Mest hållbara bilen för max 15.000

panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Mina damer o herrar, är nyfiken på vad folket skulle säga är det mesta hållbara fordonet man kan få för runt 15.000 max kan sträcka mig till 20 men då jävlar ska den vara bra. Enda kravet är automat och sedan, resten kan vara precis hur som fan. Bara det finns Tomatlåda och det är en sedan. Sorry om det finns tusen trådar om sånt men vill ha en ganska ny och egen tråd där ja kan se vad folk tycker, Spanar in på galanter men osäker lite om gdi motorn osv, men dom är fett billiga iaf, får en för typ 10.000 Vad säger folket???

Sedan, Automat, jalla jalla!

uhlin
10 mars 2019 · 2 831 Inlägg

I den prisklassen är det nån japanare som är säkra kort, kolla bara rost så den inte är ett paket gevalia.

Ang Mitsubishis GDI motorer så är det avgasvärdena som kan ställa till det, så skippa just den motorn, annars rekommenderar jag Mitsubishi, eller Toyota, ja vilken japanare som helst, de brukar tuffa på utan problem, från sett slitage-delar som är på alla, sånt kommer man inte från.

Min far hade en mitsubishi Lancer som han körde över 50,000 mil med, inga stora problem nån gång, tror han bytte generator en gång under den tid han hade den, sen som sagt slitage-delar, och dit kan väl generatorn höra med.

Nåt som du definitivt ska springa från så långt bort du kan är franska bilar.

Saabar är mycket bil för pengarna, fast jag skulle nog inte satsa på nån det, tycker inte om Saab nåt vidare, sen beror det på hur dom är skötta med (gäller alla bilar)
Får du tag på en Saab med bra servicehistorik och som är väl omhändertagen så varför inte?

spillolja
10 mars 2019 · 4 014 Inlägg

När det gäller GDI så kan man köra ganska billigt med dessa, men skaffa kunskap om dessa för att undvika/förebygga problem, dessa ska/bör köras på 98 oktan bensin för bästa gång,  franska bilar har sina sidor  men går att göra fynd för 10.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

problemet med galant är att det finns nästan bara gdi, jag vet att folk klagar på att dom sotar igen. Då ja är ute efter automat gör det ännu svårare, nä inge fransk, aldeless för plastigt och tråkigt för mig. Nån japan då. Frågan är vilken. äre bara gdin man ska undvika alltså på galanten? inga andra fel som drabbar den? motor o låda funkar fint???

spillolja
10 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Om jag förstått det hela rätt så behöver motorn varvars ur ordentligt då och då för att förebygga sotbildning i insuget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

spillolja skrev:
Om jag förstått det hela rätt så behöver motorn varvars ur ordentligt då och då för att förebygga sotbildning i insuget

räcker alltså inte att man kör längre varje dag säg 60km om dan?
utan motorn vill ha stryk ibland

spillolja
10 mars 2019 · 4 014 Inlägg

panda666 skrev:
räcker alltså inte att man kör längre varje dag säg 60km om dan?
utan motorn vill ha stryk ibland

Ja det skulle kunna vara på det viset

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

hyundai sonata v6 nått att ha? nån som haft en sån??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2019 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:
hyundai sonata v6 nått att ha? nån som haft en sån??

Modellen fram till 2004 som finns för de pengarna har en 4-petad låda och är rätt så törstig. De har kamrem. Hade ju själv en tills nyligen och fick lite småfel på den hela tiden. Körde nog för lite. Modellen efter som också rullar hos oss har fått 5-växlad låda och dessutom har det ramlat ner ytterligare 75hk under huven vilket gör bilen riktigt kvick. Men den drar mindre än den gamla gjorde!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
hyundai sonata v6 nått att ha? nån som haft en sån??

Modellen fram till 2004 som finns för de pengarna har en 4-petad låda och är rätt så törstig. De har kamrem. Hade ju själv en tills nyligen och fick lite småfel på den hela tiden. Körde nog för lite. Modellen efter som också rullar hos oss har fått 5-växlad låda och dessutom har det ramlat ner ytterligare 75hk under huven vilket gör bilen riktigt kvick. Men den drar mindre än den gamla gjorde!

nu vet ja att ja skrev max 20k men råkade hitta en civic hybrid 1.3, dom ligger allt mellan 50k++ är det nått att ha? har varit i det träsket förut med just denna hybrid, är den lika hållbar som toyotas hybrid eller är det skräp?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2019 · 17 379 Inlägg

Skräp tror jag knappast men Honda kör en mild variant där bensinmotorn alltid går och det sitter en liten elmotor på cirka 15hk som puttar på när den kan bara.

EDIT: Om det nu är rätt bil jag tänker på.

Senast redigerat av Hybrid_ (10 mars 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skräp tror jag knappast men Honda kör en mild variant där bensinmotorn alltid går och det sitter en liten elmotor på cirka 15hk som puttar på när den kan bara.

EDIT: Om det nu är rätt bil jag tänker på.

civic hybrid 1.3 95hk? eller 110 nånting? års 2006++ men kollar runt honda, mazda, mitsubishi, fastnat lite för galanten då den ser jävla fräck ut. undrar hur tyst den går på motorvägen bara.

Tyfors Svetsare
10 mars 2019 · 1 145 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Skräp tror jag knappast men Honda kör en mild variant där bensinmotorn alltid går och det sitter en liten elmotor på cirka 15hk som puttar på när den kan bara.

EDIT: Om det nu är rätt bil jag tänker på.

civic hybrid 1.3 95hk? eller 110 nånting? års 2006++ men kollar runt honda, mazda, mitsubishi, fastnat lite för galanten då den ser jävla fräck ut. undrar hur tyst den går på motorvägen bara.

Ganska tyst å fint men just den ja är spekulant på är de ett jäkla väg ljud i. Möe beror ju på däcken.

Trevlig tråd du skapat wink lär ju följa å se vad folk tycker om sushin smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
panda666
10 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Tyfors skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Skräp tror jag knappast men Honda kör en mild variant där bensinmotorn alltid går och det sitter en liten elmotor på cirka 15hk som puttar på när den kan bara.

EDIT: Om det nu är rätt bil jag tänker på.

civic hybrid 1.3 95hk? eller 110 nånting? års 2006++ men kollar runt honda, mazda, mitsubishi, fastnat lite för galanten då den ser jävla fräck ut. undrar hur tyst den går på motorvägen bara.

Ganska tyst å fint men just den ja är spekulant på är de ett jäkla väg ljud i. Möe beror ju på däcken.

Trevlig tråd du skapat wink lär ju följa å se vad folk tycker om sushin smile

oj är det mycket buller motorväg är det stort minus för mig^^ vill att det ska vara kassaskåps tyst på vägen^^^^^^ hitils tystaste bilen ja haft är säkert e39an , gillar inte buller på vägen haha.

Tyfors Svetsare
10 mars 2019 · 1 145 Inlägg

panda666 skrev:

Tyfors skrev:

panda666 skrev:

civic hybrid 1.3 95hk? eller 110 nånting? års 2006++ men kollar runt honda, mazda, mitsubishi, fastnat lite för galanten då den ser jävla fräck ut. undrar hur tyst den går på motorvägen bara.

Ganska tyst å fint men just den ja är spekulant på är de ett jäkla väg ljud i. Möe beror ju på däcken.

Trevlig tråd du skapat wink lär ju följa å se vad folk tycker om sushin smile

oj är det mycket buller motorväg är det stort minus för mig^^ vill att det ska vara kassaskåps tyst på vägen^^^^^^ hitils tystaste bilen ja haft är säkert e39an , gillar inte buller på vägen haha.

Jag själv tror att det bara är dessa vinterdäck som för detta liv. Ja hoppas det iaf/ ja har ju bara personlig erfarenhet av denna ja lånat med vinter sulor.

E 39:an är klart tystaste bil ja haft men hård drar man detta med galanten g8 så är den i klass med e39 men billigare/samma fel dessutom skeva skivor. Slammer i framvagn pga för klena grejer mot vikten. Galanten har och dämparna (inget ja märkt på dom e39:or ja haft) samt klock fan i galanten. Alltid glapp.

Det ja annars vet är att man åker lika skönt i galanten som i e39:an

Men ut och testa en galant om du hittar nån nära dig å kolla vägljude i den. Eller om nån som har en kan fylla på info smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Robb192 Tokig 08a
11 mars 2019 · 1 019 Inlägg

Panda, toyota automat. ingen turbo ingenting som kan strula mer än elektroniken då ^^

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
torsen
11 mars 2019 · 7 198 Inlägg

I första hand bör du välja en japansk bil framför en europeisk dito.
Japanska bilar har generellt högre kvalitet, utom möjligt på rostangreppssidan, där det är till största och avgörande del är avhängigt ägarskötseln/underhållet.
I andra hand en japansk bil med dåligt/lågt andrahandsvärde.
Jag föreslår Nissan.
I synnerhet då Almera, som är en underskattad "doldis".
Almera´n är ingen "skrytig statussymbol", utan snarare ägda av "pensionärer", som inte har behov av att vara snabbast genom cirkulationsplatser.
Mindre Suzukibilar är även de relativt skottsäkra ur driftsäkerhetssynpunkt.
Har du möjlighet, så välj en pensionärskörd Suzuki som rullat i Norrlands inland.
Gör din "beställning" på Blocket genom att bocka i dina önskemål.
Hör gärna av dig i tråden och berätta vad du valt.

mb_pucken
11 mars 2019 · 5 083 Inlägg

Almera är ingen dum bil. Firar snart ett år med min och den har skötts sig bra. Dock har den snart gått 30k mil så ingen pärla direkt :-) men vi är 3 st som åker almera här på verkstaden och allas bilar rullar billigt och problemfritt.
Enda nackdelen är att den har bromsskivor bak...

Annars en c-klass sadan från 94-01 ungefär. 200 bensin eller liknade. Hittar man en som inte rosten har tagit så är dessa helt ok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
11 mars 2019 · 7 198 Inlägg

mb_pucken skrev:
Almera är ingen dum bil. Firar snart ett år med min och den har skötts sig bra. Dock har den snart gått 30k mil så ingen pärla direkt :-) men vi är 3 st som åker almera här på verkstaden och allas bilar rullar billigt och problemfritt.
Enda nackdelen är att den har bromsskivor bak...

Annars en c-klass sadan från 94-01 ungefär. 200 bensin eller liknade. Hittar man en som inte rosten har tagit så är dessa helt ok.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är ni 3(tre) bilmekaniker(tekniker) som åker Almera på samma verkstad.
Är väl ett gott betyg åt Almera.

mb_pucken
11 mars 2019 · 5 083 Inlägg

torsen skrev:

mb_pucken skrev:
Almera är ingen dum bil. Firar snart ett år med min och den har skötts sig bra. Dock har den snart gått 30k mil så ingen pärla direkt :-) men vi är 3 st som åker almera här på verkstaden och allas bilar rullar billigt och problemfritt.
Enda nackdelen är att den har bromsskivor bak...

Annars en c-klass sadan från 94-01 ungefär. 200 bensin eller liknade. Hittar man en som inte rosten har tagit så är dessa helt ok.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är ni 3(tre) bilmekaniker(tekniker) som åker Almera på samma verkstad.
Är väl ett gott betyg åt Almera.

Stämmer bra :-) eller en jobbar på reservdelar men nära nog :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang