Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 91 Följare
  • 23 283 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 juli
Loveless
11 mars · 172 Inlägg
#1

Bakgrund
Jag hade länge velat skaffa mig en Volvo 260, men undvikit modellen p.g.a. att det nästan alltid sitter en PRV 6:a under huven på dem. Visst fanns det de som p.g.a. motorhaveri eller kanske den höga bränsletörsten fått sin motor utbytt mot en B21/B23:a. Några hade dieslekonverterats och ett fåtal av de senare årgångarna hade faktiskt levererats med D24 redan från fabrik. 264 introducerades tillsammans med 242, 244 och 245 hösten 1974, som 1975 års modell och tillverkades till och med årsmodell 1982, då modellen ersattes av 764. 262 och Kombimodellen introducerades först ett år senare, på hösten 1975, som 1976-års modell. Kombin (265) tillverkades till och med årsmodell 1985, då det dröjde ända till årsmodell 1986 innan 740 och ersättaren 760 kom som kombi.

En ovanlig modell idag

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-82e4dff0ed20e882ca4618286657a6a0.jpg
Enligt motortidningen Klassikers specialutgåva #1 2018 fanns det under februari 2018 bara 57.248 bilar ur 200-serien kvar i vägtrafikregistret i Sverige. Det låter kanske mycket, men från att ha varit Sveriges vanligaste bil med 2,8 miljoner tillverkade exemplar (merparten gick på export) återstår bara en liten brödsmula. Och hur många av dessa rullar fortfarande på vägarna? Och om de gör det, vilket skick är dem i? Av de som finns kvar i registret är endast 151 st 262:or och 585 st 264:or. 265:orna är ännu ovanligare, bara 104 st finns kvar, vilket gör den till den ovanligaste modellversionen ur 200-serien i Sverige idag.

En annons dök upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-04c16eeb6e46e61024473542ed951c2e.jpg
Men så dök det upp en annons på Blocket en kväll i början januari när jag satt och sökte efter D24. En kopparmetallic 264 av 1975-års modell, d.v.s första årsmodellen! Som alla gamla bilar i 200-serien mellan 1975-80 har den de gamla stora stötfångarna med det så kallade "underbettet" fram. När den kom var den väldigt kritiserad för sitt utseende, men såhär i efterhand tycker jag faktiskt om den gamla fronten! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c55001e8fde3c1273fb054030ea934c4.jpg
Och inte nog med det! PRV-motorn var utbytt till en D24 sugis från 84. Bilen var dessutom reggad med motorn! wink Själva installationen var faktiskt vettigt gjord, med original motorfästen, även om det var länge sedan. Säljaren trodde att det gjorts i början av 90-talet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5c84febc3d2eb938c477457f0d31149.jpg
Men här fanns att göra. Som många vet hade de första årgångarna ur 200-serien stora rostproblem och många fick lackas om av Volvo. Orsaken var b.l.a. att man använt sig av en ny lackeringsmetod som inte var så lyckad. Dessutom fanns det inga innerskärmar fram, så smuts, vatten och vägsalt sprutade rakt upp i framskärmarna. Många bilar började rosta bara efter något år. Bara genom att studera de här bilderna från annonsen kunde jag konstatera att här fanns att göra om jag skulle köpa bilen. Trösklarna och skärmarna var dåliga på båda sidor och säkert fanns det mer rost under bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d75e27f225c087b10b73c0ad97f04ba5.jpg
Inredningen bjöd på det gamla instrumenthuset from kom redan på 1973-års modell av 100-serien. Automatlådan från B27:an hade ersatts av en M47:a med D24:ans sprängkåpa. Hela motorpaketet kom från 240 D6, så även tråget var ett 240-tråg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e11c031272c4cadce8c68bc6147272e2.jpg
Inredningen var något sliten, men inte jättefarligt med tanke på att bilen är 44 år gammal! Typisk 70-tals inredning i brunt och orange. tongue Den hade rullat lite drygt 19.000 mil enligt mätaren. Senast godkända besiktning var i januari 2013, alltså för ganska exakt 6 år sedan. Vad hade hänt under alla de här åren, som en kommande besiktning skulle kunna anmärka på, tänkte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da1cf82077eb405cff4e617309e08977.jpg
De klassiska breda baklyktorna som även satt på 164:an. Dessa försvann på 1979-års modell då sedanmodellerna av 200 fick det nya bakpartiet med lägre lasthöjd och lyktor som gick runt hörnen.

Trots de brister som ändå verkade finnas bestämde jag och en kompis oss för att åka och kolla på bilen. Jag ringde säljaren och ställde lite frågor om den. Han berättade att motorn startade och gick bra utan problem (det skulle sedan visa sig vara lite si och så med det). De problem som fanns var enligt honom framförallt rost, men i affären ingick en släpkärra fullastad med fyra dörrar, framskärmar, huv och baklucka till 264, i bilens färg. Dessutom två helt nya galvaniserade trösklar i förpackning. Sagt och gjort så tog vi min 245:a och började köra. Bilen fanns nästan 35 mil bort.

När vi kom fram hade det redan hunnit mörkna. Vi mötte upp säljaren och körde till platsen där bilen stod. Med hjälp av en ficklampa kunde vi gå igenom bilen bit för bit. Vindrutan var sprucken och skulle troligen inte gå igenom besiktningen. Som jag misstänkte fanns också mer rostproblem, inte minst på undersidan, längs med trösklarna. Reservhjulsbaljan på vänster sida var i princip helt borta, bara ett stort hål återstod... Jag öppnade huven. Där under var väldigt sotigt och det märktes att ingen hållit rent eller servat D24:an på ett tag. Mindre oljeläckage från flera ställen syntes. Men när jag gick in för att starta motorn hände något märkligt. Pappan till killen som sålde bilen stängde motorhuven. Jag fattade direkt misstankar om att allt inte stod rätt till under huven, så jag öppnade den igen efter att jag startat motorn. Motorn gick relativt normalt, men det sprutade diesel! yikes Dels från en sprucken returslang vid en spridare, men framförallt i ett av spridarrören, som det rotstat hål i! Jag tittade lite undrande på säljaren och frågade honom hur jag skall kunna köra hem 35 mil med det här, men fick inget bra svar. Jag föreslog att vi skulle göra en tillfällig lagning och de letade upp en bit slang och två buntband som vi satte runt spridarröret. Detta minskade sprutet till att "enbart" droppa lite.

Jag valde trots detta att köpa bilen. Nya spridarrör fanns hemma och D24-reggade 264:or växer ju inte på träd...

Överraskningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7584611ace307a030f5e657e3c910b70.jpg
Men dagen efter köpet gjorde jag en mindre rolig upptäckt. Det visade sig när jag sökte djupare på bilens registreringsnummer att den hade körts in på besiktning bara fem dagar innan jag köpte den, men blivit underkänd! Var hade den besiktigats? Varför hade inte säljaren nämnt något om det? Till bilen fanns inga besiktningsprotokoll...

När vi åkte och kollade på bilen mötte vi upp säljaren på Opus Bilprovning, som låg i närheten av där bilen stod. Kanske hade den besiktigats där? Jag ringde deras kundtjänst och mycket riktigt. Den hade besiktigats och blivit underkänd - med 9 st tvåor(!) Jag fick protokollet skickat till mig och kunde konstatera att här fanns att göra. Ett av felen var dieselläckaget i motorrummet! Killen som sålde den hade alltså kört igenom bilprovningen med detta! yikes Gulligt av honom att inte nämna något av det här för mig. hmm

Tanken var från början att HOC 779 ("Hooken") skulle bli ett kommande projekt och tills dess ställas in i garage i väntan på att mitt redan pågående 760-Dieselprojekt "Sudden" var avslutat. Men nu var ju Hooken redan besiktigad med tvåor och knappt två månade kvar att få den igenom en efterkontroll och jag tvingades ställa om och ändra min prioriteringslista. Jag såg det som ett jobb, en utmaning. Besiktningsprotokollet var min arbetsorder. Tänk om jag skulle lyckas fixa allt det här och få igenom den innan tiden gick ut (med risk för att Bilprovningen hittar ännu fler tvåor)? Jag bestämde mig för att ställa Sudden lite åt sidan och helt fokusera på detta nya projekt.

Senast redigerat av Loveless (11 mars )

Loveless
11 mars · 172 Inlägg
#2

Grunden1700 skrev:
Udda modeller du lägger vantarna på. Prem lagd

Kul att få följare direkt. wink

Loveless
12 mars · 172 Inlägg
#3

alex_v skrev:
vill se när du lagar trökslarna(: kommer själv ebhöva gö det(:

Tagit bra bilder på det, så kommer visa i detalj hur vi gjorde. smile

Loveless
12 mars · 172 Inlägg
#4

Hemfärden

Kom på att jag glömt skriva om hur det gick att köra hem bilen! Både temp och tankmätare var ur funktion, men som tur var hade en extern tempmätare installerats. D24:orna är ju känsliga för varmgång, så en tempmätare är nästan ett måste. wink Enligt säljaren fanns det ca 10-15 liter diesel i tanken, som rymmer 60 liter. Men när jag stannade till för att tanka visade den sig nästan vara fulltankat, jag fick bara i fem liter! big_smile Det är lätt att tappa räkningen när man inte har tankmätare och en diesel vill man ju undvika att få soppatorsk med, så man fyller väl oftast på lite extra.

Märkbart var dock hur seg bilen kändes i accelerationen. En D24 sugis skall inte vara så seg! Det var nätt och jämt att den orkade upp för backarna på motorvägen, i vissa fall fick jag gå ner till 60-70. Kanske berodde detta delvis på läckaget i spridarröret? I övrigt gick bilen bra, förutom att jag kände ett glapp i bakvagnsupphängningen. Vid 02-tiden på natten var vi framme och jag skulle jobba dagen efter. hmm Jag rullade in bilen i verkstan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d97df86fe293586e4ccd304e0d4987f5.jpg
Bar även in de extra dörrarna jag fick med. Dessa var faktiskt ganska fina. roll

Byte av länkarmslagring

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41789fdbd00cb81a98c4d9daa01eb742.jpg
Redan dagen därpå började vi arbeta med bilen. Jag tänkte ta itu med fel nr. 5: LÄNKARMSLAGRING(5.3.3), FRAM HÖGER UNDRE, BAKRE, GLAPP, som Hooken fått på besiktningen. Jag hade tidigare fått lite nya bussningar till 200-serien från min kompis Tony, som haft dem liggande. Bland annat den som besiktningen anmärkt på. Jag hissade upp bilen på högersidan och lossade länkarmen. Monterade sedan loss bakre fästet för länkarmen, där bussningen satt inpressad. Med hjälp av ett skruvstäd lyckades jag pressa ur den gamla och sedan pressa i den nya bussningen. Det var lite krångligt och tog tid, en press är verkligen något jag måste skaffa på sikt! wink Men resultatet blev ändå bra! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bcf39584cf34d46a642e60ff291ed59.jpg
När jag monterat allt på plats igen passade jag på att göra rent hjulhuset och rostskydda. Bilen hade tidigare varit underredsbehandlad och hade även Dinitrol-klistermärken på sig. Men det såg ut att vara gjort för väldigt länge sedan. När jag började skrapa lite lätt med en kniv föll det ner centimetertjocka kakor med torr underredsmassa, blandad med smuts. Jag körde även med stålborste och gjorde rent ordentligt. Därefter målade jag med rostskyddsfärg och lade på ett tjockt lager underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a88864c7758ca498cda3c7a1fff548d.jpg
Det fanns ett större hål i torpedväggen, som jag kunde se, men jag lämnade det för nu. När skärmen byts och jag monterar innerskärmar kommer även hålet att svetsas igen.

Demontering av inredningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2d55fa8a8873ceb1253dd68fda3cac0.jpg
Med ett fel fixat valde jag nu att gå vidare och ge mig på rosten. Inredningen skulle behöva tas ur helt för att man skulle kunna göra ett bra jobb och inte riskera brand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d61d5d7ad961ba0e8d2ae6f591ac6f36.jpg
Jag började med att montera ur baksätet och framstolarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-120c8fa12a839cc163e9e3db22358d61.jpg
Sätena och plastmattorna urplockade. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d88fb3c114d9a8a7247e6dae7807077c.jpg
Tog ut golvmattorna och skumgummimattorna under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6749e860ea4987eeb85e1291371d5a27.jpg
Vänster framgolv. Rosten som Hooken fått anmärkning på vid besiktningen var på tre ställen och gällde uteslutande vänstersidan. Rosten på högersidan var inte lika allvarlig och hade endast noterats som "bra att veta" den här gången. Oftast är just vänstersidan väst drabbad p.g.a. stänk från mötande trafik.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-01e49bbd6dc0d9eba3cd33fd5d1584d2.jpg
Anmärkningarna på vänstersidan gällde tröskellådan, golvet i anslutning till tröskeln och reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-13e57f0d45b1eb233f142f16d4c5e997.jpg
Vänster bakgolv. Även här har rosten slagit till...

Fortsättning följer! wink

Senast redigerat av Loveless (12 mars )

Loveless
12 mars · 172 Inlägg
#5

turbonova skrev:
Gillar dina projekttrådar, du skriver mycket bra text och förklarar allt.
Samt mycket bilder smile

Trevligt att det uppskattas! Försöker ta så mycket bilder jag kan. wink

Loveless
12 mars · 172 Inlägg
#6

DL, GL eller GLE?

En del av er kanske undrar om Hooken är en 264 DL, GL eller kanske till och med en GLE? Eftersom någon tidigare ägare tagit bort emblemen bak och på skärmarna och det (mig veterligen) inte är möjligt att tyda på chassinumret (rätta mig om jag har fel) på dessa kan det vara svårt att veta. Hur som helst kan vi räkna ut GLE. Den kom först på 1978-års modell och är egentligen gamla GL. På 75:orna fanns endast DL (den enklare modellen) och GL (lyxmodellen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a607983e307ba6584d52e2ef4aa88b6d.jpg
Jag är dock tämligen säker på att Hooken är en GL, så länge ingen eftermonterat all utrustning som en GL har (fast varför skulle man då skippa emblemet?) hmm

Den har nämligen:
Kromat grillgaller (DL har svart)
En ratt där det står GL

Samt lite annan utrustning som jag är osäker på om DL verkligen hade:
Styrservo
Elhissar fram
Taklucka
Varvräknare

Min teori är att emblemet kan ha tagits bort när GLE istället blev toppmodellen. wink Emblemen på skärmarna har nog tagits bort av samma anledning, eller för att det står 2.7 på dem (som i PRV-motorn B27).

Senast redigerat av Loveless (12 mars )

Loveless
13 mars · 172 Inlägg
#7

Demontering av dörrar och framskärm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9cc22a30e035a5cc94740cd7e58b724.jpg
För att kunna göra ett bra tröskelbyte är det ett måste att ta bort dörrar, gummilist, framskärm, strålkastare och blinkers, som annars är i vägen. Dörrarna kan vara lite krångliga att justera rätt när man lyfter tillbaka dem, så om man vill kan man göra markeringar över hur muttrarna sitter. Själva gångjärnen får förstås sitta kvar i karossen. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8bddbd7e140d6768657e02c18246c55a.jpg
I mitt fall var dessutom framskärmen sönderrostad, så detta blev ett bra tillfälle att byta till en av de fina skärmarna jag fått med. smile Innerskärmar, som inte var standard på de första årgångarna skulle även monteras och rosten i väggen in mot motorrummet skulle fixas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-857875eb78d29ce35391a840508ff447.jpg
Jag tog fram den nya vänstertröskeln och lade ut den på golvet bredvid bilen. Passformen såg ut att stämma. Den nya tröskeln var galvad för extra god hållbarhet.

Borttagning av gammal tröskel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ddbcc1f7b410f927f11695a2f068071.jpg
Nu var det dags att ta bort den gamla tröskeln. Innan man gör detta är det viktigt att bestämma sig för om man skall byta hela tröskeln, eller bara de bitar som är rostangripna. Det är dumt att ta bort för mycket plåt på en gång. Jag valde att behålla biten längst fram, plåten under B-stolpen samt den under vecket vid baksätet. Dessa var inte speciellt rostangripna och de två sistnämnda är väldigt svåra att ta bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2c0060cc846dfb4d9674b7e9e95c791.jpg
Jag använde mig av min tryckluftsdrivna tigersåg, som var mycket smidig och kom åt i princip överallt. big_smile Vinkelkap hade också gått, men det hade blivit svårare att få det lika bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-694e31c67752d5026c02566006360845.jpg
På ovansidan, där tröskeln möter karossens plåt (inre tröskelväggen) är den endast punktsvetsad, med 3-4 mm mellan varje svetsning. Jag använde mig av en vanlig morakniv för att separera plåtarna, vilket gjorde att jag kom åt med tigersågen för att såga av svetsningarna. Flera av dem gick även att slå bort med morakniven och en hammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f5cd17d742ea5a56b51fc51e1e455a1.jpg
Även på undersidan är tröskeln punktad, men här hade golvet rostat så mycket att jag knappt behövde såga bort plåten. Här använde jag vinkelslip, eftersom både tröskel och golvet i anslutning till tröskeln skulle behöva bytas ut. En viktig detalj när det gäller tröskelns undersida, är att det även finns dräneringshål. Spolar man vatten genom friskluftsintaget rinner det ut under tröskeln. Denna konstruktion gav mindre rost i trösklarna än hos konkurrenterna, eftersom trösklarna på så vis blev genomluftade av fartvinden. Det är därför viktigt att göra nya dräneringshål när man byter tröskel, så att man inte stänger in vatten och fukt! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a38187a480bceeffee7c45fe3b8b25a.jpg
Den gamla tröskeln bortkapad! Inte mycket att spara på, eller hur! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84365be1b52da1a59909a6b1724f88dc.jpg
Inte mycket kvar av det tidigare golvet. De runda hålen in mot karossen, som täcks med plastpluggar är till för att kunna spruta in rostskyddsmedel i trösklarna. Det förlänger livstiden rejält och det bör man göra för att förebygga tröskelbyten. smile

Golvet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da65a69ac7864d84e5070dea3fd364ef.jpg
Golvet hade separerat både från tröskeln och från den inre tröskelväggen. Här skulle både golv, tröskel och delar av den inre tröskelväggen behöva bytas ut. Dessutom behövs ju en plåt som går ner och möter undersidan av den nya tröskeln. Kanske kan man slippa svetsa dit en sådan genom att vecka den nya golvplåten?  wink Det skulle även minska risken för rost, då det blir en skarv mindre...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-22b29eeaceb48133f6d47c93bf5d78f7.jpg
Golvet mot B-stolpen. Även bältesrullen var i vägen och behövde demonteras.

Pallbockar och täckning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcf4c58010bcd2effeeaeb8a4c6a3632.jpg
Innan vi började kapa ur de rostskadade bitarna var det viktigt att täcka in rutor, instrumentbräda och andra delar för att skydda dem från stänk. Det behövs inte mycket för att totalförstöra en ruta med en vinkelslip! yikes Brandfiltar är inte speciellt dyra, men väldigt tjocka och effektiva! Små klädnypor i plast kom också väl till pass.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f28f30767512052916ee4c8cc600a30c.jpg
Vi pallade även upp bilen. Viktigt är att sätta pallbockarna på rätt ställen, så att bilen inte blir sned, nu när tröskeln, som faktiskt är en del av den bärande konstruktionen är borttagen. Vi använde oss av domkraftsfästena. Balkar i mitten av bilen bör undvikas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a528109ef4fdb8ff5241303796926e88.jpg
Nu fanns det inga ursäkter för att inte börja jobba, så jag började kapa ur bakre golvet! cool

Senast redigerat av Loveless (13 mars )

Loveless
15 mars · 172 Inlägg
#8

Ny golvplåt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f87c889506cf9fbe8611fdf7ce5ae8d8.jpg
Efter att ha kapat ur de dåliga bitarna av golvet på vänstersidan, som alla låg i anslutning till tröskeln började vi mäta ut och kapa till plåtbitar. Den inre delen av golvet, mot kardantunneln var faktiskt ganska friskt tack vare att Hooken verkar ha underredsbehandlats tidigare i sitt liv, även om den underredsmassan nu började släppa. Med hjälp av ett bockningsverktyg lyckades vi återskapa den nedre kanten, som tröskeln svetsas fast i. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f729cc3de05026c21b8489c17c15e225.jpg
Med slipskiva och lamellskiva till vinkelslipen samt en stålborste till borrmaskinen gjorde vi en plåtren yta där vi skulle svetsa och torkade även av med sprit. Hur bra svetsningarna blir har mycket att göra med underarbetet. wink En eller flera svetstänger är bra att ha till hands, men också en vanlig två tum fyra regel. Denna använde vi för att mäta från kant till kant så att golvplåten hamnade på rätt ställe. Vi började med att nästa fast plåten på ett par punkter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9223bcf2e087aa31e5cc2ef753a528d5.jpg
Welding in progress! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a89f3f2da18c74adc1d6bdb1073ae7e.jpg
Inre tröskelväggen hade vi kapat av i nederkant på de rostangripna ställena. Här lade vi nya plåtbitar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70082ecb98bdc37910799a6b2e90ef5a.jpg
Här är den viktigt att svetsa ordentligt, i synnerhet i nederkant, så att vattnet som rinner i tröskeln inte kommer in under mattorna i kupén!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c112b6506b96166fc32879a56fb68234.jpg
Bakgolvet svetsat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34af80556659aaa974d812e1787f8b1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1f6bbedaabb9f993a86935e051c9ffd7.jpg
Vi kapade ur den nya tröskeln så att den skulle passa ihop med de bitar av den gamla som vi valt att behålla. Vi började med att kapa bort mindre plåt från tröskeln än vad som skulle behövas, för att sedan göra ytterligare kapningar. Det är bättre att kapa bort för lite än för mycket! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccc6212441710ecb76cb7c08068ca499.jpg
Framgolvet var något knepigare. Här var plåten veckad (men inte med 90 graders vinkel), för att kunna rymma kablarna till säkrningsboxen, som ligger under en plåtlucka i golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2325b1a353e80b07c76ccaa186bacc9b.jpg
Började med att kapa ur och ta bort den rostangripna plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2de1acc81db571f13fb7028c810e5a25.jpg
Valde att nästa fast plåten och bocka med en hammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dbafe472c8099eb61496e91708262e66.jpg
Resultatet blev sådär, men det fungerar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5acaac3f3cde67b9d9ead1d305a1ab7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e853ad28b14d2aef1a4ed831ae50db0d.jpg
Fortsatte med att svetsa fast nya plåtbitar mot innerväggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e19dfb5d17c3a39e2e5c83303330d3e5.jpg
Trots att vi helsvetsat plåtarna på alla åtkomliga sidor inifrån bilen valde jag även att göra samma sak underifrån. Här var det lite mer ansträngande att göra rent, eftersom stora lager av underredsmassa fick skrapas och slipas bort. Smörjgropen var dessutom sedan innan upptagen av mitt andra projekt, Sudden, så jag fick ligga på rygg med vinkelslipen under bilen. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe1e7b4fd42959724847f88fce096df5.jpg
Sådär, ja! roll

Senast redigerat av Loveless (15 mars )

Loveless
15 mars · 172 Inlägg
#9

RandomMaister skrev:
Grymt jobb! När planerar du att vara klar för besiktning? smile

SPOILER:
Den blev godkänd den 1/3! big_smile Efterkontroll var tvungen att utföras senast 8/3, annars skulle det bli en fullständig besiktning. Projektet påbörjades den 15/1. Har bara kommit fram till den 23/1 med uppdateringarna i tråden än så länge! wink

Senast redigerat av Loveless (15 mars )

Loveless
15 mars · 172 Inlägg
#10

Volvo-Tysken skrev:
Roligt att kolla pa dina projekt! Denna fanns det ju ocksa lite jobb pa lol
Jag tror att det är en GL, denna färgen var GL-only aret 1975.

Intressant! Det visste jag inte. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c309b4dbc0b46df90833a1c0c3cedb8f.jpg
Här är brickan som sitter inne i motorrummet om någon är duktig på att förklara siffrornas betydelse. Hittills har jag haft användning av färgkoden längst ner till vänster, när jag köpt lack i bilens färg. wink

Senast redigerat av Loveless (15 mars )

Loveless
15 mars · 172 Inlägg
#11

Demontering av fronten

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f55c3ba97b359ba2a5c3851c5851b5af.jpg
Tog en paus från rostlagandet och började demontera fronten. Dels behövde höger strålkastare bytas (den nya strålkastaren på bilden) och samtidigt tänkte jag även passa på att se över kamrem och byta den blå frontplåten mot en i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf14b6286b0ec6ccc7155bd21b52dd85.jpg
Grill och strålkastare demonterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f736f2a6980805d0c5a7f77ae382fb2.jpg
Frontplåten demonterad.

Strålkastaren

Ett annat av felen Hooken fått på besiktningen var 1: REFLEKTOR(4.1), HÖGER, SKADAD. Det handlade om de tidiga rektangulära strålkastarna som sitter på 260-serien 75-80 och på 240 GL 79-80. Eftersom glaset är limmat ihop med reflektorn och reflektorn inte är inkapslad i plast (vilket tyvärr gör den väldigt rostkänslig) som på den senare modellen tänkte jag mig att jag byter hela strålkastaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c550b40c1ea9a5b86cc32a66f1ac92.jpg
Men dessa visade sig inte vara helt enkla att få tag i! De hade gått ur produktion och alla sidor med nya delar till 200-serien hade endast de nya strålkastarna till 200-serien 81-93. hmm Till slut hittade jag den här på Bildelsbasen ^^. Den hade suttit på en 240 GL -80 och kostade mig förvisso lite grann, men den var i väldigt fint skick. Det var en utbytt del, tillverkad 1992 enligt ett klistermärke på reflektorn. smile

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7509192c69c91cdb421873bef583d1e.jpg
Med tanke på att motorn inte såg så jätteservad ut i övrigt passade jag även på att titta till kamremmen. Jag hade ändå tänkt att byta den, men den var faktiskt i betydligt sämre skick än jag väntat mig! Det är ett under att den inte kuggat över eller gått av! hmm Hur tusan kan man köra runt med en sån sliten kamrem på en motor som totalhavererar om kamremmen går av? yikes

Senast redigerat av Loveless (18 mars )

Loveless
18 mars · 172 Inlägg
#12

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3681a39b1504943f07c4a81c71487368.jpg
Beställde ett nytt kamremskit från SKF. Förutom främre och bakre kamrem (pump-remmen) innehåller det även en ny vattenpump (metalldrev, ej med plastdrev som på bilden). Vattenpumpen används för att spänna främre kamremmen på de tidiga D24:orna, ny o-ring till vattenpumpen och en löprulle för främre kamremmen. smile

Mera svetsning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1681a82a8a4d4ad8cab66835d756dfb6.jpg
I väntan på kamremmen fortsatte jag med att bygga upp innerväggen till tröskeln. Längst bak var ett hål jag behövde täcka med en bockad plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4db0498495b6d8a312363a6256ed6c48.jpg
Gjorde rent, kapade till en plåt och svetsade dit den. Bockade den på plats med en hammare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8274b491cde2b4393f258181117830fa.jpg
Vänster golv från undersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-93a135b87f0b02c83e92ea2b8adab6bd.jpg
Fortsatte med att svetsa golvet underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54cf3edf87ac9d983c3d47e30912c912.jpg
När framskärmen ändå var avplockad och svetsen framrullad bestämde jag mig för att laga väggen in mot motorrummet. På grund av bristen på innerskärmar fram (på de tidiga årgångarna) hade den tagit en hel del skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-232d8e66d24ba6ce1f0b0676de0d1aa8.jpg
Hål fanns på ett par ställen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-df5ef7d79d0111b39b3748ab504be0bc.jpg
Tog en vinkelslip och kapade ur de skadade delarna. Vindrutan var det ingen idé att skydda från stänk, eftersom den ändå skulle bytas. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43586c96506fe0e549e9428a3f676764.jpg
Kapade till och bockade plåtar som jag sedan svetsade fast. Den översta var lite krånglig att böja till rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb3454005cf986a7508b1712b7cf64d6.jpg
Med tanke på hur tunn den gamla plåten var och hur lätt man brände igenom här blev jag ganska nöjd med resultatet. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0fa5670afa23829af1b1710ad1383116.jpg
Eftersom jag inte bytt golvet från undersidan längst fram fick jag svetsa dit en plåt som skulle möta den nya tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69e5a09f88d0e4c251ffc4c40569879a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b661a76963146a70461e46de3d65453.jpg
Nu började det nästan bli klart för att montera den nya tröskeln! wink

Senast redigerat av Loveless (18 mars )

Loveless
18 mars · 172 Inlägg
#13

vw_audi skrev:
grymt jobb du lägger ner, jag är imponerad :-)

Tack! big_smile Ja, det är en hel del jobb. Men tycker den är värd det. smile

Loveless
19 mars · 172 Inlägg
#14

Byte av spindel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c86699acf12598e3f07fc8ba237d960f.jpg
När bilen ändå var uppallad och skärmen avmonterad passade jag på att åtgärda fel 4. SPINDELLED(5.3.4), FRAM VÄNSTER, GLAPP.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-641c6b510639d59620c1c18be3e48136.jpg
Jag lossade den gamla "spindelledshållaren" från fjäderbenet och satte den i ett skruvstäd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee3829f550a1a77e3db4e67c8ecc8dab.jpg
Ny spindel monterad i hållaren. Värt att notera är att spindelleden skiljer sig åt beroende på om din 200 har servostyrning eller inte. Dessutom är det olika för höger och vänster för de med servo. På de utan servo verkar samma spindel användas för båda sidor. Eftersom Hooken är en 264:a har den servo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9309d8e860f6e4b809edfb70b1c0fd16.jpg
Monterat och klart! smile Nu var 3/9 fel åtgärdade. wink

Senast redigerat av Loveless (19 mars )

Loveless
20 mars · 172 Inlägg
#15

Byte av främre kamrem, löprulle och vattenpump

Kamremmen var egentligen inget som hindrade mig från att åka och besiktiga bilen, och en del kanske tycker att jag slösar bort värdefull tid åt att byta den innan jag fått bilen igenom en efterkontroll. Men även om risken för haveri troligtvis var liten ville jag inte köra en meter till med den här remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-efc23c9987f71b5fbf023249b8be6706.jpg
Jag demonterade servoremmen och de båda fläktremmarna. Tog även bort ventilkåpan och öppnade främre kamremskåpan. Ställde motorn i ÖD (Övre Dödläge) genom att vrida så att pilen i sprängkåpan pekade på 0:an på svänghjulet. Ventilnockarna på 1:ans cylinder pekar då båda uppåt och jacket på insprutningspumpens drev hamnade i linje med skåran. Motorn var m.a.o. nu nollställd. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42e68f2996e9f5a54930df0db89f51b5.jpg
Med hjälp av verktyget vi byggt till Sudden (mitt andra D24-projekt) låste vi remskivan och lyckades med hjälp av 3/4 spärrhandtag, 6-kantig krafthylsa och förlängare få loss vevaxelbulten. Ni som läst min andra tråd vet att de oftast sitter riktigt hårt, och så var fallet även för den här motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5424077ef7c0623511a1f9a71fbd011f.jpg
Egentligen skall man lossa bakre kamremmen först och sätta dit ett verktyg som låser kamaxeln innan man går vidare och lossar kamremmen. Men i det här fallet valde vi att inte byta bakre kamremmen just nu. Dels på grund av pressat med tid inför besiktningen, men också för att den såg fräsch ut. Istället lät vi bakre kamremmen sitta kvar, men satte ett mothåll och lossade på främre kamdrevet. Vi kontrollerade att kamnockarna på 1:ans cylinder fortfarande pekade rakt upp, att pilen på sprängkåpan fortfarande pekade på 0:an samt att jacket på insprutningspumpens drev låg i linje med skåran. Därefter lossade vi kamremmen, remskivan och kamremsdrevet på vevaxeln och gjorde ännu en kontroll att motorn fortfarande stod i ÖD. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e7721f28c9e1c91716853256be43388.jpg
Nya delar är alltid trevligt. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ef6ca2d840c82724abe1d42bfbfe21c.jpg
Den nya vattenpumpen! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-931de1ccfe093fbfaf969c20d247ac9e.jpg
Vattenpumpen och löprullen monterade. Jag gjorde även en kontroll av packboxen mot vevaxeln, men den såg bra ut och det syntes inga tecken på oljeläckage vid den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47211d1ce5e2c9beefe10252db9c8139.jpg
Monterade och spände kamremmen. Säkerställde att motorn fortfarande stod i ÖD och spände sedan remmen. Drog åt pump och främre kamdrevet och gjorde en sista koll av ÖD.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5eb04228e6694e6edd271ebed11cdfec.jpg
Fick efter att jag gjort kamremsbytet tips från en om att det även är bra att byta kamremsdrevet på vevaxeln i samband med kamremsbyte, trots att den inte ingår i kamremssatsen. Detta för att den ibland drabbas av glapp och slitage, vilket i förlängningen skulle kunna leda till haveri. Jag skall nog ha det i åtanke framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b945a63044ecbdbf0d1b0b221b2da2e.jpg
Monterade tillbaka remmarna. Dessa var i hyggligt skick, men tänker byta dem på sikt. Skönt att man har två fläktremmar på 200-serien i alla fall! cool

Byte av o-ring vid termostathuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f142f2e40a6073ab0fef95f276d9ae9.jpg
I samband med kamremsbytet upptäckte jag ett mindre vattenläckage från nedre termostathuset (där termostaten sitter).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a4537429b9ab621aef27e854b58589ed.jpg
Jag monterade loss termostathuset, o-ringen och termostaten. O-ringen var i mycket dåligt skick. Men i övrigt såg kylkanalerna fräscha ut av det jag kunde se. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdd1e9c83ac9b251adccd5067c5febf9.jpg
Hade en ny O-ring hemma, så jag gjorde rent och monterade tillbaka termostaten. wink

Senast redigerat av Loveless (21 mars )

Loveless
21 mars · 172 Inlägg
#16

Kontroll och justering av ventilspel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3d71819b3d84ec9fbb563d72bffd251.jpg
När jag ändå hade ventilkåpan av passade jag på att kontrollera ventilspelet. Med tanke på den gamla remmens skick var det nog även ett tag sedan detta gjordes! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b22d6d01e72fa677d365a2c8b044e430.jpg
Plockade fram min lilla sortimentlåda där jag sorterat in brickor i olika tjocklekar. Tog även fram tången för att byta ut brickorna, rejäla skruvmejslar, bladmått och mitt digitala skjutmått (för att mäta brickor). smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8f1a3036e940607d34cdfa77a289bfc.jpg
Vred runt motorn och kontrollerade ventilspelet cylinder efter cylinder. Det gäller att inte glömma spärrskaftet vid remskivan när man är klar! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1c30d566d8edb36db89b55569f00f4a.jpg
Noterade värdena. Alla utom avgas och insugsventilerna på cylinder 1 låg faktiskt inom rätt spann (0,15-0,25 mm för insug och 0,35-0,45 mm för avgas vid kall motor). På cylinder 1 låg spelet för insug endast på 0,05 mm för insug och 0,25 mm för avgas! För lite ventilspel är inte bra (det är i så fall bättre med för mycket) och kan leda till haveri på sikt, då ventilen ständigt ligger emot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a93b4a6308ec5a7abe5157ce7a3e2ba.jpg
Bytte brickorna för cylinder 1. Vred runt motorn ett varv och gjorde en ny mätning. Nu var ventilspelet rätt, (0,20 för insug och 0,40 mm för avgas vid kall motor). big_smile

Loveless
22 mars · 172 Inlägg
#17

Tröskeln på plats! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f5ecf8136b58285cb06e080ac8ac6c17.jpg
Vi sänkte ner bilen på hjulen igen och provmonterade en dörr samt att trycka tröskeln på plats med hjälp av två domkraftar. Syftet var att testa om B-stolpen, som hängde löst i nederkant (p.g.a. avsaknaden av tröskel) hade flyttat på sig. Detta skulle i så fall påverka dörrarna. Viss justering av B-stolpen fick vi göra, för att dörrarna skulle gå att stänga bra, innan vi svetsade fast den med den nya tröskeln.

Den grå färgen på innerväggen mot motorrummet är kallgalv jag sprayat på. Eftersom väggen är galvad som standard valde jag att förstärka skyddet på de ställen där jag svetsat och där galven försvunnit. Slipade först rent ordentligt med lamellskiva och stålborste till vinkelslipen. Förutom galven skulle även ett tjockt lager med underredsmassa smetas på och sedan skulle plastinnerskärmar monteras. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-961c51ed8851723103e8ba8f175d4e74.jpg
Med hjälp av en tång för håltagning gjorde vi hål för punktsvetsning i tröskeln med ca 3-5 millimeters mellanrum. Tröskeln skulle, precis som den gamla punktas fast (förutom runt a-stolpen och i fram och bakkant. Där skulle den helsvetsas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d790f0c623d29081dc22004c73faa77.jpg
I nederkant skulle det även behöva ordnas dräneringshål (mer om det i senare inlägg).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8df89247b6794a0b2afc88e14fe18a39.jpg
Punktningen igång. Vi använde oss av svetstänger för att se till att tröskeln låg helt emot där vi svetsade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da567ee28dcd76878ce3a72b2759c9de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32ae90a6f708e7e41c0685c6eb691305.jpg
roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-594ca6056e08e16b64c60029f6dd0792.jpg
Tycker resultatet blev ganska lyckat, med tanke på att det var vårt första tröskelbyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-781988a5b0bc1a33063a182a2d780059.jpg
Min kompis var till stor hjälp. Det är inte fel att vara två när man gör tröskelbyten. smile

Senast redigerat av Loveless (22 mars )

Loveless
22 mars · 172 Inlägg
#18

Grunden1700 skrev:
Ser riktigt bra ut. Vad återstår nu innan besikting?

Thx! wink Dessa saker:
2. KÖRRIKTNINGSVISARE(4.4), BAK HÖGER, FEL FÄRG (en gul glödlampa löser den)
3. VINDRUTA(3.2), SKADADSPRICKA (Rutan behöver bytas)
8. RESERVHJULSLÅDA(6.1.5), VÄNSTER, ROSTSKADAD (Hela baljan och en del plåt i anslutning behöver bytas)
9. BRÄNSLESYSTEM(6.1.3, 8.4.1), MOTORRUM, LÄCKAGE (Spridarrör behöver bytas)
+lite lackering av tröskel, svetsning och lackering av rutans ram och en liten översyn av kylsystemet (mest för att vara på den säkra sidan).

Senast redigerat av Loveless (22 mars )

Loveless
22 mars · 172 Inlägg
#19

vw_audi skrev:
Snyggt :-) vad använde du för tång för att göra hålen i nya tröskeln?

En sån här smile
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000019446

Loveless
24 mars · 172 Inlägg
#20

264 GL-emblem inhandlat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25f4bdc429fd70c9376f04b75fd3b7d3.jpg
Som jag nämnt tidigare i tråden saknades emblemet för modellbeteckningen bak. Endast Volvo-emblemet på vänstersidan fanns. Så jag bjöd på ett emblem på Tradera. 32 kr hamnade det på (52 kr inkl. frakt). Tycker det var överkomligt! smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang