Lampan för elektroniskt fel blinkar och bilen startar inte - Renault Megane 1.8 -02

justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

VI har köpt en beg renå som inte startar, tanken är att min syster skall få den i födelsedagspresent aja,

Det är en renå megane 1,8 inga felkoder men lampan för elektroniskt fel blinkar. ibland startar den men bara i en sekund sen dör den tvärt startspärren funkar eftersom att den röda lampan slockar efter 3 sek. all hjälp uppskattas!




Redigerade rubriken en aning.
Vänligen tänk till lite mer på denna nästa gång.


Med vänlig hälsning mod

Volvo 940 "GLE" (1993)
uhlin
9 mars 2019 · 2 831 Inlägg

Vill du verkligen din syster så illa att du ger henne en renault....... Förlåt...kunde inte låta bli, hahaha.

Men kolla svänghjulsgivaren, känt fel bland andra många kända fel på renaulter.
Jag skulle börja där iallafall.

Senast redigerat av uhlin (9 mars 2019)

justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

uhlin skrev:
Vill du verkligen din syster så illa att du ger henne en renault....... Förlåt...kunde inte låta bli, hahaha.

Men kolla svänghjulsgivaren, känt fel bland andra många kända fel på renaulter.
Jag skulle börja där iallafall.

Hahaha ajemän, min andra syster har en likadan megane och vi trodde detta skulle bli något lätt att fixa och använda som 18års bil.

Den har varit inne på bilia de visste inte vad felet skulle kunna vara då det inte fanns några felkoder de bytte vevaxelgivarn för 3000 men det funka inte heller då sade dem att det var styrenheten. var på returbilen idag och köpte en likadan styrenhet med matchande nummer, men det funka inte heller

tror dock inte att det är ecun då den väldigt sällan startar och går på alla 4 i max en sekund innan den klipper tändningen hmm

Volvo 940 "GLE" (1993)
uhlin
9 mars 2019 · 2 831 Inlägg

Styrenheten säger du? Måste inte den programmeras in till bilen misstänker jag.
Tror startspärren sitter i den.

justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

Det låter lite som ett immobilizer fel då de brukar bara låta bilen gå i nån sekund, hittade nått cobra larm i den men tror den bara tjuter en siren och inte klipper tändningen

Volvo 940 "GLE" (1993)
uhlin
9 mars 2019 · 2 831 Inlägg

Vad har du för årsmodell på den?

Brådhis * Voff voff *
9 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Verkar ju vara extremt vanligt att startspärren ger upp/låser sig på gamla Megane (eller äldre Renault i allmänhet). Jag skulle nog gissa att det är det som hänt i även i detta fall.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

uhlin skrev:
Vad har du för årsmodell på den?

2002

Volvo 940 "GLE" (1993)
justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

Brådhis skrev:
Verkar ju vara extremt vanligt att startspärren ger upp/låser sig på gamla Megane (eller äldre Renault i allmänhet). Jag skulle nog gissa att det är det som hänt i även i detta fall.

//Brådhis

innan vi köpte den kolla vi på videor om hur man kunde kringgå origina startspärr ifall att den röda lampan i instrumentet inte slutade blinka men den slockar efter tre sek med båda nycklarna testade hmm

Volvo 940 "GLE" (1993)
zzr94092
9 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Går bränslepumpen överhuvudtaget?

granadadr
9 mars 2019 · 7 268 Inlägg

låses den upp med nyckel eller fjärr??  startspärren kan nämligen gå in om man öpnar med nyckel å ej fjärren,,  då beter den sig som din,, å startar den en sek å sen lägger av ÄR det startspärren

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
zzr94092
9 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Vilka skitbilar!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 mars 2019 · 4 917 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vilka skitbilar!!

Såså , det var väl inte så farligt, det är ju elektronik..smile
Jag tyckte det var värre med inprogrammering av ett simpelt batteri..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

granadadr skrev:
låses den upp med nyckel eller fjärr??  startspärren kan nämligen gå in om man öpnar med nyckel å ej fjärren,,  då beter den sig som din,, å startar den en sek å sen lägger av ÄR det startspärren

fjärrlåset funkar bra, sen startar den väldigt sällan och då bara i en sekund

Volvo 940 "GLE" (1993)
justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går bränslepumpen överhuvudtaget?

den surrar och bygger upp tryck som den sak vad jag vettändstift är blöta så bränsle finns

Senast redigerat av justin_sider (9 mars 2019)

Volvo 940 "GLE" (1993)
justin_sider
9 mars 2019 · 21 Inlägg

Det satt nån slags styrenhet bakom säkringarna innuti bilen, när man tog bort en kontakt hade den ärgat. jag rengjorde men lampan för elektroniskt fel blinkar fortfarande även när hela den styrenheten är bortkopplad

Volvo 940 "GLE" (1993)
justin_sider
16 mars 2019 · 21 Inlägg

Det var styrenhetskortet som satt bakom säkringarna som var felet! när det byttes behövdes även nyckeln från bilen med kortet ecun och den koppar lindningen som sitter runt nyckeln för att immobilisern skall lira. vi tog även lampan för låset som sitter bakom backspegeln i taket. tyvärr funkar inte centrallåset från nyckeln men bilen går och kan låsas i dörren hoppas detta hjälper nån i framtiden.

Volvo 940 "GLE" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2019 · 17 379 Inlägg

justin_sider skrev:
Det var styrenhetskortet som satt bakom säkringarna som var felet! när det byttes behövdes även nyckeln från bilen med kortet ecun och den koppar lindningen som sitter runt nyckeln för att immobilisern skall lira. vi tog även lampan för låset som sitter bakom backspegeln i taket. tyvärr funkar inte centrallåset från nyckeln men bilen går och kan låsas i dörren hoppas detta hjälper nån i framtiden.

Du fick fart på en strulande Meganè!
Det var tamigfan inte dåligt! Grattis till detta och hoppas den rullar några månader.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang