Hur ofta har ni blivit bärgade?

caromania Forummoderator
4 mars 2019 · 9 296 Inlägg

d-b skrev:
Låter lite amatörmssigt här. Jag har som sagt blivit bärgad fyra gånger på den här bilen som ändå var relativt ny och inte gått jättelångt. Men även bilen innan blev jag bärgad minst fyra gånger. Det var en Peugeot 406 som hade gått 4000 mil när jag köpte den. Jag köpte den specifikt för att den hade dubbfria vinterdäck (med bra mönsterdjup) eftersom jag skulle köra i Tyskland på vintern.

Första resan halvvägs genom Tyskland exploderar ena framdäcket. Jag har varit förutseende och kollat reservdäcket (tyvärr nödreserv men ändå) innan resan så jag "ska bara byta däck". Bilen hade sommardäck på sig när jag köpte den men eftersom det var december erbjöd sig handlaren att byta till vinterdäck. Tyvärr drog han åt bultarna så hårt när han gjorde detta att det inkluderade verktyget böjde sig när jag försökte få loss det trasiga däcket = bärgning mitt i natten.

Efter att ha övernattet hade bärgningsfirman hjälpt mig att få loss hjulet och monterat på reservhjulet. De gav mig rådet att stanna till efter någon timme och efterdra bultarna. Så jag stannar på en rastplats och drar bultarna något halvt varv - alla utom en som jag drar varv efter varv: gängorna har dragits sönder.

Bärgning igen och ytterligare en övernattning (i Lahr). Dagen efter har jag fått på ett nytt hjul (Barum, som verkstaden påstår är ett premiummärke - de tar över €200 för ett däck). Halvvägs genom Schweiz exploderar nästa däck och nu har jag inget verktyg att få loss hjulet med så jag ringer efter bärgning igen, men medan jag står där stannar en vänlig britt och med sin buss och tar fram den stooora verktygslådan och hjälper mig. För köra de sista 50 milen på nödreserv.

Jag köpte alltså den här bilen för de bra vinterdäckens skull men att de hade bra mönsterdjup berodde på att de de inte använts utan legat och torkat i 5-6 år.

Den här bilen körde jag sedan i diket med och blev förstås bärgad (och fick bilen inlöst) igen. Så 7 bärgningar på 9 år där dikeskörningen är enda gången det var jag som klantat till mig.

Ett sidospår: hur många bilar har ni fått inlösta av totalen?

Jag har köpt fyra bilar och har just nu två. Jag har aldrig sålt en bil. Min första bil stod parkerad när en biljakt slutade i fronten på den. Inlöst. Sedan bilen ovan som jag körde i diket med. Inlöst. Och så tredje bilen den här tråden handlar om där ett träd har fallit ner över den när den stod parkerad och det är väl stor sannolikhet att den blir inlöst. 3 av 4 inlösta alltså.

Båda parkeringsskadorna har skett i lugna villaområden där väl det värsta som annars kan hända är att någon ritar i smutsen på bilen.

Hårda bud och en del otur!

Jag har ”bara” ägt 12-13bilar sedan 1989 om jag räknar rätt och ingen har blivit inlöst. Däremot lät jag skrota en som jag tröttnade på av olika skäl fast den egentligen hade ett visst värde.

Har heller aldrig varit inblandad i någon olycka som resulterat i skador även om jag backat på en bil en gång vilket orskade ett trasigt blinkersglas. Däremot har jag snurrat en gång och hamnat halvvägs ner i diket en. Fast det löste jag för egen maskin. Turgubbe!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvoqq Lastbilsmekaniker
4 mars 2019 · 5 138 Inlägg

d-b skrev:
Låter lite amatörmssigt här. Jag har som sagt blivit bärgad fyra gånger på den här bilen som ändå var relativt ny och inte gått jättelångt. Men även bilen innan blev jag bärgad minst fyra gånger. Det var en Peugeot 406 som hade gått 4000 mil när jag köpte den. Jag köpte den specifikt för att den hade dubbfria vinterdäck (med bra mönsterdjup) eftersom jag skulle köra i Tyskland på vintern.

Första resan halvvägs genom Tyskland exploderar ena framdäcket. Jag har varit förutseende och kollat reservdäcket (tyvärr nödreserv men ändå) innan resan så jag "ska bara byta däck". Bilen hade sommardäck på sig när jag köpte den men eftersom det var december erbjöd sig handlaren att byta till vinterdäck. Tyvärr drog han åt bultarna så hårt när han gjorde detta att det inkluderade verktyget böjde sig när jag försökte få loss det trasiga däcket = bärgning mitt i natten.

Efter att ha övernattet hade bärgningsfirman hjälpt mig att få loss hjulet och monterat på reservhjulet. De gav mig rådet att stanna till efter någon timme och efterdra bultarna. Så jag stannar på en rastplats och drar bultarna något halvt varv - alla utom en som jag drar varv efter varv: gängorna har dragits sönder.

Bärgning igen och ytterligare en övernattning (i Lahr). Dagen efter har jag fått på ett nytt hjul (Barum, som verkstaden påstår är ett premiummärke - de tar över €200 för ett däck). Halvvägs genom Schweiz exploderar nästa däck och nu har jag inget verktyg att få loss hjulet med så jag ringer efter bärgning igen, men medan jag står där stannar en vänlig britt och med sin buss och tar fram den stooora verktygslådan och hjälper mig. För köra de sista 50 milen på nödreserv.

Jag köpte alltså den här bilen för de bra vinterdäckens skull men att de hade bra mönsterdjup berodde på att de de inte använts utan legat och torkat i 5-6 år.

Den här bilen körde jag sedan i diket med och blev förstås bärgad (och fick bilen inlöst) igen. Så 7 bärgningar på 9 år där dikeskörningen är enda gången det var jag som klantat till mig.

Ett sidospår: hur många bilar har ni fått inlösta av totalen?

Jag har köpt fyra bilar och har just nu två. Jag har aldrig sålt en bil. Min första bil stod parkerad när en biljakt slutade i fronten på den. Inlöst. Sedan bilen ovan som jag körde i diket med. Inlöst. Och så tredje bilen den här tråden handlar om där ett träd har fallit ner över den när den stod parkerad och det är väl stor sannolikhet att den blir inlöst. 3 av 4 inlösta alltså.

Båda parkeringsskadorna har skett i lugna villaområden där väl det värsta som annars kan hända är att någon ritar i smutsen på bilen.

Snacka om otur, själv med mina bruksbilar är det 2 som gått till skrot och en såld, den första var en V70 -98 som man precis lagt en stor renovering på motorn på, blev påkörd bakifrån utav en deltidsbrandman som hälsade på hade den i tre år, näste bil köpte jag efter V70 blev inlöst, en V70N -05 gick många problemfria mil med den sju år senare så hoppar ett rådjur upp på vägen så var den bilen borta med, kan tilllägga att den bilen har jag räddat ifrån andra idoter på vägen nästan tio gånger, får se hur länge den nya bilen får vara med då wink

Senast redigerat av volvoqq (4 mars 2019)

mb_pucken
4 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Bara fått en bil i löst. En Mercedes w124 250d som gick som vinterbil. Den blev inlöst efter att en dam i en Volvo ställde till det i halkan och hamnade framför min bil när hon svängde vänster.
Ingen skadad och bra betalt för extraljusen på min bil samt pengarna tillbaka för bilen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Snurriis
4 mars 2019 · 761 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:
1 gång,, då polaren tänkte göra donuts med min 4x4 cossie på torr asfalt,, det gillade inte inre drivknuten hö fram, ,, sen har jag faktiskt åkt av med samma bil en gång wink hängde sig över plogkanten,, framhjulen snurrade så fint i luften,,

Vad är "4x4 cossie"?

Ford sierra tror jag bestämt.

rcy
5 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Aldrig fått en bil inlöst. Det närmaste jag varit var när jag skrapade ett motorvägsräcke längs med hela sidan på bilen, men då det var en fin och påkostad bil så slogs verkstaden in i det sista för att förhindra inlösen. Dom tog det dom fick av försäkringsbolaget, prutade en hel del och jag stod själv för en del av kostnaden, allt för att rädda bilen från skrot.
Sen har jag själv skrotat en del bilar efter att ha plockat det jag behöver från dom, men då har inga försäkringsbolag varit inblandade.

Annars köps och säljs det bilar rätt friskt, ingen aning om hur många bilar det blivit totalt men man får leta långt bakåt för att hitta nån period då jag inte haft 4-5 samtidiga bilar i trafik.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2019 · 17 477 Inlägg

Antal bilar spelar in givetvis som ni påpekar. Började handla med bilar när jag bodde hemma på tidigt 90-tal. Farsan tyckte det var kul då han kunde prova alla möjliga fordon. Mamma gnällde mest på att de stod lite väl många hemma ibland. Hade sedan firma fram till 2008. Så något 1000-tal bilar har det väl passerat. Många har jag givetvis aldrig kört mer än på/av biltransporten. Fast ofta så blev det den bilen med mest soppa i som brukades på grönskylt.

Mig veterligen har ingen av dessa havererat för mig under färd. Visst har man haft bilar som kokat/börjat gå illa men har alltid tagit mig hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
6 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Har hittills aldrig blivit bärgad trots väl över 50 bilar i min ägo.
Gott om bogseringar dock, men aldrig bärgad.
På den tiden jag körde äldre, mer opålitliga bilar hade jag inte haft en chans att betala kostnaden för en bärgare, antingen fick man koppla på snöret eller så fick bilen stå tills man kunde få hjälp...
Nuförtiden kör jag nya bilar som hittills (peppar peppar...) aldrig har krånglat så illa att jag inte kunnat ta mig fram till min destination, alt. tillbaks till utgångspunkten.
Men nån vacker dag kommer det säkert hända! Kör ju 26 mil/dag så sannorlikheten ökar ju hela tiden :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rcy
6 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Av någon anledning har jag faktiskt assistansförsäkring på alla dom bilar jag brukar regelbundet.
Inser nu att det kanske är slöseri med pengar med tanke på att jag trots massor av bilar och tusentals mil per år aldrig behövt bli bärgad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang