Fuskar besinmackarna?

kozakko
4 mars 2019 · 4 Inlägg

Har varit med om en märklig sak var gång jag tankar på Ingo, jag räknar alltid ut förbrukningen vid pumpen när jag tankar. Och varje gång jag tankar på Ingo och räknar ut förbrukningen så ligger alltid förbrukningen en dl över vad den gör när jag tankar på alla andra mackar. Är det någon mer som lagt märke till samma sak?

granadadr
4 mars 2019 · 7 286 Inlägg

mer etanol i??

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
kozakko
4 mars 2019 · 4 Inlägg

Tankar diesel, och hur menar du att det skulle påverka mängden bränsle jag får i tanken? Är inte riktigt med på hur du menar?

granadadr
4 mars 2019 · 7 286 Inlägg

kozakko skrev:
Tankar diesel, och hur menar du att det skulle påverka mängden bränsle jag får i tanken? Är inte riktigt med på hur du menar?

aha,, men är säkert thinner eller annat junk,, tyckte samma sak på Q star,, bilen drog mer än när jag tankade på Cirkle k ex

MammDiin
4 mars 2019 · 2 019 Inlägg

Kan vara flera orsaker...
Exempelvis har någon sämre bränsle så bilen drar mera, eller så visar pumpen mera än vad som går in i tanken.
En annan orsak är kanske att pumpen tycker tanken är full och slår av tidigare och du inte matar i fullt efteråt vilket gör att du inte har full tank. Och då kommer du att få i mera bränsle nästa gång du tankar om du inte tankar på samma ställe.

caromania Forummoderator
4 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Jag har fått för mig att de kontrolleras ganska hårt och att feltoleransen på angiven mängd (liter) är liten? Förklaringen med att munstycket slår av olika låter fullt rimlig faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
4 mars 2019 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:
Jag har fått för mig att de kontrolleras ganska hårt och att feltoleransen på angiven mängd (liter) är liten? Förklaringen med att munstycket slår av olika låter fullt rimlig faktiskt.

är det bara jag som rörfyller?? fyller upp i röret klickar MINST 3 ggr innan jag ger mig

Presidento Of World
4 mars 2019 · 3 321 Inlägg

Ang mängd vet jag inte men preems diesel var sämst hittills. Så illa så bilen tvingade sig att gå. Växlade as mongo. Alltid växlat och gått som på räls till jag tankade deras diesel. Åkte dessa 6 mil på den dieseln till nästa Mack och fyllde upp tog ca 5 mil innan bilen blev någorlunda normal, tilläggas skall att snittet ökade från 0.58 till 0.64 (!). Nu går bilen normalt med nytt bränsle och nytt filter (extra försiktighet)

Jag vet inte om deras diesel är "miljö" grejs och bilen helt enkelt inte gillade men nåt var det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
granadadr
4 mars 2019 · 7 286 Inlägg

Presidento skrev:
Ang mängd vet jag inte men preems diesel var sämst hittills. Så illa så bilen tvingade sig att gå. Växlade as mongo. Alltid växlat och gått som på räls till jag tankade deras diesel. Åkte dessa 6 mil på den dieseln till nästa Mack och fyllde upp tog ca 5 mil innan bilen blev någorlunda normal, tilläggas skall att snittet ökade från 0.58 till 0.64 (!). Nu går bilen normalt med nytt bränsle och nytt filter (extra försiktighet)

Jag vet inte om deras diesel är "miljö" grejs och bilen helt enkelt inte gillade men nåt var det.

en polare råkade ut för samma sak i en v70 diesel,, han tankade 2 ggr på annan mack å vips började den gå bättre å bättre,, så jag tror talloljan slaggar igen

Presidento Of World
4 mars 2019 · 3 321 Inlägg

granadadr skrev:

Presidento skrev:
Ang mängd vet jag inte men preems diesel var sämst hittills. Så illa så bilen tvingade sig att gå. Växlade as mongo. Alltid växlat och gått som på räls till jag tankade deras diesel. Åkte dessa 6 mil på den dieseln till nästa Mack och fyllde upp tog ca 5 mil innan bilen blev någorlunda normal, tilläggas skall att snittet ökade från 0.58 till 0.64 (!). Nu går bilen normalt med nytt bränsle och nytt filter (extra försiktighet)

Jag vet inte om deras diesel är "miljö" grejs och bilen helt enkelt inte gillade men nåt var det.

en polare råkade ut för samma sak i en v70 diesel,, han tankade 2 ggr på annan mack å vips började den gå bättre å bättre,, så jag tror talloljan slaggar igen

Precis så, riktig dynga tyvärr. Iaf för oss med äldre dieselspisar..
Jag har en 2009. Men motorn kom redan 2004 med viss modifiering, dock ej för tallolja haha

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
4 mars 2019 · 10 275 Inlägg

Ja, jag brukar nog säga att folk inbillar sig när dom "känner" skillnad på dieseln, men även min förra V70 (D3 -11) började gå påfallande sämre efter en tankning på Preem och efter att ha slagit diesel från nå´n av billighetsmackarna utan bullförsäljning gick den som vanligt igen. Så just i det fallet verkar det faktiskt vara någon form av skillnad...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
5 mars 2019 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:
Ja, jag brukar nog säga att folk inbillar sig när dom "känner" skillnad på dieseln, men även min förra V70 (D3 -11) började gå påfallande sämre efter en tankning på Preem och efter att ha slagit diesel från nå´n av billighetsmackarna utan bullförsäljning gick den som vanligt igen. Så just i det fallet verkar det faktiskt vara någon form av skillnad...

//Brådhis

precis och om bilen då dessutom rent går dåligt,, meo ingen inbillningsfaktor,, dem var på vippen att lämna in den på  koll,,  men provade att tanka typ cirkle k eller ok,, tror det var cirkle k första gången,,  å den började gå bättre å bättre,,

då MÅSTE det vara dieseln

Slim
5 mars 2019 · 340 Inlägg

Jag upplever absolut att det skiljer. Brukar få i 47-48 liter varje gång jag tankar på mitt vanliga ställe. Har jag sedan tankat på nåt annat ställe har det blivit både 45 och 50. Problemet med 50l är att tanken är just 50l och soppan inte var slut(hade typ 4-5 liter kvar)...

rcy
5 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Presidento skrev:
Ang mängd vet jag inte men preems diesel var sämst hittills. Så illa så bilen tvingade sig att gå. Växlade as mongo. Alltid växlat och gått som på räls till jag tankade deras diesel. Åkte dessa 6 mil på den dieseln till nästa Mack och fyllde upp tog ca 5 mil innan bilen blev någorlunda normal, tilläggas skall att snittet ökade från 0.58 till 0.64 (!). Nu går bilen normalt med nytt bränsle och nytt filter (extra försiktighet)

Jag vet inte om deras diesel är "miljö" grejs och bilen helt enkelt inte gillade men nåt var det.

Deras etanol är också helt värdelös.
Då jag har OpenSID i min bil så kan jag följa adaptering och hur styrsystemet jobbar i realtid, och varje gång jag tankar etanol på Preem så får styrsystemet jobba som faaan för att hitta en fungerande adaptering. När den väl låser på en adaptering ligger jag 20-30% lägre i effektuttag än om jag tankar etanol på exempelvis Ingo.
Dessutom har jag märkt att Preems etanol gör något skumt med spridarna, jag får skitkass spridarbild, nervös tomgång och ryckig acceleration efter ett par tankar på Preem. En tank etanol från en annan mack och en flaska spridarrengöring löser problemet, men så fort jag tankar på Preem så återkommer det.

Surt som fan, då vi har mycket bra rabatt på Preem genom jobbet. sad

kozakko
5 mars 2019 · 4 Inlägg

Sist jag tankade hade jag kommit absolut längst på en tank men när jag räknade vid pumpen var det den tanken jag borde kommit kortast på, bör tilläggas att jag alltid fyller hela vägen upp i röret och att jag tankat på olika ingo mackar och på olika ställen i landet. Vilken diesel anser folk är bäst att tanka? Har inte reflekterat över detta innan då jag aldrig tidigare märkt så stora skillnader, ingo ligger ofta under dom andra i pris och det är ju inte svårt att göra om man fuskar.

granadadr
5 mars 2019 · 7 286 Inlägg

kozakko skrev:
Sist jag tankade hade jag kommit absolut längst på en tank men när jag räknade vid pumpen var det den tanken jag borde kommit kortast på, bör tilläggas att jag alltid fyller hela vägen upp i röret och att jag tankat på olika ingo mackar och på olika ställen i landet. Vilken diesel anser folk är bäst att tanka? Har inte reflekterat över detta innan då jag aldrig tidigare märkt så stora skillnader, ingo ligger ofta under dom andra i pris och det är ju inte svårt att göra om man fuskar.

tror miles+ är den bästa

Slim
5 mars 2019 · 340 Inlägg

Enligt en trimfirma i stockholm har okq8 bästa bensinen. De menade att man ser tydliga skillnader när man kikar live medan man mappar. Även bromsningar hade visat skillnader. Shell/St1 skulle tydligen ha sämst kvalite.

Diesel har jag däremot inte hört några data på.

candyweiss
5 mars 2019 · 875 Inlägg

Slim skrev:
Enligt en trimfirma i stockholm har okq8 bästa bensinen. De menade att man ser tydliga skillnader när man kikar live medan man mappar. Även bromsningar hade visat skillnader. Shell/St1 skulle tydligen ha sämst kvalite.

Diesel har jag däremot inte hört några data på.

Vet inte hur det är numera, men när jag var ung/yngre så var det oftast samma tankbil/leverantör som fyllde tankarna på olika mackar. Detta enligt en kompis som jobbade på en shellamack.
Ändå hävdade många mackar att just dom hade bäst drivmedel.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
kozakko
5 mars 2019 · 4 Inlägg

Har inte tänkt så mycket på det då jag inte märkt detta tidigare , ja cirkel k och okq8 verkar bäst. Ska forska vidare i detta och föra protokoll över det, helt klart intressant wink

Senast redigerat av kozakko (5 mars 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang