Debitering när man ställer på bilen osv

1Adrian1
6 mars 2019 · 356 Inlägg

Tjaa! Nu låter nog jag riktigt dum men vi kör ändå haha smile

Om man kollar på bilden (länkad nedan) så står det "Debitering vid påställning (inkl. avgifter)" 430kr. Och betalningsmånaden för skatt är i April. Kan tillägga att bilen har stått avställd sedan November.

Nu till frågan: Om jag ställer på bilen nu så betyder det att jag måste betala 430kr (det som kvarstår till nästa skattemånad) sedan 2582kr skatt i April om jag har förstått rätt. Men om jag ställer på bilen i April när jag har betalat skatten på 2582kr, måste jag fortfarande betala de 430kr eller är det den vanliga 50kr för att ställa på bilen?

Första bilen jag äger och farsan hade ingen aning då han har haft sin bil påställd i 10 år hehe.

Bilden: https://gyazo.com/3e9ed4b2a5c1cadc60df8f69e3fff5f5

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Ställer du på nu får du betala de 430 kronorna du pratar om. Därefter hela årsskatten. Ställer du på in i april får du betala 215 kronor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
1Adrian1
6 mars 2019 · 356 Inlägg

Vettemannen skrev:
Ställer du på nu får du betala de 430 kronorna du pratar om. Därefter hela årsskatten. Ställer du på in i april får du betala 215 kronor.

/Benny

Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall.

Men var kommer de 215kr ifrån? Är det den "normala" avgiften om man ställer på bilen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2019 · 14 007 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Vettemannen skrev:
Ställer du på nu får du betala de 430 kronorna du pratar om. Därefter hela årsskatten. Ställer du på in i april får du betala 215 kronor.

/Benny

Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall.

Men var kommer de 215kr ifrån? Är det den "normala" avgiften om man ställer på bilen?

Det är 430 kronor för mars och april. 215 kr för april. 215 kronor per månad x 12 månader = 2580 (2582) som är årsakatten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
1Adrian1
6 mars 2019 · 356 Inlägg

Vettemannen skrev:

1Adrian1 skrev:

Vettemannen skrev:
Ställer du på nu får du betala de 430 kronorna du pratar om. Därefter hela årsskatten. Ställer du på in i april får du betala 215 kronor.

/Benny

Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall.

Men var kommer de 215kr ifrån? Är det den "normala" avgiften om man ställer på bilen?

Det är 430 kronor för mars och april. 215 kr för april. 215 kronor per månad x 12 månader = 2580 (2582) som är årsakatten.

/Benny

Ahaaa, då förstår jag!
Tack smile

caromania Forummoderator
6 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Ja egentligen kostar det ingenting, du bara får en räkning på skatten som är kvar att betala. Om du ställer av bilen så får du tillbaka pengarna som är kvar. Även det är gratis.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 mars 2019 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:
Ja egentligen kostar det ingenting, du bara får en räkning på skatten som är kvar att betala. Om du ställer av bilen så får du tillbaka pengarna som är kvar. Även det är gratis.

OH , vad jag tycker om  den sista meningen,  och speciellt ordet "gratis  "..smile
Men det beror kanske på att man känner sig "viggad  " mestadels. .sad

Senast redigerat av _- (7 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
7 mars 2019 · 9 296 Inlägg

_- skrev:

caromania skrev:
Ja egentligen kostar det ingenting, du bara får en räkning på skatten som är kvar att betala. Om du ställer av bilen så får du tillbaka pengarna som är kvar. Även det är gratis.

OH , vad jag tycker o  den sista meningen,  och speciellt ordet "gratis  "..smile
Men det beror kanske på att man känner sig "viggad  " mestadels. .sad

Ja enda risken är väl att man får ett utbetalningskort som kostar en årslön att lösa in... Men har man en gång betalat via konto så brukar det funka med direktöverföring.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
7 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Har grunnat på detta ned på- och avställning av kommanfe redervbil.

Oavsett när man ställer på bilen under en månad, t ex 3 april eller 27 april, så ska man betala 1/12 av den årliga skatten för april.

Ställer man av bilen så kan man då göra det nån av de sista dagarna samma månad. Går inte att spara något genom att ställa av tidigt i en månad. Alltså inte pengar tillbaks för just denna månads återstående dagar.

För min bil betalar jag 3300 kr per år.
Således får jag betala 275 kr för april månad, detta äcen om bilen endast är påställd 1 dag. Typ påställd 3/4 och avställd 4/4.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 mars 2019)

1Adrian1
7 mars 2019 · 356 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har grunnat på detta ned på- och avställning av kommanfe redervbil.

Oavsett när man ställer på bilen under en månad, t ex 3 april eller 27 april, så ska man betala 1/12 av den årliga skatten för april.

Ställer man av bilen så kan man då göra det nån av de sista dagarna samma månad. Går inte att spara något genom att ställa av tidigt i en månad. Alltså inte pengar tillbaks för just denna månads återstående dagar.

För min bil betalar jag 3300 kr per år.
Således får jag betala 275 kr för april månad, detta äcen om bilen endast är påställd 1 dag. Typ påställd 3/4 och avställd 4/4.

Aa precis.

Tror jag ställde av bilen 2 november så jag behövde betala skatt november månad även fast den stod avställd stor del av november hehe hmm

Meaganeowner
7 mars 2019 · 2 250 Inlägg

.

Jo, då kunde du kört månaden nästan ut.

it_mutt Avstängd
7 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Hänger till viss del på vad årsskatten är på bilen;

Återbetalning av fordonsskatt när årsskatten är minst 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på minst 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … av-fordon/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
7 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Passar mig för att köpa bil med så hög fordonsskatt, typ 400 i månaden.

Skodan blev LL-reggad. I o f s för att jag har hund och ständigt kör prylar, som jag inte vill ha in i framsätet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Passar mig för att köpa bil med så hög fordonsskatt, typ 400 i månaden.

Skodan blev LL-reggad. I o f s för att jag har hund och ständigt kör prylar, som jag inte vill ha in i framsätet.

Vad är LL-reggad? Menar du reggad som Lätt lastbil? På min Van som är reggad som lätt lastbil står det LB-reggad.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (7 mars 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
7 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Lätt lastbil...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang