Sälja bil till norsk person

spaaals
10 mars 2019 · 72 Inlägg

Jag har en Volvo 740 ute till salu på blocket som en norrman säger att han vill köpa.
Han ska ha bilen som reservdelsbil i första hand men sen bygga driftingbil av den så den ska uppenbarligen inte reggas i Norge, han ska ta den till hem till en vän som har hus här i Sverige och låta den stå där.
Om han ska ta in bilen i Norge på sikt vet jag inte.

Hur gör vi med ägarbytet?
Som jag förstått så kan inte jag skrota enbart pappren på bilen utan då måste bilen också lämnas in.
Jag kan ju kryssa i ”export” på ägarbeviset, men hur funkar det? Om han ändå inte ska ha bilen reggad.
Verkar vara rätt hög tull att ta bilen över gränsen?

Någon som har tips eller som kanske gjort något liknande själv? Hur går jag tillväga?
Vill ju inte fortsätta stå som ägare på den utifall att det händer något.
Det handlar om 5000kr för bilen så inga stora pengar inblandade.

Brådhis * Voff voff *
10 mars 2019 · 10 277 Inlägg

Antingen får du se om hans vän med huset här i Sverige vill bli ägare till den eller så får du leva med att "äga" den i registret i all evighet.

Att bara kryssa i export kommer innebära att Transportstyrelsen skickar ett brev till dig där du ombeds bevisa att bilen varaktigt förts ur landet (blir ju svårt om den står vid ett hus i Sverige) samt div. andra dokument.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jompazx
10 mars 2019 · 291 Inlägg

Min farsa sålde en motorcykel till en norrman, var en lång process men tillslut löste det sig. Se till att han är seriös annars kan det nog bli trubbel.

spaaals
10 mars 2019 · 72 Inlägg

Brådhis skrev:
Antingen får du se om hans vän med huset här i Sverige vill bli ägare till den eller så får du leva med att "äga" den i registret i all evighet.

Att bara kryssa i export kommer innebära att Transportstyrelsen skickar ett brev till dig där du ombeds bevisa att bilen varaktigt förts ur landet (blir ju svårt om den står vid ett hus i Sverige) samt div. andra dokument.

//Brådhis

Tack för svar! verkar ju lite krångligt, ska se om han har någon kompis eller något som är svensk, han med huset var också norsk tyvärr

uazbuhanka
11 mars 2019 · 30 Inlägg

jag hjälpte en kompis i Danmark med en bil det är 11år sen
jag äger den än men nu är den snart renoverat så han kan
bes den då har jag bevis som jag kan använda jag havde

inte sålt den till norge

spillolja
11 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Upprätta köpekontrakt 2 exemplar  (orginal till köpare,  kopia till säljaren)  ta kopia på köparens legitimation/pass   behåll bilens reg-skyltar

Köpekontrakt:
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar    se upp för evt. skräpreklam

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Janneutanb
11 mars 2019 · 7 271 Inlägg

Jag har hört att om man inte betalar den årliga avgiften på typ 50kr så till slut faller bilen ur systemet.
Stämmer det eller får man bara krav från fogden?

För isåfall är det ju bara sälja, behålla plåtarna och tillslut så försvinner den.

spillolja
11 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Jga hade en Ford Fiesta på pappret som jag i 10 års tid inte betalade någon registerhållningaavgift, ringde tillslut till  CBR och dom fann att 5st avgifter var förfallna så den avreggades på stående fot, man måste stöta på dom för att den ska bli avreggad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
11 mars 2019 · 10 277 Inlägg

spillolja skrev:
Upprätta köpekontrakt 2 exemplar  (orginal till köpare,  kopia till säljaren)  ta kopia på köparens legitimation/pass   behåll bilens reg-skyltar

Köpekontrakt:
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar    se upp för evt. skräpreklam

Hjälper inte. Du måste, som jag redan skrivit, visa upp bevis på att bilen varaktigt förts ut ur landet. Tex intyg från transportfirma, tull eller myndighet i landet den exporterats till. Har just gått igenom detta med en bil jag sålde till Polen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
11 mars 2019 · 10 277 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag har hört att om man inte betalar den årliga avgiften på typ 50kr så till slut faller bilen ur systemet.
Stämmer det eller får man bara krav från fogden?

För isåfall är det ju bara sälja, behålla plåtarna och tillslut så försvinner den.

Betalar man inte dom 65:- i registerhållningsavgift så kommer ett kravbrev från fogden till slut. Fungerar inte att göra så (längre) för att få ett fordon avregistrerat.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
11 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Brådhis skrev:
Hjälper inte. Du måste, som jag redan skrivit, visa upp bevis på att bilen varaktigt förts ut ur landet. Tex intyg från transportfirma, tull eller myndighet i landet den exporterats till. Har just gått igenom detta med en bil jag sålde till Polen.

//Brådhis

Detta är inte för myndigheter utan ett avtal på att jag såld den till en viss person, genom att behålla skyltarna så blir det svårt att felparkera utan att den blir bortforslad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang