Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 177 697 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
29 augusti 2019 · 532 Inlägg

Hjulinställning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eaa78ffcb99f0db4606e1b3996c4ed4a.jpg
Med framvagnen fri från glapp och nya däck införskaffade var det nu dags att lämna bort Hooken på hjulinställning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c56c5410b84d6b53bd974223f6ea5c3.jpg
Före och innan hjulinställningen. ^^ Hjulen stod ganska fel innan, vilket förklarar de snedslitna däcken! wink

Senast redigerat av Loveless (29 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
volvoqq Lastbilsmekaniker
29 augusti 2019 · 5 127 Inlägg

Ganska go toe in wink

Loveless
29 augusti 2019 · 532 Inlägg

Dags att göra något åt högertröskeln! tongue

Det var nu början av augusti och 240-dagen närmade sig, vilket innebar utställning av Hooken. Jag kände att jag kanske borde göra något på tröskeln på höger sida innan dess...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a57fda9b55801587e9678fab2cac8be.jpg
...den var förvisso inte lika dålig som den vänstra, som jag bytt i samband med besiktningen, men den stod med som "bra att veta" på besiktningsprotokollet och skulle troligen dyka upp som en 2:a på näst besiktning.

Den andra bra att veta-punkten gällde golvet på högersidan, som var dåligt på ett par ställen, främst i anslutning till tröskeln. hmm Men man får ta en sak i taget, så nu tänkte jag fokusera på tröskeln. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbd03b4b7faa8728ddbb25eaa5626d69.jpg
Värst var den främre delen av tröskeln, strax under framdörren, där ett stort hål skymtade. Det var lika bra att göra något åt detta nu, innan det blev värre, kände jag. roll

Men hur skulle jag göra? Byta ut hela tröskeln eller laga den gamla? Den var trots allt inte i närheten så dålig som den vänstra, som jag bytt ut. Jag kände inte heller för att montera ur inredningen och påbörja ett tröskelbyte, utan bestämde mig för att laga den befintliga tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41a319b370d8083c7cc9006dd7d3c1aa.jpg
Började med att täcka alla rutor med brandfilt, för att skydda från stänk från vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6cf3ac20270093364c9ef41b5763ae64.jpg
Kapade ur en bit dålig plåt i anslutning till hålet i tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8118837c982b2e0d738ab5e978301ce2.jpg
Invändigt var tröskeln full med blöta löv och smuts. Tog ur så mycket jag kunde med handen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9bb2128ed6371b6f425267792e808c49.jpg
Sedan körde jag en vända med ståltrissan både på dörrarna och på tröskeln. Men då upptäckte jag ännu mer dålig plåt på tröskeln, i närheten av plåten jag kapat ur... sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d869431e536234b7e504baeba8825be5.jpg
...så det var bara att kapa ur en bit till!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2cff092cf78c27ee86c801b228d4836e.jpg
Fortfarande fanns en del smuts kvar inne i tröskeln...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2cb89dd8cf0a57796441839a6b862024.jpg
...så jag tog hjälp av dammsugaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5d2fb094f9407d463ecbe835db5ee825.jpg
...och kompressorn. Blåste genom hålen som egentligen är till för tröskellisterna på 264. Några sådana följde dock inte med bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf47facd9b2c249ed3d5a88362969d4b.jpg
Fortsatte slipa till plåtrent med ståltrissan. Sedan kapade jag till en ny plåtbit. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2786986907542d7a83bafd7abfd890a6.jpg
Rengöring med T-röd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d93d6b84b519c1b2014275f73159d87e.jpg
Plåtbiten punktad på plats. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1126e6603a73c2bddd6ef73b34b1577.jpg
Svetsat runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-933610bcb64d3d510667a49c7a5ebe8f.jpg
Även bak visade sig tröskeln efter en slipning vara sämre än jag trott! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e017ea3b6d0298decfc7698fb4d7c841.jpg
Men det var bara att bita i det sura äpplet och kapa ur den dåliga plåten! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c54e61f182d41b52579d633d1d63202.jpg
Och försöka skära ut och bocka till passande plåtbitar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a1f722e2fbaa235c630c8d7d5822abd.jpg
Men resultatet blev ändå ganska lyckat (återstår en del jobb till höger på bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d3d392aaa40a1b1137c527347ce1f4e.jpg
Svetsfogarna nedslipade. wink

Det var allt för idag. På återseende! smile

Senast redigerat av Loveless (29 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
mattew
29 augusti 2019 · 350 Inlägg

Läge att köpa en ny ist...

Loveless
30 augusti 2019 · 532 Inlägg

mattew skrev:
Läge att köpa en ny ist...

Har redan en ny hemma. Med facit i hand hade det nog gått snabbare att ta ut inredningen och byta hela.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
30 augusti 2019 · 532 Inlägg

SPOILER: Fler extramätare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6984d2eb36faa59f9ec58b8339e51cc4.jpg
Två till extramätare, för yttertemp och volt har installerats i mitten av brädan. Bilder på installationen kommer lite längre fram. smile

BTW, ett litet tips från mig: roll
Givarna till de analoga yttertemp-mätarna på 200-serien är rätt svåra att få tag på. Själv hade jag ingen. Men efter lite tester kunde jag konstatera att man kan ta en givare från 700/900 (med digitala yttertemp-mätare) och koppla till 240:ins analoga mätare! Koppla ena stiftet på givaren mot jord och det andra till stiftet för tempgivaren på yttertemp-mätaren. Funkar utmärkt och visar rätt temperatur gör den också! big_smile

Senast redigerat av Loveless (30 augusti 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
30 augusti 2019 · 532 Inlägg

En ny styrväxel wink

Inför hjulinställningen noterade jag att styrväxeln var ganska sliten, även om den var fri från glapp. Bland annat var damaskerna dåliga. Valde ändå att göra hjulinställningen, då det var ganska akut. Men jag nämnde detta för en bekant, som samtidigt höll på att städa ur sin container. I den hade han...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5094b5567e458fa61e1dd68a6cbd790f.jpg
...en helt ny styrväxel med servo till 200-serien! NOS, aldrig monterad, dock utan förpackning. Han frågade om jag ville ha den och det tackade jag naturligtvis inte nej till! smile

Det enda som verkade saknas på den var en yttre styrleder, en inre styrled och damasker. Tanken är att jag skall montera denna om min nuvarande börjar krångla. smile

Fortsatte laga tröskeln

Återupptog arbetet med att laga höger tröskel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2798bbd9c04a10f41229ab354eebbb5.jpg
Kapade bort en dålig bit plåt framför den bakre lagningen jag gjorde sist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9c652d6893e955f8d12ecc55990e498.jpg
Ännu mer löv fanns inne i tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-840244a887cf305811a314384f796df1.jpg
Börjat slipa rent runt kanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f590e289148d543ca87055d124ba9b5c.jpg
En ny plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4361e67fcff63d1b09f33a1985fcb44b.jpg
...punktades sedan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aefb2c37b1b997dff1c0ff6228f033e0.jpg
Svetsad runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d17231bffcd0aa06d968d559e8e1263a.jpg
Men fram fanns mer att göra visade det sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54c1be927e9fec0f875ed7756e325194.jpg
Bland annat i form av ett hål strax bakom min lagning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-893b7413c270da4f978ee33b62493b24.jpg
Hålet borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-03de76d15cf63503bf8a868b2c24cab1.jpg
Men också i nederkant var tröskeln dålig där framme.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ea0b9624eeed5e2db734b456ae7965e.jpg
Fler och fler mindre hål upptäcktes där när jag körde med ståltrissan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bafbb553fa3778c76c7c2ac54db7733c.jpg
...så det var bara till att kapa ur den dåliga plåten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d39b02546b6ae1eaa0447006cc0bf57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ce79d88d6a754f69ffbc9a875d2a454.jpg
Bockade till en plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c66bc3744e61e17171e77578d3ecb94.jpg
...och klippte till den med plåtsaxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c6324bbd9e2afae1855a43bfc36e1c02.jpg
Punktad på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-771ba0419ff20867871a9b2489f95f12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bab8d975124c0d4b143e7157ea28e605.jpg
Svetsad mot den gamla plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-97a81822f7c30513abb6fe1cc5ba4281.jpg
Klippte till bitar till den främre delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-672b8bb5526c3ce67f746725fd87eafc.jpg
Börjat punkta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d47e503d13751d58cfaaf501e254c288.jpg
Den här ståltrissan har verkligen gjort sitt! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-777f36fa82930c053a99156f339e4a29.jpg
Nu började främre delen se någorlunda ok ut. Men frågan är som sagt om det inte hade varit enklare och även blivit snyggare att byta hela tröskeln. Ibland underskattar man hur mycket arbete det egentligen är när man "bara" skall fixa några små hål... hmm

Nåja, det kommer att gå igenom besiktningen i alla fall, så i åtminstone det avseendet är detta ett framsteg.

Senast redigerat av Loveless (30 augusti 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Garage313
30 augusti 2019 · 536 Inlägg

Riktigt bra jobb med tröskeln smile
Glöm inte att spruta i tunnflytande rostskyddsvax sen när allt e klart! Då kommer det aldrig rosta innefrån igen smile

Ska du på pop the hood nästa helg?

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Loveless
2 september 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Riktigt bra jobb med tröskeln smile
Glöm inte att spruta i tunnflytande rostskyddsvax sen när allt e klart! Då kommer det aldrig rosta innefrån igen smile

Ska du på pop the hood nästa helg?

Tackar! Nädå, redan gjort. smile

Vet inte än! Ska du dit?

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
2 september 2019 · 532 Inlägg

Svetsade klart tröskeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d8cf0c5d72c218e0886b573bb5d2215e.jpg
Nästa dag fortsatte jag att arbeta med högertröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-675be7a8689e5b03288e8ff1b65fdc6c.jpg
Nästa steg var att fortsätta slipa ner svetsfogar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3cd0c05779aee049793d84ee86998a7.jpg
Jag hade valt att behålla de runda clips-hålen där plåten var frisk. Detta för att kunna montera en 260-tröskellist om jag skulle komma över ett par sådana framöver. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1f742b2bb4c07d8a350973f16285924.jpg
Slipningen klar för stunden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ae77ff754146995db2d433f687603c8b.jpg
Tröskellådan sedd underifrån. ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5404e6af44878b06b6c30aeb232815eb.jpg
Här ser ni vad jag har att brottas med längre fram. Golvet på högersidan är väldigt dåligt på ett par ställen! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0134c416bcdbbecf3fd75a58c7b4eae6.jpg
Nåja, nog om det. Nästa steg var klippa till plåten i nederkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84bd1dc897ea958753476848f0edd822.jpg
Tröskeln sedd snett bakifrån...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3538df11296516c1d2b03effb6c4287.jpg
...och framifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3d04390b286ac01ee5d007061aaca39.jpg
Men ni skall inte tro att det stannade där! Öppnade man dörrarna och började skrapa lite fann man än mer rost!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c230c4d39ecd4989b351e249b7a3355.jpg
Skrapade rent så gott jag kunde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7bdc64b3a8bdb0923c450d37841b0480.jpg
...med en morakniv och med ståltrissan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-56da6c1e36dac359062fe4f35a81237a.jpg
Monterade även fler brandfiltar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d5d0d59c2fe30555aa77f8127664f659.jpg
...som skydd för inredningen. Letade även rätt på lämpliga plåtbitar att täcka hålen med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f35731ea4fe5f003671c13cc35a0b893.jpg
Svetsat. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e0d4f7ec9e527a403905601583191c8d.jpg
Men ytterligare hål fanns!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-334e595fdd982ccd9c5c42b5c974926e.jpg
Så det var bara till att åtgärda dem med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f9663d2514a3d6c300db99776820aa0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-56c774d10a7fdd9f5013b6f85e123527.jpg
Sedan slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-449e45a4dd6e576bf09ca34d1d93974a.jpg
Under B-stolpen var plåten dålig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17f80e4fd5e7e0595a546d711034b40b.jpg
...så där fick jag lägga ny plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f1bdca7e1bada979243d4727dc1d3365.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35144df07a12a649c3d335c5829d32d6.jpg
När svetsningen var klar körde jag med ståltrissan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6628dc7a23b959cb874e5887ae4410f7.jpg
...och med ett 180-sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdc1b0bcc6d86ff21baf7e880eeb0157.jpg
Nästa steg var att slipa med finare papper, spackla, slipa mer och sedan förhoppningsvis kunna lacka. smile

Senast redigerat av Loveless (2 september 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
3 september 2019 · 532 Inlägg

Slipning, spackling, lackering & rostskydd tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3aebfe728c43855311c48418b29999f1.jpg
Mot kvällen rullades Hooken in i garaget. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0af74b81fdf7a246eeca8c8fb37889c1.jpg
Täckte honom och monterade några sladdlampor för att få bättre ljus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f10e02a89ec4a2f1525ec53fabbf6d74.jpg
Det var dags att göra tröskeln helt ren och även jämna till med sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e3ba90b77bf3c7fcb7a5f9828060a598.jpg
Hade köpt rostskyddsfärg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-726a0e22b4754de7cd752cc0dd56581e.jpg
...som jag sedan penslade på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c863ffefd21f16849b2d7c7f4f784a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d34e7941c227646c8bfd203d5c669123.jpg
Hade även köpt finspackel, spraylack i bilens färg samt klarlack. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8cb2a53798e291a1befbd03ff1ee0053.jpg
Började fylla i ojämnheterna med spackel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d794e5ee7bb6aeb6f2a32fe1fe05f7c.jpg
Sedan slipade jag ner dem. Gjorde samma process två-tre gånger. Avslutade med 800-papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad0a2c49609e677f7c5f656d3d67d6fd.jpg
Sedan fick det räcka. Hade köpt rödbrun sprayfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24bfed38ad334dec1d649e87b368ac9f.jpg
Den är faktiskt ganska lik bilens färg, så jag grundade ett par gånger med den för att inte behöva använda lika mycket av kopparmetallic-färgen. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b9a2df5c88c4ea63856adfc7dfe1005.jpg
Sedan lade jag på ett par lager kopparmetallic på tröskeln...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-637505f7c2a7b079f00df392c87c51f3.jpg
...och på dörrarnas nederkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-63d67f145368ab424e2ccc4b8f46cfea.jpg
Därefter flera lager klarlack. Lät det stå och torka någon dag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9af6420984ccdaa6411703800d3f59b0.jpg
Sedan vart det dags att spruta in rostskyddsmedel i tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31af2dde160a2f27ee5edc294af31b64.jpg
Gav Hooken en ordentlig duvning med hålrumsvax, som jag sprutade in i alla tänkbara dränerings och clipshål på tröskeln. Gjorde samma sak på vänstersidan, som jag redan gjort detta på en gång, i samband med att tröskeln byttes i vintras. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54b4734aa3b46a47133109186b0e3ccf.jpg
Detta blev resultatet. Såhär i efterhand kunde jag lagt lite mer tid på spacklingen samt sprutat på lite mer färg på dörrarna. Men lack är verkligen inte min starkaste sida!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1655eaed7a8b0f6cc8520d065a0fbd9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a57fda9b55801587e9678fab2cac8be.jpg
Så mot den bakgrunden tycker jag ändå att det var en klar förbättring mot hur det såg ut innan! ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b77d0bdee7676e450a1d8242e4aaa17.jpg
Dessutom har jag nu fått tag i en kromad 260-tröskellist till just högersidan som troligen kommer att monteras lite längre fram. Med den på kommer några ojämnheter bli svåra att se. roll

Oljebyte

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b9b6bb6634becaf0ec52ec44208080de.jpg
Passade på att byta olja och filter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a269eca3f4146494332c29a2c6592582.jpg
Det var allt för den här gången! smile

Senast redigerat av Loveless (3 september 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
3 september 2019 · 2 183 Inlägg

Visst är lacken inte perfekt, men knappast något dom flesta ens skulle reagera på, till skillnad mot rosten du hade innan big_smile

Loveless
10 september 2019 · 532 Inlägg

Mot 240-dagen! big_smile

Lördagen den 10 augusti hölls den årliga Volvo 240-dagen i Karlshamn, dit alla bilar ur 200-serien var välkomna. Som jag tidigare nämnt i tråden fanns planerna på att ta Hooken dit för utställning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0350d188f4d73ba6ce827e2e006fe0b1.jpg
Vi var fyra personer som begav oss mot Karlshamn redan på fredagseftermiddagen. Planen var att sova i tält. Men vi hade inte räknat med att vädret skulle bli riktigt så dåligt som det blev. Under natten började det blåsa och regna allt mer och det slutade med att vi fick riva tältet vid 7-tiden på morgonen! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-af6c722f36de76a792689e2099914605.jpg
Efter att ha ätit frukost och fördrivit tiden körde vi mot torget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ac15d4d6baaee446d3e6c385dd928db3.jpg
Vi var tidiga, faktiskt bland de första som kom...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7544696c14696626f2e8f56de4d2539a.jpg
...så Hooken fick nummer 8.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f8bd3be2941b9a6ca149468eeb89649a.jpg
Fler och fler bilar började rulla in och vädret började klarna upp. smile Det slutade regna, men förblev ganska blåsigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24209b1a67cb2a4d836100a11169a66e.jpg
Bland annat dök en 265:a med USA-front och T5-motor upp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-85ca1bdff19d8c91f603b5fecf429b36.jpg
Totalt var det en bra bit över 100 bilar på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-19206fb874ff8c7db2a0fc516d1b6bfc.jpg
Bland dem fanns också en och annan med D24.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17c5081110dab2e9a20ef760930487e3.jpg
Här en med D24TIC, som ju aldrig fabrikmonterades i 240.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-403407cdf8dbdf024029b3c5b4e3400c.jpg
En hel del folk gick omkring och tittade på bilarna, men det hade nog kommit fler om det inte vore för vädret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b0fd590602909e14aea81607d3a2114.jpg
En och annan USA eller GTX-front skymtades. Såg även ytterligare en bil med Canada-front.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6552874388e5825443c3f9c44339db38.jpg
En 242 GT från Danmark hade trotsade vädret och kommit till Karlshamn. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-324b6376d9a8b1fb719769a6716bdb80.jpg
En Turbo av USA-modell! Älskar den grillen, som även satt på 262C. ^^ roll

Det här var bara några bilder. Samtliga bilder jag tog under 240-dagen finns att se i mitt fotoalbum:
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=76885

Senast redigerat av Loveless (10 september 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 september 2019 · 532 Inlägg

Byte av stödlager & hållare smile

På väg hem från 240-dagen märkte vi att något inte stod rätt till med drivlinan. Det hördes ett missljud och blev kraftiga vibrationer från kardanaxeln. Jag misstänkte direkt stödlagret och/eller stödlagerhållaren. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3797e11286f03aa24bf7ba4b5cc582a3.jpg
Någon dag efter att vi kommit hem körde jag Hooken till smörjgropen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-117ed1fc455e221ade0a3d1d8441aa77.jpg
Och mycket riktigt! Gummit till stödlagerhållaren var sprucket och utmattat. Lagret hade åkt ur sin bana. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-748e578343bb3b2dd427d71510d3a6ca.jpg
Men tack och lov är detta inte lika jobbigt att byta som på 7/900-serierna! tongue Jag började lossa kardanen från bakaxeln...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bace62a205fb2765583ba0f945ae1ecf.jpg
...och framme vid växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b17a635a07037c863643bf834ee0cd81.jpg
Kardanen nere på golvet. Det är viktigt att man inte delar på kardanen utan att märka upp hur den skall sitta! Den är nämligen (precis som fälgar) balanserad och sätter man den fel kan man få problem vibrationer. wink En del senare kardanaxlar (för M90 och liknande) har redan markeringar, men räkna med att din kardan inte har det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c637633f737ec7da9c8cc813caa234b.jpg
Gamla gummit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa8d9e5b8a84545ef981535b8c78265d.jpg
Ristade in ett streck som markering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e2df7fc2cf1be3ab8c0d5e154343fec4.jpg
Drog isär kardanaxeln och trädde loss stödlagerhållaren från lagret. Satte sedan biten med lagret i ett skruvstäd...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-384b6cd9e5aae451a3f4e5c4f444c5dc.jpg
...och lade en plåtbit på, för att fördela kraften jämnt och inte skada splinesen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-290c09878f949188d887dfb027a3e60f.jpg
Sedan tog jag en stor slägga och fick till slut loss det gamla lagret. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-153439e5e386f59abe15b2699319faf7.jpg
Köpte en ny sats med stödlager och hållare på AD i Kungsbacka. Det gick på 240 kronor, vilket jag tycker var ganska överkomligt! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2b80c06694d523e4c8b4364057026ed.jpg
Bara att knacka på det nya lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2d87d90b313d54bd6fd20db9a310f882.jpg
Sådär! Böjde även till plåten i nederkant, som jag fått böja åt sidan för att kunna få loss det gamla lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3492d49284cec894af0c74c393f68885.jpg
Nu var det dags att montera den nya stödlagerhållaren. Hade Hooken varit en 760 hade detta varit betydligt krångligare! Förmodligen hade jag behövt en press (eller haft sönder ett skruvstäd).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7672bb33c5ec89fa7c73e0d378a5249a.jpg
Men nu behövdes ingen press, utan bara lite diskmedel för att mjuka upp gummit. Sedan var det bara att trä på den nya stödlagerhållaren över lagret! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e610b6839abd2add54cfbce9f36e23b1.jpg
Lade på nytt fett och satte ihop kardanen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccd2821422b34fc1d1f364f978b15722.jpg
Gjorde även rent anliggningsytorna med en stålborste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6c6fe826265dfda0d3d017a4c1e67c8a.jpg
Använde mig av ett järnrör för att hålla uppe axeln medan jag skruvade fast den mot växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fe4541ab6f6f79ce03d42222d8eed20.jpg
Sådär! Skruvade även fast den i bakaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be6e5906c2611881ebc35ce03123d2a8.jpg
Monterade balken över stödlagerhållaren, men här stötte jag på patrull! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-071d72909c7de2b4bd3145a8355ec334.jpg
Gängorna till en av bultarna var helt slut och gick inte att återanvända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8751023c65d8bd16aef9bc5df3b9686.jpg
Men eftersom hålen är genomgående kunde jag borra upp hålet och sätta en bult rakt genom från ovansidan (under golvmattan).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0506e543be901fc5e68a7ca3cce2abff.jpg
Men ett ännu större problem skulle dessvärre uppdaga sig. Det visade sig att hela balken satt fel, vilket resulterade i att stödlagerhållaren satt snett. Notera exempelvis vinkeln på fjädern. Tog man tag i kardanen och drog den nedåt hoppade lagret ur hållaren (och stannade ur), precis som det gjort på den gamla hållaren.

Orsaken verkade vara att kardanen kapats och svetsats. Troligen var det Hookens originalkardan, som gjorts om i samband med att D24-motorn monterades. Den som gjort installationen hade inte fått till stödlagrets placering riktigt rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f681b8e67e117a9be5b88b37bb36705f.jpg
Men det handlade bara om någon centimeters feljustering. Så jag tog min tryckluftsdrivna tigersåg och sågade ut rektangulära (nåja lol) skåror, så att balken blev justerbar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3697721832573ea20ccf8f8d158c0c2d.jpg
Sedan monterade jag tillbaka den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3dc0df3e8ef9e3797b410e3aa4ed43eb.jpg
Och det blev perfekt! Nu var fjärderns placering perfekt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ea658f824cde2fab67335bbd3ffc74b.jpg
och lagret hoppade inte längre ur hållaren, även om man tog tag i kardanen. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee144761724838b281836710c7b3c292.jpg
Passade även på och kontrollera underredsmassan där jag lagat golvet i samband med besiktningen, men det såg fortfarande bra ut. Nu var det bara att rulla ner från smörjgropen igen. wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Berglund_89
12 september 2019 · 1 474 Inlägg

760 och stödlager ja, huvaligen.. blod svett och tårar lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Loveless
12 september 2019 · 532 Inlägg

Berglund_89 skrev:
760 och stödlager ja, huvaligen.. blod svett och tårar lol

Ja, verkligen! hmm

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
13 september 2019 · 532 Inlägg

Sommarmarfynd smile

Under sommaren besökte jag ett flertal marknader för bildelar. Ofta är dock priserna allt för höga och/eller skicket för dåligt för att det skall vara värt att slå till. På en marknad hade en säljare en svart skinninredning till 244/264 i så dåligt skick att man knappt skulle vilja montera den till salu för ett pris på 3500 kr! yikes En annan sålde rostiga ekonomiplåtar till nypriser. Men ibland kan man trots allt göra vissa fynd som jag har svårt att motstå. big_smile Har samlat ihop dessa på en bild jag tänkte bjuda er på.

En liten sammanställning över sommarens inköp från diverse marknader:
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfbd8aaf7cd67ada1abcad9052737253.jpg
Vad säger ni om de här priserna?
- 50 kr för 4 st GLE-lister till 7/900-serien.
- 140 kr för en sarg till USA-front för 200-serien (dock med piggarna i nederkant av).
- 1200 kr för en komplett GTX-front! yikes Mycket billigare än så blir det nog inte.
- 100 kr för ett nytt instrumenthus till Volvo 164 (73-75).
- 20 kr för fläktblås med klocka till 200 (75-80).
- 200 kr för digital yttertemp-mätare (utan givare) till 200 (81-93).
- 200 kr för analog yttertemp-mätare (utan givare) till 200 (75-80). Denna är rätt ovanlig.
- 100 kr för pennfack till 200 (75-80).
- 100 kr för två blåa nackkuddar fram till 200 (75-85).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0578a4bedccd5827db761d6dbe6f92a7.jpg
Kunde förstås inte låta bli att testa den analoga yttertemp-mätaren. Använde mig av min 245:a, som redan hade en analog yttertemp-mätare (den för 81-93) och således även el för yttertemp dragen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4dff2f9c2d32d95f9c67dfe3fa8b5cd0.jpg
Den visade sig fungera bra! Dock visade den någon grad fel, vilket kan bero på att den kopplades mot en 7/900-givare, egentligen avsedd för digital yttertemp. wink

Ombyggnad av instrumenthus

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d99c22feb00aaef823a14dcead1641af.jpg
I samband med att jag plockade ner och rengjorde det nya instrumenthuset till 164 jag köpt kom jag på en idé. Jag har alltid gillat de gröna linjerna inne i instrumenthuset, som går runt alla mätare. Denna finns endast på 140/164 (73-75). 200-serien hade inga sådana. Men ramen skiljer sig åt, så ett 140/164-mätarhus passar inte i en 240.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-662b1ec9d3daec0dbbec5790fe6b2dca.jpg
Men tänk om man tar bakdelen från ett 140-instrument och framdelen från ett från 200-serien? Jag hade naturligtvis inga planer på att offra det nya 164-huset, men hade ett 140-hus med sprucket glas över! Glaset hänger ju ihop med framdelen, som ändå skulle bytas i så fall.

Jag bestämde mig för att göra ett försök. Det var dock inte helt enkelt att dela på mätarhusen, men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-04904e6da89c769ad17d3a362e3daa3c.jpg
Limmade ihop de båda delarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-46634081c21b32e20540314579d0b1cb.jpg
Sådär! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0fe6e4b05e0a47a07194e41993a2c887.jpg
Det var allt för nu!

BTW så funderar jag på att ta Hooken ner till Saab/Volvo-träffen i Varbergs hamn imorgon (lördag). Men har inte bestämt mig riktigt än. Hur som helst önskar jag alla er följare en trevlig helg! roll

Senast redigerat av Loveless (13 september 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
14 september 2019 · 2 183 Inlägg

Huh, rätt fränt med analog yttertempmätare. Det är väl inte så vanligt?

Loveless
16 september 2019 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Huh, rätt fränt med analog yttertempmätare. Det är väl inte så vanligt?

Inte så vanlig till det tidiga mätarhuset, nä. Passar ju förutom 200 (75-80) även 140/164 från och med 1973. Analog yttertemp till 200 (81-93) är däremot rätt vanlig.

Senast redigerat av Loveless (16 september 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
16 september 2019 · 532 Inlägg

Tre extramätare i mitten! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8dbe7bc284e45689e01722b1439c06f6.jpg
Två paket, innehållande totalt 6 st extramätare till 200-serien (81-93) som jag beställt dök upp. Dessa är tänkta till flera olika bilar, inte bara till Hooken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-73dd36c2960db469f4007b18fb7390ac.jpg
Klocka, laddtrycksmätare, oljetrycksmätare, voltmätare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dbe119cadd36ece65331145d97005865.jpg
...en voltmätare till och en yttertemp-mätare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-228885d3f2598a8ab71b16b4734b41b7.jpg
Testade alla mätare och tog min 744 TIC till hjälp för att testa laddtrycksmätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c8f0dcce49e5e44d6673767f22584422.jpg
Hooken har sedan innan en oljetrycksmätare i mitten av brädan, som jag monterat. Nu tänkte jag borra ytterligare två hål för extramätare och installera yttertemp-mätaren och en av voltmätarna som jag fick hem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c89beeb24d1c54f013493d000972586e.jpg
Började leta upp lite lämpliga kablar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d59e59742076ede0d7711f9817810e0d.jpg
...och köpte hem dosborr för metall 51mm. Perfekt för dessa små 52mm extramätare, som ju egentligen är till för 200-serien från årsmodell 1981-93.

Köpte två typer av borr, dels ett riktigt BAHCO-dosborr och så Julas egna märke, "Hard Head". Sist hade jag lånat ett Byggmax-dosborr (troligen avsett för trä) av en kompis, men det höll väldigt låg kvalitet och det slutade med att jag fick borra massor av mindre hål med vanliga borr för att komma igenom plåten för brädan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d35dd7f929101421882594b52237265.jpg
Mätte ut var jag skulle borra! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f0c439b07219bf9f04721d86eca6a05.jpg
Borrning in progress. Mycket skummgummidamm blev det! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31d274e9311166fa470075be0074e929.jpg
Nästan igenom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d36da5f5d874c6fef2c957f57709c178.jpg
Ett hål klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c77223f4cfc61513ce2bf0bcc5836be8.jpg
Nu var det dags för nästa hål. Det blev inte riktigt lika bra som det första, utan här fick jag ta hjälp av min tryckluftsdrivna tigersåg för att jämna till kanterna något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f28b9ab8e40a2ef7bea2911bfd60601c.jpg
Tre hål klara. Började koppla in mätarna och även backlight till dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14006d837d877a6f4a84478e61968d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d96ba8420e34a67e7a1368be17e1eca6.jpg
Voltmätaren och den befintliga oljetrycksmätaren på plats. Jag tog svart Sikaflex runt kanterna, vilket passar ganska bra med den svarta brädan. roll Använde även Sikaflex för att limma igen några sprickor i brädan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-97e7a2f750db4d5c6155d360732d1394.jpg
Dragning av kablage till yttertemp-givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dcec4456807736497e291f2fc419034b.jpg
Givaren kommer från en 740 med digital yttertemp-mätare. Så här kopplade jag in den. Gäller de båda gröna kablarna, där den ena kopplas mot - (jord) och den andra på stift G (givare). ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0954f3dd6e202de3988616f846f5ae44.jpg
En hel del verktyg användes för att göra detta. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ed6e7fcd86480fc770bf4bcfec04ecfe.jpg
Backlight på gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4b8a623d9e273229ae9a742a6c48772.jpg
Men tyvärr gick rheostaten sönder (tror den blev överbelastad av alla extra lampor). sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7bf7ea7ee09d2b3c4a345899fba28d65.jpg
Så istället fick det bli en strömbrytare, som lyser grönt när den belysningen är igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce25008c16d5256d56aa495fd7e4e9ad.jpg
Alla mätare igång. roll

Senast redigerat av Loveless (17 september 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang