tillbaka.

Nej, det var en nödvändig nedgradering tyvärr, iallafall dra och släpp-flytt (det funkar  på datorn dock). Det går att ändra plats på de genom att ändra förstsbilden upprepade gånger i mobilen.

Jag ska kika på en alternativ lösning på mobilen också, men just dra och släpp är inte helt lätt på touch-enheter.

Mvh

Det är väldigt meckigt för en annan som bara använder telefonen till internet mm. Så ett alternativ till det vore ju trevligt. Hur kommer det sig att det plockades bort?

Xebers76
3 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Upptäckte att när man ska klicka i flera bilder till sin projekttråd så kommer dem inte i den ordningen man klickat dem. Gjorde ju inte det innan heller, men dem ligger ju i motsatt ordning nu, så får ta en bild år gången nu istället tongue

chrizz Administratör
4 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Putteliten skrev:

chrizz skrev:

Putteliten skrev:
Efter uppdateringen så kan man inte flytta bilder när man redigerar sin bil i telefonen.
Den funktionen vill jag ha tillbaka.

Nej, det var en nödvändig nedgradering tyvärr, iallafall dra och släpp-flytt (det funkar  på datorn dock). Det går att ändra plats på de genom att ändra förstsbilden upprepade gånger i mobilen.

Jag ska kika på en alternativ lösning på mobilen också, men just dra och släpp är inte helt lätt på touch-enheter.

Mvh

Det är väldigt meckigt för en annan som bara använder telefonen till internet mm. Så ett alternativ till det vore ju trevligt. Hur kommer det sig att det plockades bort?

Det fanns en väldigt god orsak till det vill jag minnas, men jag minns inte exakt just nu. Det har att göra med hur dra och släpp fungerar i mobilen/paddor jämfört med på en dator med mus.

Jag har noterat det här, och kommer att kika på det vid tillfälle. Jag vill också att man ska kunna sortera fritt även i mobilen. Det här är första gången jag faktiskt begränsar funktionaliteten i mobilen på något sätt jämfört med desktop, och det tog emot rätt bra, men det kändes nödvändigt då för att kunna komma vidare och inte fastna i den detaljen smile

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
4 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Xebers76 skrev:
Upptäckte att när man ska klicka i flera bilder till sin projekttråd så kommer dem inte i den ordningen man klickat dem. Gjorde ju inte det innan heller, men dem ligger ju i motsatt ordning nu, så får ta en bild år gången nu istället tongue

Hm, jag är inte riktigt med på hur du menar, men jag ska kika på det. Jag ändrade ordningen på bilderna i fotoalbumen ganska sent, men jag trodde inte det borde orsaka några konstigheter. Tidigare hamnade ju nyaste bilderna sist i ett album, nu hamnar de nyaste bilderna först i albumet. För mig känns det betydligt rimligare så här faktiskt då man just vid t.ex. levande album som för projekt slipper scrolla ända längst ned på sidan för att se ifall det kommit nya bilder. Man har alltid det färskaste högst upp...

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
4 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Brådhis skrev:

chrizz skrev:

Brådhis skrev:
Ser riktigt bra ut nu! smile

Inne på "min sida" har det dock blivit lite flummigt, bilarnas thumbnails var förut anpassade till bildens format. Nu är dom inte det, vilket får mina bilar att se märkliga ut då dom är beskurna 16:9.

//Brådhis

Jag ser att jag missat fixa listtypen just där. Tanken är att bildförhållandet ska behållas korrekt men att bilden passas in så den fyller en förutbestämd ram och beskärs istället. Det gäller bara thumbnails så klart dock. I ditt fall så kläms bilderna ihop för att passa ramen istället, och så ska det inte vara. Jag kikar på det på måndag.

Mvh

Kalas! Tackar för snabbt svar. smile

(Även om jag personligen skulle föredra att dom inte beskars eftersom det ofta får bilderna i allmänhet att se lite lustiga ut när man inte bara plåtar dom enligt "en bil i mitten"-standarden.) wink

//Brådhis

Fixat bilderna nu.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Xebers76
4 mars 2019 · 2 250 Inlägg

chrizz skrev:

Xebers76 skrev:
Upptäckte att när man ska klicka i flera bilder till sin projekttråd så kommer dem inte i den ordningen man klickat dem. Gjorde ju inte det innan heller, men dem ligger ju i motsatt ordning nu, så får ta en bild år gången nu istället tongue

Hm, jag är inte riktigt med på hur du menar, men jag ska kika på det. Jag ändrade ordningen på bilderna i fotoalbumen ganska sent, men jag trodde inte det borde orsaka några konstigheter. Tidigare hamnade ju nyaste bilderna sist i ett album, nu hamnar de nyaste bilderna först i albumet. För mig känns det betydligt rimligare så här faktiskt då man just vid t.ex. levande album som för projekt slipper scrolla ända längst ned på sidan för att se ifall det kommit nya bilder. Man har alltid det färskaste högst upp...

mvh

Ja det var lite klumpigt skrivet av mig tongue

Vi säger såhär! Jag tar 3 bilder när jag skruvar med bilen!

När man håller på att skriva ett nytt inlägg i sin projekttråd så kan man klicka på: "Bilder" och sedan trycker man på "Välj". Man väljer album, sedan får man upp alla bilderna i det albumet. Nu ligger dessa bilder i omvänd ordning i förhållande till när dem togs (blir iaf så för mig). Om jag vill ha alla 3 bilder inlagda samtidigt klickar jag på alla 3 bilder och trycker sedan på "Infoga valda bilder". Dessa bilder kommer nu lägga sig i fel ordning i förhållande till när dem togs men i rätt ordning i förhållande till hur fotoalbumet nu är upplagt.

Förut när albumen var på andra hållet så var inte detta ett problem. Ibland hör bara en bild till en text, men i vissa fall kanske det är 7 bilder till en text, då är det smidigt att kunna få in alla bilder på en "omgång", man behöver alltså inte gå hela rundan för varenda bild.

Nu är ju detta en struntsak såklart, men tänkte att jag lägger fram tanken iaf, kanske fler som märkt detta?

smile

chrizz Administratör
4 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Xebers76 skrev:

chrizz skrev:

Xebers76 skrev:
Upptäckte att när man ska klicka i flera bilder till sin projekttråd så kommer dem inte i den ordningen man klickat dem. Gjorde ju inte det innan heller, men dem ligger ju i motsatt ordning nu, så får ta en bild år gången nu istället tongue

Hm, jag är inte riktigt med på hur du menar, men jag ska kika på det. Jag ändrade ordningen på bilderna i fotoalbumen ganska sent, men jag trodde inte det borde orsaka några konstigheter. Tidigare hamnade ju nyaste bilderna sist i ett album, nu hamnar de nyaste bilderna först i albumet. För mig känns det betydligt rimligare så här faktiskt då man just vid t.ex. levande album som för projekt slipper scrolla ända längst ned på sidan för att se ifall det kommit nya bilder. Man har alltid det färskaste högst upp...

mvh

Ja det var lite klumpigt skrivet av mig tongue

Vi säger såhär! Jag tar 3 bilder när jag skruvar med bilen!

När man håller på att skriva ett nytt inlägg i sin projekttråd så kan man klicka på: "Bilder" och sedan trycker man på "Välj". Man väljer album, sedan får man upp alla bilderna i det albumet. Nu ligger dessa bilder i omvänd ordning i förhållande till när dem togs (blir iaf så för mig). Om jag vill ha alla 3 bilder inlagda samtidigt klickar jag på alla 3 bilder och trycker sedan på "Infoga valda bilder". Dessa bilder kommer nu lägga sig i fel ordning i förhållande till när dem togs men i rätt ordning i förhållande till hur fotoalbumet nu är upplagt.

Förut när albumen var på andra hållet så var inte detta ett problem. Ibland hör bara en bild till en text, men i vissa fall kanske det är 7 bilder till en text, då är det smidigt att kunna få in alla bilder på en "omgång", man behöver alltså inte gå hela rundan för varenda bild.

Nu är ju detta en struntsak såklart, men tänkte att jag lägger fram tanken iaf, kanske fler som märkt detta?

smile

Nejdå, ingen struntsak alls! Tack för förklaringen, jag kikar på det!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Brådhis * Voff voff *
4 mars 2019 · 10 244 Inlägg

chrizz skrev:

Brådhis skrev:

chrizz skrev:
Jag ser att jag missat fixa listtypen just där. Tanken är att bildförhållandet ska behållas korrekt men att bilden passas in så den fyller en förutbestämd ram och beskärs istället. Det gäller bara thumbnails så klart dock. I ditt fall så kläms bilderna ihop för att passa ramen istället, och så ska det inte vara. Jag kikar på det på måndag.

Mvh

Kalas! Tackar för snabbt svar. smile

(Även om jag personligen skulle föredra att dom inte beskars eftersom det ofta får bilderna i allmänhet att se lite lustiga ut när man inte bara plåtar dom enligt "en bil i mitten"-standarden.) wink

//Brådhis

Fixat bilderna nu.

Perfekt! smile

Vill inte verka negativ, men jag måste dock fortfarande få slå ett slag för att låta bildernas thumbs behålla originalförhållandena. Nu ser sidan visserligen fin ut med ett jämnt rutnät, men själva innehållet blir som nå´t sönderklippt kollage på en tonårsvägg under 90-talet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7682/7682-1359af21924324cc3ad23a13af42e9ba.jpg

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
4 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Bara jag som ser bilderna på forumsprofiler i en rakt nedstigande rad under fliken "Medlemssidor"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang