Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 180 109 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
14 maj 2019 · 532 Inlägg

Kx5 skrev:
riktigt imponerade jobb smile kul med alla förklaringar! btw.. va äre för kjolpaket på den nya 264a? nåt bross liknade ?

Tack! Är osäker faktiskt, jag får ta och kolla upp det. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
14 maj 2019 · 532 Inlägg

Vita blinkersglas

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1960319e6ff064746f6fcb4522bb85f7.jpg
Det kom ett paket från VP Autoparts innehållande två vita blinkersglas till 200-serien (1975-80) för Cibie-insatser som jag beställt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55dac7ce919dc6030425d7215aa48784.jpg
Funderade först på USA-blinkersglas, som ju finns i två modeller till de gamla skärmarna. Dels de tidiga 75-77 för Hella insatser (två skruvar) som är heloranga (även parkeringsljusen), men det råder delade meningar om de är lagliga i Sverige eller inte. Dessa satt på den första USA-fronten med runda reflektorer. Sedan kom de vita som satt på 78-85 för Cibie insatser (tre skruvar) till den senare USA-fronten med rektangulära reflektorer (den Hooken har). De har en inbyggd reflex på sidan av blinkersglaset, men dessa är inte helt enkla att få tag på idag. Så till att börja med fick det bli vita blinkersglas utan reflex. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4d0d04d74e7c022a33b2a289ce3d0f2.jpg
Men vilket lyft det blev mot de gamla!

Byte av dieselfilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c38c355dc3ae30ad6769ca0ac3cc621f.jpg
Passade även på att byta dieselfilter. wink

Lite interiörbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8c83064fabf27f5a02e32dba021c59f.jpg
Tog lite bilder på interiören. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-425d3e2819351d3ca9f9e0482e4c0fc0.jpg
Känns skönt att jag fick fixat alla lampor till paneler och instrument. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-13f2ccf64ecc6737566662917c4fbf87.jpg
De fyra helljusen lyser upp riktigt bra. tongue Däremot är det lite sämre med halvljusen på USA-fronterna. hmm

Senast redigerat av Loveless (14 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
14 maj 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Ser ju skitbra ut smile dags o turbokonvertera snart? Såg lite trött ut med en till 260 på släp lol

Får du tag på usa blinkersglas så blir de perfekt smile

Tackar! smile Hehe, ja han var väldigt trött när han drog hem sin lillebror. xD Funderat lite på det ibland, men tror inte det blir någon turbokonvertering trots allt. Anledningarna är att reggning och sånt redan är gjort. Dessutom bör man ha ett turbo block med kolvoljekylning för att det skall hålla. Som jag ser det är det bättre att lägga i ett sånt i den andra 264:an som ändå behöver en motor. Som det är nu går Hooken rätt bra och är relativt pigg (så länge man inte har en bil på släp). Även rätt låg bränsleförbrukning för att vara en D24. Sällan jag kommer över 0.7 l/mil.

Rätt sugen på att köpa hem ett par från EBay faktiskt! smile

Senast redigerat av Loveless (14 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
16 maj 2019 · 532 Inlägg

Pennfack och kromlister! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63a8e682c57076aacb1937c716471c2b.jpg
Till den andra 264:an jag köpt medföljde ett pennfack. På 200-serien 75-80 var detta ett extratillbehör (precis som det är på 700 & 900-serierna). På nya brädan (81-93) är pennfacket en del av brädan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d011aa1bebb4c42901f3bc2c18539e81.jpg
Bestämde mig för att montera det i Hooken eftersom det är både snyggt och praktiskt att ha ett sådant. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cb3ac5c927f8045517ca17dade8241d6.jpg
Men panelerna på brädan i den andra 264:an hade något mer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a56f7cf570295d22793dfa9774ec3fa.jpg
...nämligen kromlister! Jag valde att flytta över dem med när jag ändå höll på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2313ec02b1d84e6b351f4893b4b6fb7.jpg
Demonterade gummibitarna nedtill och började lossa panelerna på Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f894af4d54a1c4eb86e0f5b0634adc8d.jpg
De gamla panelerna får sitta på den nya 264:an tills jag kommer över ännu en uppsättning med kromlister och pennfack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d57374a4fb57fae58067a296c4b4d60.jpg
Det här skulle bli riktigt snyggt! big_smile Blir något helt annat med kromlister och pennfack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4f73a3bea75272819cfe48baa4fab78.jpg
Monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7fb38b6947dfc9f78c3db0dc4377e68.jpg
Vad tycks? roll

En ny vindavvisare

Som jag tidigare nämnt flög den gamla vindavvisaren av på motorvägen. Med till den nya 264:an följde en blå vindavvisare i bra skick med, som jag nu monterade på Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e118ae958abab7d28ed853760acbe377.jpg
De gamla fästena var kvar, så jag lossade skruvarna och gjorde rent. Monterade sedan den nya vindavvisaren med nya skruv och den medföljande gummilisten. Som synes finns en hel del lacksläpp på taket. hmm Blir nog till att försöka göra något åt detta framöver!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ab104a426a70df273d6409059c09977f.jpg
Himmelskt blå färg. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18a2046c5eb0484771a76c53ff19cc72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a585cfb7fbef388e7e308bd2e859898.jpg
Sedan var det dags för en tvätt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c70646e74b71645662a2dba6695c8212.jpg
Katterna tittade nyfiket på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ff3df9db998fa9ce0abf32e25235727.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35cd51e4f2e14417630a60a44595857e.jpg
Osäker på om blå vindavvisare är rätt färg för bilen, men den får duga så länge. Den som flög av var ju cola-brun, men de finns även i min favoritfärg, grön. roll

Senast redigerat av Loveless (16 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
17 maj 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Blir bara bättre o bättre smile
Tips, för mig det finns röktonade vindavvisare till takluckan på vparts smile

Kanske vore nått! tongue

Knugcab skrev:
Köpte på Stylingbutiken till King Caben som har samma lyktor, de var inte så dyra, tror runt 4-500 paret?

Tack för tipset! Får kolla upp detta. wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 maj 2019 · 532 Inlägg

And then there was... an oil-pressure gauge!!! yikes big_smile cool

Monterade en Volvo original VDO-oljetrycksmätare i bilen! Eftersom Hooken har gamla brädan utan platser för extramätare fick jag prova en lite udda lösning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e88206daa393d409fe894f5971ef44bf.jpg
...vad tycks om den här placeringen av mätaren? Infälld i brädan, ovanför klockan! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91af66ed3d683f8c0a1ad6669fac3875.jpg
Idén fick jag när jag läste en artikel på motormagasinet Klassikers hemsida. De hade med några bilder på P.G Gyllenhammars 240 Turbo av 79/80-års modell som nu finns på Volvo-museet i den nyöppnade 240-utställningen (var där med Grunden1700 från Garaget och två till i helgen). Eftersom det rörde sig om en förserie bil, innan turbon kom -81 (samtidigt som nya brädan) fick man hitta en annan placering för laddtrycksmätaren. Man valde att fälla in den i brädan.

Eftersom Gyllenhammars 240 Turbo är av 1980 års modell har turbotrycksmätaren en speciell placering mitt på instrumentpanelen. Se: http://www.klassiker.nu/reportage/volvo … ing-om-240

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd56bd38f0decb99747adb3c88f06fbe.jpg
Men en laddtrycksmätare är inget för en sugdiesel! lol Istället var jag sugen på en oljetrycksmätare. Motorn kom ju från en 240 D6 -84 och jag hade tidigt noterat att den måste ha haft en sådan tidigare i sitt liv. roll Den hade nämligen givaren för oljetrycksmätare! Denna har två kontakter, en till oljetrycksmätaren och en till oljetryckslampan i instrumentpanelen. Nu var endast den sistnämnda ansluten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-093d2401b86930679876b960685519f3.jpg
Bytte till mig en oljetrycksmätare av en bekant. Det finns två sorter, en som visar 1-3 bar och en som visar 1-5 bar. Det här var den sistnämnda och jag hoppades på att det var rätt givare som satt i blocket (och att den fungerade). roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a073b67cc49da63ec8e63f81e0b03660.jpg
Det fanns lite mindre repor på mätaren, men annars var den fin. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24443a32adb1131f735022f7b8674b4f.jpg
Jag anslöt några kablar och testade den. Det var ganska simpelt, allt som behövdes var plus, minus och en kabel till givaren. Den fungerade! Oljetrycket visade 5 bar på tomgång, men sjönk till 3 bar när motorn blivit varm. Vid gaspådrag visade den alltid 5 bar, d.v.s. max. Om jag förstått det rätt är detta normala värden och jag har antagligen rätt givare. tongue Om jag har fel så rätta mig gärna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-64ab7c087c3dce1fb0818606656a837c.jpg
Då var det dags att göra slag i saken! Jag lånade ett 50mm dosborr från en kompis. Extramätarna är ju ca 52mm, så det borde bli lagom.

Kan även nämna att jag funderade på konsolen för tre extra mätare som monteras ovanpå instrumentbrädan, genom högtalargallret i mitten. Denna är dock otroligt sällsynt och man får ge åtskilliga tusenlappar för en sådan om man ens hittar den. En nyproducerad variant gjord med 3D-printer har nyligen kommit, men den ligger tyvärr nästan lika högt i pris...

Point of no return

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d20c1f14f613cf282bdf6b219e04990.jpg
Mätte ut mitten på brädan och började borra. Nu var det verkligen för sent om man skulle ändra sig och jag höll tummarna för att det skulle gå bra. I och för sig var inte brädan felfri (notera sprickorna till vänster), men det är ändå segt att tvingas byta hela brädan om det skulle gå åt skogen! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-532400f32dc4bb70bf1c63b82a1dee69.jpg
Men de som känner mig vet att jag ofta kommit framåt just genom att våga testa nya idéer och ta risker. tongue Hittills gick det bra. Men bakom skumgummit dolde sig plåt, som dessutom var veckad i ovankant! neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ebbb1a371957c3280173f51de515318.jpg
Dosborret orkade inte borra genom plåten, så jag fick ta till vanliga borr och en polygrip...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e085b6cc25f760b8cf3503221d15284b.jpg
...men det gick bra och till slut var hålet tillräckligt stort för att få igenom en 52mm mätare. Förvisso lossade lite av galonen runt kanten, men det gick att limma i efterhand.

Jag började nu med att koppla in elen. Använde mig av öppningsbara Wago, som egentligen är avsedda för elinstallationer i hus. En plint för plus, en för minus och en för plus till instrumentbelysning! wink Tanken var att det skall bli enkelt att koppla in fler mätare lite längre fram. För det får ju faktiskt plats två till. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d13c8b7aeda1234362b7ae4115866bdf.jpg
Sådär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7feb573d1cbea45df772e6efb0440aa.jpg
Bakgrundsbelysningen inkopplad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7db237440e978bd0fa239383023dc01.jpg
Trädde in kablarna i hålet och limmade tillbaka bitarna som lossnat runt kanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6edecff031d500f44a05a8d6caf9d683.jpg
Mätaren på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4ce5414987a3f2c939e7a08d41a87106.jpg
Oljetrycket ligger på strax under 3 bar på tomgång vid varm motor. Funderar på att göra en kant med svart sikaflex runt mätaren, så att det blir en jämn och fin kant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2493ac971455acff55b4c3e84df1831f.jpg
Instrumenten by night.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eedeecaadee30bea605c28878c3a116d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-604f9da76097c32d064fd0468e48647c.jpg
Det var allt för den här gången! big_smile

Senast redigerat av Loveless (17 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
17 maj 2019 · 532 Inlägg

Häftig eftermarknads-mätarkonsol

Här är lite bilder på den nyproducerade varianten av kåpan för extrainstrument som jag nämnde att jag funderade lite på. Den 3D-printas på beställning av en kille i Norge och som synes på bilden passar den även gamla brädan (med en adapter). Priset var som nämnt något högt för min del (3350 Norska kronor + adapter 250 NOK och sedan frakt), men det vore kul om produktionen kom igång och priset kunde sjunka något. I så fall kanske man skulle slå till. Finns ju rätt många extramätare till 200-serien man skulle vilja ha och den verkar ganska välgjord av Youtube-filmen att döma... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f49dac1919e2283c25da7cce9965da85.jpg

Info:
http://www.volvorsport.com/
https://www.youtube.com/watch?v=zDeYTueprvI

Senast redigerat av Loveless (17 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
18 maj 2019 · 532 Inlägg

Knugcab skrev:
Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Håller med dig. Det kommer bli två mätare till men skall fundera på vilka av de som fanns som originaltillbehör som jag helst vill se där. Redan bestämt att jag skall ha en voltmeter, så den sista står mellan oljetemp, varvtal diesel (om jag inte modifierar original varvtalsmätaren i instrumenthuset 75-80) och yttertemp analog (om jag inte hittar en original till instrumenthuset (75-80).

Blir ingen laddtrycksmätare men någon som vet om en econ-mätare funkar på en sugdiesel? wink

Senast redigerat av Loveless (18 maj 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
20 maj 2019 · 532 Inlägg

vw_audi skrev:
Det finns en säljare på Tradera som har flera små volvomodeller nu, Bla en 264 om det skulle vara nåt för dig.
https://www.tradera.com/profile/items/1 … r1?q=volvo

Man kanske skulle slå till. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
20 maj 2019 · 532 Inlägg

Motorrumsbelysning - Check [X] big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90a06e0bce9a053db506931011ca0b79.jpg
Motorrumsbelysningen skiner efter lite kärlek. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb48a530d92a7edb835a5dfa16453c92.jpg
Mycket av det som till enklare modeller i 240-serien var extrautrustning satt standardmonterat i 260. En sådan sak var exempelvis motorrumsbelysning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ac645ed7e9c81d0cb0209c25ef8353d.jpg
Det är en ganska praktisk liten lampa som kommer väl till pass om man exempelvis måste kolla oljan längs vägkanten på kvällen. Men Hookens lampa var stendöd, så jag bestämde mig för att fixa den! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3e8b8599894fd7d6bde8f96684393b27.jpg
Började med att montera loss motorrumslampan. En pluskabel som alltid har ström satt bakom. Minus tas genom fästskruven i motorhuven. Principen är samma även på 7/900-serierna, men där är lampan mer inkapslad och bättre skyddad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0b076f4dc209c45050d2c4e746262ab.jpg
Felet på dessa brukar nämligen handla om att fukt och smuts tränger in, vilket medför ärg och korrosion, som i sin tur ger upphov till dålig kontakt. hmm Glödlampan var inte helt oväntat hel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d715224374448912d1555b7e1e8828e5.jpg
Jag började att göra rent med hjälp av en trasa och avfettningsmedel. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79eeb91b90da334ea262b35ae3be6ac4.jpg
Förutom en av och på-knapp finns en liten kvicksilverbehållare! tongue Den fungerar på så sätt att två poler kortsluts när kvicksilvret ligger emot dem (som på bilden), vilket de gör när huven är i öppet läge. Detta resulterar i att lampan tänds (om strömbrytaren är på).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-30e2ada62b314de9047d553e657891b6.jpg
När man fäller huven åker kvicksilvret ifrån polerna (som på bilden) och lampan slocknar. Man kan alltså inte glömma lampan på med stängd huv. wink På samma sätt fungerar bagagerumsbelysningen på sedaner i 200 & 700-serierna för att nämna några. Men hur blir det om man står i en väldigt brant backe? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-438b4f665e2af7cf08f6344f2c9f95b9.jpg
Fortsatte med rengöringen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a25bc1c197a32475578c4ac6880fd3ad.jpg
...och skrapade rent allt kontaktytor från ärg med hjälp av en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-131262e15f58b224fe01e3210e17a296.jpg
Monterade tillbaka glödlampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c51efe5e257c99d9b160c3e2f13c4d3.jpg
Sådär, nu har Hooken fungerande motorrumsbelysning! big_smile

Senast redigerat av Loveless (20 maj 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
20 maj 2019 · 532 Inlägg

Mr_Humble skrev:
Fint, Har en sån på min med smile

Nice! Såg ditt projekt nu. Följer wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
23 maj 2019 · 532 Inlägg

Knugcab skrev:

Loveless skrev:

Knugcab skrev:
Idén är inte dum, men du skulle nog behöva ett par mätare till för att det skall se rätt ut, nu ser det lite ensamt ut med en enda mätare mitt i den stora brädan.

Håller med dig. Det kommer bli två mätare till men skall fundera på vilka av de som fanns som originaltillbehör som jag helst vill se där. Redan bestämt att jag skall ha en voltmeter, så den sista står mellan oljetemp, varvtal diesel (om jag inte modifierar original varvtalsmätaren i instrumenthuset 75-80) och yttertemp analog (om jag inte hittar en original till instrumenthuset (75-80).

Blir ingen laddtrycksmätare men någon som vet om en econ-mätare funkar på en sugdiesel? wink

Det gör den nog inte då det är vakuum den mäter....

Misstänker också det. Blir ju inte så mycket vacuum på dessa, då den till och med behöver en vacuumpump för bromsservon.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
23 maj 2019 · 532 Inlägg

Byte av ventilkåpspackning och montering av pinnbultar

Ett oljeläckage från ventilkåpan fanns, som jag tänkte försöka göra något åt. Just ventilkåporna tycker jag av erfarenhet ofta äv väldigt svåra att få 100% täta. hmm Ofta får man läckage på vänstersidan, även på bensinarna. Men jag hade köpt packningsklet och en ny packning, så jag tänkte i alla fall försöka! I samband med detta tänkte jag även monera pinnbultar och ventilkåpsmuttrar (samma typ som på bensinarna). Den här D24:an hade nämligen vanliga bultar, vilket gjorde det något svårare att få packningen att stanna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7072d42d69bb1f9979ca2d99e406bee7.jpg
Började lossa bultarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-380dd709297910c44b56b66c1a388b16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25a23be580bd1d525b642944cf82530d.jpg
Ventilkåpan med gamla packningen loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c45a94f6974eba2c42503d6159b32905.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbee46b146784fa73632aa77852a006f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14088f99516d04a2c97e7fd59541924c.jpg
Skrapade rent med brytblad...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-acabd3a71eab45aa21d5f9d59ebf50eb.jpg
...och sprutade sedan ytan för packningen och även vid insuget (där oljespillet samlats) med break clean.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c377cb4580fb1fb46a08ad58554e0cc.jpg
Hade sorterat upp alla de pinnbultar till D24 jag samlat på mig vid de här laget. wink De till vänster är för ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-87bfa72b89379698b66b76c75522d02b.jpg
Montering av pinnbultarna i toppen. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdf54f3650e4cc799342d31631d1a1e7.jpg
Gjorde rent ytterligare och lade på ett lager packningsklet på båda sidor om den nya ventilkåpspackningen. Sedan var det dags att montera. Använde ventilkåpsmuttrar från B230-toppar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f70b053ff3f74a8f5d95e3b1a0a6dc8a.jpg
Rengöring av kylsystemet och ny glykol

När vi drog hem den andra 264:an märkte jag att tempen steg en hel del vid hård belastning. Tänkte därför se över kylsystemet och termostaten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-89e4fd053ab570b10c52aca436468307.jpg
Jag tappade ur kylarvattnet som fortfarande såg väldigt fräscht ut (blå glykol). I motorn visade det sig redan sitta en ganska låg termostat, endast 79 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ad8f20b7bdd1647b87629173b2ad4b1.jpg
Kanske var kylen igensatt? Den såg ju trots allt ut att ha några år på nacken. Jag spolade ur kylsystemet med vatten. Sedan smulade jag sönder och lade i två diskmedelstabletter och fyllde sedan upp med vatten. Körde så ca 30 mil och tömde sedan systemet. Upprepade processen en gång. Vattnet som kom ut var grumligt, men ändå inte allt för smutsigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e5f0888747814380db739f5c2505caf8.jpg
Spolade ur systemet ordentligt ett par gånger och hällde sedan i ny, röd glykol. smile Förhoppningsvis kommer den att kyla lite bättre nu.

Senast redigerat av Loveless (23 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 maj 2019 · 532 Inlägg

Canada-front roll

Hooken har fått sig en Canada-front! cool Dessa satt på alla 260-modeller i USA och Canada mellan 1976-77 (75 var det fortfarande 164 som gällde på USA-marknaden). På 1978-års modell kom de rektangulära USA-strålkastarna, som satt kvar t.o.m. -85. Hooken är ju en 75:a, så det är så här den hade sett ut om den gått till Nordamerika som ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bfafef88208d151a0a7eb05bc544c0f.jpg
Det började i måndags, då jag fick ett tips om en Canada front som var till salu. Kontaktade säljaren direkt och efter jobbet åkte jag och tittade på den. Bortsett från reflektorerna var den i fint skick, så jag valde att köpa den. Dessa dyker ju inte upp allt för ofta, men eftersom den fanns en bit bort kom jag inte hem förrän vid 23-tiden på kvällen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-488e301bf4d2c5fb8d5ea69ca1f45961.jpg
...men det hindrade mig inte från att byta om till arbetskläder och börja montera den. Jag var väldigt nyfiken på hur resultatet skulle bli!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1758c737cc1094b762e8d99ca957c3f9.jpg
USA-fronten, som tidigare var en GTX front hade lånats från den andra 264:an. Lånet blev kortvarigt, så skulle den få tillbaka den. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bb4ee4ec969ca26fcf80c54699096ce.jpg
Lyktsargen demonterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcd54c8b7a45de81ae64b19bc1a523fb.jpg
Började montera Canada-fronten med sina runda lyktor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28cd3437e4bbd9c04bc5b30d577e423b.jpg
En USA/Canada hybrid? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a1d71be9c0f397a3ce0ca159cd681c0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53cfe832e8a2947ad80059690eec28a9.jpg
Monterat och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7472897787984d79cfe167e2381a0e8f.jpg
Halvljus ^^ Sexigt värre! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5f5ab18682065a5fdb0fae1e4aab62d1.jpg
Helljus ^^ Shining like a demon...

BTW, är det någon som vet varför det kallas Canada-front? roll Den satt ju även på USA-bilarna (1975-77). Kan det möjligen vara så att den här fronten monterades på Canada-bilarna även efter 1977? Läst någonstans att Canada länge krävde runda sealed beams...

Och just det! Vad tycker ni blev snyggast, USA-front eller Canada-front? Faktiskt inte bestämt mig till 100% vilken jag skall köra, även om det lutar åt Canada-fronten.

Senast redigerat av Loveless (4 december 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
10 juni 2019 · 532 Inlägg

I'm back!

Då var jag tillbaka här då! big_smile Och det har hänt en hel del sen sist. wink Hooken har fått ett skräddarsytt centrallås till alla fyra dörrar för de gamla låsen (något som aldrig fanns från fabrik!), en rheostat, extra bromsljus, ny grill, lagning av bältespåminnaren och en ordentlig tvätt med avfettning (även i motorrummet). En hel del updates med bilder kommer följa de närmaste dagarna! Idag börjar vi med rheostaten, bältespåminnaren och de extra bromsljusen.

Dimmer/Rheostat

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d5aff778bbd6c6bb6bbdde1618746ce8.jpg
Att kunna dimma (eller på dagen helt kunna stänga av) belysning för paneler och instrument är inte fel. Hooken hade dock ingen rheostat. Istället fanns bara ett tomt hål där den sitter på den gamla instrumenbrädan. Bakom hade någon tidigare ägare istället satt en sockerbit och kopplat så att lamporna alltid lyser med full styrka. Troligen hade den gamla rheostaten gått sönder. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fd249b3b1483985b2b231084f7f97a9.jpg
Dessvärre är det inte samma rheostat som på årsmodell 1981-93. Så jag fick låna rheostaten från den andra 264:an tills jag hittat en extra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55e1afcb8a816838c7d80d7803469399.jpg
Ersatte sockerbiten med en öppningsbar 5-polig Wago och kopplade in rheostaten. Den såg ut att fungera bra! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a22a933d8336411215d5f6f0a7d57b68.jpg
Rheostaten på plats!

Bältespåminnaren

Många tycker nog att den är jobbig och ofta "saboterar" folk den medvetet. Men bältespåminnaren med sitt klassiska ljud och blinkande är en del av känslan när man kliver in i en 240/260. Precis som Klassikers Fredrik Nyblad visar i Youtube-filmen "The sound of Volvo 240" har denna kultbil flera märkliga ljud för sig. Se: https://www.youtube.com/watch?v=HRpZB2UQxKw

Som parentes kan nämnas att bältespåminnaren delar relä med blinkers-systemet. Börjar man blinka (eller slår på varningsblinkers) samtidigt som man tagit av sig bältet börjar bälteslampan blinka långsammare, i takt med blinkersen. Samma sak gäller ljudet. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79c76260b58e120290a5d244ba6c89fe.jpg
I det här fallet visade sig reparationen vara enkel. Det handlade om något så enkelt som en trasig glödlampa, som när glödtråden brinner av bryter hela kretsen. På nyare vagnar (1981-93), där bälteslåsen istället är justerbara och inte är fastmonterat i handbromskonsolen får man ofta problem med glapp och kabelbrott vid dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de30ab60cf0f24a8308415fb7026d2b1.jpg
Med en ny lampa fungerade den fint! Och även för passagerarsidan tydligen. yikes Dock bryter den inte kretsen när platsen är tom, så jag får ha det bältet kopplat, även när det inte sitter någon där tills jag fixat det. lol

Dimbakljus eller extra bromsljus?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f863eb3ec39279454527fb8a3e76e5d0.jpg
När man ändå har de långa baklyktorna vill man ju att alla ljusfält skall lysa. Men som det är nu fungerade inte backljuset (skall kolla upp det lite längre fram). Det kom inte heller något ljus från lamporna ovanför bromsljuset (de på övre raden närmast skylten). Det visade sig saknas glödlampor i dessa. Vad var de till för?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1811f864cd282df31b405703fca76d91.jpg
Kunde de vara för dimbakljus? roll Dock saknade jag strömbrytare för detta. Den gamla brädan skall ha den orangea brytaren ovan. De växer dock inte på träd, och jag hade endast den lite mindre brytaren till nya brädan, som jag tror sitter som standard på alla vagnar efter -81...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7311a683e9010ee046626b45682ea7c9.jpg
Men det visade sig finnas ett färdigt kontaktstycke för dimbakljus med kabel dragen hela vägen till lyktorna! smile Bara knappen som saknades kanske? Båda den nya och den gamla typen av strömbrytare har samma kontakttyp, med två stift. Jag provade hänga dit den nyare typen och slog på den. Mätte så jag hade ström fram till den och att den släppte igenom ström. Men inget hände trots att jag monterade i två 21 watts glödlampor där bak. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c1cf384413a0f37ca77be098d538074.jpg
Började mäta. Det visade sig att dimbakljusen hade ström ända fram till kontaktstyckena för lamporna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-372c5cf829bbaca92370a858df859442.jpg
...men på lampornas del som anslöt satt det ingen kabel. Istället gick de två extra lamporna på...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-21710ad1343f820ddbe12267b14d83a5.jpg
...bromsljuset! Dock med möjlighet att koppla om ifall man skulle hitta en strömbrytare för dimljus längre fram. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfd5a5dbff16d3888876a0a1165eece6.jpg
Beslutade mig för att köra dessa som bromsljus, så jag lät glödlamporna jag monterade i sitta kvar. smile

Senast redigerat av Loveless (10 juni 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
10 juni 2019 · 532 Inlägg

Nickeboii skrev:

Hybrid_ skrev:
Såg bilden på kontrollerna för värme/ventilation. Aldrig haft en så gammal 240. Ser inte helt lättfattligt ut.

Det är ju samma reglage på nyare 240 också, så du kanske hade en med AC? smile


Väldigt fint med Canadafronten också big_smile

Jo, så är det. Egentligen samma redan från 1973-års 140/164-modeller. Vet att Christer Glenning på Trafikmagasinet klagade på just det när de testade 240:in. Han sa något i stil med: "Det är inget fel på klimatanläggningen vad gäller effektivitet, men inställningsfunktionen kunde gjorts enklare". Dock gillar jag den, ser häftig ut, speciellt på kvällen när man har backlighten på! Ja, på bilar med AC ser det ju annorlunda ut. Min andra 75:a har det.

Tack så mycket! smile Fick precis veta att ett par heloranga blinkersglas skickats nu med. Ser fram emot att få på dem. Btw, du var också från Kungsbacka? Tror jag mött några av dina bilar genom åren. Ser väldigt välvårdade ut måste jag säga! wink

Senast redigerat av Loveless (10 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
10 juni 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Gillar att allt du gör blir seriöst gjort, inget klåpmeck smile de gillas och allt ser kanon ut!
Jag hade kopplat p-ljus på alla tre undre lamporna och bromsljus på övre brevid backljuset

Tack, och tack för tipset! Det hade nog blivit riktigt snyggt. Ska överväga det. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 juni 2019 · 532 Inlägg

Hooken får centrallås! big_smile
När 200-serien lanserades 1975 fick den ärva de gamla dörrlåsen från 140-serien (och 164), med olika nycklar för tändning, dörrar och baklucka. Men redan på 1978-års modell gjordes en större ändring vad gäller dörrarna. Det blev nya dörrlås med samma nyckel till dörrar och tändning (men det skulle dröja ända till 1986-års modell innan det blev samma nyckel till bakluckan), nya infästningar och nya gångjärn. Dessutom byttes kartfacken ut mot de där plastfacken i hårdplast, som tyvärr ofta spricker. Men centrallås kom först på 1980-års modell (79 för vissa modeller) som ett tillval (men var standard i 260-serien).

Jag hade viss erfarenhet av centrallås sedan tidigare, då jag med framgång eftermonterat detta i min röda 744 GL -88. I det fallet passade centrallåsmotorer och elhärva från skroten bolt on. Nu skulle det dock bli lite svårare eftersom något centrallås aldrig funnits till de här låsen! Man kan ju förstås byta dörrar och låssystem men det tänkte jag inte göra. Jag var övertygad om att det här skulle gå att genomföra med originallåsen! smile Centrallås är ju väldigt skönt att ha, så det är värt lite jobb! wink

C-lås: Installation och testkörning av låsmotor i höger framdörr

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e08ba7c3b8f1810c4c484e61d734d3d.jpg
Den här installationen jag nu kommer att visa i ett par delar går även utmärkt att genomföra på en 140/164!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce9ef66c031f41f43df877f0507aa640.jpg
Jag började med att samla ihop alla delar till centrallås jag sparat på genom åren. På bilden syns två centrallåsmotorer från Volvo 850. Den här typen sitter även i 7&900-serierna. 200-serien har en annan typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aeb95f64d210cd53b420ac98aee1fd4c.jpg
Hittade även två kartonger med centrallåsmotorer och låsmekanik till 700-serien som jag sparat på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-163c11e100104d9dc222c92c76dfc367.jpg
Beslutade mig för att använda den typen av motorer (som sitter i 700, 800 & 900-serierna.) Anledningen är att jag har mest erfarenhet av dem, samt att de är mindre och smidigare att arbeta med. De är även enklare att få tag på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd8a552abc3adc8277810518e28816d2.jpg
Men även ett centrallåsrelä skulle behövas. Eftersom det var extrautrustning på enklare modeller var även kontaktstycket löstagbart. Och jag som hade sparat en gammal säkringsbox från en 740 med både relä och kontaktstycke. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b032a11e285885f8917e929408fbd63c.jpg
Kopplade ur kablarna och tryckte ut kontaktstycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d21a6c9e96c62d7c884609760555b2e1.jpg
Sådär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-519d9822aca86af98f1fb75f2cb612eb.jpg
Använde mig av öppningsbara Wago-toppklämmor för att ansluta kablarna till relät. På så vis kan systemet enkelt byggas ut och komponenter som ev. behöver bytas ut kan kopplas loss enkelt. Relät är egentligen ganska enkelt uppbyggt och smidigt att koppla in. De röd/vita och de röd/blå kablarna går till centrallåsmotorerna. Att det är två kablar för varje beror helt enkelt på att en går till höger och en till vänster sida. Höger sida driver c-låsmotorerna i högerdörrarna. Vänster sida driver de i vänsterdörrarna samt i bakluckan. Röd kabel ansluts till plus på en säkring om även har ström när tändningen är av. Svart kabel ansluts till jord. Sedan används svart/röd och gul/röd för att låsa/öppna centrallåset. Detta görs när de kopplas mot jord. I förardörren sitter dock ingen centrallåsmotor (förutom på de modeller som har fjärrdosa). Där sitter istället en givare som ansluter respektive kabel mot jord när man låser/låser upp, d.v.s. vrider med nyckeln.

Relät har i sin tur en typ av timerfunktion som gör att den kopplar ifrån motorerna efter ett par sekunder. Detta så att de inte skall bli varma och gå sönder, vilket sker om de ligger på med ström hela tiden (vilket de gör eftersom dörrlåset inte fjädrar tillbaka). Relät är alltså viktigt! wink

Varför räcker det med två kablar till varje motor, då? hmm Jo, relät växlar plus och minus beroende på om man låser/låser upp. Motorn kan alltså, likt de flesta elmotorer även gå baklänges. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3521e920cfc5a2af8cae8c99062e7abf.jpg
Med dörrsidorna avmonterade inspekterade jag låsmekanismen och hur denna var uppbyggd. Kanske kunde man borra ett hål och sätta ett stag till en centrallåsmotor precis nedanför staget till låsknoppen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-182474bb356c3e78b58cb430770d3b8d.jpg
Jag letade fram ett lämpligt stag som jag kortade...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b33e7bc87600efaa8c81205d7b0fd8e3.jpg
...och böjde till på lämpligt ställe med en tång. Men det skulle visa sig att 90-gradersböjar behövdes, så jag använde mig av ett skruvstäd istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-558c3e5fb55c6add0911d42d64336991.jpg
Stagen och låsningarna från 700-serien såg ut på ungefär samma sätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4aab89650c524582e9a803105867300.jpg
Monterade centrallåsmotorn på test med en skruv genom nedre hålet för dörrclipsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70ae997278a902d5ad441169c86099cc.jpg
Sedan tog jag fram borrmaskinen och började borra ett hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-201d09c94fab482ab400d3c6db024c50.jpg
Sådär! big_smile Då var både motorn och staget på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84bfffc0c5e93e3051f9fe51a5bd3822.jpg
Nu var det dags att provköra. Kopplade en avsäkrad testkabel jag brukar använda till sånt här på batteriet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec096fd6c6e33955c04634c3d50b44be.jpg
Kopplade in låsmotorn på härvan från relät med hjälp av de öppningsbara Wago-jag monterat. Passade även på att ansluta en "lås/lås upp knapp". Alltså en tillbakafjädrande strömbrytare med två lägen, som agerar på samma sätt som när man vrider om nyckeln (som dock inte fjädrar tillbaka, därav att relät bryter strömmen från motorerna efter några sekunder).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-67265dfe973b463ab9957482c9777b15.jpg
Genom att montera just en tillbakafjädrande brytare och senare även en centrallåsmotor i förardörren (och låta givaren i dörren sitta kvar) kan man välja mellan dessa (nyckel och knapp/fjärrdosa) när man låser/låser upp. Tanken är att Hookens centrallås skall kunna styras både med nyckel, en låsknapp i mittkonsolen samt med en fjärrdosa. Till detta är en extra strömbrytare till fönsterhiss (75-79) eller en för eltaklucka lämplig, då de ju är gjorda för just mittkonsolen. Brytaren jag testade med nu var till en eltaklucka för 740.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-939a95efe181252020e330f9e4eee51e.jpg
Anslöt strömmen och det fungerade! Motorn drog upp respektive ner knoppen beroende på vilket läge på strömbrytaren man valde. Testade även utifrån och dörren låstes och låstes upp! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3de8fafe0f34bdfac66a0c0562b5274e.jpg
Körde även ner fönsterhissen för att kontrollera att inget riskerade ta i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b748d53b83006173311138b28ebbabe1.jpg
Sedan borrade jag hål i plåten och monterade fast låsmotorn med ytterligare en skruv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d14819d230e204c5ff791934210917e.jpg
Det här såg ut att kunna bli en hållbar installation. big_smile

Senast redigerat av Loveless (11 juni 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 juni 2019 · 532 Inlägg

Xebers76 skrev:
Grymt jobbat!!!

Tack! Såg ditt 164-projekt nu. Ser väldigt bra ut. Följer! smile

Giuseppe skrev:
Sbyggt jobbat.

Tackar!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 juni 2019 · 532 Inlägg

C-lås: Dragning av kabelstam

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b62e261df7ef794e833e73417dbfe62.jpg
Nästa steg var att placera relät på en lämplig plats i bilen och sedan tillverka en kabelmatta som skulle dras längs trösklarna och ut till respektive dörr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-57a2326eabe7120d2fcdb239b5e0e0c9.jpg
Som placering valdes förarsidan, strax ovanför säkringsdosan, vilket gjorde det enkelt att ansluta matningen till lämplig säkring. smile

Jag hängde även dit den tillfälliga låsknappen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b585bb08b68dccc5ca61909a78741f.jpg
Sedan var det dags att börja tillverka en kabelmatta och rulla ut den längs trösklarna. Började med högersidan med första mål att koppla upp höger framdörr, som nu hade en fungerande låsmotor installerad.

Jag såg till att hålla mig till rätt kabelarea för själva "stamledningarna". Den är lite grövre än de som går in i dörrarna och fram till motorerna. Försökte även välja rätt kabelfärger så långt det var möjligt dvs. röd/vit och röd/blå så att det skulle bli enkelt att skilja på vilken el som var till centrallåset. Sedan snurrade jag ihop ett eget kabelhölje med hjälp av en rulle eltejp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4dff1d9e8ca5f98f70560507fa37bb47.jpg
Stamledningen till högersidans låsmotorer. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bae6f9f07710f755394458835d7e59b5.jpg
Gjorde en skarv med två öppningsbara tre-poliga Wago. Sedan drog jag en kabel därifrån och ut till högra framdörrens centrallåsmotor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50340e586f170664128872d67f3cc07b.jpg
Den tredje kabeln var matning till bakdörrens motor och jag drog den längs med tröskeln under mattan.

Kabeln från relät ser ut att hänga ner lite på bilden, men det är bara för att jag inte satt upp den än (kabeln är tillräckligt lång).

C-lås: Installation av låsmotor i höger bakdörr

Då var det dags att installera en motor i ännu en dörr. Valet föll på höger bakdörr, eftersom jag nu förberett med kabelmattan längs tröskeln på just högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40b470d7c9340fba608978783d1e6f31.jpg
Började med att borra ett hål för staget (tyvärr ingen bild på detta). Sedan mätte jag ut och började böja till ett stag i skruvstädet (ej det på bilden). De här staget behövde vara lite längre än det till framdörren. Det tvärgående staget mot låsknopparna från 740 bakgörrar visade sig fungera fint, bara man rätade ut det lite! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8bce9b61ecbee55c23fd75f4c4a183ce.jpg
Installerade staget och centrallåsmotorn. Notera hålet jag borrat. Här gällde det att borra på rätt ställe så man får till en bra vinkel för motorn, som måste orka dra ner eller skjuta upp låsknoppen. Samtidigt fick man inte komma för nära fönsterveven (har bara elhissar fram).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9433189fa3009b8a13eced3c7cae4893.jpg
Bakdörrarna på de här äldre modellerna av 200-serien hade varken elhissar eller högtalare och således fanns det ingen elhärva in till dem som jag kunde skjuta in mina extra kablar i. Så jag fick helt enkelt borra ett hål.

Valde ut ungefär samma ställe som där kablarna går in i bakdörrarna på min 245:a från 92. smile Vid tröskeln syns min kabelmatta. Här använde jag 2-poliga Wago eftersom detta är sista dörren på den här sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-160d2e6c472e0b843fd4937a8d265cef.jpg
Vid sidan av bilen använde jag ett befintligt hål, som egentligen är till för att kunna spruta in underredsmassa i stolpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55d491559a0bf4ef60d56b254f2c5690.jpg
Nu var motorn ansluten. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c6d53de9afb919a21aec14508afaf66.jpg
Närbild på låsmotorn. Även här kontrollerade jag så att fönsterhissarna inte tog i den när man vevade ner rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-65ee511cf0f7c725c4fc69bf52b4de93.jpg
Staget.

Lagning av dörrstopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fed02dbe1f6253f5c955501c6620281a.jpg
När jag ändå hade nere höger bakdörr tänkte jag passa på att åtgärda ett fel. Dörrstoppet kärvade och man behövde ta i rejält för att överhuvudtaget kunna stänga dörren. Och det knakade och lät inte bra! neutral

Så jag tog loss dörrstoppet (det längst upp på bilderna) och såg genast felet. Det saknade en pinne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9d0af082ef2bc48ba6845c62a557958.jpg
Tog loss ett dörrstoppet från extradörrarna jag fått med (längst ned på bilderna). Det såg mycket bättre ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-488bf3513529077c416066203955b840.jpg
Smörjde upp det och monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4c4664998271a9b6395c55123ce5f70.jpg
När jag ändå hade nere dörrsidorna smörjde jag upp fönsterhissarna runt om. smile

På bilden syns även skarven till låsmotorn. Har borrat ett par mindre hål för att kuna fästa kabeln, så att den inte går emot kuggarna till fönsterhissen.

C-lås: Testkörning av högersidan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1faa51c631d93b278ba93f0f6f13e8e.jpg
Hur blev reslultatet, då? Jag testade att trycka på strömbrytaren och låsknopparna i båda dörrar på högersidan åkte ner. Dörrarna var låsta. Testade trycka på knappens andra läge. De åkte upp! wink

Jag provade att låsa och låsa upp många gånger för att se så att de klarade lite påfrestning och det verkade de göra. Kände mig nöjd. big_smile

Senast redigerat av Loveless (12 juni 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang