CNS - En Kärlekshistoria. Volvo 765 GLE -88

Hej, vad kul att du hittade hit! Här har vi ett projekt som handlar om en ganska så ovanlig syn efter landets vägar idag, en Volvo 765 -88 med en unik historik. Bilen såldes ny till fd civilingenjören Gunnar A. Hambraeus ( *1919 - ?2019). Bilen såldes av Gunnar till hans dotter 1996, varav hon brukade bilen t.o.m 2004, då hon sålde den till grannfamiljen till familjen jag köpte bilen utav. Det har blivit lite mer gjort med bilen än vad jag planerade från första början, men jag är verkligen helnöjd med hur resultatet blivit! Nu satsar vi på många fler fina mil och månader tillsammans! Häng med :)
  • 69 Följare
  • 58 111 Visningar
  • Projektet avslutat 30 januari 2022
Berglund_89
10 juli 2019 · 1 474 Inlägg

hannes_ skrev:
Vad heter du på snap så man kanske får se lite mer av bilen osv big_smile

oggeoggelito89 roll lol - Mina 10 år yngre bästisar valde ut namnet tongue

Senast redigerat av Berglund_89 (10 juli 2019)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
10 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Putteliten skrev:
Har smugit omkring och hållt lite koll i tråden här. Det är en fin bil du har fått tag på. 760 var faktiskt ingen skit när den kom, hade en del finesser och prylar som bilar för runt miljonen har idag.
Bland annat kunde man få den med aktiv dämpning för att bilen inte skulle luta utåt i kurvor.
Det som känns lite fel är motorvalet. Visst det är enklast att regga med den motorn, men man kan ju få så mycket roligare motor i dessa bilar. Det kanske är som att svära i kyrkan, men BMW diesel från sent 90 tal är ju fina. Sen har du Aaronsson med sin 780 med raksexan från S/V90. Sen finns ju också Volvo/VW diesel femman, en tålig motor som går att få bra fart på. D24an var ju en gammal maskin redan innan Volvo började med dom.

Tacktack, ja visst är den fin! Skavanker finns ju, gjorda av tidens tand, men det är inget omöjligt projekt direkt! Det som är "jobbigast" är väl takets lackskada. Men det verkar snarare vara standard än ovanligt på 7/900 kombis..

Gällande motorvalet var jag också inne på en modernare dieselmotor, typ D5252T (Volvo S/V70 <00), men det skulle bli så mkt mer avancerat ingrepp i elhärvan, här och nu med D24an behöver jag enbart signal till startmotorn och glödning, i det stora hela, jämfört med D52 som måste ha immobilizer etc.
Sen så tycker jag bättre om D24 i dessa gamla Volvosarna, Jag har kompisar som har haft 740 d52,
det kändes liksom inte lika charmigt.. tongue

Innan motorn läggs i karossen ska den servas med kamrem, olja, oljefilter och dieselfilter, för säkerhets skull. Trots att den startade på klicket när jag hämtade den.
Jag vill inte att den ska gå isönder det första den gör, den har trots allt stått oanvänd i ca 20 år.. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
11 juli 2019 · 1 474 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78005/78005-732e3a180c4674a41a6f8e0cbd09ba49.jpgGaaapa stort wink


Fy tusan, precis hemkommen efter ett 08 - 20-pass bilskruving.
Vad har vi hunnit med då? Ganska mkt faktiskt smile

1. Monterat i motorfästena till D24t (dock fick jag med dom nyare till 940 som är annorlunda, byteshandel som ger cool )
2. Servat motorn med Kam- & Pump-rem samt vattenpump. Remmarna som satt såg ju fräscha ut med texten fullt synlig, men dumt att chansa då den varit obrukad i närmare 20 år enligt säljaren.
3. Målat upp blocket med svart motorfärg. Den var riktigt risig i lacken efter att ha stått så länge, och med tanke på bilens övriga skick, så.. smile
4. Konstaterat att jag INTE kan ha wirekoppling till M46, då bar det iväg till grannkommun och inhandla hydraulisk koppling istället, det var dock det jag egentligen ville ha från början, så det är ju bra. wink
5. Monterat pedalstället. får ju en extra pedal nu. sad tongue men det blir nog gött wink

Mja, det är väl vad vi i det stora hela gjort idag, slutmeket kommer imorgon! Då ska maskinen i och allt därtill fixas.

(PS. Någon som känner igen sig att komma på ideer med bilen veckan INNAN man går tillbaka till jobbet efter semestern? roll Ds.)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
InTheWhite
11 juli 2019 · 2 151 Inlägg

Gott! Då har du ju varit riktigt flitig! smile

Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Cuefa Ain't no place like home...
12 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Det är ju timmarna innan friheten tar slut som ALLT ska ske, som man skjutit på de senaste 3 veckorna :-P
Blir nog bra det där! Verkar hållas rätt högt tempo ändå ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Berglund_89
16 juli 2019 · 1 474 Inlägg

InTheWhite skrev:
Gott! Då har du ju varit riktigt flitig! smile

Gäller att ha bra vänner runtom sig smile

Cuefa skrev:
Det är ju timmarna innan friheten tar slut som ALLT ska ske, som man skjutit på de senaste 3 veckorna :-P
Blir nog bra det där! Verkar hållas rätt högt tempo ändå ^^

Instämmer till 1000%, just därför hade jag varit billös nu om inte han jag lånar uppställningsplatsen av lånade ut hans egen 745 D24t wink

Vad har hänt sedan sist?

Vi har bråkat med kardanaxlar, och har fortfarande otroligt svårt att hitta någon som passar.. Det har ju suttit AW71 i den förut, och nu sitter det M46, UTAN Hardyskiva eftersom det är Diesel. Så, det är jag på jakt efter, komplett kardan mellan 160 - 165 cm.

Idag var vi upp en sväng och mekade, vilket resulterade i att motorn äntligen är uppstartad i bilen! Det höjde motivationen till 1000 då det har krånglat en hel del för mig, visade sig att alla 6 spridarrör var torra som fnöske, så dit med ett par fräscha sen nöta en kort stund så hoppade hon igång så fint big_smile

Nu äre bara kardan, elen samt växellådsbalken kvar! smile sen få ordning på allt annat inuti bilen då tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Skynda långsamt! Hellre rätt än fort wink
Schysst polare som lånar ut sin egen bil! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Berglund_89
17 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Cuefa skrev:
Skynda långsamt! Hellre rätt än fort wink
Schysst polare som lånar ut sin egen bil! smile

man blir ju så sugen på att ragga när alla andra bönder i byn strögar roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Cuefa skrev:
Skynda långsamt! Hellre rätt än fort wink
Schysst polare som lånar ut sin egen bil! smile

man blir ju så sugen på att ragga när alla andra bönder i byn strögar roll

Sant iofs...
Hör ju V8-mullret runt mig här i hålan jag bor i... men Cherokee'n e långt ifrån körduglig än så länge...
Men man vill...! :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Berglund_89
20 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Idag lyder planen att koppla all motor-el, (haha, all.. glödning, tillslag + startmotor.) samt förkorta kardan då jag inte finner någon annan lösning.

Built not bought.. roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
25 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Update! Kom in en ny själ till projektet som helt på eget bevåg tog sig an min bil i förmiddags innan solen stekte på alltför mkt, det tackar jag för!

Numera har jag motortempgivare samt en oljetryckslampa smile så har vi även ÄNTLIGEN funnit D+ igen, herre järnspik vad vi har fått rota, men till slut! Undertecknad var ju smart nog och ta bort kabelhärvan ouppmärkt från B280in roll

Nu äre väl lufta koppling och dit med växelspak samt koppla OD kvar tror ja, sen avgassystem (Blir 2.5" utan dämpare). Och försöka lösa magnetventilen, någon som har en idé?

Senast redigerat av Berglund_89 (28 juli 2019)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
28 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Nu kommer detta bli typ som ett långt blogginlägg, men strunt samma..

Framsteg med bilen har skett iaf, har sökt absolut överallt efter hur jag ska göra för att få magnetventilen att fungera som sig bör, och till slut så fick jag rätt hjälp.

Säkring 16 i boxen på förarsidan. Så, nu borde det inte vara långt kvar till att få bilen brukbar, trodde jag...

Det verkar som att motorn är i sämre skick än vad det visade sig från början när jag var där och tittade på den, jag startade upp den på pall 2 gånger på plats och då gick den hur fint som helst med minimalt vevhusflås, nu har det gått över till att bli en riktigt segstartad motor med maximalt flås istället, utan att klämma slang...

Vet inte hur länge jag kommer orka fortsätta..

Hjälp önskas, om någon är villig att förklara problemet.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
4 augusti 2019 · 1 474 Inlägg

Tar väl en hyfsat motivationshöjande update ändå då wink
Nu sitter växelförare osv på plats, nu äre bara lufta koppling kvar och upp med ett avgassystem big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
4 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Är bilen körbar nu då? 🙂

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Berglund_89
4 augusti 2019 · 1 474 Inlägg

Cuefa skrev:
Är bilen körbar nu då? 🙂

det borde den ju vara, ska bara lufta kopplingen först wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
4 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Gott så! snart dags för en video på vidundret då? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Berglund_89
5 augusti 2019 · 1 474 Inlägg

Cuefa skrev:
Gott så! snart dags för en video på vidundret då? ^^

Kanske det, men inte från mig.. roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
5 augusti 2019 · 1 474 Inlägg

Nu, kära följare.. är dessvärre projektet inte längre mitt, utan polaren jag lånade verkstadsplatsen av! roll

Anledningen är väl rätt enkel, det verkar som att kolvringarna hade satt sig i blocket, och jag hade helt enkelt inte råd att köpa ny motor. Sen så var det ju vevhusproblemet också, men det löser kompisen i en grisblink! wink

Jag hade aldrig sålt den till någon jag inte litar på tar hand om den, jag är jätteglad att den hamnade där den hamnade. smile

Själv åker jag nu runt i en 744 TDIC -88, också den någon sorts specialimport.. tongue

Tack så mkt för all feedback och alla kommentarer jag fått längs vägen!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
6 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

All good things must come to an end... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang