Köpråd: A3 / Golf eller annan tysk <50k

TheCarl
9 mars 2019 · 11 Inlägg

Bestämt mig för att köpa bil. Budget är absolut max 50k, men kan även tänka mig köpa en lite äldre billigare kärra om det känns vettigt. Jag har förstått att det mest pragmatiska hade varit att satsa på en japan men har tysk bil i blodet så endast det som är aktuellt i stort sett.

Hade först siktat in mig på a3 fsi 2.0 149 hk. Snygg bill både ut- och invändigt. Lagom många hästar för att kunna köra lite inspirerat men inte mer än så för att undvika hög bränsleförbrukning och servicekostnader tänkte jag. Men efter googling blir jag tveksam på motorns tillförlitlighet. Även golf mk6 1.8 TSI såg spännande ut på pappret men verkar vara ett dumt köp.

Därför skulle jag vilja få tips om vilken modell och motor jag ska satsa på. Storleksmässigt passar golf-klassen bra men även mindre polo eller större a4 hade kunnat funka beroende på övriga aspekter.

Bilar jag kikat på:
Golf mk5-senare
Polo iv facelift-senare
A3 gen2-senare
A4 b6-senare

Är ute efter:
Någorlunda tillförlitlighet (vill ju gärna undvika dyra reparationer)
Tysk (estetiskt inget annat i prisklassen som tilltalar egentligen)
Körglädje
Någorlunda bränslesnål

Vad säger ni? Främst motor-biten som jag tycker är en djungel.

Senast redigerat av TheCarl (9 mars 2019)

Utmarks-Loke
9 mars 2019 · 5 814 Inlägg

Skall du ha en golf eller A3 så köp en gammal, från före de fick TSI-motorer, DSG-lådor och annat som ofta går sönder. Om du skall köra mycket kan du köpa en diesel, de har varit bra hela vägen.

Annars kan jag tipsa om BMW 1-serien, 118i och 120i går att hitta för under 50k numera. Men där är det tvärtom, bensinmotorerna var skottsäkra men dieselmotorerna hade lite kamkedjeproblem på vissa årsmodeller.

spillolja
9 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Om den ska vara bränslesnål och bensindrift så är valet Fsi/Tfsi/Tsi som gäller vid köp av en Golf, A3, A4
allt annat är stenålder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
TheCarl
9 mars 2019 · 11 Inlägg

Hehe helt olika råd alltså.

Svarte_Orm skrev:
Skall du ha en golf eller A3 så köp en gammal, från före de fick TSI-motorer, DSG-lådor och annat som ofta går sönder. Om du skall köra mycket kan du köpa en diesel, de har varit bra hela vägen.

Annars kan jag tipsa om BMW 1-serien, 118i och 120i går att hitta för under 50k numera. Men där är det tvärtom, bensinmotorerna var skottsäkra men dieselmotorerna hade lite kamkedjeproblem på vissa årsmodeller.

Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

spillolja skrev:
Om den ska vara bränslesnål och bensindrift så är valet Fsi/Tfsi/Tsi som gäller vid köp av en Golf, A3, A4
allt annat är stenålder

Den får gärna vara bränslesnål men inte första prio då antal mil/år blir relativt få. Har läst vissa säga att Fsi/Tfsi/Tsi alla bör undvikas, men då återstår ju bara någon trött gammal 1.6 vad jag förstår om man vill köra bensin.

Utmarks-Loke
9 mars 2019 · 5 814 Inlägg

TheCarl skrev:
Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

Kör du så lite skall du inte ha någon diesel, åtminstone inte någon som är så ny att den har partikelfilter för det sotar igen om man inte köra långa turer regelbundet. Och utan filter blir det hög skatt...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2019 · 17 386 Inlägg

Tja, Jag hade ju inte köpt en gammal TSi, TFSi eller liknande. Men det är du som har plånboken. De är ju inte direkt kända för att vara pålitliga. Köper du en sådan så googla inte på problem med dessa big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TheCarl
9 mars 2019 · 11 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

TheCarl skrev:
Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

Kör du så lite skall du inte ha någon diesel, åtminstone inte någon som är så ny att den har partikelfilter för det sotar igen om man inte köra långa turer regelbundet. Och utan filter blir det hög skatt...

Hur vet jag om den har partikelfilter?  Ex. denna har en årsskatt på 3386 vilket inte är så farligt om man får en tillförlitlig motor. https://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A … 11&w=3

Hybrid_ skrev:
Tja, Jag hade ju inte köpt en gammal TSi, TFSi eller liknande. Men det är du som har plånboken. De är ju inte direkt kända för att vara pålitliga. Köper du en sådan så googla inte på problem med dessa big_smile

Haha nej just det jag kommit fram till efter lite googling. Men vad återstår det då för alternativ? Har lite svårt att få en överblick över motoralternativ. Hur ser det ut med polo och a4?

Kommer äga bilen i max 2-3 år kanske bör tilläggas.

Senast redigerat av TheCarl (9 mars 2019)

spillolja
9 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Senast redigerat av spillolja (9 mars 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
TheCarl
9 mars 2019 · 11 Inlägg

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Tfsi har ju dock haft dock problem med just kamkedjan. Då känns det väl nästan bättre med en diesel där kamremmen precis är bytt som gått runt 15-20.000 mil?

Presidento Of World
9 mars 2019 · 3 306 Inlägg

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Haha jävlar. Sluta.. Du vet att det är helt åt skogen med både kedjor och motorer av den typen. Försök åtminstone vara lite realistisk.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2019 · 10 245 Inlägg

Ganska Tysk är den iaf så jag föreslår denna modell då så du får lite körglädje också: wink

Bensin:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

Diesel:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (9 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2019 · 17 386 Inlägg

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Haha jävlar. Sluta.. Du vet att det är helt åt skogen med både kedjor och motorer av den typen. Försök åtminstone vara lite realistisk.

Ja, håller med. 3000-5000 mils livslängd är väl mer rimligt? VI har ju några trådar om detta...

EDIT: missade ironin.

Senast redigerat av Hybrid_ (9 mars 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
9 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Alla bilmärken har problem av något slag, jag har inte haft problem med min Tfsi fast jag snart kört 14.000mil med min nuvarande, vet en som har en Mercedes c180 från 2005   den hann inte ens gå 12.000mil innan kedjan var så slak att den kuggade över, med krökta ventiler som följd, vad denna har använt för olja har jag dock inte fått klarhet i, har dock fått höra att man ska använda 15W-50 delsyntet i mercedes motorer för att slippa problem

dom som haft problem med sina Tsi/Tfsi/Fsi har vad jag förstått använt lågviskositetsolja  0W-30 5W-30 etc. och/eller förlängt oljebytesintervall.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2019 · 17 386 Inlägg

spillolja skrev:
Alla bilmärken har problem av något slag, jag har inte haft problem med min Tfsi fast jag snart kört 14.000mil med min nuvarande, vet en som har en Mercedes c180 från 2005   den hann inte ens gå 12.000mil innan kedjan var så slak att den kuggade över, med krökta ventiler som följd, vad denna har använt för olja har jag dock inte fått klarhet i, har dock fått höra att man ska använda 15W-50 delsyntet i mercedes motorer för att slippa problem

dom som haft problem med sina Tsi/Tfsi/Fsi har vad jag förstått använt lågviskositetsolja  0W-30 5W-30 etc. och/eller förlängt oljebytesintervall.

Då är det fritt fram för TS att köpa en TSi eller liknande. Ägarna har haft otur helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
10 mars 2019 · 863 Inlägg

Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
10 mars 2019 · 9 296 Inlägg

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
10 mars 2019 · 863 Inlägg

caromania skrev:

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

Inte hat, utan avundsjuka. Finns ju även en del mot BMW och Mercedes på detta annars mycket bra forumet.

Senast redigerat av candyweiss (10 mars 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Presidento Of World
10 mars 2019 · 3 306 Inlägg

candyweiss skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

Inte hat, utan avundsjuka. Finns ju även en del mot BMW och Mercedes på detta annars mycket bra forumet.

Ingen hatar eller är avundsjuk men att komma med uppenbart dumt tips som att en tsi/Tfsi är problemfri och har underhållsfri kedja är löjligt. Såvitt jag vet så ingår kontroll av kedja i en service ochså hos vag där man mäter sträckning osv. Kan dock ha fel.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
clabbe14
10 mars 2019 · 76 Inlägg

Kan upplysa om att alla tfsi motorer inte har kedja.Min A3:a -07 tex. har kamrem, nyligen bytt för övrigt så jag har sett det med egna ögon.../ Hälsningar Claes.

TheCarl
10 mars 2019 · 11 Inlägg

Haha denna tråd gjorde mig inte klokare alltså. Känns som man måste doktorera på VAG-motorer för att hitta rätt i begagnatdjungeln.

Summering: Diesel sotar igen då jag kör för lite/korta sträckor. Bensinmotorerna håller inte måttet.

Brådhis skrev:
Ganska Tysk är den iaf så jag föreslår denna modell då så du får lite körglädje också: wink


Bensin:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

Diesel:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

//Brådhis

Säkert rolig att ratta men lite mycket vingar för min smak.

clabbe14 skrev:
Kan upplysa om att alla tfsi motorer inte har kedja.Min A3:a -07 tex. har kamrem, nyligen bytt för övrigt så jag har sett det med egna ögon.../ Hälsningar Claes.

Spännande. Känns som VAG minst sagt har krånglat till det på motorfronten alltså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang