Keramiskt lackskydd, värt det?

chrizz Administratör
2 mars 2019 · 11 782 Inlägg

Jag funderar lite på om det är värt att lägga pengar på ett keramiskt lackskydd. Är det nått att ha? 2 år gammal bil (jag ska fota och lägga upp den så snart sommarfälgarna är på).

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
CC72
2 mars 2019 · 1 661 Inlägg

Beror på vad man har för intresse själv också.

Jag har aldrig varit i behov av det då jag polerar mina bilar en gång per år, lägger på ett lättare lackskydd och kör med bra tvättprodukter samt sprayvax.
Brukar ha tvättrepor att polera bort men inget allvarligt.

Skulle aldrig betala för ett keramiskt för typ 8-10’ där det också ska göras återbesök med behandlingar (för ännu mer pengar) med jämna mellanrum.

Finns tillräckligt bra och lättlagad keramiska medel för konsumenter idag så lägg ett sånt om du vill. T ex Pingens har men även andra leverantörer. På en bruksbil håller dom ca 3 år.

chrizz Administratör
2 mars 2019 · 11 782 Inlägg

CC72 skrev:
Beror på vad man har för intresse själv också.

Jag har aldrig varit i behov av det då jag polerar mina bilar en gång per år, lägger på ett lättare lackskydd och kör med bra tvättprodukter samt sprayvax.
Brukar ha tvättrepor att polera bort men inget allvarligt.

Skulle aldrig betala för ett keramiskt för typ 8-10’ där det också ska göras återbesök med behandlingar (för ännu mer pengar) med jämna mellanrum.

Finns tillräckligt bra och lättlagad keramiska medel för konsumenter idag så lägg ett sånt om du vill. T ex Pingens har men även andra leverantörer. På en bruksbil håller dom ca 3 år.

Men då behöver man själv lägga på det osv. Mkt jobb hmm

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Goffen Administratör
2 mars 2019 · 2 974 Inlägg

Värt vartenda krona ! Jag sprayar bilen 3ggr i veckan med lite safe alkalisk avfettning och spolar av den med högtryck hela vintern typ och det pärlar sig och blir förvånansvärt bra resultat utan att vidröra lacken man ser på polarnas bilar att dom inte är i närheten av samma resultat utan lackskyddet.. !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
M123
2 mars 2019 · 962 Inlägg

Nej och få ett bestämt nej.

Om man ska svara generellt här och då svara utifrån ett vanligt bilägande.

Du bromsar inte värdeminskningen i realitet till kostnaden att behandla och underhålla skyddet.

Vad får man istället och vad kan man göra då som en vanligare ägare till en sådana bil.
Ja ungefär såhär...

-Amortera av lika mycket på bilen som man tänkt lägga på behandlingen.
-Stor post till ett par nya fälgar.
-Två fönster till ett hus.
-Ett helt gäng med kläder till ett par barn.
-Investering i nästkommande bil, räcker en bit som insats.
-En halv åkbar gräsklippare.
-Resa.
Ja listan kan göras oändlig.

Så min fråga är istället vad fan tar dom betalt för och varför finns det folk som betalar många gånger 1/10 av bilens värde på något så ytligt som ett ytskikt!? big_smile

Mitt råd lägg pengarna på annat eller gör det själv, du kommer garanterat ha så mycket roligare med dom på annat håll. smile

Senast redigerat av M123 (2 mars 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
NIzmO Ollikkala Racing
2 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Arbetskamraten lämna in för ett sånt skydd hos nån av de större aktörerna och han var helt lyrisk över hur bra det var, mycket lättare att tvätta bilen och skulle hålla länge enl uppgift från firman.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
mb_pucken
2 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Personligen skulle jag säga Ja det är värt det. Blank och välskött bil ger en frid i själen ;-)
Jag skulle dock rekommendera att kolla runt med dina lokala rekondfirmor då det finns många riktigt duktiga tjejer och killar med stenkoll på bilvård.
Ett bra grundskydd kompletterat med bra produkter för tvätt gör underhållet av bilen enklare :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
chrizz Administratör
2 mars 2019 · 11 782 Inlägg

Är det några större skillnader mellan de olika som finns då? Vissa ger garanti upp till 5 år, kan det verkligen hålla så länge?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
professorWinther
2 mars 2019 · 585 Inlägg

Tyvärr många som ångrar sig efter.
Bilen blir inte alls lika lättvättad som folk tror. Då många keramiska har hydrofoba egenskaper, alltså stöter bort vatten, så fastnar smuts mycket hårdare.
Vanligtvis kan man bara spola bort smutsen, men på ett hydrofob yta blir det svårare.

Alkaliska avfettningar som innehåller vatten, kan inte verka så bra som de ska då de stöts bort från ytan.

Min högst personliga åsikt är att lämna in bilen för en grundlig polering, om du inte kan göra det själv,men lägg bara vanligt vax när den är helt repfri.
Tvätta bilen med alkalisk avfettning och bara spola av en gång i veckan. Var annan/tredje tvätt så svampar du bilen med ett vaxschampo. Några gånger per år kan du torka av bilen med sprayvax.
På detta sätt får du en otroligt lättvättad bil med minimal tidsåtgång varje tvätt.

Jag brukar använda bve grön som alkalisk, mothers carnuba wash and vax som schampo och mothers speedvax som sprayvax.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2019 · 17 455 Inlägg

chrizz skrev:
Är det några större skillnader mellan de olika som finns då? Vissa ger garanti upp till 5 år, kan det verkligen hålla så länge?

Har själv jobbat som rekondare och vet kunder som haft kvar skyddet i 3-4 år i alla fall. Keramiskt tycker jag inte är värt. Lägger ett vanligt på mina egna bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
2 mars 2019 · 1 354 Inlägg

Har för tre veckor sen haft volvon inne hos Ditec så kan ej uttala mig men ville pröva keramiskt när jag kört ett lättare lackskydd hos en annan stor firma som enligt mig inte varit värd pengarna. Men ja saftigt var det för plånkan. Ditec hade rabatt på lackskyddet, därav passade jag på, men då tog de bra betalt för poleringen. På firman jag lämnade förut ingick poleringen men då höll lackskyddet i typ 8-9 månader.

Hamilton
3 mars 2019 · 8 864 Inlägg

Klart värt att investera i ett keramiskt lackskydd det gäller bara att hitta rätt person som gör det.
Det håller garanterat minst 3år om inte längre.

Fotograf på tierpidag.se
torsen
3 mars 2019 · 7 231 Inlägg

[i][i][i][i]

M123  skrev:
Nej och få ett bestämt nej.

Om man ska svara generellt här och då svara utifrån ett vanligt bilägande.

Du bromsar inte värdeminskningen i realitet till kostnaden att behandla och underhålla skyddet.

Vad får man istället och vad kan man göra då som en vanligare ägare till en sådana bil.
Ja ungefär såhär...

-Amortera av lika mycket på bilen som man tänkt lägga på behandlingen.
-Stor post till ett par nya fälgar.
-Två fönster till ett hus.
-Ett helt gäng med kläder till ett par barn.
-Investering i nästkommande bil, räcker en bit som insats.
-En halv åkbar gräsklippare.
-Resa.
Ja listan kan göras oändlig.

Så min fråga är istället vad fan tar dom betalt för och varför finns det folk som betalar många gånger 1/10 av bilens värde på något så ytligt som ett ytskikt!? big_smile

Mitt råd lägg pengarna på annat eller gör det själv, du kommer garanterat ha så mycket roligare med dom på annat håll. :)

[/i][/i][/i][/i]
Har ägt bortåt 30 bilar de senaste 20 åren.
Majoriteten av dem köpta nya.
Tvättar bilarna en gång på våren med högtyckstvätt..
"Avasfalterar" dem därefter med "Prick Bort".
Tvättar dem ännu en gång efter "avasfalteringen" med högtryckstvätt med "vaxshampo" i doseraren.
Naturen håller resten av året med rent fint vatten.
Har aldrig förstått varför man ska hålla på och lägga ner pengar och tid på en transportmedel.
Vid inbyte eller försäljning värderas aldrig insatsen.
Bilfirmor skickar slentrianmässigt alla inbytesbilar på "rekond".
Finner ingen anledning att hålla på med polering och vaxning.
Vill man ha en matt bil blank inför en försäljning är ett gammalt bilhandlarknep att smörja in allt framför A-stolparna med bromsvätska, låta det verka en kort stund, och därefter torka torrt.

caromania Forummoderator
3 mars 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
[i][i][i][i]

M123  skrev:
Nej och få ett bestämt nej.

Om man ska svara generellt här och då svara utifrån ett vanligt bilägande.

Du bromsar inte värdeminskningen i realitet till kostnaden att behandla och underhålla skyddet.

Vad får man istället och vad kan man göra då som en vanligare ägare till en sådana bil.
Ja ungefär såhär...

-Amortera av lika mycket på bilen som man tänkt lägga på behandlingen.
-Stor post till ett par nya fälgar.
-Två fönster till ett hus.
-Ett helt gäng med kläder till ett par barn.
-Investering i nästkommande bil, räcker en bit som insats.
-En halv åkbar gräsklippare.
-Resa.
Ja listan kan göras oändlig.

Så min fråga är istället vad fan tar dom betalt för och varför finns det folk som betalar många gånger 1/10 av bilens värde på något så ytligt som ett ytskikt!? big_smile

Mitt råd lägg pengarna på annat eller gör det själv, du kommer garanterat ha så mycket roligare med dom på annat håll. :)

[/i][/i][/i][/i]
Har ägt bortåt 30 bilar de senaste 20 åren.
Majoriteten av dem köpta nya.
Tvättar bilarna en gång på våren med högtyckstvätt..
"Avasfalterar" dem därefter med "Prick Bort".
Tvättar dem ännu en gång efter "avasfalteringen" med högtryckstvätt med "vaxshampo" i doseraren.
Naturen håller resten av året med rent fint vatten.
Har aldrig förstått varför man ska hålla på och lägga ner pengar och tid på en transportmedel.
Vid inbyte eller försäljning värderas aldrig insatsen.
Bilfirmor skickar slentrianmässigt alla inbytesbilar på "rekond".
Finner ingen anledning att hålla på med polering och vaxning.
Vill man ha en matt bil blank inför en försäljning är ett gammalt bilhandlarknep att smörja in allt framför A-stolparna med bromsvätska, låta det verka en kort stund, och därefter torka torrt.

Bromsvätska? Vad var det i flaskan egentligen? Bromsvätska löser upp lacken och är ingen bra idé.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
3 mars 2019 · 9 073 Inlägg

Helt klart värt det! Har aldrig haft en mera lättvättad än en som har keramisk behandling. Jag och flera jag känner har Geyon MoHs behandling på bilarna, och alla är mycket nöjda med det.

Goffen Administratör
3 mars 2019 · 2 974 Inlägg

Caromania bromsvätska gör lacken blank "ett tag i alla fall" "gammalt bilhandlarknep" smile

Torsen så du vill inte ha bilen superfin under tiden du äger den bara när du ska sälja den o när du köper den? Lite som att flickvännen inte behöver sminka sig mer efter ni träffats tills att hon byter gubbe? smile

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
M123
3 mars 2019 · 962 Inlägg

Goffen skrev:
Caromania bromsvätska gör lacken blank "ett tag i alla fall" "gammalt bilhandlarknep" smile

Torsen så du vill inte ha bilen superfin under tiden du äger den bara när du ska sälja den o när du köper den? Lite som att flickvännen inte behöver sminka sig mer efter ni träffats tills att hon byter gubbe? smile

Intressant liknelse.
Jag tycker det är mycket trevligare när dom väljer själva om dom vill ha smink eller inte. Vem behöver vad enligt vem egentligen?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Goffen Administratör
3 mars 2019 · 2 974 Inlägg

Min bil behöver skötas under tiden jag äger den då jag gillar när min lack på bilen är perfekt... Likaså min fru behöver smink "enligt henne själv" då din troligen är lika fin utan som med... medans min inte är det haha smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
chrizz Administratör
4 mars 2019 · 11 782 Inlägg

Goffen skrev:
Min bil behöver skötas under tiden jag äger den då jag gillar när min lack på bilen är perfekt... Likaså min fru behöver smink "enligt henne själv" då din troligen är lika fin utan som med... medans min inte är det haha smile

Men Daniel!! tongue Vad är det du säger yikes

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Goffen Administratör
4 mars 2019 · 2 974 Inlägg

Ja man måste jämföra samma sak tycker jag... En del tycker inte det är värt priset med lackskydd och då är det dåligt. En del tycker lackskydd är dåligt oavsett pris. Jag tycker lackskydd är bra MEN jag hade ju inte gett 10k för ett. Jag kan få ceramic lackskydd till en väldigt låg peng och det gör det värt det dels för att det inte kostar skjortan och dels för att i mitt tycke blir det en jädra glans och lätt tvättat av de.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang