CNS - En Kärlekshistoria. Volvo 765 GLE -88

Hej, vad kul att du hittade hit! Här har vi ett projekt som handlar om en ganska så ovanlig syn efter landets vägar idag, en Volvo 765 -88 med en unik historik. Bilen såldes ny till fd civilingenjören Gunnar A. Hambraeus ( *1919 - ?2019). Bilen såldes av Gunnar till hans dotter 1996, varav hon brukade bilen t.o.m 2004, då hon sålde den till grannfamiljen till familjen jag köpte bilen utav. Det har blivit lite mer gjort med bilen än vad jag planerade från första början, men jag är verkligen helnöjd med hur resultatet blivit! Nu satsar vi på många fler fina mil och månader tillsammans! Häng med :)
  • 69 Följare
  • 58 522 Visningar
  • Projektet avslutat 30 januari 2022
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2019 · 10 275 Inlägg

En exakt likadan bil köpte min far 1995. Underbara bilar att båda åka i och köra. 1998 köpte sedan jag en grå 760 GLE -88. smile

Trycker försiktigt på "Följ" och hoppas att det inte blir en tråd fylld med Poppys, kapade fjädrar, regplåt nere på spoilern och wunderbaums... wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Berglund_89
13 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Brådhis skrev:
En exakt likadan bil köpte min far 1995. Underbara bilar att båda åka i och köra. 1998 köpte sedan jag en grå 760 GLE -88. smile

Trycker försiktigt på "Följ" och hoppas att det inte blir en tråd fylld med Poppys, kapade fjädrar, regplåt nere på spoilern och wunderbaums... wink

//Brådhis

Hej, va kul att du kikade in! smile

Kul kuriosa, visst är dom underbara big_smile
Tror faktiskt inte det finns så många kvar idag med originalmotorerna hmm

Kul att du följer, och jag fyller 30 år i år, inte 20. wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
13 mars 2019 · 1 475 Inlägg

UPDATE!

Idag kom mina nya regplåtar big_smile

SLUT PÅ UPDATE!
(kommer en stooor update när jag monterar allt godis på bilen!)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2019 · 10 275 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Brådhis skrev:
En exakt likadan bil köpte min far 1995. Underbara bilar att båda åka i och köra. 1998 köpte sedan jag en grå 760 GLE -88. smile

Trycker försiktigt på "Följ" och hoppas att det inte blir en tråd fylld med Poppys, kapade fjädrar, regplåt nere på spoilern och wunderbaums... wink

//Brådhis

Hej, va kul att du kikade in! smile

Kul kuriosa, visst är dom underbara big_smile
Tror faktiskt inte det finns så många kvar idag med originalmotorerna hmm

Kul att du följer, och jag fyller 30 år i år, inte 20. wink

Haha! big_smile Bra där!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nedstedt740
13 mars 2019 · 366 Inlägg

Mycket fin bil! Ska bli kul att följa wink

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Berglund_89
13 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Nedstedt740 skrev:
Mycket fin bil! Ska bli kul att följa wink

Välkommen och tackar så hjärtligt! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Aga_Diff Bärs!
17 mars 2019 · 3 456 Inlägg

Fin bil, Kan den börna?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Berglund_89
17 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Fin bil, Kan den börna?

haha, om du vill ;*

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
17 mars 2019 · 1 475 Inlägg

UPDATE! big_smile

Kunde inte hålla mig längre, så igår fick mina nya blinkers åka på.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-782c2d8e2617a60b795ea0121c00c7c9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-1674e3238865fb70d74b08cbdb51721c.jpg

Resultatet blev över förväntan! big_smile helt klart ett lyft! smile
Efter bilderna togs kom jag ju på att jag har nya nummerplåtar i bilen,
så jag får ta en bild längre frampå när dom är monterade smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
17 mars 2019 · 26 133 Inlägg

Tillsammans med den ljusa lacken så såg det inte såå tokigt ut ändå med vita blinkers.
Men, det är sällan i mitt tycke det annars fungerar.
Vet inte vad som har hänt egentligen..förr tyckte jag det passade på alla bilar men idag vill även jag ha original. Eller åtmindstone originalrelaterat!

Kul att se för övrigt. Följer!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Berglund_89
17 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Mack skrev:
Tillsammans med den ljusa lacken så såg det inte såå tokigt ut ändå med vita blinkers.
Men, det är sällan i mitt tycke det annars fungerar.
Vet inte vad som har hänt egentligen..förr tyckte jag det passade på alla bilar men idag vill även jag ha original. Eller åtmindstone originalrelaterat!

Kul att se för övrigt. Följer!

Det är samma här faktiskt. tongue
Men här blev det bra smile
Tacktack!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
JofooN Skrap
17 mars 2019 · 2 098 Inlägg

Snygg bil smile Färgen är helt underbar, tur man har en i samma färg big_smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Berglund_89
18 mars 2019 · 1 475 Inlägg

JofooN skrev:
Snygg bil smile Färgen är helt underbar, tur man har en i samma färg big_smile

Tack så hjärtligt big_smile Ja, visst är den smile Å fasen! får väl ta en kik wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
18 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Har nu märkt efter 23 mils körning sedan full tank att bilen dricker mellan 1.6 - 1.7 liter milen..
Ska man orka stå ut eller ska man konvertera till något annat motorpaket?
Jag vet att det inte finns många alls kvar idag med originalpaketet, men jag börjar ju förstå varför tongue

D24Tdic står på önskelistan, eller en B230FT..
Prisskillnaden är ju dock makaber i inköpspris, och "tyvärr" för min egen del vill jag,
helst ha det förstnämnda alternativet..

*måndagsångest* roll sad

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
pst
19 mars 2019 · 13 Inlägg

Om bilen vid normal körning drar 1,6 till 1,7 liter per mil, så kör du hårt, eller så är det något fel på bilen - garanterat. En rätt inställd b280 drar inte så mycket.
Det är din bil, men jag tycker det vore mycket tråkigt om du byter motor, då är den inte unik i mina ögon längre.
Nu vet jag inte om du använder den som daglig bruksbil, då kan jag förstå att hög bränsleförbrukning blir jobbig i längden. Under rätt förutsättningar ska en b280 dra kanske ett par deciliter mer än en b230, räkna på skillnaden i bensinpengar, så ska du se att skillnaden inte blir så stor (förutsatt att du inte kör långt).
Som sagt det är din bil, gör det som känns bäst för dig, men ett motorbyte till en b230 eller diesel tar helt klart bort det unika med din fina bil som jag gillar skarpt.

Lycka till framöver!
/P

RandomMaister
19 mars 2019 · 556 Inlägg

pst skrev:
Om bilen vid normal körning drar 1,6 till 1,7 liter per mil, så kör du hårt, eller så är det något fel på bilen - garanterat. En rätt inställd b280 drar inte så mycket.
Det är din bil, men jag tycker det vore mycket tråkigt om du byter motor, då är den inte unik i mina ögon längre.
Nu vet jag inte om du använder den som daglig bruksbil, då kan jag förstå att hög bränsleförbrukning blir jobbig i längden. Under rätt förutsättningar ska en b280 dra kanske ett par deciliter mer än en b230, räkna på skillnaden i bensinpengar, så ska du se att skillnaden inte blir så stor (förutsatt att du inte kör långt).
Som sagt det är din bil, gör det som känns bäst för dig, men ett motorbyte till en b230 eller diesel tar helt klart bort det unika med din fina bil som jag gillar skarpt.

Lycka till framöver!
/P

Bra sagt! Instämmer fullt!

Brådhis * Voff voff *
19 mars 2019 · 10 275 Inlägg

Både jag och min far har ju haft B280F och normal körning när jag var 18 och hade min så tog den 1,2-1,3. Och då var jag alltså 18 år och körde därefter... Landsväg i momsad fart tog den runt litern.

Brukade ha kört 55-60 mil och fick då i 75-80 liter (sedanen har ju 82 liters tank).

Så drar din 1,6 och du inte enbart(!) kört i stan så är något galet med den. Nog för att dom är törstiga, men inte SÅ törstiga. smile

Och som ett litet tillägg, du ger f-n i att byta till nå´t annat än möjligen B6304:an från 960! Annars får du sälja bilen till mig och köpa nå´t snålare! Punkt slut! smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (19 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
frasse4
19 mars 2019 · 736 Inlägg

Hur har du mätt? Bäst är att köra några tankar och mäta vid pump, sedan kan du föra statistik med ex Spritmonitor (ex. från min 960 https://www.spritmonitor.de/en/detail/532272.html). Mätaren i instumentet är inte så exakt, halv tank enligt mätaren i min 960 betydde 2/3 tank kvar smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Berglund_89
19 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Haha oj, här vart det mothugg direkt tongue

Har ju märkt någonting som kan ha med bränsleförbrukningen att göra, och det är att inte lampan längst till vänster i instrumentpanelen lyser, alls. Den gule med grön triangel, kärt barn har förbannat många namn lol - såå... vartfasen börjar jag felsöka, och hur?!

En grej jag bland annat märkt är att tempmätaren i bilen inte fungerar... Följden av det är att någon gång ibland när motorn är varm låter det som att någonting ska starta (kanske tillslaget till motorfläkten?), motorn rycker till någon sekund eller två, för att sedan återgå till normal tomgång igen.. Så frågan är ju vad jag behöver byta? Avgasvärdet låg på 0,3 vid besiktningen.

Jag gissar på båda tempgivarna i motorn, har ni något annat förslag?

När bilen servas med oljebytet ska även bränslefilter, luftfilter och tändstift bytas i samma veva.


https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-f8e6b4f0df2ef8e9d5a3aa0a96281475.jpg
Bjuder på en fin kvällsbild som plåster på såren wink
Första tvätten på 6 år idag!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Bennybira
20 mars 2019 · 480 Inlägg

Se över allt som har med kallstart att göra. Det kan ju ställa till det ordentligt.
Känner du någon som kan flöda spridarna är det kanske värt det med.

Sen mät bränsletryck så de inte öser på för mycket soppa genom dem / fel sprutbild.

Fixar du ez. Runt 1.1-1.2 blandat borde inte vara omöjligt med 50/50 stad landsväg (körtid, inte mil)

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang