Batterilampan lyser men generatorn laddar

dannhepannhe
9 mars 2019 · 34 Inlägg

Hej. Detta gäller en Ford transit connect 110hk diesel
Min generator slutade ladda utan att batterilampan lyste så fick upptäcka det den tråkiga vägen genom en död bil halvvägs hem...
Nu har jag bytt generator. Enligt multimeter vid batteriet så laddar den 14.5v. Men nu jävlar har den där batterilampan vaknat till liv-_-
Provade att belasta så mycket som jag kunde. Allt detta är bara tomgång. Den dippade lite för att sedan knalla upp mot 14.5v förutom när jag slog på elvärmen till framrutan. Då gick den ner på nästan 12.5v bara. Vet inte om det har något med saken att göra.
Märkte också igår när jag skulle gå in och låste bilen så lyste displayen med klockan o miltalen. Vågar inte svara på om det kanske alltid gör det men efter nån minut kopplade jag loss batteriet. Kan det vara något galet där med eller är jag bara otålig när jag väntade? XD
Stora problemet är iallfall varför lyser batterilampan när den ladddar och går det använda bilen eller kommer sen sluta ladda helt plötsligt igen?

Tillägg:
På generator sitter det en kontakt med 3 kablar. Någon som vet vart dessa går och hur jag kan felsöka dom?

Senast redigerat av dannhepannhe (9 mars 2019)

Meaganeowner
9 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Det är så mycket med datorer, Canbus o liknande i dagens bilar.

Tidigare var det att laddlampan fick plus från tändningslåset och minus från generatorns D+. Kan även se det som så att att generatorn fick fältström via laddlampan.

När generatorn började ladda och när det fortfarande laddar, så blir D+ positiv.

Positiv spänning på lampans båda anslutningar, gör att den slocknar.

Vissa generatorers laddspänning styrs av en dator i bilen och inte av laddningsregulator i bilen.

Andra generatorer har en sensingång, som könner av vilken spänning det finns i systemets avlägsnare delar (sett från generatorn). Mazda 626 t ex, läser spänningen vid tändningslåset.

Kan det vara som så att ev sensledning inte är ansluten på rätt sätt.

Eller att kabeln till laddlampan ligger mot jord någonstans.
Vad händer om du lossar denna kabel vid generator?
Vad händer om du ansluter den till jord?

Obs anslut inte ev senskabel till jord, för då orsakar du kortslutning och nåt brinner troligen sönder.

dannhepannhe
9 mars 2019 · 34 Inlägg

På generator sitter det den stora kabeln till startmotor/batteri och så sitter det en kontakt med 3 kablar i... Tyvärr inte så enkelt som förr med bara 1... Hur vet jag vilken som är vilken?

Meaganeowner
9 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Du behöver ett schema.

Men kontrollera just denna kontakt noga. Kanske glapp just mellan kabel och stift.

Jag kan tro att lampan lyser även om det blir avbrott i kabeln till lampan. I så fall får lampan en mindre ström till jord via den koppling/krets som gör att de flesta lampor tänds när du sätter på tändningen.
Spänning från D+, gör att lampan slocknar.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 mars 2019)

dannhepannhe
9 mars 2019 · 34 Inlägg

Vart kan jag enklast få tag i ett elschema till det? Är det närmaste ford verkstad?

JEEP92
15 mars 2019 · 2 Inlägg

Det sitter en kabel ca 3dm lång med snabbkopplingar i båda ändar från generatorn via kylaren till kabelstammen, den gick av invändigt 2-3 gånger på förra firmabilen , (en connect diesel -04) . Det var alltså ledaren inne i isoleringen som gick av, det går inte att se men man kan känna det med lite tur, klipp av och skarva ihop igen så bör det fungera ett tag men byt helst kabeln , verkar som att den böjs av även om den är fräsch men det tar längre tid iallafall.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang