När började bilar med databoxar bli vanligt?

janneN
7 mars 2019 · 69 Inlägg

Undrar som rubriken lyder när avancerade elektronik som ex, databoxar blev vanligt i olika bilmärken ex, Volvo.
Är ute efter en enkel veteranbil utan dessa avancerade elektronik grejor.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Xebers76
7 mars 2019 · 2 264 Inlägg

Det börjde ta över ganska mycket under 90talet.

Men sen beror det ju på hur man tolkar det. Finns ju bilar från 70talet med "styrboxar" typ farthållare.

Men mer avancerat blev det under 90 talet. 80 talet fanns det en del också men på en helt annan nivå.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2019 · 13 733 Inlägg

87-88 så började Volvo med insprutning  87 är dock lite av varje. Då fanns det fortfarande förgasare men lite mer avancerad tändning men från 88 har alla volvosar insprutning vad jag kan minnas.   Lek det är ju inget avancerat.  Först när s80 kom som det totalt spårade ut när det gäller Volvo iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rcy
7 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Beror nog på vad du menar med avancerade, dom flesta "databoxar" är inte alls särskilt avancerade om man backar 10-15 år i tiden.

Ska du ha en bil helt utan avancerad elektronik måste du tillbaks till förgasare och brytarspetsar, och då snackar vi många år bakåt.

244Lover
7 mars 2019 · 103 Inlägg

köp en gammal 240 dom brukar vara skottsäkra i motor osv och som growe sa vill du inte ha några styrboxar så köp en från 86 o neråt

Senast redigerat av 244Lover (7 mars 2019)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Utmarks-Loke
7 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Det var väl först när CAN-bussen kom som det spårade ur. Även om det fanns elektronik även i volvo 240 på slutet så var det simpla grejer som är lätt att felsöka och fixa

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2019 · 14 039 Inlägg

Jag har en databox i alla mina jänkare från 86-87-88. Corvetten från -86 har nog den mest avancerade av de tre eftersom den har färddator vilket de andra två inte har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2019 · 17 464 Inlägg

Min 740GL från -86 är väl en av de sista relikerna med förgasare, manuell choke och brytare. Blev trött på nyare bilar eftersom jag pendlar så kort sträcka varje dag. En ny bil hinner aldrig bli varm och nog har de krånglat för mig... Därav detta inköp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 mars 2019 · 10 276 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Min 740GL från -86 är väl en av de sista relikerna med förgasare, manuell choke och brytare. Blev trött på nyare bilar eftersom jag pendlar så kort sträcka varje dag. En ny bil hinner aldrig bli varm och nog har de krånglat för mig... Därav detta inköp.

En B230A (antar jag?) har väl inga brytarspetsar? Det är väl brytarlös tändning på den? Eller är jag helt ute och cyklar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
7 mars 2019 · 340 Inlägg

Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2019 · 17 464 Inlägg

Slim skrev:
Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Aj då. Jaja. Hoppas boxen håller big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
7 mars 2019 · 7 286 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:
Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Aj då. Jaja. Hoppas boxen håller big_smile

tändboxar är inte så avancerade grejor,, eller dyra

Slim
7 mars 2019 · 340 Inlägg

Farsans pajade en gång under de 28 åren han hade den, så verkar hålla samma klass som det mesta på bilen:) Man brukar tröttna innan bilen s.a.s.

Utmarks-Loke
7 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2019 · 14 039 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2019 · 13 733 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2019 · 17 464 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
7 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

Härligt att du också lämnar in. För min del blir det oftare och oftare. Man börjar känna att man har meckat klart helt enkelt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2019 · 14 039 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

Tummen upp!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2019 · 26 136 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang