Skramlar vänster bak sidan

Kimpan90
5 mars 2019 · 78 Inlägg

Hej!

Har en Volvo s40 2006.
Nyligen både genomgått service och besiktning utan anmärkningar.


Idag när jag körde över ett tågräls, så började det skramla / knacka på vänster bakre sidan av bilen. Tömde bagaget, men låter fortfarande lite. Ibland nästan som att något rullar omkring om ni förstår vad jag menar?


Har ni någon aning om vad det kan vara?

uhlin
5 mars 2019 · 2 834 Inlägg

Stötdämpare/fjäder är det första jag tänker på.

Kolla så fjädern är hel och stötdämpare hel den med.
Om du gungar på bilen vänster bak, slutar den gunga direkt då du släpper?

Kimpan90
5 mars 2019 · 78 Inlägg

uhlin skrev:
Stötdämpare/fjäder är det första jag tänker på.

Kolla så fjädern är hel och stötdämpare hel den med.
Om du gungar på bilen vänster bak, slutar den gunga direkt då du släpper?

Hej! Tack för svaret.
Min tjej testade precis och det slutade direkt när man släppte. Är det bra eller dåligt?

uhlin
5 mars 2019 · 2 834 Inlägg

så långt är det väl bra. Men kolla som sagt fjäder, kan även va nån bussning i länkarm men det brukar inte komma så fort.

zzr94092
5 mars 2019 · 4 387 Inlägg

Övre stötdämparfäste..Här bytt ett sånt som var av, gjort av aluminium....

Kimpan90
15 mars 2019 · 78 Inlägg

uhlin skrev:
Stötdämpare/fjäder är det första jag tänker på.

Kolla så fjädern är hel och stötdämpare hel den med.
Om du gungar på bilen vänster bak, slutar den gunga direkt då du släpper?

Lämnade in bilen hos Mekonomen för en felundersökning idag. Blev lite kaos hos verkstaden så bilen måste stå över helgen.

Det visade sig vara stötdämparen som hade gått sönder (Vilket kändes rätt, sista dagarna var bilen väldigt skakig).

Han gav min flickvän ett offert på 1300 för arbete och allt (Någon mutter hade tydligen fastnat som skulle vara problematiskt att få bort).

Jag hade läst på massa forums om att man bör byta båda stötdämparna samtidigt, så bad tjejen ringa och fråga (Jag var på föreläsning). Han sa att det inte behövdes, han tyckte att den såg okej ut. Men han ringde mig för han behövde låsbulten till hjulet och tjejen visste inte vart den låg.

Då sa han att han dubbelkollade den andra och såg en liten spricka i den, enligt honom behövdes den inte bytas idag, men säkert inom 6 månader.

Men han rekommenderade att byta båda för det skulle bli billigare. Priset vi fick för allt skulle vara absolut max 3000, antagligen mindre. Så jag antar att felundersökning, fixa muttern och byta båda dämparna går på max 3000.



(Skriver det här inlägget för det var sån här info jag letade efter när jag googlade omkring. Jag kan inget om bilar eller hur det går till hos en verkstad, kanske någon i framtiden får hjälp av det här).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang