Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 180 021 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
13 juni 2019 · 532 Inlägg

C-lås: En låsknapp i mittkonsolen!

Bytte till mig en tillbakafjädrande strömbrytare av samma typ jag har till fönsterhissarna med Grunden1700 här på Garaget. Dessa satt på 140/164 och 200-serierna (om de hade elhissar) mellan 1973-79. På 1980-års modell flyttade knapparna ut till dörrarna. En anledning till att man flyttade dem var att elhissar bak var på väg att komma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84d6bb44157e0eb4d32a1b40d2296fd8.jpg
Låsknappen installerad! Kopplat den så att om man trycker nedåt (down) låser sig dörrarna (lockdown). Om man istället trycker uppåt (up) låses de upp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2aa272cda8e4d42f8373ee6256a7dd0b.jpg
Strömbrytaren var något skadad i bakkant, då jag limmade den innan installation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18d4c2eae17d1a126ee83fcdc4679ea8.jpg
Drog fram kablar från skarvpunkten vid relät. En svart jord samt en gul/svart och en grön/svart kabel för att låsa/låsa upp. Mätte med multimetern var på switchen jag skulle koppla dem och använde mig av ett gammalt kontaktstycke för de runda piggarna som egentligen kommer från en härva till 240-instrumenthus. wink

C-lås: Dragning av kabelstam vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9cb771f695dc66c0e207cf7345917698.jpg
Eftersom relät satt på vänster sida av bilen drog jag en kabelstam direkt till B-stolpen vid vänster bakdörr (som var nästa på tur att få en centrallåsmotor). Där satte jag två stycken tvåpoliga öppningsbara Wago-toppklämmor.

Jag hade bestämt mig för att inte fortsätta stammen till bakluckan. Orsakerna var flera. En aspekt var inbrottsskyddet. Med centrallås skulle det gå att öppna "skuffen" genom att krossa en ruta och dra upp låsknoppen på förardörren. Men framförallt var orsaken att bakluckans lås på de gamla modellerna är uppbyggt på ett sådant sätt att det skulle bli svårt, om ens möjligt att installera en centrallåsmotor till det. Men skulle jag ändra mig i framtiden fanns åtminstone möjlighet att koppla mig på vid vänster B-stolpe. roll

C-lås: Installation av låsmotor i vänster bakdörr

Nästa dörr på tur att få en låsmotor blev vänster bakdörr. Orsaken var att jag tänkte spara den krångligaste, förardörren (som behöver både låsmotor och givare) till sist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5349a7dbf261ddbcae83cf5fab2304b7.jpg
Eftersom jag redan gjort en bakdörr gick det lite enklare den här gången. Började direkt med att borra på samma ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-694542dcc14a9a92611f25d6c6a02dd9.jpg
Hängde dit ett stag som jag mätte ut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2d4545cddaa05d4bce57576a0220d25.jpg
Borrade hål för kabeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aa1ad18fb9acea7f75d174f33c8b7c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d442b2f14b63e7885b73008963b26e5e.jpg
Monterade låsmotorn och staget med låsningar i båda ändar. Sedan kopplade jag in motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1fef77b8d00adb6a5b7495af4a352bf.jpg
...och drog en kabel genom hålet, in till B-stolpen.

Invändigt rostskydd av dörrarna

När jag ändå hade av dörrsidorna dammsög jag dem i botten (låg en del rostflagor där) och sprutade sedan in rostskyddsmedel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4aea300fd729360645fc538e79f29016.jpg
En del av dörrarna hade en del rost i nederkant och på en hade det gått hål...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8d1c64b5ca54326a4e04a922da66af7.jpg
...Men tänkte ändå att detta stoppar upp rostbildningen, åtminstone för stunden, tills man hunnit göra en ordentlig lagning. wink

Fortsättning följer! Nästa gång visar jag det sista steget, alltså förardörren. Sedan är installationen av  centrallås klar! big_smile

Senast redigerat av Loveless (13 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

C-lås: Sista delen: Installation av låsmotor & givare i förardörren

Då var det dags för den sista och kanske svåraste delen av min centrallåsinstallation! Nämligen att installera både en centrallåsmotor (för manövrering via låsknappen och en ev. framtida fjärrdosa) och en centrallåsgivare (för manövrering av c-låset via nyckeln eller låsknoppen) i förardörren. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eaacd007101224bc2d3f082dccb3565d.jpg
Men varför installera båda dessa? Notera C-låsmotorn längst ned med två utgående kablar (och tre tomma hål) och givaren ovanför med tre utgående kablar (och två tomma hål). Totalt finns plats för fem kablar. Kanske kan man kombinera dessa till en enhet? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca3a75db17a7cabc1ed8a9949656b72c.jpg
Fick efter lite pill upp både "huset" till låsmotorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-308bd3a51c6937406f8b9e3876d48ca5.jpg
...och det till givaren. Den sistnämnda innehöll inte mycket! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be38068d119c0261a0df7d239af6ada2.jpg
Visst borde det gå att kombinera dessa till en modul, tänkte jag. wink Annars skulle jag behöva ordna flera stag och hitta en bra placering för två "hus" i förardörren, och det ville jag helst slippa. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c49c4a20074f98f7ed66b348d93609.jpg
Tog ut låsmotorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d513c469b853a45498b3f329d4e38a0c.jpg
...och monterade den i samma "hus" som givaren. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8dc6eec031e5e172c396d3186f87dd4.jpg
Drog kablarna genom de tomma hålen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37547d3114466114eb89d689f4cf6efc.jpg
Sådär ja! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3fd2326c9a5e93934e1b9d15739663f.jpg
Monterade ihop huset...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52734b424c77055b0a3e07a53c2ccfc3.jpg
...och drog kablarna genom ett hölje.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ebede7485ba53d26b69b685340a1dc2.jpg
Sedan tillverkade jag en kabelhärva. Till skillnad från de andra dörrarna behövdes här fem kablar. Röd/vit och Röd/blå till motorn, grön/svart och gul/svart för lås/lås upp från givaren och svart för minus till givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b94e8d6dcc308345372ec494fee9c5e6.jpg
Gjorde ett hölje med eltejp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b8093bbf05b97d1b3119712284c54cc.jpg
Sedan drog jag kablaget mellan dörren och kopplingspunkten jag satt upp vid centrallåsrelät...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7194b39c197f83009fbd52ce07b2871f.jpg
...och anslöt kablarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b2e1bc14754c1f312e46f643b348d32.jpg
Genomföringen vid förardörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b9f675cfa445a897672b24dc86f43884.jpg
Sedan var det dags att borra ett hål för staget, justera längden på staget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7aef89925052c9a581d312b641afc9e5.jpg
...och montera låsmotor/givar-hybriden jag byggt ihop! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f74faaa2dc93cc5cca636e085b180730.jpg
Skarvade ihop kablagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-befd9439d69725e2c223e11774020740.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34114fb304a28147681f8f2b95ae4b07.jpg
Passade även på att smörja både låsmekaniken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ff10addb39796a9513035594d095a6b4.jpg
...och fönsterhissarna med lite fett.

Resultatet, då?

Jodå, det blev bra! Nu kan Hooken låsas och låsas upp både med nyckel, låsknoppen och låsknappen i mittkonsolen, som alla manövrerar samtliga dörrar. smile

Senast redigerat av Loveless (27 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

RandomMaister skrev:
Snyggt jobb! big_smile

Tackar! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

Rembyte, bilträff, streetrace och kabelbrand! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-987f4bce731113814f598832f59ec19b.jpg
En kompis frågade om vi inte kunde ta Hooken och åka och se på streetrace. Dessutom finns ofta flera intressanta bilar på samlingsplatsen. Sagt och gjort, lördagen den 18 mars körde vi mot samlingsplatsen vid köpcentret 421 i Högsbo som var första samlingsplats. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bf5e588c744612d74352f3d62313d13.jpg
Men på väg till min kompis gick ena fläktremmen av!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa02bf72039abcb4ed0258e44da7b53b.jpg
Tur man har två, men den andra remmen såg inte heller något vidare ut. Jag hade faktiskt tänkt byta dem ett tag och hade nyligen fått hem nya remmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9da99e4b23eaa7916228a1903956b3b6.jpg
Så vi körde tillbaka till garaget och bytte båda remmarna på under tio minuter. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-61b91a6ea3f37b7c6a4c3f36f45242f0.jpg
Men vi hade fortfarande gott om tid. Så varför inte ge Hooken en välbehövlig biltvätt på vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef8351d4de919aa9bbe9fc4d0e6a8970.jpg
Borstarna inifrån. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3b67edeb34066ba635f2c5e05138a6ee.jpg
Dock hade vi inte fått igen takluckan ordentligt, så både jag och min kompis fick våra byxor dränkta i vatten! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb2596639a97dd452d389107044d15b7.jpg
Till slut öppnades portarna! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fedb21f839bed7072da9710ad2b50cb5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e28114fe7e85f2c1dcb3a0d565b3141c.jpg
Framme vid samlingsplatsen. smile Det fanns ett visst intresse för Hooken och en del var framme och kikade på USA-fronten. Detta var strax innan jag bytte till Canada-front.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aead1dc6e2020e07612d5b12745b1f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4514442e4dd7d5224881b2937f34bb39.jpg
Jag framför Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5592a7138d2ca876c1a57c9f55dd92f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6b23e85a1fca18a85f409eea2d8706b7.jpg
De flesta bilar var betydligt nyare än min, men det fanns även en och annan 240 på plats. Till höger syns en 244.

Sedan var det dags för streetrace! Att själva delta (med 82 dieselhästar) var förstås uteslutet. Men det är alltid kul att se när andra kör. tongue Dock var det lång kö nästan hela vägen från samlingsplatsen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf6c2e41505e297a0978614d28db45d0.jpg
Street race in progress. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c4b4ea556477c688964faa101835966.jpg
Flera gånger ändrades platsen efter att polisen dykt upp...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d54e438089fa1b45bf03917d218e1c31.jpg
...och vi körde omkring sent på natten för att hitta nästa samlingsplats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63d8335d8aba26a9f4338226d8b9c573.jpg
...och nästa efter det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-479327ae3cf7555bdd111206448982f8.jpg
Men på väg hem började det lukta bränt i hela bilen och en säkring brann till slut av vilket resulterade i att både baklyktorna och all instrumentbelysning slocknade... yikes

Fortsättning följer!

Senast redigerat av Loveless (27 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
28 juni 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Vet att det varit dåligt med updates på sistone hmm men å andra sidan har det hänt en hel del på mekar fronten och jag har tagit flera bra bilder som kommer inom kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b170ccc55ac1306c11ac7a6a1b1383.jpg
SPOILER: Vad tycks om svart 264 DL grill? Och... blink wink blink wink

Kul att du gillade min lilla c-låsinstallation. tongue Ja, det kanske man skulle göra. Larmet jag har nu styrs helt separat, så vore nice med ett larm som även kan öppna c-låset. Är det svårt att demontera dessa från 850/940? Det bästa är ju när de har en egen härva som bara är att koppla loss.

Jadå, var där. Synd att vi inte stötte på varandra.
Förstår, stannade lite längre men vi valde att köra hem efter kabelbranden. Mer om den i nästa update. Vi hörs!

Senast redigerat av Loveless (28 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 juli 2019 · 532 Inlägg

Volvo-Tysken skrev:

Loveless skrev:

rockabilly-rebell skrev:
Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Vet att det varit dåligt med updates på sistone hmm men å andra sidan har det hänt en hel del på mekar fronten och jag har tagit flera bra bilder som kommer inom kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b170ccc55ac1306c11ac7a6a1b1383.jpg
SPOILER: Vad tycks om svart 264 DL grill? Och... blink wink blink wink

Kul att du gillade min lilla c-låsinstallation. tongue Ja, det kanske man skulle göra. Larmet jag har nu styrs helt separat, så vore nice med ett larm som även kan öppna c-låset. Är det svårt att demontera dessa från 850/940? Det bästa är ju när de har en egen härva som bara är att koppla loss.

Jadå, var där. Synd att vi inte stötte på varandra.
Förstår, stannade lite längre men vi valde att köra hem efter kabelbranden. Mer om den i nästa update. Vi hörs!

Nu jävlar! Bästa fronten cool Den ska du behalla big_smile

Tack! Ja, nu blir det nog inga mer frontbyten (förutom grillen där jag ännu inte kunnat bestämma mig för DL eller GL-grillen (som har Volvomärket lite högre upp).

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
1 juli 2019 · 532 Inlägg

Felsökning av elsystemet

Klart stod att det uppstått kortslutning någonstans i elsystemet efter kvällens körning. En säkring hade till slut löst ut och det luktade bränt i bilen. Dock lyckades jag till en början inte lokalisera var det brunnit. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b63ccf903618c06227adffe3b098b91.jpg
Lukten försvann efter att säkringen löst ut. Började kolla upp vad säkringen gick till. Den visade sig gå till höger parkeringsljus fram, instrumentbelysningen och bakljus på båda sidor (dock ej bromsljus eller blinkers). En del ställen att leta på med andra ord. sad

Jag började med att koppla loss de utgående kablarna från den aktuella säkringen i dosan, för att sedan lägga på dem en efter en. På så vis kunde jag få en hint om i vilken ände av bilen kortslutningen skett. Började med att lägga på en av kablarna och satte i en ny säkring. Säkringen förblev hel och höger parkeringsljus tändes nu upp. Lade på ytterligare en kabel och nu tändes instrumentbelysningen. Men när jag lade på den tredje och sista kabeln small säkringen direkt...

Felet låg alltså vid baklyktorna, eller på vägen till dem. Egentligen ganska logiskt tyckte jag. Vatten och fukt kan tränga in och orsaka sådana här problem. Dessutom hade vi kört igenom en biltvätt tidigare under dagen. lol Som grädde på moset var elen där bak dåligt kopplad, så jag passade även på att byta ut diverse torrspruckna sockerbitar mot Wago. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25bc1c01a7480572c7bc125e612e3324.jpg
Tejpade även härvan. Även om elen var slarvigt gjord och en del komponenter utslitna hittade jag inga uppenbara ställen där det blivit kortslutning. Jag lossade även lyktglasen för att se om där stod vatten, men det fanns ingenting. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-584c9f002738005369cde79ec2536343.jpg
Satte i en säkring, men det small fortfarande direkt. Så jag lossade baklyktornas kontaktstycken, men ännu en säkring brann av. Nu började jag bli lite smått irriterad. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d9f8838ece14afcb84ca78e8c0d56b8.jpg
Vek upp golvmattan och inspekterade kabeln från säkringsboxen, men allt såg bra ut. Men då kom jag på att jag glömt kolla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd0e98545a59048ce6999f6f98b2a8df.jpg
...nummerplåtsbelysningen! Denna (tycker jag) väldigt dummar konstruktion (även på 700-serien) är som gjord för att få kortslutning. Vad som hänt var att nedre plastbiten spruckit och den ena polen (som givetvis råkade vara plus) ramlat ner och legat och kortslutit mot karossen. neutral P.g.a. ärg/rost har den nog till en början inte orsakat 100% kortslutning, därav att säkringen inte löste ut direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6b48266039e3cd0368a76a81bb0379b8.jpg
Min lösning tills vidare blev att jag växlade sida på plus och minus, så den bit som legat emot ramen blev minus. Sedan gjorde jag rent och limmade fast den i sitt ursprungliga läge. Bytte även ut den brända delen av kabeln. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd4e636cb4ca7b573665fffe8182ecd3.jpg
Limmade även den andra nummerplåtslampan, bara för att vara på den säkra sidan. roll

Några sista USA-front bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c7e4b3e56e6fd929c8e73e738354952.jpg
Efter att elsystemet var igång åkte jag på en provtur och tog några sista bilder med USA-fronten. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8b336c48bb9e3f65bbbffd22c78e340.jpg
Dagen efter denna åkte jag och hämtade Canada-fronten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-622126e1cc6db67b8ba52248d71fa32f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d4461b621fc6802c02073b3feb64fee.jpg

Senast redigerat av Loveless (1 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Ja, verkligen! Tur man har brandsläckare i bilen.

Amazon_123GT skrev:
Csnadafront o dl grill tycker ja

Jo, är lite inne på det. Finns ju dock en tredje 260-grill till 75-80 som också har svart galler men påminner mer om en turbogrill. Nämligen 262c grillen. Är lite inne på den faktiskt. roll

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Mew skrev:

Loveless skrev:

Xebers76 skrev:
Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Ja, verkligen! Tur man har brandsläckare i bilen.

Amazon_123GT skrev:
Csnadafront o dl grill tycker ja

Jo, är lite inne på det. Finns ju dock en tredje 260-grill till 75-80 som också har svart galler men påminner mer om en turbogrill. Nämligen 262c grillen. Är lite inne på den faktiskt. roll

Var hittar du alla dessa delar?? lol
262c hade nog suttit fint! Jag älskar det asymmetriska märket på de äldre grillarna. smile

Hihi jadu. smile Det är lite olika. DL grillen köpte jag av en bekant som hållit på med 240/260 sedan de var nya. Den kom från hans pappas gamla 264 DL som tydligen skrotades för många år sedan. Men någon 262c grill har jag dock inte... än i alla fall. roll

Gotta catch em all! wink

Senast redigerat av Loveless (2 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Nya reflektorer!

Efter att Canada-fronten kommit på (se inlägg 142) började jag mer och mer tänka på hur dåligt skick reflektorerna var i. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c011587674ebad7022749f5a16df8ff.jpg
Fronten, som var i så fint skick i övrigt drogs ner av de korroderade reflektorerna. Dessutom var inte halvljuset vad det borde ha varit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a267795c1508e460d8d3eb63776f604.jpg
Närbild på ena reflektorn. Dessa är H4 insatser med separat p-ljusinsats. Med andra ord kan man flytta in parkeringsljuset till halvljusets reflektor och köra heloranga blinkersglas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02e108d950b933e088c41698e05bf9c9.jpg
Men genom en bekant fick jag tag på fyra stycken lätt begagnade reflektorer till ett vettigt pris! Dessa var i betydligt bättre skick. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8952e1a8fbc01d4cd5615efc3754d65.jpg
Började demontera de gamla. Valde att börja med att byta de två yttre reflektorerna (halvljusen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3e151f2e0d67d7e81239835b14ee51e.jpg
Även de nya hade H4-insatser...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-95afd20ec595ef48fcf2ad0976f9cfa2.jpg
...och separata glödlampor för parkeringsljus. smile Jag tänkte koppla in dem i samband med monteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6a07f6de079df1862cc5c05fdeca127e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39f1cf09ad8fcff8a3ea25ce71859237.jpg
Gjorde rent innan montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e3081e5241f82b74c7e2063b2b63f864.jpg
Reflektorn monterad. Det blev en viss skillnad! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28892bd336b07f69d2c0fd557654a4dd.jpg
Däremot bygger de gamla Hella-reflektorerna ut mer och passar bättre mot hållaren. Det var precis att jag fick på spännarna på de nya. Men jag blev ändå förhållandevis nöjd med resultatet med tanke på att de var i bra skick och att jag fick dem för ett vettigt pris.

Byte till Hella-insatser för blinkers

I samband med reflektorbytet förberedde jag även för de orangea blinkersglas (satt som original på bilar med canada-fronten) jag beställt (se spoiler i inlägg 167). De vita glasen hör enligt mitt tycke mer ihop med USA-fronten, så de kommer antagligen att monteras ihop med den på min andra 264 lite längre fram. De vita glasen var till Cibie (3 skruvar). De orangea till Hella (2-skruvar), så insatserna behövde bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec9f98e5391944e661f42cbbf167a6da.jpg
Han jag köpte Canada-fronten av hade skickat med ett gäng Hella-insatser och även glas som han själv lackat (dock med varierande kvalitet). Men dessa fick duga tills originalglasen jag beställt kommit (det var rätt lång leveranstid på dessa)! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3374165303091dcff86fa160760ac83.jpg
Montering av vänster Hella-insats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d61804e186fe44bfde7ba127af00c2ab.jpg
Tillverkade även lite specialkablar, så att jag kunde testa dem med dubbla blinkerslampor (eftersom parkeringsljuset nu flyttas in i halvljus-reflektorerna).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b900856dcf437b3e9957b6052c69cde.jpg
Testade även orangea parkeringsljus (som är väldigt snyggt, men tyvärr olaglig).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee6b2cb2078e520b8f5f345cfe55caf8.jpg
Nu blir man nästan sugen på att byta ut de andra två reflektorerna med! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c12d883c2636e51f577819bd72cc14da.jpg
Tog en tur ner till hamnen.

Senast redigerat av Loveless (2 juli 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
3 juli 2019 · 532 Inlägg

Grillväder?

Som jag tidigare nämnt köpte jag mig en 264 DL-grill till Hooken av en bekant, som också håller på med gamla Volvo-bilar. Men när jag ändå var där passade jag på att köpa två stycken 240-grillar för platthuven (flathood). smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a49024fc9569fc50350156c3411ee484.jpg
Längst upp syns Hookens original 264 GL-grill. Under den syns den nyligen inköpta DL-grillen och två lyktsargar till de europeiska rektangulära strålkastarna (260 75-80 & 240 79-80) som ingick i köpet. Och under det två stycken 240-rutgrillar till platthuven. Den vänstra från 79-80 (för rektangulära strålkastare) och den högra från 81-85 för de nya strålkastarna (81-93).

Den sistnämnda tänkte jag montera på min blåa 245:a från 92, men justera ut den ett par centimeter i ovankant så att passar den nya huven (86-93). wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b94af64c47abf12599ad99417dd215c5.jpg
Hooken med DL-grillen. 264 och 265 DL fanns endast mellan 1975-77 och den här grillen är tillverkad under 1975 enligt stämpeln. Från 1978-års modeller fanns 264 och 265 endast som GLE (gamla GL).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42d2ea1a9d815e16378fb86d80d0a233.jpg
Tycker att det svarta ribbgallret matchar Canada-fronten ganska bra. Men som jag nämnt finns planer på en 262c (Bertone) grill. Men de växer ju inte på träd! hmm

Tvätt & motortvätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70c14aded276de70cd7d7f21482fd4b2.jpg
Eftersom min bror höll på och tvätta sin röda riskokare inför försäljning tänkte jag inte vara sämre. Det var dags att ge Hooken en välförtjänt tvätt! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa09d9c6b7f662bf0e50c5544b321991.jpg
Tydligen inte bara jag som gillar den här bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bb25787189cadcb911feb051b831a5f.jpg
...utan även Zack...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-032133316d151dd2c6779738eff2b5bd.jpg
...som tar varje tillfälle att smita in om man lämnar dörrarna öppna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83901903e462aae26a81c310dd3e217f.jpg
Nåväl, efter att jag gjort en ordentlig tvätt blev det dags att göra något åt motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5d3ef3e5b42d8e984759b450a5288177.jpg
Det hade varit ganska smutsigt ända sedan jag köpte bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-933d913a51e30db9b1c466e25e9bf47b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7816150b94712a2aaf018eb8fcb48b6.jpg
Gav både motor och motorrum en ordentlig duvning med avfettningsmedel och skrubbade med en svamp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-81016ecb6f0a90ae831e962c7dcfe79e.jpg
Skillnaden blev rätt stor. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f613626581e8b731cc9dd703e7c25f52.jpg
Dock syntes nu lite mer av rost, som tidigare varit täckt av smuts och gammal olja. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d24f6ac0962cde0c9d5c6efbca71a866.jpg
Men det var ändå skönt att ha ett rent motorrum...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c491922a91b889ba4404210ccc85353.jpg
...och en ren D24! roll

Idiotsäkra strålkastare?

Om du någon gång glömt strålkastarna på, så att batteriet laddat ur vet du hur det kändes när jag kom tillbaka till Hookens parkeringsplats efter ett par timmar en dag i början av maj. Eftersom D24:an behöver glödning går det inte rulla igång bilen när den är kall, utan jag fick snällt sitta där och vänta tills jag fick starthjälp. Kände mig verkligen som en idiot! neutral

Först på 1986-års modell (som innehöll många förändringar) kopplades strålkastarna över tändningslåset på 200-serien. På tidigare vagnar går endast varselljuset via tändningen. Det är alltså mycket enkelt att glömma strålkastarna på, eller glömma att slå på den (men då har man åtminstone varselljus). Hur som helst bestämde jag mig för att ändra på det!

Eftersom Hooken inte har någon användning för sitt varselljus, nu när han kommer ha helorangea blinkersglas tänkte jag koppla helljuset där och istället koppla ur varselljuset. Dock är de kablarna för tunna, så jag behövde använda mig av ett relä, som släpper förbi strömmen när varselljuset triggas, dvs. om ljusomkopplaren står i 0-läge och tändningen är på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-910dab371bb37b58d8db049e47b92d7c.jpg
Ett relä för strålkastare/extraljus från 740 skulle nog fungera bra för detta ändamål! big_smile Återigen fick jag användning för den gamla 740-säkringsboxen och dess relähållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28808309cc1538d8b8480becedc54887.jpg
Började koppla loss en hållare och kopplade sedan in relät.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-827a1ac05bf6a89658099f3af89cb894.jpg
Sådär! Med det nya relät styrs strålkastarna via tändningen (oavsett om man har hel eller halvljus). Ljusomkopplaren skall alltid stå i 0-läge. Parkeringsljus (P-läge) fungerar fortfarande.

Varför valde jag då att inte koppla relät via det tredje läget, som är till för strålkastarna? yikes Jag testade faktiskt det först, och det fungerade. Var till en början nöjd. Strålkastarna tändes och slocknade när man vred på nyckeln. Problemet var bara att det gjorde inte baklyktor, parkeringsljus och nummerplåtsbelysning! De förblev tända, precis som när man väljer P-läget. Varselljus-läget är det enda som bryter allt på den gamla ljusomkopplaren...

Säkert går det att komma runt detta, men det skulle kräva en hel del extra pill och kanske en annan ljusomkopplare. Jag hade ändå ingen användning för varselljus längre med de nya blinkersglasen. Så att styra relät med 0-läget (som i sin tur går över tändningen) och låta det släppa förbi strömmen till strålkastarna tycker jag blev en vettig lösning trots allt. smile

Senast redigerat av Loveless (3 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
4 juli 2019 · 532 Inlägg

Sista uppdateringen på ett tag!

Efter att ha uppdaterat projektet ganska intensivt den senaste tiden tar jag en paus efter detta inlägg. Anledningen är att jag visat allt jag gjort med Hooken fram tills nu. Det finns helt enkelt inget mer att berätta.

Heloranga blinkersglas

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d6ea9196dd56f7be5cc37b347fc6911c.jpg
Så kom det äntligen ett paket. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d8d79df70fd719703ff57f449efa13d.jpg
Innehållande ett par mindre paket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bae113ded51ff9f7bec21739c970c41a.jpg
...bland annat ett luftfilter till D24 för 240. Alltid bra att ha ett extra på lager. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d77891b6530c0a539b47b5523c452ed.jpg
Men framförallt det jag väntat på - heloranga USA/Canada blinkersglas (Hella) för årsmodell 1975-77.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-064cc145432f35c8cb782d96f27bd17f.jpg
Volvo original NOS dessutom! Kan det bli bättre? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe4ae0d92f4caf77d9740b3c5642c9e0.jpg
Eftersom parkeringsljus nu är monterat i de yttre strålkastarna och jag inte kan ha orange-färgat varselljus tänkte jag köra dubbla blinkerslampor. Alltså använda 21-watts tråden i varselljus/parkeringsljus lampan ovanför blinkersen till blinkers. Byggde lite adapterkablar till detta för att slippa förstöra originalhärvan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1f36f019443446760bd637189dece024.jpg
Varningsblinkers med fyra ljuspunkter fram. DL grill på bilden ovan och GL grill på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d7438387ee531fb7b164749963e4818.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9dbdd69cf8082d73550524ea1784eb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6bf2f49107e31eafadae5ac917c740e8.jpg
GL-grillen är väldigt snygg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-94c820cf2cd9e5da34af1d82b6d2c49e.jpg
...men jag tror jag kör med DL-grillen som bättre matchar Canada-fronten.

Dekoration

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-86fc19a238f4424cf6d7e4bd3df3050b.jpg
Dekorerade hatthyllan med en liten 245:a och en Super Mario stjärna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31476c88245f85228e16a7a9980c68d1.jpg
roll

Utflykt till Döda fallet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5638bc41973923b3915ae91b66814671.jpg
Jag och en kompis tog Hooken och besökte Döda fallet vid Yngeredsfors gamla kraftstation i Ätran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ab5f36f1cc0dddc4b5a16aa009fff95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bc09b0599e7c36983ab757ea8ef8f649.jpg
Hooken parkerad vid tältplatsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-76bff95522a12de0c4b205bb4bae1563.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-295510be70f76af3704ff64b9cf976d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d415d564834e5751cd666cf45199f8ef.jpg
Tack till alla er som kommenterat och följt mitt projekt! Ni är värda en stjärna. big_smile

Senast redigerat av Loveless (4 juli 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
2 augusti 2019 · 532 Inlägg

På skroten!

Jag och en kompis besökte en trevlig gammal bilskrot ( säger inte vilken roll ) med 245:an nu under sommaren. Ni vet en sån där gammal skrot, som inte är med i Bildelsbasen, utan erbjuder självplock till mycket rimliga priser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9abf60bd1653688d3bb3003af4caa918.jpg
Dessutom fanns en del saker från bilar som inte kommer in så ofta längre på hyllorna i lagret. De lät mig själv gå igenom lagerhyllorna och leta efter 240/260-delar! Där hittade jag bland annat en relativt fräsch framskärm till 240 (1975-77, med kromlisten runt blinkersinsatsen. I övrigt samma som 78-80), en 744/764 GLE baklykta (82-89), vindavvisare för takluckan, två nyrenoverade 240-framok, en 140-grill och lite annat kul! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f539c95d2ea98cce3d7380bf7e83cbbf.jpg
Ute på skrotgården fanns tyvärr inte så många intressanta bilar. Ingen 240, utan endast tre st 740/940. Men en bil fångade mitt intresse. Det var en 745:a som hade ett uppfällbart extrasäte bak och även lastgaller.

- Ska du inte ha det? Frågade min kompis. Efter en kortare övervägning bestämde jag mig för att montera loss det. Dessa är inte allt för vanliga, men frågan är om jag verkligen kommer att få användning för det? lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8856161d151abdb73bea48863d744899.jpg
245:an lastad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80b70349ae35d6848d5e6b565ac3a2e1.jpg
Här är allt jag köpte:
Vänster framskärm till 240 (75-80), 140 grill, 240 grill, vindavvisare för taklucka (samma färg som min som flög av), hundgaller och uppfällbart säte+bälten för 2 i bagageutrymmet till 745, grenrör med lambda till b230F, två nyrenoverade guldiga 240 framok, två 740 bakok, ett 740 framok för ABS, fräsch länkarm till 240 med nya bussningar, torkarmotor 740/940, En höger baklykta 744/764 GLE (med silverlinje), databox till 740 91-92 med Regina Rex, lite paneler, relän, nya första hjälpen lådor och lite lister.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d6b392da07c131f900261d593314948e.jpg
Hela kalaset slutade på 1200 kr och det tycker inte jag var farligt för allt det här! ^^ Vad tycker ni?

Funderar på att montera de nya guld-oken på Hooken på sikt, men väntar tills jag behöver se över bromssystemet. Som det är nu är det i väldigt bra skick, utan minsta anliggning på något hjul. smile

Senast redigerat av Loveless (2 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 augusti 2019 · 532 Inlägg

Giuseppe skrev:
Wow vilket kap.
Grattis

Tackar! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 augusti 2019 · 532 Inlägg

Hooken till 240-dagen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2876088bd6ebd5cfc2d3a41dd3e484f3.jpg

Nästa lördag, den 10 augusti firas Volvo 240-dagen i Karlshamn. Träffen har hållits flera år i rad och beskrivs som ”En bilträff för endast bilar ur volvos 200 serie.” samt ”Europas största 240/260 träff!”

Själv tänker jag och några vänner ta Hooken ner till Karlshamn och vara med! big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 augusti 2019 · 532 Inlägg

And then there was a tach! big_smile wink roll smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e4f392d46cfd8e0ba803d67ee66f8f3.jpg
Hooken har fått det som aldrig fanns när det begav sig: en Volvo-original dieselvarvräknare till gamla mätarhuset (1975-80)! I samma veva slog mätaren över till 20.000 mil. 240 D6, som lanserades som 1979-års modell fick varvräknare som tillval först på 1981-års modell, till det nya mätarhuset.

But how!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-faa5cfcd367914018d61eafba42f6791.jpg
Det hela började med att min kompis Joel, som till vardags arbetar som elektronikingenjör och som även han håller på med gamla Volvo-bilar kom förbi med sitt oscilloskop en sommardag. Med det skulle vi mäta och jämföra varvtalssignalerna mellan en bensinare och en diesel. Tanken var att försöka bygga om en bensinvarvräknare till att passa en D24, och sedan kalibrera denna så gott det går. smile

Innan jag fortsätter vill jag säga att om någon skulle vilja testa det här görs det helt på egen risk!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50a4d4f8d9c9917b422d4142cb48ac18.jpg
Eftersom Hookens generator inte hade utgång för varvtalssignal, (W) ännu fick vi väcka 765:an ("Sudden") till liv. Vi började med att dra en slang från avgassystemet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c49fdfb529efb7a9d61ae5f8622a4d8e.jpg
...och ut genom porten, eftersom vi skulle stå med den igång ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25b4773c29bd7f3184eb0861c5a94aba.jpg
Därefter anslöt vi oscilloskopet till varvtalsutgången från generatorn. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d9b8be39533f43e29cf9125bf557582.jpg
Såhär såg signalen vi fick ut i oscilloskopet. ^^ När vi ökade varvtalet genom att gasa gav det tydliga utslag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd246b8d38b05ec4319b86ee8a942ab2.jpg
Nu var det dags att jämföra med en bensinare. Vi använde oss av min blå 245:a. Bensinarna tar som bekant varvtalssingalen från tändspolen, så vi anslöt oscilloskopet dit. Den kurvan såg annorlunda ut (men har tyvärr ingen bild på den).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-673af67ac2e20d3e320f60415c708f5f.jpg
Plockade även fram två instrumenthus (75-80) med varvräknare. Det övre till 4-cylindriga motorer (B20/B21/B23) och det nedre till 6-cylindriga (B30/PRV-6:an). Se skillnaden på färgskalan, på 6:an blir den gul redan vid 5500 varv. Helst skulle jag vilja bygga om den sistnämnda till diesel, efter som det är närmast (där brukar skalan bli gul redan vid 5000 varv). Dessutom är det synd att offra den 4-cylindringa om jag skulle montera en B230FT/FK i mitt andra 264-projekt. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a01531704cc9608890646e4cd048852.jpg
Men först och främst: fungerade de? Jag började med att testa dem med hjälp av en avsäkrad testhärva jag brukar använda till sånt här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-766bfe63f7c5d32251fb9bc271281fd0.jpg
Den 4-cylindringa varvräknaren fungerade perfekt och visade 750 varv på tomgång, alltså samma som varvräknaren inne i bilen. Den 6-cylindriga fungerade också, men visade ett lägre varvtal, 2000 varv när mätaren inne i bilen visade 3000. Egentligen ganska logiskt, eftersom vi saknar två cylindrar, right? tongue

Min kompis gjorde nu lite research på datorn. Han läste olika datablad och vi tittade även på en intressant forumtråd, som inspirerat mig till att vilja testa detta. Tråden handlade om just att bygga om en bensinvarvräknare till gamla mätarhuset, så att den skulle passa en tidig 240 D6. Men den hade dock inte uppdaterats sen i höstas och vi visste inte om försöket lyckats eller ej.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … p;t=310610

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-74b5ddc9db76a27e7e3b51c4b10477e9.jpg
Joel drog dock slutsatsen att det inte borde kunna ske någon skada genom att koppla bensinvarvräknaren till D24:ans varvtalssignal. Däremot borde värdet bli helt fel. Vi bestämde oss för att prova!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f456a93fadc24c16b0603b9e44fdfa64.jpg
Först ut var den 6-cylindriga varvräknaren. Denna visade nästan 5000 varv...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-381a364f6bde70496cbaa8e77e04cb09.jpg
...när Suddens D24 i själva vecket bara varvade strax under 1000. Men vi fick i alla fall utslag!

Hur var det med den 4-cylindriga varvräknaren, då? Denna visade betydligt mer, och mätaren bottnade! Vi bestämde oss därför för att satsa på den 6-cylindriga mätaren, som också varit planen från början.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8def30d82aa2dde3d1c23a807334e064.jpg
Skulle det gå att justera ner varvtalet, tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90ee60fa802c7f3ce301e33ae5ea50cf.jpg
Joel granskade komponenterna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a9c0cb007736a288a713023872e72fa.jpg
och fann ganska snabbt en potentiometer. Det är en ställbar resistor, som ändras när man skruvar på den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e46860fc954dcbe878dee0eccd016089.jpg
Kan den påverka kalibreringen? Vi noterade att den stod olika inställd på de båda mätarna. Dock skilde även ett par resistorer mellan den 4-cylindriga och den 6-cylindriga versionen. Annars såg de i stort sett identiska ut, bortsett från mätartavlan, då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b894cbc797dae33122d9092269a6d26.jpg
Vi kopplade in varvräknaren "live" och startade upp Sudden, samtidigt som vi vred potentiometern motsols. Då sjönk varvtalet!

Men när vi i princip bottnat potentiometern visade den fortfarande för högt varvtal, ca 3500 när det egentliga varvtalet var strax under 1000. Men vi hade ändå fått ner det ca 1400 varv, vilket var en bra början. Men hur skulle vi gå vidare? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4d083f749370bf160886d64a130da74.jpg
Skruvade man den istället medsols ökade varvtalet igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-58c9a6da5adbc7532d06896f4fc994bb.jpg
Vi bestämde oss för att testa med att ta bort ett av två parallellkopplade resistorerna och byta det resterande motståndet. Varvtalet sjönk nu och vi kunde få ner det till 2700 varv vid strax under 1000 varv genom att även ställa potentiometern på lägsta nivån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-809e683ad7072b29371b66c8719851dd.jpg
Men fortfarande behövdes mer justering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c67dd495a4fa731ae0bd0351c8fc1c8.jpg
Vi bestämde oss för att prova ett motstånd på på 4,7 k ohm istället...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3200aa79dbd8d1e9cfb9a3934fb6ef2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3a4ce798172a238fc7bdbba0b45cac0.jpg
...och justerade potentiometern. Nu var vi nära!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d02b352075f3bfd8fb90a87bf29b7615.jpg
Vi lade till ytterligare två motstånd på 4.7 k ohm, parallellkopplade med det första.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-26841296a4e3dd42fc4cf8cc384002a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-996292beb23041d41d499a9bf5c11afa.jpg
Och sedan var vi i stort sett i mål! Lägre kom vi inte med den metoden, oavsett vilka motstånd vi testade med.

Nu återstår montering och test i Hooken, samt modifiering av generatorn, så att den får varvräknarsignal (W). big_smile

Senast redigerat av Loveless (7 augusti 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
7 augusti 2019 · 532 Inlägg

Henkix skrev:
Så häftigt big_smile

Thx! big_smile

Amazon_123GT skrev:
Gött jobbat

Tackar! smile

Mew skrev:
Sjukt fräckt att se det där! Bra jobbat!

Kul att det uppskattas! wink

Hybrid_ skrev:
Har följt hela tråden och mycket bra jobbat! När man parallel-kopplar motstånd blir det ju 1/R så antar att ni fått fram ett gångbart värde som även andra kan nyttja om de vill? (Ja, jag jobbar med el)

Trevligt att du följt tråden. smile Precis, du har helt rätt! Vi fick fram det till att en resistor på 1.5k ohm, d.v.s 1500 ohm verkar vara perfekt. Man behöver såklart inte 3 st på 4.7k, men i brist på lämpliga resistorer fick det bli så till en början.

Lucif3r skrev:
Ett oscilliskåp är riktigt bra att ha om man ska pilla på elektronik där signaler behöver mätas. Ett annat bra verktyg är en signalgenerator, då kan man mäta upp bilens signal, sätta sig vid arbetsbänken, koppla in mätaren i generatorn, och generera samma signal som bilen visade, och sen justera mätaren tills den visar rätt. Rätt mycket smidigare än att springa fram och tillbaka till bilen för att testa smile
Jag har ju gjort ett liknande ingrepp i min V70, fast då tagit bilens alla olika signaler och matat in i en arduino som sen printar info på en display(t ex hastighet, rpm, turboladd, tankmätare, trippmätare osv).

Det enklaste i ditt fal hade ju dock varit att bygga en signalkonverter av någon typ, dvs mata in bilens signal i ena änden och ändra den till en signal varvräknaren förstår sig på så den visar rätt.
Fast det sättet du gjorde här har ju sin charm, känns mer orginal på något vis smile

Kontrollerade ni att mätaren rörde på sig som den skulle när man varvade också? Skulle ju vara lite småsurt om du monterar mätaren och den visar t ex 2.5k när du egentligen ligger på 4k rpm :p

Vi har faktiskt funderat på just en signalkonverter/omvandlare i form av en arduino, med valde att prova det här sättet först.

Mätaren rör sig som den skall, men eftersom vi i detta första steg inte fick grundvarvtalet helt exakt, det skall ner ytterligare ca 150 RPM vid tomgång, så visar den 300 RPM för mycket om man dubblar varvtalet osv. Instrumentet kommer att behöva byggas om ytterligare för att bli mer exakt. Ingen skillnad märktes om vi sänkte resistansen ytterligare, så vi behöver i så fall justera på annat sätt, eller bygga en konverter, som du föreslog. roll

Senast redigerat av Loveless (7 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
21 augusti 2019 · 532 Inlägg

Förberedelser inför framvagnsinställning

Efter att ha kört åtskilliga mil med Hooken sedan jag tog honom igenom besiktningen i mars började jag notera ett problem med framvagnen. Däcken slets snett och de däck som nu satt på fram var på gränsen till att vara olagliga! hmm En framvagnsinställning behövde alltså göras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3049bd577803944491bcc80d193d02f8.jpg
Men för att det skall vara lönsamt behöver framvagnen vara ok i övrigt och fri från glapp. Hissade upp bilen hos en kompis och vi började känna efter glapp. Det visade sig att hjullagren glappade på båda sidor och även spindelleden på högersidan (vänster byttes i samband med besiktningen). Styrlederna var däremot ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bbd874639287434d29e8381b8b6f38b5.jpg
Vi började med hjullagren och tog vänster först. Jag lossade fälgen och även navkoppen. Sedan drog jag ur saxpinnen. Med lite tur kanske det skulle räcka med att smörja upp och dra åt lagren något. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e850442540290fbb858f3ca8681eb00b.jpg
Kände på muttern, som inte alls var åtspänd. Skruvade ut den och kontrollerade yttre hjullagret. Sedan smörjde jag det. Därefter monterade jag tillbaka muttern och spände den med hjälp av en polygrip. Jag var noga att inte spänna för hårt, utan jag provade att montera dit en plåtfälg utan navkoppen (för att kunna känna efter glapp medan jag drog åt) och drog åt med en polygrip, precis lagom hårt för att glappet skulle försvinna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4058606a6c8fe59f711f2fed367905ed.jpg
Lade på nytt fett till lagret och även i koppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b802b46001bc942f118b58fa76111064.jpg
Gjorde samma sak på högersidan (på bilden syns gamla fettet).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1c6ab4960088105d9bd6208024fff92.jpg
En dag senare hade jag fått hem en ny spindelled från AD Bildelar i Kungsbacka. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a58a4af5e75b6544ea32b973b2751b1f.jpg
Nya spindeln uppackad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b72d9492390d376a51a37e35d4fd2155.jpg
Hissade upp bilden och började montera loss den gamla glappiga spindelleden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-57901b176eb686218c44901ed5bf9964.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c296e90d4f32dd1a915689387d8819f.jpg
Hållaren och spindelleden loss från fjäderben och länkarm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ebcfc6c5631fad5e21da575a17d6282.jpg
Nya spindeln och den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c2a1250d6285c303ef168ae5e6f1958.jpg
Fick montera hållaren i ett skruvstäd, lossa muttern...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fbea0662165eb532f622b633a146664b.jpg
...och använda en avdragare för att hå loss den gamla spindelleden, som satt väldigt hårt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0ac1db79cb1e1e3897f9fcf738e4c28.jpg
Nya spindeln monterad i hållaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6caecb4f12eb44594be380b9efa98d9e.jpg
Monterat och klart! Nu var framvagnen redo för en inställning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7506a1707b1a471b247199f069677094.jpg
Monterade plåtfälgar fram temporärt, då däcken på turbo-fälgarna behövde bytas p.g.a. snedslitningen. Nu återstod att leta rätt på ett par fräscha däck och lämna in Hooken på framvagnsinställning. roll

Senast redigerat av Loveless (21 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
22 augusti 2019 · 532 Inlägg

Testkörning av varvräknaren

Hade nu börjat testa den ombyggda varvräknaren i bilen. Men ganska snabbt upptäckte jag ett problem!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1adcbf6e7e9a84017f8295be341a87dc.jpg
Efter bara ett par minuters körning dog varvräknaren, och nålen gick ner till 0. Startade man om bilen fungerade den igen, men bara i ett par sekunder. Lät man däremot motorn vara avstängd en stund fungerade den igen, men bara ett par minuter. Vad kunde detta bero på? Och varför hade den fungerat bra när jag testkörde den i upp till 15 minuter i garaget, innan montering?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f8bc131deeede9d8d0e6ee571442765.jpg
Började att misstänka en dålig kondensator, så bara för att vara säker bytte jag den oranga kondensatorn i närheten av motstånden. Denna vara av samma typ som den jag tidigare bytt i klockan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e2d55bb06438be57b5528f6ae539ea8f.jpg
Den var märkt 22uF 40Volt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fc19ec4ba0834ba891d31fbf17cba434.jpg
...men någon sådan hade jag inte hemma. Så det fick duga med två stycken 10uF 40 Volt. I samband med detta passade jag även på att montera bort de gamla motstånden, som fortfarande satt fastlödda i ena änden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8bd8d78bcd0505194eb257c10802dc32.jpg
Men när jag skulle testa mätaren stötte jag på ännu ett problem. Det kom ingen varvtalssignal från generatorn. Typiskt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0d880525783aba957a4d33ff27de8fa.jpg
Började misstänka kolen, men kom ganska snabbt på att det var jag som gjort fel. Dum som man är tänkte jag inte på att kabeln till Ampere-lampan inne i instrumenthuset måste vara inkopplad. Annars laddar inte generatorn. Jag hade plockat ut instrumenthuset. När jag satte tillbaka det fungerade det igen. Kände mig väldigt dum. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6cef2f2b286f9b978bc7072bcdb8919b.jpg
Nåväl, byte av kondensatorn hjälpte inte. När jag monterade tillbaka varvräknaren i instrumenthuset kvarstod felet med att mätaren lade av efter ett par minuter. När varvräknaren var urplockad ur instrumenthuset och provkördes inne i det svala garaget fungerade den dock fint. Började misstänka överhettning av någon komponent, eftersom det var väldigt varmt ute.

Jag justerade tillbaka potentiometern något, så att tomgångsvarvet hamnade på ungefär 1350 varv. Sedan gav jag mig ut och testkörde i över en timme. Nu fungerade mätaren perfekt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-93c81d624bb02988d7277aa6570b3ef0.jpg
...men problemet var det felaktiga varvtalet. Som en temporär lösning vred jag tillbaka nålen, så att den börjar före 0-läget ^^...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c39b72fd0d55fa47c06ac59a319686c.jpg
...tomgångsvarvet blir därmed korrekt, men däremot visar den mer fel desto mer man varvar upp den. På sikt måste jag alltså hitta ett annat sätt att kalibrera tomgångsvarvtalet 100% rätt. Visar mätaren 400 RPM för mycket vid tomgång blir det 800 RPM för mycket när man dubblar det faktiska varvtalet! hmm

Däck och en låda blandade delar!

Behovet av nya däck började bli lite smått akut. Hooken skulle ställas ut på Volvo 240-dagen i Karlshamn, och då ville jag gärna ha en komplett uppsättning med hjul på 240 Turbo-fälgarna. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-93084e9d32b73c3e44af42c291462e67.jpg
Via en kompis fick jag tag på en som sålde 4 lätt begagnade 15" däck. Han ville ha 1000 kr för dessa 4. Enda problemet var att det var M/S däck. Jag ville egentligen ha sommardäck. Men jag åkte ändå och tittade på däcken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-293ae7c4f779a44c7cb77b9481c51417.jpg
Han ville inte gå ner i pris, men vid ett köp kunde jag få med en låda Volvo-delar om jag ville. I denna fanns en generator (dock utan remskiva och kol) av samma typ som passar D24 på 240, tre "stänger" för vindrutetorkare till 240 (tror jag), en rheostat till gamla 240, huvfjädrar till 240, ett par remmar (en del nya), några fördelarlock, rotorer och lite D24-delar! Jag valde att slå till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-94bb274fe5bef167cb156c1c1ec56045.jpg
Generatorn var mycket riktigt av samma typ som Hookens. Inte fel att ha en extra. Dessa har lite andra mått än de vanligaste generatorerna till Volvo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-743d2f651794b5555e374ef65bb11081.jpg
D24-delarna som medföljde var detta. Inte mycket, men ändå inte fel att ha. Några insugsbultar, ett pumpdrev/bakre kamdrev, ledningar för glödstift och lite sånt. smile

Senast redigerat av Loveless (22 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
22 augusti 2019 · 532 Inlägg

Nickeboii skrev:
Har sett bilen några gånger i Kungsbacka och Vallda, den ser riktigt fin ut! big_smile Om du möter mig på vägen så är det bara att hälsa, brukar köra min 740 smile

Angående spindelleden, kanske vet du redan detta men ändå ett litet tips. Det finns två olika typer, en för servo och en för bilar utan. Monterar man den för servostyrning så får man en större castervinkel och något stabilare styrning vägegenskaper. Men den blir något mer tungstyrd. Gjorde det på min 242, och jag upplever att den blev stabilare. Sen om det beror på att jag också monterade coilovers låter jag vara osagt, men den blev mindre spårkänslig i alla fall big_smile

Så kul, tack så mycket! smile Detsamma, bara att blinka några gånger med helljuset när du ser mig. Just nu kör jag en del med min vita 744 TIC med USA-front, eftersom jag måste byta stödlager + hållare på Hooken. smile

Visste att det fanns två typer, beroende på servo eller inte, men inte vad skillnaden var. Valde den för servo (eftersom jag har servo på bilen). Tack för informationen! big_smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang