Stanna eller inte stanna uppsägningstiden.

Avresto
11 mars 2019 · 202 Inlägg

Hej,

Jag har arbetat via bemanning på en industri under 3 månader och har nu av någon mysko anledning blivit uppsagd från uppdraget.

Har frågat och bett om att få veta vad orsaken var utan resultat.

Jag har tappat motivationen helt och känner att det inte är någon större idé att gå till uppdraget under min uppsägningstid som är på 14 dagar då de ändå tydligen inte vill ha mig där.

Vad är smartast att gör?
Gå eller inte gå?

Lockwood
11 mars 2019 · 394 Inlägg

Gå så du får betalt iaf. Visst är det bemanningsbolaget som sagt upp dig?

Avresto
11 mars 2019 · 202 Inlägg

Lockwood skrev:
Gå så du får betalt iaf. Visst är det bemanningsbolaget som sagt upp dig?

Stämmer bra.
Det är dem jag fick beskedet av i alla fall.

Hur viste du det? smile

Senast redigerat av Avresto (11 mars 2019)

Lockwood
11 mars 2019 · 394 Inlägg

Man brukar bara förlora uppdraget annars... Iaf det finns nåt som heter sjukskrivning, mår du så illa rent psykiskt så... Inte helt rumsrent kanske men i ditt fall verkar det vara befogat med tanke på alla ”jobb-problem” trådar du skapat...

torsen
11 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Kan det inte vara som så att det är bemanningsföretagets kund, som du tjänstgör hos, som av ekonomiska skäl väljer att säga upp avtalet med bemanningsföretaget?
Vitsen med att anlita bemanningsföretag är ju just att snabbt kunna anpassa bemanningen efter rådande efterfrågan på företagets produkter.
Om företaget, du tjänstgör hos, har fått minskad orderingång är det naturligt att först frigöra personal från bemanningsföretag.
Kostnaden för personal från bemanningsföretag är högre än att ha egen tillsvidareanställd personal.
För nog är väl din lön högre än de tillsvidareanställda´s lön?
Mitt råd är att stanna kvar och visa dig samarbetsvillig så har du större chans att få ett nytt uppdrag hos bemanningsföretaget - om du inte väljer att vara arbetslös.
Har själv varit anställd hos ett "bemanningsföretag" för många år sedan - fast på den tiden kallades det för "konsultföretag".
Så, ha is i magen och svälj det beska pillret(att bli uppsagd(tillfälligt)) och invänta framtiden med tillförsikt.
Lycka till, oavsett vad du väljer att göra.

Janneutanb
11 mars 2019 · 7 267 Inlägg

Alltså vad är det för fråga egentligen?
Varför skulle du inte arbeta under uppsägningstiden?

Så länge det inte har skett något katastrofalt som gör att man inte kan/vill jobba kvar så jobbar man sin tid ut.

Jag tycker att det låter som att du bör granska dig själv för efter dina inlägg så kan jag förstå varför dom inte vill ha dig kvar om jag ska vara helt ärlig.

Avresto
11 mars 2019 · 202 Inlägg

Janneutanb skrev:
Alltså vad är det för fråga egentligen?
Varför skulle du inte arbeta under uppsägningstiden?

Så länge det inte har skett något katastrofalt som gör att man inte kan/vill jobba kvar så jobbar man sin tid ut.

Jag tycker att det låter som att du bör granska dig själv för efter dina inlägg så kan jag förstå varför dom inte vill ha dig kvar om jag ska vara helt ärlig.

Okej och vad är orsaken till det?

Slim
11 mars 2019 · 340 Inlägg

Du har ju själv skrivit i flera trådar om hur arbetsgivaren sagt rakt ut att du inte kunde fortsätta som du gjorde och att ni verkar ha haft olika bild av din kompetensnivå.

Det kan således inte komma som någon överraskning eller vara av någon mystisk anledning att du inte kommer vara kvar där. Det har ju också verkat på dig i dina trådar som att du inte velat vara kvar, så detta kanske är det bästa för alla.

Du får börja om på nytt med en ny chans hos en annan arbetsgivare och de får leta vidare efter någon de tycker passar deras behov.

Ett råd framåt är iaf att ha en öppen dialog med din nya chef kring hur det fungerar, så ni kan lösa ev missförstånd i tid.

Avresto
11 mars 2019 · 202 Inlägg

Slim skrev:
Du har ju själv skrivit i flera trådar om hur arbetsgivaren sagt rakt ut att du inte kunde fortsätta som du gjorde och att ni verkar ha haft olika bild av din kompetensnivå.

Det kan således inte komma som någon överraskning eller vara av någon mystisk anledning att du inte kommer vara kvar där. Det har ju också verkat på dig i dina trådar som att du inte velat vara kvar, så detta kanske är det bästa för alla.

Du får börja om på nytt med en ny chans hos en annan arbetsgivare och de får leta vidare efter någon de tycker passar deras behov.

Ett råd framåt är iaf att ha en öppen dialog med din nya chef kring hur det fungerar, så ni kan lösa ev missförstånd i tid.

Det stämmer,
Det tragiska var bara att man inte fick chans att ändra sitt arbetssätt och att beskedet inte kom ifrån rätt håll enligt mig.

Sabang
11 mars 2019 · 170 Inlägg

Tycker du ska jobba kvar.
Att du stannar skapar ett gott intryck. Visar på att du är villig att arbeta.

Avresto
11 mars 2019 · 202 Inlägg

Sabang skrev:
Tycker du ska jobba kvar.
Att du stannar skapar ett gott intryck. Visar på att du är villig att arbeta.

Jo men jag vet ju att de inte vill ha mig där och med den känslan så utför man inget bra jobb.

Finns ju inget att bevisa.

Sabang
11 mars 2019 · 170 Inlägg

Avresto skrev:

Sabang skrev:
Tycker du ska jobba kvar.
Att du stannar skapar ett gott intryck. Visar på att du är villig att arbeta.

Jo men jag vet ju att de inte vill ha mig där och med den känslan så utför man inget bra jobb.

Finns ju inget att bevisa.

Kanske du får jobb hos någon annan och de kontaktar din förra arbetsgivare...De säger att du jobbade kvar tros avslut.  Låter bättre., än att du gick innan uppsägningen tog slut.
Det kan skapa rädsla hos andra att du ej stannade.

KolGruvan
11 mars 2019 · 1 450 Inlägg

Avresto skrev:
Hej,

Jag har arbetat via bemanning på en industri under 3 månader och har nu av någon mysko anledning blivit uppsagd från uppdraget.

Har frågat och bett om att få veta vad orsaken var utan resultat.

Jag har tappat motivationen helt och känner att det inte är någon större idé att gå till uppdraget under min uppsägningstid som är på 14 dagar då de ändå tydligen inte vill ha mig där.

Vad är smartast att gör?
Gå eller inte gå?

Beror på hur du själv känner. Om du mår dåligt av att gå dit skulle ja inte gått dit.

Jag har själv gått hem på dagen på mitt förra jobb.
Jag hatade min chef nåt så in i bomben av all mobbing osv som förekom. Så då bara gick ja hem

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Meaganeowner
11 mars 2019 · 2 250 Inlägg

-
Jag har jobbat, varit intresserad av att jobba. Visst har jag även varit arbetslös.

Kommer ihåg den gången, jag efter 4 år och 10 månader gick in till platsschefen kl 10.00, en onsdag morgon och sa att nu var det bra. Gick hem 10.05.
Det var väl inte smart, men rakryggat.

Vill minnas att det kostade mig 31 000 kr.
Del av intjänad semester, lön,
karens utan ersättning, p g a egen uppsägning mm. (Vad som gäller i dag, vet jag inte. Och kanske är det detta du grunnar på.)
Behövde dock inte betala skadestånd.

Har aldrig ångrat detta. Strax fick jag ett mycket bättre jobb, bl a med referens av hur jag slutat och varför.

Inget tjafs, är det som räknas.

Hur svårt kan det vara att jobba 10 dagar till, 80 timmar...?

Väldigt svårt?

Ja men sluta då, som jag gjorde och ta då följderna av detta.

Eller ta ett snack med de som betalar kalaset.
Alltså bemanningsfötetaget. De kanske är nöjda om du går på stört. Kanske t o m betalar en peng, för att bli av med dig i förtid. Förhandla.

Så blev det vid min sista anställning efter 32 år.
Kommer dock aldrig mer att jobba.

Vänd dig till ditt fackombud i stället för att fråga på forum, såvida du inte har en specifik fråga.

Lycka till med nästa jobb.

Och skriv gärna hur det gick.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 mars 2019)

Meaganeowner
14 mars 2019 · 2 250 Inlägg

.

Ja, nu har det snart gått en vecka av de två.

Hur gick det?

Vad gjorde du?


.

Avresto
14 mars 2019 · 202 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Ja, nu har det snart gått en vecka av de två.

Hur gick det?

Vad gjorde du?


.

Varit hemma i veckan pga VAB.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang