Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 179 117 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
13 juni 2019 · 532 Inlägg

C-lås: En låsknapp i mittkonsolen!

Bytte till mig en tillbakafjädrande strömbrytare av samma typ jag har till fönsterhissarna med Grunden1700 här på Garaget. Dessa satt på 140/164 och 200-serierna (om de hade elhissar) mellan 1973-79. På 1980-års modell flyttade knapparna ut till dörrarna. En anledning till att man flyttade dem var att elhissar bak var på väg att komma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84d6bb44157e0eb4d32a1b40d2296fd8.jpg
Låsknappen installerad! Kopplat den så att om man trycker nedåt (down) låser sig dörrarna (lockdown). Om man istället trycker uppåt (up) låses de upp. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2aa272cda8e4d42f8373ee6256a7dd0b.jpg
Strömbrytaren var något skadad i bakkant, då jag limmade den innan installation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18d4c2eae17d1a126ee83fcdc4679ea8.jpg
Drog fram kablar från skarvpunkten vid relät. En svart jord samt en gul/svart och en grön/svart kabel för att låsa/låsa upp. Mätte med multimetern var på switchen jag skulle koppla dem och använde mig av ett gammalt kontaktstycke för de runda piggarna som egentligen kommer från en härva till 240-instrumenthus. wink

C-lås: Dragning av kabelstam vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9cb771f695dc66c0e207cf7345917698.jpg
Eftersom relät satt på vänster sida av bilen drog jag en kabelstam direkt till B-stolpen vid vänster bakdörr (som var nästa på tur att få en centrallåsmotor). Där satte jag två stycken tvåpoliga öppningsbara Wago-toppklämmor.

Jag hade bestämt mig för att inte fortsätta stammen till bakluckan. Orsakerna var flera. En aspekt var inbrottsskyddet. Med centrallås skulle det gå att öppna "skuffen" genom att krossa en ruta och dra upp låsknoppen på förardörren. Men framförallt var orsaken att bakluckans lås på de gamla modellerna är uppbyggt på ett sådant sätt att det skulle bli svårt, om ens möjligt att installera en centrallåsmotor till det. Men skulle jag ändra mig i framtiden fanns åtminstone möjlighet att koppla mig på vid vänster B-stolpe. roll

C-lås: Installation av låsmotor i vänster bakdörr

Nästa dörr på tur att få en låsmotor blev vänster bakdörr. Orsaken var att jag tänkte spara den krångligaste, förardörren (som behöver både låsmotor och givare) till sist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5349a7dbf261ddbcae83cf5fab2304b7.jpg
Eftersom jag redan gjort en bakdörr gick det lite enklare den här gången. Började direkt med att borra på samma ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-694542dcc14a9a92611f25d6c6a02dd9.jpg
Hängde dit ett stag som jag mätte ut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2d4545cddaa05d4bce57576a0220d25.jpg
Borrade hål för kabeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aa1ad18fb9acea7f75d174f33c8b7c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d442b2f14b63e7885b73008963b26e5e.jpg
Monterade låsmotorn och staget med låsningar i båda ändar. Sedan kopplade jag in motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1fef77b8d00adb6a5b7495af4a352bf.jpg
...och drog en kabel genom hålet, in till B-stolpen.

Invändigt rostskydd av dörrarna

När jag ändå hade av dörrsidorna dammsög jag dem i botten (låg en del rostflagor där) och sprutade sedan in rostskyddsmedel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4aea300fd729360645fc538e79f29016.jpg
En del av dörrarna hade en del rost i nederkant och på en hade det gått hål...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8d1c64b5ca54326a4e04a922da66af7.jpg
...Men tänkte ändå att detta stoppar upp rostbildningen, åtminstone för stunden, tills man hunnit göra en ordentlig lagning. wink

Fortsättning följer! Nästa gång visar jag det sista steget, alltså förardörren. Sedan är installationen av  centrallås klar! big_smile

Senast redigerat av Loveless (13 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

C-lås: Sista delen: Installation av låsmotor & givare i förardörren

Då var det dags för den sista och kanske svåraste delen av min centrallåsinstallation! Nämligen att installera både en centrallåsmotor (för manövrering via låsknappen och en ev. framtida fjärrdosa) och en centrallåsgivare (för manövrering av c-låset via nyckeln eller låsknoppen) i förardörren. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eaacd007101224bc2d3f082dccb3565d.jpg
Men varför installera båda dessa? Notera C-låsmotorn längst ned med två utgående kablar (och tre tomma hål) och givaren ovanför med tre utgående kablar (och två tomma hål). Totalt finns plats för fem kablar. Kanske kan man kombinera dessa till en enhet? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca3a75db17a7cabc1ed8a9949656b72c.jpg
Fick efter lite pill upp både "huset" till låsmotorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-308bd3a51c6937406f8b9e3876d48ca5.jpg
...och det till givaren. Den sistnämnda innehöll inte mycket! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be38068d119c0261a0df7d239af6ada2.jpg
Visst borde det gå att kombinera dessa till en modul, tänkte jag. wink Annars skulle jag behöva ordna flera stag och hitta en bra placering för två "hus" i förardörren, och det ville jag helst slippa. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c49c4a20074f98f7ed66b348d93609.jpg
Tog ut låsmotorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d513c469b853a45498b3f329d4e38a0c.jpg
...och monterade den i samma "hus" som givaren. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8dc6eec031e5e172c396d3186f87dd4.jpg
Drog kablarna genom de tomma hålen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37547d3114466114eb89d689f4cf6efc.jpg
Sådär ja! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3fd2326c9a5e93934e1b9d15739663f.jpg
Monterade ihop huset...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52734b424c77055b0a3e07a53c2ccfc3.jpg
...och drog kablarna genom ett hölje.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ebede7485ba53d26b69b685340a1dc2.jpg
Sedan tillverkade jag en kabelhärva. Till skillnad från de andra dörrarna behövdes här fem kablar. Röd/vit och Röd/blå till motorn, grön/svart och gul/svart för lås/lås upp från givaren och svart för minus till givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b94e8d6dcc308345372ec494fee9c5e6.jpg
Gjorde ett hölje med eltejp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b8093bbf05b97d1b3119712284c54cc.jpg
Sedan drog jag kablaget mellan dörren och kopplingspunkten jag satt upp vid centrallåsrelät...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7194b39c197f83009fbd52ce07b2871f.jpg
...och anslöt kablarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b2e1bc14754c1f312e46f643b348d32.jpg
Genomföringen vid förardörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b9f675cfa445a897672b24dc86f43884.jpg
Sedan var det dags att borra ett hål för staget, justera längden på staget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7aef89925052c9a581d312b641afc9e5.jpg
...och montera låsmotor/givar-hybriden jag byggt ihop! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f74faaa2dc93cc5cca636e085b180730.jpg
Skarvade ihop kablagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-befd9439d69725e2c223e11774020740.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34114fb304a28147681f8f2b95ae4b07.jpg
Passade även på att smörja både låsmekaniken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ff10addb39796a9513035594d095a6b4.jpg
...och fönsterhissarna med lite fett.

Resultatet, då?

Jodå, det blev bra! Nu kan Hooken låsas och låsas upp både med nyckel, låsknoppen och låsknappen i mittkonsolen, som alla manövrerar samtliga dörrar. smile

Senast redigerat av Loveless (27 juni 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
RandomMaister
27 juni 2019 · 556 Inlägg

Snyggt jobb! big_smile

Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

RandomMaister skrev:
Snyggt jobb! big_smile

Tackar! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 juni 2019 · 532 Inlägg

Rembyte, bilträff, streetrace och kabelbrand! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-987f4bce731113814f598832f59ec19b.jpg
En kompis frågade om vi inte kunde ta Hooken och åka och se på streetrace. Dessutom finns ofta flera intressanta bilar på samlingsplatsen. Sagt och gjort, lördagen den 18 mars körde vi mot samlingsplatsen vid köpcentret 421 i Högsbo som var första samlingsplats. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bf5e588c744612d74352f3d62313d13.jpg
Men på väg till min kompis gick ena fläktremmen av!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa02bf72039abcb4ed0258e44da7b53b.jpg
Tur man har två, men den andra remmen såg inte heller något vidare ut. Jag hade faktiskt tänkt byta dem ett tag och hade nyligen fått hem nya remmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9da99e4b23eaa7916228a1903956b3b6.jpg
Så vi körde tillbaka till garaget och bytte båda remmarna på under tio minuter. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-61b91a6ea3f37b7c6a4c3f36f45242f0.jpg
Men vi hade fortfarande gott om tid. Så varför inte ge Hooken en välbehövlig biltvätt på vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef8351d4de919aa9bbe9fc4d0e6a8970.jpg
Borstarna inifrån. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3b67edeb34066ba635f2c5e05138a6ee.jpg
Dock hade vi inte fått igen takluckan ordentligt, så både jag och min kompis fick våra byxor dränkta i vatten! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb2596639a97dd452d389107044d15b7.jpg
Till slut öppnades portarna! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fedb21f839bed7072da9710ad2b50cb5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e28114fe7e85f2c1dcb3a0d565b3141c.jpg
Framme vid samlingsplatsen. smile Det fanns ett visst intresse för Hooken och en del var framme och kikade på USA-fronten. Detta var strax innan jag bytte till Canada-front.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9aead1dc6e2020e07612d5b12745b1f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4514442e4dd7d5224881b2937f34bb39.jpg
Jag framför Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5592a7138d2ca876c1a57c9f55dd92f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6b23e85a1fca18a85f409eea2d8706b7.jpg
De flesta bilar var betydligt nyare än min, men det fanns även en och annan 240 på plats. Till höger syns en 244.

Sedan var det dags för streetrace! Att själva delta (med 82 dieselhästar) var förstås uteslutet. Men det är alltid kul att se när andra kör. tongue Dock var det lång kö nästan hela vägen från samlingsplatsen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf6c2e41505e297a0978614d28db45d0.jpg
Street race in progress. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c4b4ea556477c688964faa101835966.jpg
Flera gånger ändrades platsen efter att polisen dykt upp...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d54e438089fa1b45bf03917d218e1c31.jpg
...och vi körde omkring sent på natten för att hitta nästa samlingsplats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63d8335d8aba26a9f4338226d8b9c573.jpg
...och nästa efter det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-479327ae3cf7555bdd111206448982f8.jpg
Men på väg hem började det lukta bränt i hela bilen och en säkring brann till slut av vilket resulterade i att både baklyktorna och all instrumentbelysning slocknade... yikes

Fortsättning följer!

Senast redigerat av Loveless (27 juni 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Garage313
27 juni 2019 · 536 Inlägg

Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Loveless
28 juni 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Vet att det varit dåligt med updates på sistone hmm men å andra sidan har det hänt en hel del på mekar fronten och jag har tagit flera bra bilder som kommer inom kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b170ccc55ac1306c11ac7a6a1b1383.jpg
SPOILER: Vad tycks om svart 264 DL grill? Och... blink wink blink wink

Kul att du gillade min lilla c-låsinstallation. tongue Ja, det kanske man skulle göra. Larmet jag har nu styrs helt separat, så vore nice med ett larm som även kan öppna c-låset. Är det svårt att demontera dessa från 850/940? Det bästa är ju när de har en egen härva som bara är att koppla loss.

Jadå, var där. Synd att vi inte stötte på varandra.
Förstår, stannade lite längre men vi valde att köra hem efter kabelbranden. Mer om den i nästa update. Vi hörs!

Senast redigerat av Loveless (28 juni 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo-Tysken
30 juni 2019 · 312 Inlägg

Loveless skrev:

rockabilly-rebell skrev:
Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Vet att det varit dåligt med updates på sistone hmm men å andra sidan har det hänt en hel del på mekar fronten och jag har tagit flera bra bilder som kommer inom kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b170ccc55ac1306c11ac7a6a1b1383.jpg
SPOILER: Vad tycks om svart 264 DL grill? Och... blink wink blink wink

Kul att du gillade min lilla c-låsinstallation. tongue Ja, det kanske man skulle göra. Larmet jag har nu styrs helt separat, så vore nice med ett larm som även kan öppna c-låset. Är det svårt att demontera dessa från 850/940? Det bästa är ju när de har en egen härva som bara är att koppla loss.

Jadå, var där. Synd att vi inte stötte på varandra.
Förstår, stannade lite längre men vi valde att köra hem efter kabelbranden. Mer om den i nästa update. Vi hörs!

Nu jävlar! Bästa fronten cool Den ska du behalla big_smile

Senast redigerat av Volvo-Tysken (30 juni 2019)

Volvo 945 "Pojken" (1993)
Volvo 245 "Bertil" (1992)
Loveless
1 juli 2019 · 532 Inlägg

Volvo-Tysken skrev:

Loveless skrev:

rockabilly-rebell skrev:
Äntligen uppdajt här big_smile
Grymt bra jobbat med centrallåset! Kanske dags att jaga rätt på ett vga larm från 940/850?

Asså va du på träffen? Jag va också där o gick runt en del men såg fasen inte din bil!

Va riktigt bra race den kvällen faktiskt! Drog dock hem efter andra sträckan! Skulle upp o jobba på söndagen..

Vet att det varit dåligt med updates på sistone hmm men å andra sidan har det hänt en hel del på mekar fronten och jag har tagit flera bra bilder som kommer inom kort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98b170ccc55ac1306c11ac7a6a1b1383.jpg
SPOILER: Vad tycks om svart 264 DL grill? Och... blink wink blink wink

Kul att du gillade min lilla c-låsinstallation. tongue Ja, det kanske man skulle göra. Larmet jag har nu styrs helt separat, så vore nice med ett larm som även kan öppna c-låset. Är det svårt att demontera dessa från 850/940? Det bästa är ju när de har en egen härva som bara är att koppla loss.

Jadå, var där. Synd att vi inte stötte på varandra.
Förstår, stannade lite längre men vi valde att köra hem efter kabelbranden. Mer om den i nästa update. Vi hörs!

Nu jävlar! Bästa fronten cool Den ska du behalla big_smile

Tack! Ja, nu blir det nog inga mer frontbyten (förutom grillen där jag ännu inte kunnat bestämma mig för DL eller GL-grillen (som har Volvomärket lite högre upp).

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 juli 2019 · 532 Inlägg

Felsökning av elsystemet

Klart stod att det uppstått kortslutning någonstans i elsystemet efter kvällens körning. En säkring hade till slut löst ut och det luktade bränt i bilen. Dock lyckades jag till en början inte lokalisera var det brunnit. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b63ccf903618c06227adffe3b098b91.jpg
Lukten försvann efter att säkringen löst ut. Började kolla upp vad säkringen gick till. Den visade sig gå till höger parkeringsljus fram, instrumentbelysningen och bakljus på båda sidor (dock ej bromsljus eller blinkers). En del ställen att leta på med andra ord. sad

Jag började med att koppla loss de utgående kablarna från den aktuella säkringen i dosan, för att sedan lägga på dem en efter en. På så vis kunde jag få en hint om i vilken ände av bilen kortslutningen skett. Började med att lägga på en av kablarna och satte i en ny säkring. Säkringen förblev hel och höger parkeringsljus tändes nu upp. Lade på ytterligare en kabel och nu tändes instrumentbelysningen. Men när jag lade på den tredje och sista kabeln small säkringen direkt...

Felet låg alltså vid baklyktorna, eller på vägen till dem. Egentligen ganska logiskt tyckte jag. Vatten och fukt kan tränga in och orsaka sådana här problem. Dessutom hade vi kört igenom en biltvätt tidigare under dagen. lol Som grädde på moset var elen där bak dåligt kopplad, så jag passade även på att byta ut diverse torrspruckna sockerbitar mot Wago. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25bc1c01a7480572c7bc125e612e3324.jpg
Tejpade även härvan. Även om elen var slarvigt gjord och en del komponenter utslitna hittade jag inga uppenbara ställen där det blivit kortslutning. Jag lossade även lyktglasen för att se om där stod vatten, men det fanns ingenting. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-584c9f002738005369cde79ec2536343.jpg
Satte i en säkring, men det small fortfarande direkt. Så jag lossade baklyktornas kontaktstycken, men ännu en säkring brann av. Nu började jag bli lite smått irriterad. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d9f8838ece14afcb84ca78e8c0d56b8.jpg
Vek upp golvmattan och inspekterade kabeln från säkringsboxen, men allt såg bra ut. Men då kom jag på att jag glömt kolla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd0e98545a59048ce6999f6f98b2a8df.jpg
...nummerplåtsbelysningen! Denna (tycker jag) väldigt dummar konstruktion (även på 700-serien) är som gjord för att få kortslutning. Vad som hänt var att nedre plastbiten spruckit och den ena polen (som givetvis råkade vara plus) ramlat ner och legat och kortslutit mot karossen. neutral P.g.a. ärg/rost har den nog till en början inte orsakat 100% kortslutning, därav att säkringen inte löste ut direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6b48266039e3cd0368a76a81bb0379b8.jpg
Min lösning tills vidare blev att jag växlade sida på plus och minus, så den bit som legat emot ramen blev minus. Sedan gjorde jag rent och limmade fast den i sitt ursprungliga läge. Bytte även ut den brända delen av kabeln. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd4e636cb4ca7b573665fffe8182ecd3.jpg
Limmade även den andra nummerplåtslampan, bara för att vara på den säkra sidan. roll

Några sista USA-front bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c7e4b3e56e6fd929c8e73e738354952.jpg
Efter att elsystemet var igång åkte jag på en provtur och tog några sista bilder med USA-fronten. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8b336c48bb9e3f65bbbffd22c78e340.jpg
Dagen efter denna åkte jag och hämtade Canada-fronten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-622126e1cc6db67b8ba52248d71fa32f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d4461b621fc6802c02073b3feb64fee.jpg

Senast redigerat av Loveless (1 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Xebers76
1 juli 2019 · 2 264 Inlägg

Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Amazon_123GT Driifter;)
1 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Csnadafront o dl grill tycker ja

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Ja, verkligen! Tur man har brandsläckare i bilen.

Amazon_123GT skrev:
Csnadafront o dl grill tycker ja

Jo, är lite inne på det. Finns ju dock en tredje 260-grill till 75-80 som också har svart galler men påminner mer om en turbogrill. Nämligen 262c grillen. Är lite inne på den faktiskt. roll

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Mew
2 juli 2019 · 2 156 Inlägg

Loveless skrev:

Xebers76 skrev:
Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Ja, verkligen! Tur man har brandsläckare i bilen.

Amazon_123GT skrev:
Csnadafront o dl grill tycker ja

Jo, är lite inne på det. Finns ju dock en tredje 260-grill till 75-80 som också har svart galler men påminner mer om en turbogrill. Nämligen 262c grillen. Är lite inne på den faktiskt. roll

Var hittar du alla dessa delar?? lol
262c hade nog suttit fint! Jag älskar det asymmetriska märket på de äldre grillarna. smile

Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Mew skrev:

Loveless skrev:

Xebers76 skrev:
Bra jobbat! Sånt där kan vara riktigt läskigt!

Ja, verkligen! Tur man har brandsläckare i bilen.

Amazon_123GT skrev:
Csnadafront o dl grill tycker ja

Jo, är lite inne på det. Finns ju dock en tredje 260-grill till 75-80 som också har svart galler men påminner mer om en turbogrill. Nämligen 262c grillen. Är lite inne på den faktiskt. roll

Var hittar du alla dessa delar?? lol
262c hade nog suttit fint! Jag älskar det asymmetriska märket på de äldre grillarna. smile

Hihi jadu. smile Det är lite olika. DL grillen köpte jag av en bekant som hållit på med 240/260 sedan de var nya. Den kom från hans pappas gamla 264 DL som tydligen skrotades för många år sedan. Men någon 262c grill har jag dock inte... än i alla fall. roll

Gotta catch em all! wink

Senast redigerat av Loveless (2 juli 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
2 juli 2019 · 532 Inlägg

Nya reflektorer!

Efter att Canada-fronten kommit på (se inlägg 142) började jag mer och mer tänka på hur dåligt skick reflektorerna var i. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c011587674ebad7022749f5a16df8ff.jpg
Fronten, som var i så fint skick i övrigt drogs ner av de korroderade reflektorerna. Dessutom var inte halvljuset vad det borde ha varit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a267795c1508e460d8d3eb63776f604.jpg
Närbild på ena reflektorn. Dessa är H4 insatser med separat p-ljusinsats. Med andra ord kan man flytta in parkeringsljuset till halvljusets reflektor och köra heloranga blinkersglas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02e108d950b933e088c41698e05bf9c9.jpg
Men genom en bekant fick jag tag på fyra stycken lätt begagnade reflektorer till ett vettigt pris! Dessa var i betydligt bättre skick. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8952e1a8fbc01d4cd5615efc3754d65.jpg
Började demontera de gamla. Valde att börja med att byta de två yttre reflektorerna (halvljusen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3e151f2e0d67d7e81239835b14ee51e.jpg
Även de nya hade H4-insatser...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-95afd20ec595ef48fcf2ad0976f9cfa2.jpg
...och separata glödlampor för parkeringsljus. smile Jag tänkte koppla in dem i samband med monteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6a07f6de079df1862cc5c05fdeca127e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39f1cf09ad8fcff8a3ea25ce71859237.jpg
Gjorde rent innan montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e3081e5241f82b74c7e2063b2b63f864.jpg
Reflektorn monterad. Det blev en viss skillnad! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28892bd336b07f69d2c0fd557654a4dd.jpg
Däremot bygger de gamla Hella-reflektorerna ut mer och passar bättre mot hållaren. Det var precis att jag fick på spännarna på de nya. Men jag blev ändå förhållandevis nöjd med resultatet med tanke på att de var i bra skick och att jag fick dem för ett vettigt pris.

Byte till Hella-insatser för blinkers

I samband med reflektorbytet förberedde jag även för de orangea blinkersglas (satt som original på bilar med canada-fronten) jag beställt (se spoiler i inlägg 167). De vita glasen hör enligt mitt tycke mer ihop med USA-fronten, så de kommer antagligen att monteras ihop med den på min andra 264 lite längre fram. De vita glasen var till Cibie (3 skruvar). De orangea till Hella (2-skruvar), så insatserna behövde bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec9f98e5391944e661f42cbbf167a6da.jpg
Han jag köpte Canada-fronten av hade skickat med ett gäng Hella-insatser och även glas som han själv lackat (dock med varierande kvalitet). Men dessa fick duga tills originalglasen jag beställt kommit (det var rätt lång leveranstid på dessa)! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3374165303091dcff86fa160760ac83.jpg
Montering av vänster Hella-insats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d61804e186fe44bfde7ba127af00c2ab.jpg
Tillverkade även lite specialkablar, så att jag kunde testa dem med dubbla blinkerslampor (eftersom parkeringsljuset nu flyttas in i halvljus-reflektorerna).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b900856dcf437b3e9957b6052c69cde.jpg
Testade även orangea parkeringsljus (som är väldigt snyggt, men tyvärr olaglig).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee6b2cb2078e520b8f5f345cfe55caf8.jpg
Nu blir man nästan sugen på att byta ut de andra två reflektorerna med! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c12d883c2636e51f577819bd72cc14da.jpg
Tog en tur ner till hamnen.

Senast redigerat av Loveless (2 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
3 juli 2019 · 532 Inlägg

Grillväder?

Som jag tidigare nämnt köpte jag mig en 264 DL-grill till Hooken av en bekant, som också håller på med gamla Volvo-bilar. Men när jag ändå var där passade jag på att köpa två stycken 240-grillar för platthuven (flathood). smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a49024fc9569fc50350156c3411ee484.jpg
Längst upp syns Hookens original 264 GL-grill. Under den syns den nyligen inköpta DL-grillen och två lyktsargar till de europeiska rektangulära strålkastarna (260 75-80 & 240 79-80) som ingick i köpet. Och under det två stycken 240-rutgrillar till platthuven. Den vänstra från 79-80 (för rektangulära strålkastare) och den högra från 81-85 för de nya strålkastarna (81-93).

Den sistnämnda tänkte jag montera på min blåa 245:a från 92, men justera ut den ett par centimeter i ovankant så att passar den nya huven (86-93). wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b94af64c47abf12599ad99417dd215c5.jpg
Hooken med DL-grillen. 264 och 265 DL fanns endast mellan 1975-77 och den här grillen är tillverkad under 1975 enligt stämpeln. Från 1978-års modeller fanns 264 och 265 endast som GLE (gamla GL).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42d2ea1a9d815e16378fb86d80d0a233.jpg
Tycker att det svarta ribbgallret matchar Canada-fronten ganska bra. Men som jag nämnt finns planer på en 262c (Bertone) grill. Men de växer ju inte på träd! hmm

Tvätt & motortvätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70c14aded276de70cd7d7f21482fd4b2.jpg
Eftersom min bror höll på och tvätta sin röda riskokare inför försäljning tänkte jag inte vara sämre. Det var dags att ge Hooken en välförtjänt tvätt! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa09d9c6b7f662bf0e50c5544b321991.jpg
Tydligen inte bara jag som gillar den här bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bb25787189cadcb911feb051b831a5f.jpg
...utan även Zack...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-032133316d151dd2c6779738eff2b5bd.jpg
...som tar varje tillfälle att smita in om man lämnar dörrarna öppna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83901903e462aae26a81c310dd3e217f.jpg
Nåväl, efter att jag gjort en ordentlig tvätt blev det dags att göra något åt motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5d3ef3e5b42d8e984759b450a5288177.jpg
Det hade varit ganska smutsigt ända sedan jag köpte bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-933d913a51e30db9b1c466e25e9bf47b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7816150b94712a2aaf018eb8fcb48b6.jpg
Gav både motor och motorrum en ordentlig duvning med avfettningsmedel och skrubbade med en svamp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-81016ecb6f0a90ae831e962c7dcfe79e.jpg
Skillnaden blev rätt stor. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f613626581e8b731cc9dd703e7c25f52.jpg
Dock syntes nu lite mer av rost, som tidigare varit täckt av smuts och gammal olja. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d24f6ac0962cde0c9d5c6efbca71a866.jpg
Men det var ändå skönt att ha ett rent motorrum...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c491922a91b889ba4404210ccc85353.jpg
...och en ren D24! roll

Idiotsäkra strålkastare?

Om du någon gång glömt strålkastarna på, så att batteriet laddat ur vet du hur det kändes när jag kom tillbaka till Hookens parkeringsplats efter ett par timmar en dag i början av maj. Eftersom D24:an behöver glödning går det inte rulla igång bilen när den är kall, utan jag fick snällt sitta där och vänta tills jag fick starthjälp. Kände mig verkligen som en idiot! neutral

Först på 1986-års modell (som innehöll många förändringar) kopplades strålkastarna över tändningslåset på 200-serien. På tidigare vagnar går endast varselljuset via tändningen. Det är alltså mycket enkelt att glömma strålkastarna på, eller glömma att slå på den (men då har man åtminstone varselljus). Hur som helst bestämde jag mig för att ändra på det!

Eftersom Hooken inte har någon användning för sitt varselljus, nu när han kommer ha helorangea blinkersglas tänkte jag koppla helljuset där och istället koppla ur varselljuset. Dock är de kablarna för tunna, så jag behövde använda mig av ett relä, som släpper förbi strömmen när varselljuset triggas, dvs. om ljusomkopplaren står i 0-läge och tändningen är på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-910dab371bb37b58d8db049e47b92d7c.jpg
Ett relä för strålkastare/extraljus från 740 skulle nog fungera bra för detta ändamål! big_smile Återigen fick jag användning för den gamla 740-säkringsboxen och dess relähållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28808309cc1538d8b8480becedc54887.jpg
Började koppla loss en hållare och kopplade sedan in relät.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-827a1ac05bf6a89658099f3af89cb894.jpg
Sådär! Med det nya relät styrs strålkastarna via tändningen (oavsett om man har hel eller halvljus). Ljusomkopplaren skall alltid stå i 0-läge. Parkeringsljus (P-läge) fungerar fortfarande.

Varför valde jag då att inte koppla relät via det tredje läget, som är till för strålkastarna? yikes Jag testade faktiskt det först, och det fungerade. Var till en början nöjd. Strålkastarna tändes och slocknade när man vred på nyckeln. Problemet var bara att det gjorde inte baklyktor, parkeringsljus och nummerplåtsbelysning! De förblev tända, precis som när man väljer P-läget. Varselljus-läget är det enda som bryter allt på den gamla ljusomkopplaren...

Säkert går det att komma runt detta, men det skulle kräva en hel del extra pill och kanske en annan ljusomkopplare. Jag hade ändå ingen användning för varselljus längre med de nya blinkersglasen. Så att styra relät med 0-läget (som i sin tur går över tändningen) och låta det släppa förbi strömmen till strålkastarna tycker jag blev en vettig lösning trots allt. smile

Senast redigerat av Loveless (3 juli 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 juli 2019 · 532 Inlägg

Sista uppdateringen på ett tag!

Efter att ha uppdaterat projektet ganska intensivt den senaste tiden tar jag en paus efter detta inlägg. Anledningen är att jag visat allt jag gjort med Hooken fram tills nu. Det finns helt enkelt inget mer att berätta.

Heloranga blinkersglas

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d6ea9196dd56f7be5cc37b347fc6911c.jpg
Så kom det äntligen ett paket. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d8d79df70fd719703ff57f449efa13d.jpg
Innehållande ett par mindre paket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bae113ded51ff9f7bec21739c970c41a.jpg
...bland annat ett luftfilter till D24 för 240. Alltid bra att ha ett extra på lager. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d77891b6530c0a539b47b5523c452ed.jpg
Men framförallt det jag väntat på - heloranga USA/Canada blinkersglas (Hella) för årsmodell 1975-77.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-064cc145432f35c8cb782d96f27bd17f.jpg
Volvo original NOS dessutom! Kan det bli bättre? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe4ae0d92f4caf77d9740b3c5642c9e0.jpg
Eftersom parkeringsljus nu är monterat i de yttre strålkastarna och jag inte kan ha orange-färgat varselljus tänkte jag köra dubbla blinkerslampor. Alltså använda 21-watts tråden i varselljus/parkeringsljus lampan ovanför blinkersen till blinkers. Byggde lite adapterkablar till detta för att slippa förstöra originalhärvan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1f36f019443446760bd637189dece024.jpg
Varningsblinkers med fyra ljuspunkter fram. DL grill på bilden ovan och GL grill på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d7438387ee531fb7b164749963e4818.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9dbdd69cf8082d73550524ea1784eb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6bf2f49107e31eafadae5ac917c740e8.jpg
GL-grillen är väldigt snygg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-94c820cf2cd9e5da34af1d82b6d2c49e.jpg
...men jag tror jag kör med DL-grillen som bättre matchar Canada-fronten.

Dekoration

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-86fc19a238f4424cf6d7e4bd3df3050b.jpg
Dekorerade hatthyllan med en liten 245:a och en Super Mario stjärna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31476c88245f85228e16a7a9980c68d1.jpg
roll

Utflykt till Döda fallet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5638bc41973923b3915ae91b66814671.jpg
Jag och en kompis tog Hooken och besökte Döda fallet vid Yngeredsfors gamla kraftstation i Ätran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ab5f36f1cc0dddc4b5a16aa009fff95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bc09b0599e7c36983ab757ea8ef8f649.jpg
Hooken parkerad vid tältplatsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-76bff95522a12de0c4b205bb4bae1563.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-295510be70f76af3704ff64b9cf976d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d415d564834e5751cd666cf45199f8ef.jpg
Tack till alla er som kommenterat och följt mitt projekt! Ni är värda en stjärna. big_smile

Senast redigerat av Loveless (4 juli 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Mew
4 juli 2019 · 2 156 Inlägg

Jag håller nog med där faktiskt, tycker GL-grillen är snyggare i sig, men den passar bättre till USA-fronten. DL såg bättre ut tillsammans med Canada-fronten. Mer enhetligt. smile Tummen upp!

Loveless
2 augusti 2019 · 532 Inlägg

På skroten!

Jag och en kompis besökte en trevlig gammal bilskrot ( säger inte vilken roll ) med 245:an nu under sommaren. Ni vet en sån där gammal skrot, som inte är med i Bildelsbasen, utan erbjuder självplock till mycket rimliga priser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9abf60bd1653688d3bb3003af4caa918.jpg
Dessutom fanns en del saker från bilar som inte kommer in så ofta längre på hyllorna i lagret. De lät mig själv gå igenom lagerhyllorna och leta efter 240/260-delar! Där hittade jag bland annat en relativt fräsch framskärm till 240 (1975-77, med kromlisten runt blinkersinsatsen. I övrigt samma som 78-80), en 744/764 GLE baklykta (82-89), vindavvisare för takluckan, två nyrenoverade 240-framok, en 140-grill och lite annat kul! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f539c95d2ea98cce3d7380bf7e83cbbf.jpg
Ute på skrotgården fanns tyvärr inte så många intressanta bilar. Ingen 240, utan endast tre st 740/940. Men en bil fångade mitt intresse. Det var en 745:a som hade ett uppfällbart extrasäte bak och även lastgaller.

- Ska du inte ha det? Frågade min kompis. Efter en kortare övervägning bestämde jag mig för att montera loss det. Dessa är inte allt för vanliga, men frågan är om jag verkligen kommer att få användning för det? lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8856161d151abdb73bea48863d744899.jpg
245:an lastad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80b70349ae35d6848d5e6b565ac3a2e1.jpg
Här är allt jag köpte:
Vänster framskärm till 240 (75-80), 140 grill, 240 grill, vindavvisare för taklucka (samma färg som min som flög av), hundgaller och uppfällbart säte+bälten för 2 i bagageutrymmet till 745, grenrör med lambda till b230F, två nyrenoverade guldiga 240 framok, två 740 bakok, ett 740 framok för ABS, fräsch länkarm till 240 med nya bussningar, torkarmotor 740/940, En höger baklykta 744/764 GLE (med silverlinje), databox till 740 91-92 med Regina Rex, lite paneler, relän, nya första hjälpen lådor och lite lister.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d6b392da07c131f900261d593314948e.jpg
Hela kalaset slutade på 1200 kr och det tycker inte jag var farligt för allt det här! ^^ Vad tycker ni?

Funderar på att montera de nya guld-oken på Hooken på sikt, men väntar tills jag behöver se över bromssystemet. Som det är nu är det i väldigt bra skick, utan minsta anliggning på något hjul. smile

Senast redigerat av Loveless (2 augusti 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang