Finns det roliga Fwd bilar

ajajajdentogilla
10 mars 2019 · 98 Inlägg

Halloj
Jag och några vänner har diskuterat mycket på senaste om olika bilar och mer specifikt om framhjulsdrivna bilar kan vara roliga.
Vi har bara ägt bakhjulsdrivna/fyrhjulsdrivna bilar förutom jag som har en golf som daily just nu.
Så jag tänkte höra med garaget om vad ni tycker. Tycker ni att fyrhjulsdrift  eller möjligtvis bakhjulsdrift är ett måste när man börjar närma sig 300 hp och uppåt i en bil.

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 mars 2019 · 14 007 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Halloj
Jag och några vänner har diskuterat mycket på senaste om olika bilar och mer specifikt om framhjulsdrivna bilar kan vara roliga.
Vi har bara ägt bakhjulsdrivna/fyrhjulsdrivna bilar förutom jag som har en golf som daily just nu.
Så jag tänkte höra med garaget om vad ni tycker. Tycker ni att fyrhjulsdrift  eller möjligtvis bakhjulsdrift är ett måste när man börjar närma sig 300 hp och uppåt i en bil.

Mvh

Om det finns roliga FWD-bilar?

Jag tycker inte det. Riktiga bilar driver bak!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
1Adrian1
10 mars 2019 · 356 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Halloj
Jag och några vänner har diskuterat mycket på senaste om olika bilar och mer specifikt om framhjulsdrivna bilar kan vara roliga.
Vi har bara ägt bakhjulsdrivna/fyrhjulsdrivna bilar förutom jag som har en golf som daily just nu.
Så jag tänkte höra med garaget om vad ni tycker. Tycker ni att fyrhjulsdrift  eller möjligtvis bakhjulsdrift är ett måste när man börjar närma sig 300 hp och uppåt i en bil.

Mvh

Som Vita_Vargen säger så är Honda Civic Type R en rolig FWD bil. Sen finns även Mazda 3 MPS som även den ska vara riiiiktigt skoj och köra enligt många som äger sådana smile

granadadr
10 mars 2019 · 7 268 Inlägg

Ford focus rs och st är klart trevliga bilar om man ska ha felwheeldrive smile  finns väl snabba å trevliga Golfar med,  VOLVO  å Saab turbosar,, är väl ok,, men kanske för stora?

ajajajdentogilla
10 mars 2019 · 98 Inlägg

Joo jag är ju lite inne på att köpa något framöver och det är lite därför jag frågar. Är just mazda 3 som jag gillar men är samtidigt rädd för att man kmr bli less på att det bara spinner. Kanske bara är fördomar.

granadadr
10 mars 2019 · 7 268 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Joo jag är ju lite inne på att köpa något framöver och det är lite därför jag frågar. Är just mazda 3 som jag gillar men är samtidigt rädd för att man kmr bli less på att det bara spinner. Kanske bara är fördomar.

beror på hur diffar och dyl fungerar hur den är balanserad,, har den tourq steering? sånt hatar jag med starka fwd,,

Senast redigerat av granadadr (10 mars 2019)

Janneutanb
10 mars 2019 · 7 267 Inlägg

Blir som en helt annat bil med en diffbroms på fwd.
Utan det är det svårt att tycka att dom är roliga anser jag.
Honda har väl alltid varit duktiga på fwd

caromania Forummoderator
10 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Janneutanb skrev:
Blir som en helt annat bil med en diffbroms på fwd.
Utan det är det svårt att tycka att dom är roliga anser jag.
Honda har väl alltid varit duktiga på fwd

Tänkte precis detsamma. Min gamla Rover 620 turbo kom iväg från stillastående som en slangbella. Riktigt bra fäste även om den ”bara” hade 230-240hk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
10 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Beror på vad du tycker är roligt.

Alfa 147 GTA är ganska rå.

Ford SportKa är också rolig, på ett annat sätt.
Gokart känsla.

De/Dem
granadadr
10 mars 2019 · 7 268 Inlägg

xXSammy skrev:
Beror på vad du tycker är roligt.

Alfa 147 GTA är ganska rå.

Ford SportKa är också rolig, på ett annat sätt.
Gokart känsla.

synd ka är sååååååå fula,,  å endå är jag Fordfreak,, men hatar dem wink

ajajajdentogilla
10 mars 2019 · 98 Inlägg

mm det är ju verkligen olika om vad folk tycker om det i alla fall. Det kanske är bäst att åka och provköra nån lite mer rå framhjulsdriven bil och se vad man tycker. Det finns ju så många fler och välja mellan om man nöjer sig med framhjulsdrift, tex saabs turbo sexor osv.

Senast redigerat av ajajajdentogilla (10 mars 2019)

Utmarks-Loke
10 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Skall man ha kul i en framhjulsdriven får det nog vara en liten GTi-bil i såna fall, desto större bil och desto tråkigare med framhjulsdrift. Men bakhjulsdrift är i princip alltid att föredra

AK86
10 mars 2019 · 250 Inlägg

Renault Megane RS, Honda Civic Type-R, Renault Clio RS, Peugeot 308 GTi, Mazda 3 MPS.

Finns massa roliga FWD.

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
ajajajdentogilla
10 mars 2019 · 98 Inlägg

Jo finns ju många "prestanda" bilar med fwd så man tänker ju att det borde funka hyffsat i alla fall. Men finns det nån max gräns för fwd bilar tänker jag, där de inte kan få ner effekten på marken. Är der lönt att trimma en fwd bil eller blir det bara tomma hästar som lämnar två spår bakom sig istället.

Snurriis
10 mars 2019 · 761 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Jo finns ju många "prestanda" bilar med fwd så man tänker ju att det borde funka hyffsat i alla fall. Men finns det nån max gräns för fwd bilar tänker jag, där de inte kan få ner effekten på marken. Är der lönt att trimma en fwd bil eller blir det bara tomma hästar som lämnar två spår bakom sig istället.

Kolla hur grabbarna på Nordic preformance har det samt Andy gidlund med sin Saab 9-5 800+ hk går rätt stadigt men visst är rätt mycket ratta.

viccoA
11 mars 2019 · 3 109 Inlägg

Snurriis skrev:

ajajajdentogilla skrev:
Jo finns ju många "prestanda" bilar med fwd så man tänker ju att det borde funka hyffsat i alla fall. Men finns det nån max gräns för fwd bilar tänker jag, där de inte kan få ner effekten på marken. Är der lönt att trimma en fwd bil eller blir det bara tomma hästar som lämnar två spår bakom sig istället.

Kolla hur grabbarna på Nordic preformance har det samt Andy gidlund med sin Saab 9-5 800+ hk går rätt stadigt men visst är rätt mycket ratta.

Framhjulsdrift över 300hk är helt meningslöst anser jag, fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift är trevligare på bilar med hög effekt.  Nog för att det finns alla möjliga byggen (tex 800hk Volvo C70 och div Saabar) men inte är de riktigt körbara eller har särskilt bra fäste på allmän väg. Jag har två framhjulsdrivna bilar just nu och de har inte mängder med effekt (0-100 ca 7 sek på båda) men ändå drar det i ratten (torquesteer) rejält. Har tidigare haft chippad Volvo S80 T6 samt 9-3 Aero.

Senast redigerat av viccoA (11 mars 2019)

torsen
11 mars 2019 · 7 198 Inlägg

[i]

viccoA skrev:

Snurriis skrev:

ajajajdentogilla skrev:
Jo finns ju många "prestanda" bilar med fwd så man tänker ju att det borde funka hyffsat i alla fall. Men finns det nån max gräns för fwd bilar tänker jag, där de inte kan få ner effekten på marken. Är der lönt att trimma en fwd bil eller blir det bara tomma hästar som lämnar två spår bakom sig istället.

Kolla hur grabbarna på Nordic preformance har det samt Andy gidlund med sin Saab 9-5 800+ hk går rätt stadigt men visst är rätt mycket ratta.

Framhjulsdrift över 300hk är helt meningslöst anser jag, fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift är trevligare på bilar med hög effekt.  Nog för att det finns alla möjliga byggen (tex 800hk Volvo C70 och div Saabar) men inte är de riktigt körbara eller har särskilt bra fäste på allmän väg. Jag har två framhjulsdrivna bilar just nu och de har inte mängder med effekt (0-100 ca 7 sek på båda) men ändå drar det i ratten (torquesteer) rejält. Har tidigare haft chippad Volvo S80 T6 samt 9-3 Aero.

[/i]
Instämmer helt i dina påståenden.
23 kW i en 2CV medför ingen torquesteer.
Men underbar sommartid med öppen suflett.
Fanns även med 4x4.
Sahara hette modellen som hade 2 x 12 hk.

zemet
11 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Det finns säkert "roliga" FWD bilar. jag hade dock alltid valt rwd.

Men jag undrar om inte alla bilar som räknats upp här: civic focus mm hade varit bra mycket roligare med RWD? Det är väll att dem är ganska små och kompakta som gr dem roliga, inte att dem är fwd?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang