DIM strular på V70 -01

RobinJacobsson
7 mars 2019 · 88 Inlägg

Hej, klockan snurrar och den indikerar inte helljus, samt farthållaren håller inte hastigheten när jag trycker på + på ratten.

Är detta något som går att fixa själv?

zzr94092
7 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Är ju ett känt fel på N karossen, sök/googla lite så finner du.

RobinJacobsson
8 mars 2019 · 88 Inlägg

Okej, om du vet något så får du gärna berätta, jag har googlat och dom flesta träffar leder mig till forum där man tipsar om reparatörer för mellan 1500-2500:-.

Jag funderade på om man kunde köpa en ny panel på skroten tex och bara byta den, men ligger info som tex hur långt bilen gått lagrad i den så att man måste ha en dator för att kunna byta? Själva fysiska bytet verkar ju inte så svårt efter att ha sett en youtube-film.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Det går, i viss mån, att byta DIM:en. Men du måste hitta en mätare ur samma "årskull". Har för mig att husen delades in i 99-00, 01-02, 03, 04, 05-08 på dessa, men var några år sedan jag ägde nå´n V70N.

Hur det blir med mätarställningen minns jag inte. På nyare Volvo visas den högsta, dvs har nya huset högre mätarställning visas den och har huset lägre mätarställning visas bilens, har för mig det är likadant på V70N.

Men fråga dig själv om det är värt att slänga in ett till gammalt hus? Visst det kostar några kronor att laga det du har, men med tanke på hur vanligt detta fel är så är risken rätt stor att du får samma problem även på det "nya" (beggade...).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RobinJacobsson
8 mars 2019 · 88 Inlägg

Tackar för det. Så om jag hittar ett jävligt billigt instrument så är det värt att byta, jag behöver bara byta själva delen då, och inte konfigurera eller göra nåt som rör sig utanför mitt extremt lilla kompetensområde (en youtubefilm som visar hur man tar bort det).

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Hittar du ett riktigt billigt och det är så pass nära i tillverkning till det du har att bilen godkänner det är det bara att tuta och köra.

Och du kan inte förstöra något, så det är bara att prova dig fram med dom DIM du får tag på. Det blir inga felkoder, inte ens om du kör utan DIM monterad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang