CNS - En Kärlekshistoria. Volvo 765 GLE -88

Hej, vad kul att du hittade hit! Här har vi ett projekt som handlar om en ganska så ovanlig syn efter landets vägar idag, en Volvo 765 -88 med en unik historik. Bilen såldes ny till fd civilingenjören Gunnar A. Hambraeus ( *1919 - ?2019). Bilen såldes av Gunnar till hans dotter 1996, varav hon brukade bilen t.o.m 2004, då hon sålde den till grannfamiljen till familjen jag köpte bilen utav. Det har blivit lite mer gjort med bilen än vad jag planerade från första början, men jag är verkligen helnöjd med hur resultatet blivit! Nu satsar vi på många fler fina mil och månader tillsammans! Häng med :)
  • 69 Följare
  • 58 106 Visningar
  • Projektet avslutat 30 januari 2022
Aga_Diff Bärs!
21 mars 2019 · 3 456 Inlägg

Har du fixat torkararmen bak å köp nå tuffare fälgs (Y)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
22 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Jag får nog instämma i kören som skriker: Förstör inte bilen!
Motorn i sig är det inga direkta fel på, men den kommer ju aldrig gå snålt som en 1.2 TDI.
Det är heller inte den typen av bil ^^
Som folk säger, förbrukningen låter anmärkningsvärt hög för biltypen så något är nog inte riktigt som det ska.
Eftersom bilen i sig verkar vara i riktigt bra skick - behåll den så! Skaffa en annan 7/9-serie o bygg busbil på vetja smile

Fast ska sanningen fram är det ju, trots allt, din bil. Således bör du lyssna du på dig själv o inte på oss gnabbiga gringubbar/gummor ;-)

I övrigt följer jag på avstånd o så får vi se var vägen tar Dig! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Berglund_89
24 mars 2019 · 1 474 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Har du fixat torkararmen bak å köp nå tuffare fälgs (Y)

Det är på G, chefen wink

Cuefa skrev:
Jag får nog instämma i kören som skriker: Förstör inte bilen!
Motorn i sig är det inga direkta fel på, men den kommer ju aldrig gå snålt som en 1.2 TDI.
Det är heller inte den typen av bil ^^
Som folk säger, förbrukningen låter anmärkningsvärt hög för biltypen så något är nog inte riktigt som det ska.
Eftersom bilen i sig verkar vara i riktigt bra skick - behåll den så! Skaffa en annan 7/9-serie o bygg busbil på vetja smile

Fast ska sanningen fram är det ju, trots allt, din bil. Således bör du lyssna du på dig själv o inte på oss gnabbiga gringubbar/gummor ;-)

I övrigt följer jag på avstånd o så får vi se var vägen tar Dig! smile

760 såldes ju även med Turbo-motorer, så.. roll
Vi får se helt enkelt! Jag gör mitt bästa för att bevara den.
Tack för att du vill hänga med i framstegen iaf big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
24 mars 2019 · 1 474 Inlägg

UPDATE! 24/3 -19

Då var helgen slut, vad har jag gjort med bilen denna helg..?

1.

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-da6d45cc6f8c45a998cd512ded532214.jpg

ÄNTLIGEN löst problemet som stört mig mest av alla kosmetiskt sett, och det är skuffluckan som hängt sig i låst läge.. Men nu är hela låskistan demonterad och genomgången, så nu ska den kunna öppnas minst 30 år till wink passade även på att byta ut regplåten big_smile

2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-7b63263662e001aa89241f1fa0724a10.jpg

Fick även ett brev på posten i fredags, den ska bli skön att få hålla om! wink
(Fick med rattnav i paketet, men det var till volvo 7/940, visade sig inte vara samma i 760..)

Monterar nog ratt & vindavvisare kommande vecka, så har jag även beställt en clean framrute-text också.. kommer bli så bra ihop med den rökfärgade toningen som ska på! smile

[ETT SISTA ORD FÖR DENNA GÅNG:]

En återkommande jargong i detta projekt verkar vara alla kommentarer gällande att behålla bilen i originalskick eller inte.. Därför ger jag er nu en lista på vad jag har planerat i min skalle, utan kronologisk ordning.

1. Vindavvisare, ligger i väntan på montering.
2. Sänkningssats, 60/40 + andra dämpare.
3. Toning, 35% runtom.
4. Framrutedekal, text får ni se när den sitter monterad. wink
5. Fälgar, 18".
6. Takvinge.
7. V90-kåpa till bakrutetorkaren.
8. Addon-paket runtom.

DEN SOM TROR att detta är en originalrenovering tror dessvärre fel, jag förbättrar försiktigt bilen på mitt eget sätt, alla grejer jag monterar eller utför på den går att ändra tillbaka lika lätt.

Hoppas nu på att jag slipper få fler klagomål, gillar ni inte det ni ser, kan ni lika gärna avfölja.

MVH Oscar.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Trevliga planer ändå.
Alltså, för min del, och jag pratar nog för några andra också, så får du såklart göra precis vad du vill.
Det är din bil - din lyckost! - och då får du också byta motor och så vidare också, precis enligt ditt eget tycke.
Dock är det svårt att alltid ha en bunt med följare i en projekttråd där alla tycker lika som trådens skapare, så, vi ska nog alla kunna komma överens om vi alla kan komma överens om att vi då och då kan vara ickeöverens..

Kör hårt!
Jag tänker då fortsätta följa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Berglund_89
24 mars 2019 · 1 474 Inlägg

Mack skrev:
Trevliga planer ändå.
Alltså, för min del, och jag pratar nog för några andra också, så får du såklart göra precis vad du vill.
Det är din bil - din lyckost! - och då får du också byta motor och så vidare också, precis enligt ditt eget tycke.
Dock är det svårt att alltid ha en bunt med följare i en projekttråd där alla tycker lika som trådens skapare, så, vi ska nog alla kunna komma överens om vi alla kan komma överens om att vi då och då kan vara ickeöverens..

Kör hårt!
Jag tänker då fortsätta följa.

Tack Mack! cool
Ja, det är allt endel som blivit avundsjuka och tittat en extra gång på Ica-parkeringen wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Mack skrev:
Trevliga planer ändå.
Alltså, för min del, och jag pratar nog för några andra också, så får du såklart göra precis vad du vill.
Det är din bil - din lyckost! - och då får du också byta motor och så vidare också, precis enligt ditt eget tycke.
Dock är det svårt att alltid ha en bunt med följare i en projekttråd där alla tycker lika som trådens skapare, så, vi ska nog alla kunna komma överens om vi alla kan komma överens om att vi då och då kan vara ickeöverens..

Kör hårt!
Jag tänker då fortsätta följa.

Tack Mack! cool
Ja, det är allt endel som blivit avundsjuka och tittat en extra gång på Ica-parkeringen wink

Kan tänka mig det, hehe.
Tror jag trollade bort mig själv där tidigare med överens-biten..men poängen gick i alla fall fram!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Berglund_89
25 mars 2019 · 1 474 Inlägg

Mack skrev:

Berglund_89 skrev:

Mack skrev:
Trevliga planer ändå.
Alltså, för min del, och jag pratar nog för några andra också, så får du såklart göra precis vad du vill.
Det är din bil - din lyckost! - och då får du också byta motor och så vidare också, precis enligt ditt eget tycke.
Dock är det svårt att alltid ha en bunt med följare i en projekttråd där alla tycker lika som trådens skapare, så, vi ska nog alla kunna komma överens om vi alla kan komma överens om att vi då och då kan vara ickeöverens..

Kör hårt!
Jag tänker då fortsätta följa.

Tack Mack! cool
Ja, det är allt endel som blivit avundsjuka och tittat en extra gång på Ica-parkeringen wink

Kan tänka mig det, hehe.
Tror jag trollade bort mig själv där tidigare med överens-biten..men poängen gick i alla fall fram!

yäpp wink imorgon hämtar jag Takvinge big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
25 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Mack skrev:

Berglund_89 skrev:

Tack Mack! cool
Ja, det är allt endel som blivit avundsjuka och tittat en extra gång på Ica-parkeringen wink

Kan tänka mig det, hehe.
Tror jag trollade bort mig själv där tidigare med överens-biten..men poängen gick i alla fall fram!

yäpp wink imorgon hämtar jag Takvinge big_smile

Härligt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Berglund_89
30 mars 2019 · 1 474 Inlägg

Uppdatering! 30/3 -19
Där rann musten ur mig igen...
Denna gång blev vattenpumpen tvärstum och käkade upp båda generatorremmarna...
Får se när jag får råd att fixa den..

Senast redigerat av Berglund_89 (30 mars 2019)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Uppdatering! 30/3 -19
Där rann musten ur mig igen...
Denna gång blev vattenpumpen tvärstum och käkade upp båda generatorremmarna...
Får se när jag får råd att fixa den..

Aj fasen..
Men det är bara att ta nya tag. Tur det inte blev värre i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Berglund_89
31 mars 2019 · 1 474 Inlägg

Ingen uppdatering på det viset, men en lägesrapport..

Har idag diskuterat fram och tillbaka med min kära plastpappa (funnits med i vått och torrt sedan min mamma och styvpappa gick bort i cancer), och vi har kommit fram till följande beslut:

1. Bilen stannar här hos mig.
2. B280in åker ur, då den är för dyr i förbrukning.
3. MEN! Istället åker det i en B230FK med automatlåda! big_smile

Så, min fråga till er kära följare.. Vad behöver jag ha för att konverteringen ska vara komplett? smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
31 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Ingen uppdatering på det viset, men en lägesrapport..

Har idag diskuterat fram och tillbaka med min kära plastpappa (funnits med i vått och torrt sedan min mamma och styvpappa gick bort i cancer), och vi har kommit fram till följande beslut:

1. Bilen stannar här hos mig.
2. B280in åker ur, då den är för dyr i förbrukning.
3. MEN! Istället åker det i en B230FK med automatlåda! big_smile

Så, min fråga till er kära följare.. Vad behöver jag ha för att konverteringen ska vara komplett? smile

Har inga svar på din egentliga fråga, men jag måste säga att det bytet känns legitimt!
Kör på! Av motgång blir man stark cool

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
frasse4
31 mars 2019 · 736 Inlägg

Ok, inte en B6304:a med automatlåda då wink

760 fanns ju med B230 också så antar att kabelstammarna bör vara ganska lika? Jag skulle börja med att leta Volvos kopplingsschema för B280:n och motsvarande B230 för att se vad som är samma.

Senast redigerat av frasse4 (31 mars 2019)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Brådhis * Voff voff *
1 april 2019 · 10 244 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Ingen uppdatering på det viset, men en lägesrapport..

Har idag diskuterat fram och tillbaka med min kära plastpappa (funnits med i vått och torrt sedan min mamma och styvpappa gick bort i cancer), och vi har kommit fram till följande beslut:

1. Bilen stannar här hos mig.
2. B280in åker ur, då den är för dyr i förbrukning.
3. MEN! Istället åker det i en B230FK med automatlåda! big_smile

Så, min fråga till er kära följare.. Vad behöver jag ha för att konverteringen ska vara komplett? smile

Nu vet du ju redan vad jag tycker... wink

Men jag måste säga, efter att ha ägt bilar både med B280F och B230 (E, F, ET, FT osv...), är att det är mycket marginell skillnad mellan B280F och dessa i faktisk förbrukning. Är B280:in för törstig kommer garanterat även en B230 också vara det. smile 1,3 med B280F och 1,1-1,2 med B230FT (tex).

Se´n förstår jag självklart om du vill ha en turbomaskin istället (turbo är kul!), men du kommer inte spara några pengar. smile

Mitt råd är nog ändå att sälja 765:an till någon som vill ha sexan och köpa en färdig bil med B230FK/FT. Det blir garanterat billigare om inte annat... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RandomMaister
1 april 2019 · 556 Inlägg

Brådhis skrev:

Berglund_89 skrev:
Ingen uppdatering på det viset, men en lägesrapport..

Har idag diskuterat fram och tillbaka med min kära plastpappa (funnits med i vått och torrt sedan min mamma och styvpappa gick bort i cancer), och vi har kommit fram till följande beslut:

1. Bilen stannar här hos mig.
2. B280in åker ur, då den är för dyr i förbrukning.
3. MEN! Istället åker det i en B230FK med automatlåda! big_smile

Så, min fråga till er kära följare.. Vad behöver jag ha för att konverteringen ska vara komplett? smile

Nu vet du ju redan vad jag tycker... wink

Men jag måste säga, efter att ha ägt bilar både med B280F och B230 (E, F, ET, FT osv...), är att det är mycket marginell skillnad mellan B280F och dessa i faktisk förbrukning. Är B280:in för törstig kommer garanterat även en B230 också vara det. smile 1,3 med B280F och 1,1-1,2 med B230FT (tex).

Se´n förstår jag självklart om du vill ha en turbomaskin istället (turbo är kul!), men du kommer inte spara några pengar. smile

Mitt råd är nog ändå att sälja 765:an till någon som vill ha sexan och köpa en färdig bil med B230FK/FT. Det blir garanterat billigare om inte annat... smile

//Brådhis

Jag är inne på ditt spår oxå!

Berglund_89
1 april 2019 · 1 474 Inlägg

...eller så gasar jag på tills den rasar och slänger i en diesel istället, då minskar ju förbrukningen cool

Väntar förövrigt på lite godis till bilen från den lokala Volvo-shoppen big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Aga_Diff Bärs!
2 april 2019 · 3 456 Inlägg

Berglund_89 skrev:
...eller så gasar jag på tills den rasar och slänger i en diesel istället, då minskar ju förbrukningen cool

Väntar förövrigt på lite godis till bilen från den lokala Volvo-shoppen big_smile

nääjj! inte diesel for helvede!

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Berglund_89
7 april 2019 · 1 474 Inlägg

Uppdatering 7/4 -19

Så, efter drygt en veckas stillestånd så går bilen igen.
Visste direkt vad som hade hänt eftersom jag hörde ett jäkla gnissel, och jag kunde plocka bort remmarna till vattenpumpen & generatorn för hand. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-1779771b7480c3c2d19b228f26dc4100.jpgNu har hon fått sig kärlek, igen. wink

Vattenpumpen hade alltså skurit, den gamla klarade sig iallafall 150 mil efter att ha stått still 7-8 år.
(*host* dumsnål *host* roll)

Imorgon får det bli en tvätt av bilen, vilket jag var påväg att åka o göra när remmarna small, jag har nämligen monterat sommarsulorna igen då jag inte tycker det finns anledning med dubbdäck på barmark. tongue

Just det, glömde nästan...
Har ju fått hem lite mer godis också roll

Nya clips så jag äntligen kan få dit dörrlisten på förardörren,
samt en sprak ny torkarkåpa (v90) till bakrutan! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-d792f0fc842b537d56bb356ee3edc4f2.jpg
Ska bli kul o se hur den blir med v90-tork!

Det var allt för nu. smile

Senast redigerat av Berglund_89 (7 april 2019)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Brådhis * Voff voff *
8 april 2019 · 10 244 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Uppdatering 7/4 -19

Så, efter drygt en veckas stillestånd så går bilen igen.
Visste direkt vad som hade hänt eftersom jag hörde ett jäkla gnissel, och jag kunde plocka bort remmarna till vattenpumpen & generatorn för hand. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-1779771b7480c3c2d19b228f26dc4100.jpgNu har hon fått sig kärlek, igen. wink

Vattenpumpen hade alltså skurit, den gamla klarade sig iallafall 150 mil efter att ha stått still 7-8 år.
(*host* dumsnål *host* roll)

Imorgon får det bli en tvätt av bilen, vilket jag var påväg att åka o göra när remmarna small, jag har nämligen monterat sommarsulorna igen då jag inte tycker det finns anledning med dubbdäck på barmark. tongue

Just det, glömde nästan...
Har ju fått hem lite mer godis också roll

Nya clips så jag äntligen kan få dit dörrlisten på förardörren,
samt en sprak ny torkarkåpa (v90) till bakrutan! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-d792f0fc842b537d56bb356ee3edc4f2.jpg
Ska bli kul o se hur den blir med v90-tork!

Det var allt för nu. smile

Härligt! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang