Hej, vad kul att du hittade hit! Här har vi ett projekt som handlar om en ganska så ovanlig syn efter landets vägar idag, en Volvo 765 -88 med en unik historik. Bilen såldes ny till fd civilingenjören Gunnar A. Hambraeus ( *1919 - ?2019). Bilen såldes av Gunnar till hans dotter 1996, varav hon brukade bilen t.o.m 2004, då hon sålde den till grannfamiljen till familjen jag köpte bilen utav. Det har blivit lite mer gjort med bilen än vad jag planerade från första början, men jag är verkligen helnöjd med hur resultatet blivit! Nu satsar vi på många fler fina mil och månader tillsammans! Häng med :)
Imorgon bär det iväg mot kusten för att hämta hem ett nytt hjärta till henne. My car, my rules. Jag har ändå klarat mig 3 månader med att tanka en v6:a Nu vankas det en rak 6-cyl motor med turbo och svartrök
Imorgon bär det iväg mot kusten för att hämta hem ett nytt hjärta till henne. My car, my rules. Jag har ändå klarat mig 3 månader med att tanka en v6:a Nu vankas det en rak 6-cyl motor med turbo och svartrök
Är det möjligtvis en gammal hederlig D24T/TIC som väntar? Om så är fallet kommer det att innebära ett ordentligt lyft. Finns inget bättre än en 765:a Turbo Diesel! Längtar tills min är klar.
Imorgon bär det iväg mot kusten för att hämta hem ett nytt hjärta till henne. My car, my rules. Jag har ändå klarat mig 3 månader med att tanka en v6:a Nu vankas det en rak 6-cyl motor med turbo och svartrök
Är det möjligtvis en gammal hederlig D24T/TIC som väntar? Om så är fallet kommer det att innebära ett ordentligt lyft. Finns inget bättre än en 765:a Turbo Diesel! Längtar tills min är klar.
Kom på att jag borde nämna det, akta dig för Biltemas bränsleslangar. De spricker väldigt snabbt tyvärr, har hänt flera jag känner att de spruckit inom ett år. Byt ut mot slang av högre kvalitet. Trist att bli ståendes, eller om det i värsta fall börjar brinna.
Mew skrev: Kom på att jag borde nämna det, akta dig för Biltemas bränsleslangar. De spricker väldigt snabbt tyvärr, har hänt flera jag känner att de spruckit inom ett år. Byt ut mot slang av högre kvalitet. Trist att bli ståendes, eller om det i värsta fall börjar brinna.
Tacktack flr infon, inte märkt något direkt osande eller så än så länge iallafall, och nu ska ju motorn plockas ur ändå, så..
I fredags fick sig bilen en polering! Blev hur bra som helst, förutom taket då, det behöver lackas om..
Medans kompisen gick lös med polertrissan så grejade jag litegrann inne i bilen, alla som åkt med mig har klagat på grejen jag har hängande i taket på passagerarsidan, vilket jag först trodde var en mikrofon, som jag har på förarsidan.. Dock var det en typ utav läslampa (stod åtminstone Osram 21w på den?) på passagerarsidan, haha.
Den var väldigt ivägen för den satt precis nedanför handtaget i taket, sen satt den inget vidare heller, så den fick helt enkelt åka bort.
Dock fick jag till det så jäkla bra att det inte syns någonting, själva höljet osv sitter kvar men utan den långa armen
till mångas "förtjusning" (*ironi*) så påbörjas operation motorbyte imorgon.
Whoopsidaisy... Ja, ni förstår väl vad som är på gång Jäkligt häftig uppbyggnad av motorfäste högersida på B280F lade vi märke till, stötdämpat och allt
Har smugit omkring och hållt lite koll i tråden här. Det är en fin bil du har fått tag på. 760 var faktiskt ingen skit när den kom, hade en del finesser och prylar som bilar för runt miljonen har idag. Bland annat kunde man få den med aktiv dämpning för att bilen inte skulle luta utåt i kurvor. Det som känns lite fel är motorvalet. Visst det är enklast att regga med den motorn, men man kan ju få så mycket roligare motor i dessa bilar. Det kanske är som att svära i kyrkan, men BMW diesel från sent 90 tal är ju fina. Sen har du Aaronsson med sin 780 med raksexan från S/V90. Sen finns ju också Volvo/VW diesel femman, en tålig motor som går att få bra fart på. D24an var ju en gammal maskin redan innan Volvo började med dom.