När ska man lägga ut bilen på Blocket?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2019 · 17 380 Inlägg

Lönehelg är nog en bra början men om vi bortser från detta: Ska jag lägga ut bilen till försäljning på Fredag kväll eller på Lördag morgon? Vill ju att så många som möjligt ser annonsen innan den försvinner från de första sidorna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
7 mars 2019 · 962 Inlägg

Fredag morgon av anledningen att mycket folk går hem tidigare på Fredagarna. Folk tar lättare sig iväg på Lördagen för att kolla och då gjort upp om detta på Fredagen.
Folk i allmänhet är mer aktiva en pigg Fredag än en sömnig Lördag och många drar sig länge på morgonen och således inte ser annonser.

Nu generaliserar jag men tror skarpt på det ovanstående. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mack855
7 mars 2019 · 1 354 Inlägg

Tror nog det till en början beror på vad för bil det är? smile

torsen
7 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Den som läser Blocket, som jag gör dagligen, kommer nog att se annonsen relativt snabbt.
Sen beror det nog på om det är en UAZ eller en V70 som utannonseras.
Själv läser jag alla annonser utan undantag på mitt landskap.
Däremot kollar jag hela landet när det gäller bilar och bilreservdelar.
Men endast de bilar jag är intresserad av, och skulle kunna tänka mig göra ett impulsköp av.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 mars 2019 · 4 917 Inlägg

torsen skrev:
Den som läser Blocket, som jag gör dagligen, kommer nog att se annonsen relativt snabbt.
Sen beror det nog på om det är en UAZ eller en V70 som utannonseras.
Själv läser jag alla annonser utan undantag på mitt landskap.
Däremot kollar jag hela landet när det gäller bilar och bilreservdelar.
Men endast de bilar jag är intresserad av, och skulle kunna tänka mig göra ett impulsköp av.

Jag undrar om det är en UZI han menar..smile, för jag vet inte vad UAZ är för något..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stefan7neson
8 mars 2019 · 394 Inlägg

_- skrev:

torsen skrev:
Den som läser Blocket, som jag gör dagligen, kommer nog att se annonsen relativt snabbt.
Sen beror det nog på om det är en UAZ eller en V70 som utannonseras.
Själv läser jag alla annonser utan undantag på mitt landskap.
Däremot kollar jag hela landet när det gäller bilar och bilreservdelar.
Men endast de bilar jag är intresserad av, och skulle kunna tänka mig göra ett impulsköp av.

Jag undrar om det är en UZI han menar..smile, för jag vet inte vad UAZ är för något..

https://en.wikipedia.org/wiki/UAZ-469

torsen
8 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Stefan7neson skrev:

_- skrev:

torsen skrev:
Den som läser Blocket, som jag gör dagligen, kommer nog att se annonsen relativt snabbt.
Sen beror det nog på om det är en UAZ eller en V70 som utannonseras.
Själv läser jag alla annonser utan undantag på mitt landskap.
Däremot kollar jag hela landet när det gäller bilar och bilreservdelar.
Men endast de bilar jag är intresserad av, och skulle kunna tänka mig göra ett impulsköp av.

Jag undrar om det är en UZI han menar..smile, för jag vet inte vad UAZ är för något..

https://en.wikipedia.org/wiki/UAZ-469

Jag vet inte vad en UZI är, men jag vet at UAZ Patriot säljs i Sverige, bl a i/utanför Gnesta.

zemet
8 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Jag brukar lägga ut annonsen 22a eller 23dje. Det brukar fungera väldigt bra

rcy
8 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Såg statistik över besökare på blocket en gång faktiskt, kommer inte ihåg var jag hittade den men ska se om jag kan hitta den igen.

Hursomhelst så var det mest besökare runt lunch på vardagar, samt typ 19-21 tiden på kvällarna.
Verkar vara förvånansvärt många som sitter och surfar blocket på lunchen, men det är klart, gå in i ett lunchrum på valfritt företag så nog sitter majoriteten med fejan i mobilen så fort dom ätit klart.
19-21 känns rätt logiskt, man har ätit och lagt ungarna och landat i tv-soffan och slösurfar på blocket.

Helgerna var förvånansvärt lugnt faktiskt, oavsett tidpunkt på dagen.

n_andersson
8 mars 2019 · 689 Inlägg

Det som är viktigast på blocket är att ha rätt pris för att få sålt snabbt har jag märkt

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Alltså, frågeställningen förutsätter ju att folk impulshandlar bil. Gör folk i allmänhet det?

För om man inte impulshandlar så söker man väl på det man vill ha. Att någon som vill köpa en Subaru ser din Volvo-annons "i rätt tid" får honom sannolikt inte att ändra sig.

Och ja, visst impulshandlar folk bil, och kanske gäller det i synnerhet bilar i den här prisklassen/genren men ändå... Den stora massan köper nog utifrån sina sökord, inte utifrån det dom just då råkar se på skärmen.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
8 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Brådhis skrev:
Alltså, frågeställningen förutsätter ju att folk impulshandlar bil. Gör folk i allmänhet det?

För om man inte impulshandlar så söker man väl på det man vill ha. Att någon som vill köpa en Subaru ser din Volvo-annons "i rätt tid" får honom sannolikt inte att ändra sig.

Och ja, visst impulshandlar folk bil, och kanske gäller det i synnerhet bilar i den här prisklassen/genren men ändå... Den stora massan köper nog utifrån sina sökord, inte utifrån det dom just då råkar se på skärmen.

//Brådhis

Jag tror inte du skall underskatta hur mycket folk impulshandlar.
Hur ofta har du inte själv gått till nåt ställe för att köpa en sak du behöver och kommer ut med 10 andra grejer också? Händer iaf mig ständigt....

Men visst, man impulsköper inte en bil för över 100K på samma sätt som man köper billig kvarg på ICA.
Men när någon är sugen på att byta bil och bara väntar på att få in demdär sista 10K som behövs för att köpa en bil så är det inte alls dumt att lägga ut bilen strax innan lönen kommer.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 244 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:
Alltså, frågeställningen förutsätter ju att folk impulshandlar bil. Gör folk i allmänhet det?

För om man inte impulshandlar så söker man väl på det man vill ha. Att någon som vill köpa en Subaru ser din Volvo-annons "i rätt tid" får honom sannolikt inte att ändra sig.

Och ja, visst impulshandlar folk bil, och kanske gäller det i synnerhet bilar i den här prisklassen/genren men ändå... Den stora massan köper nog utifrån sina sökord, inte utifrån det dom just då råkar se på skärmen.

//Brådhis

Jag tror inte du skall underskatta hur mycket folk impulshandlar.
Hur ofta har du inte själv gått till nåt ställe för att köpa en sak du behöver och kommer ut med 10 andra grejer också? Händer iaf mig ständigt....

Men visst, man impulsköper inte en bil för över 100K på samma sätt som man köper billig kvarg på ICA.
Men när någon är sugen på att byta bil och bara väntar på att få in demdär sista 10K som behövs för att köpa en bil så är det inte alls dumt att lägga ut bilen strax innan lönen kommer.

För all del, men impulshandlar folk 740:is...? Väntar 740-spekulanterna på lönen för att köpa bil? Är målgruppen så snäv? Kanske iofs... Men min poäng var lite om ifall det faktiskt bara är folk som impulshandlar som köper 740? Dvs spelar det egentligen någon roll när annonsen kommer ut...? smile

Jag impulsköpte iofs den bilen jag har nu. Fast det handlade inte tidpunktsmässigt om något annat än att jag behövde en bil och den såg kul ut... Jag visste inte ens dagen innan att jag skulle köpa den. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
8 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:
Alltså, frågeställningen förutsätter ju att folk impulshandlar bil. Gör folk i allmänhet det?

För om man inte impulshandlar så söker man väl på det man vill ha. Att någon som vill köpa en Subaru ser din Volvo-annons "i rätt tid" får honom sannolikt inte att ändra sig.

Och ja, visst impulshandlar folk bil, och kanske gäller det i synnerhet bilar i den här prisklassen/genren men ändå... Den stora massan köper nog utifrån sina sökord, inte utifrån det dom just då råkar se på skärmen.

//Brådhis

Jag tror inte du skall underskatta hur mycket folk impulshandlar.
Hur ofta har du inte själv gått till nåt ställe för att köpa en sak du behöver och kommer ut med 10 andra grejer också? Händer iaf mig ständigt....

Men visst, man impulsköper inte en bil för över 100K på samma sätt som man köper billig kvarg på ICA.
Men när någon är sugen på att byta bil och bara väntar på att få in demdär sista 10K som behövs för att köpa en bil så är det inte alls dumt att lägga ut bilen strax innan lönen kommer.

För all del, men impulshandlar folk 740:is...? Väntar 740-spekulanterna på lönen för att köpa bil? Är målgruppen så snäv? Kanske iofs... Men min poäng var lite om ifall det faktiskt bara är folk som impulshandlar som köper 740? Dvs spelar det egentligen någon roll när annonsen kommer ut...? smile

Jag impulsköpte iofs den bilen jag har nu. Fast det handlade inte tidpunktsmässigt om något annat än att jag behövde en bil och den såg kul ut... Jag visste inte ens dagen innan att jag skulle köpa den. smile

//Brådhis

Folk som köper och kör bilar i 0-15000 kr klassen brukar mer eller mindre leva från lön till lön. Ingen större buffert. Man har då bara råd att köpa bil precis när lönen kommit. Det är min tanke och ungefär så jag levde när jag var 16-20 år.

jag skulle säga att i den delen av landet jag bor (Göteborg) så är impuls köp av 2/7/940 extremt vanligt. Speciellt när det skall komma snö dagen efter. Då är dem värda sin vikt i guld. Priset mer eller mindre dubblas mot vad man får betala för motsvarande bil resten av året.

Jag säljer mycket på blocket. Har det som en sidoinkomst som finansierar mina hobbys  och leksaker mer eller mindre.

Det är väldigt vanligt att man får sålt sina 18" R fälgar för 4K precis när lönen kommit. Detta är iaf min erfarenhet.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 244 Inlägg

zemet skrev:
Folk som köper och kör bilar i 0-15000 kr klassen brukar mer eller mindre leva från lön till lön. Ingen större buffert. Man har då bara råd att köpa bil precis när lönen kommit. Det är min tanke och ungefär så jag levde när jag var 16-20 år.

jag skulle säga att i den delen av landet jag bor (Göteborg) så är impuls köp av 2/7/940 extremt vanligt. Speciellt när det skall komma snö dagen efter. Då är dem värda sin vikt i guld. Priset mer eller mindre dubblas mot vad man får betala för motsvarande bil resten av året.

Jag säljer mycket på blocket. Har det som en sidoinkomst som finansierar mina hobbys  och leksaker mer eller mindre.

Det är väldigt vanligt att man får sålt sina 18" R fälgar för 4K precis när lönen kommit. Detta är iaf min erfarenhet.

Där ser man. Ja, det ligger nog något i vad du skriver då. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2019 · 17 380 Inlägg

Ligger något i vad zemet säger. Kanske väntar till lönehelgen kommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
9 mars 2019 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ligger något i vad zemet säger. Kanske väntar till lönehelgen kommer.

Eller skatteåterbäringen kommer smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
rcy
12 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
Alltså, frågeställningen förutsätter ju att folk impulshandlar bil. Gör folk i allmänhet det?

För om man inte impulshandlar så söker man väl på det man vill ha. Att någon som vill köpa en Subaru ser din Volvo-annons "i rätt tid" får honom sannolikt inte att ändra sig.

Och ja, visst impulshandlar folk bil, och kanske gäller det i synnerhet bilar i den här prisklassen/genren men ändå... Den stora massan köper nog utifrån sina sökord, inte utifrån det dom just då råkar se på skärmen.

För min del handlar det om att få bilen såld så fort som möjligt och slippa ha den liggande på blocket. Dels blir det svårare att få det pris man begär om annonsen legat ute länge, sen är det även skönt att slippa ha en annons på blocket med alla idioter som ringer och ska pruta och byta mot kebab och allt vad nu en blocketannons innebär idag.
Kan jag få ut annonsen när det är som mest besökare så ökar chansen att den snabbt blir såld och jag kan plocka bort annonsen igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang