Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 177 746 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
1 december 2019 · 532 Inlägg

Kx5 skrev:
Kul och se dig & även för du fyndade på platsen:) blev kanon!

Detsamma! Väldigt kul att få träffa någon som följer projektet. Tack för att du visade mig runt. Var där en gång till veckan efter (då jag köpte D24 sprängkåpan). wink

Senast redigerat av Loveless (1 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
4 december 2019 · 532 Inlägg

Installation av dimbakljus

Eftersom Hooken är en 264 var allt förberett för att kunna koppla in dimbakljus, som vid den här tidpunkten var extrautrustning. smile Kabelhärvan, de breda 264-bakljusen, ja allt utom strömbrytaren fanns där. Fram tills nu hade jag använt de två extra lamporna som ytterligare två bromsljus (så som det är kopplat från fabrik på de vagnar som såldes utan dimbakljus). Men nu hade jag en orange dimljusströmbrytare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3bff03f80df5946170993673c747f4ea.jpg
"Se, han har sitt dimljus på!" big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4aff72b78e6771bd617d42f97d7b27ab.jpg
Efter att ha monterat strömbrytaren på plats i mittkonsolen var jag tvungen att lossa baklyktorna och koppla om en kabel. Började med vänstersidan. Notera den gula kabeln, som grenar av sig och går till två lampor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d770339b2620c57e5164875c970a5f04.jpg
Men Volvo hade förberett omkopplingen till dimljus, med ett kontaktstycke som bara var att dra isär. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2852a29ce1bdaa336c75b8a0e908a6c.jpg
När jag hade loss baklyktorna noterade jag en hel del rost där bakom... Det är något jag kommer behöva ta tag i på sikt. hmm Även baklyktorna i sig kommer troligen att bytas om jag får tag på ett par i bättre skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-454975785847a8afa3ec4e381a691221.jpg
Nåja, jag gjorde omkopplingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c3d73b9ad0eea8bf553e6372141d675.jpg
Och gjorde samma sak på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f5bdcf8e24df094f1a102d43b79d10cf.jpg
Sedan var det klart! tongue

Ett grillemblem

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3f796f446280e1163e1e438447931b3.jpg
Monterade GL-emblemet jag fyndat. Visserligen är det från en senare årsmodell, men i brist på annat får det duga. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d83db13428f488b9868b445c52e45c29.jpg
Montering av stänkskydd fram

Nu såhär inför vintern vill man förstås göra allt man kan för att motverka nya rostskador på sin pärla. För en del vinterkörning kommer det att bli, mina bilar skall inte bara stå i garaget, utan även användas. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ed96f16a43a8795fc6f90934db8ac5f.jpg
Sedan tidigare hade jag monterat plastinnerskärmar i samtliga hjulhus. Nu tänkte jag gå vidare med stänkskydd. På en skrot hade jag fått tag på två främre stänkskydd. Så här ser de ut på vagnar ur 200-serien mellan 1975-85 och dessa satt även på 140/164. ^^ Förutom att motverka stenskott ger de väldigt bra skydd åt trösklarna och utsidan av golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9f72a56340f62f8599e66c5c3c2fb1f.jpg
Hade även fått tag på stagen som man fäster dem i. Började göra rent dem för målning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3be2d9459defa0a5093811b3aa821f3.jpg
Stagen målade och stänkskydden rengjorda. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6c707fd2c1315376cae5de361f225d5.jpg
Nu var det dags för montering! Började på vänster sida och skrapade fram de två hålen (till vänster på bilden) och lossade på bulten i framskärmen. Det är dessa tre punkter som staget fästs i.

Bra att veta: De främre stänkskydden (1975-85) är samma för höger och vänster (det är bara att vända på dem) wink Dock är stagen spegelvända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02168e2564a1ed1d1711cedde76ca5b9.jpg
Då var vänstersidan klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2219076fae4a83d502088b25bec23cb7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49678f51213bbcc9adba4bd01663fa8e.jpg
Gjorde samma sak på höger sida. Här har staget precis blivit monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ab027bed3e10f57a162b466d916084e.jpg
Högersidan klar.

Det var allt för idag! smile

Senast redigerat av Loveless (4 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Garage313
4 december 2019 · 536 Inlägg

Allt snyggt o prydligt i vanlig ordning smile
Gött med dimbakljus, allt som är extra är roligt! Till o med dimbakljus tongue

Skönt med stänkskydd såhär på vintern! Dags för en diffspärr också så baken kan skjuta ut lite när det vita guldet kommer wink

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Berglund_89
4 december 2019 · 1 474 Inlägg

snyggt smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Loveless
5 december 2019 · 532 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
Allt snyggt o prydligt i vanlig ordning smile
Gött med dimbakljus, allt som är extra är roligt! Till o med dimbakljus tongue

Skönt med stänkskydd såhär på vintern! Dags för en diffspärr också så baken kan skjuta ut lite när det vita guldet kommer wink

Tack! smile
Jo, precis, allt som är extra är nice. xD

Ja, jag märker redan skillnad. Inte alls lika mycket smuts på trösklarna. Hmm, ja, det kanske vore något.

Berglund_89 skrev:
snyggt smile

Tackar! wink

Senast redigerat av Loveless (5 december 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
5 december 2019 · 532 Inlägg

Skärmkrom big_smile

Sedan jag köpte Hooken har jag varit på jakt efter en uppsättning av 260:ins "kromade" skärmkantlister. Bak saknade bilen helt dessa. Fram fick jag förvisso med dubbla uppsättningar men båda till högersidan var dåliga. Den ena var böjd och bucklig och den som sitter på skärmen som hänger på nu har någon monterat med självborrande skruv, rakt igenom listen! yikes

Till sist hittade jag en som sålde en komplett uppsättning med dessa lister. Problemet var bara att han inte ville skicka. Annonsen erbjöd endast avhämtning och de fanns åtskilliga mil bort. Så jag skrev ett mail till säljaren där jag även länkade till projektet och frågade om han kunde tänka sig att skicka ändå. Det verkar ha gett resultat, för han skickade dem och bjöd dessutom på frakten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca46ade87ca104ce9251bd3f95330a11.jpg
Några dagar senare var jag och hämtade ut dem på posten. ^^ De var i bra skick för att vara begagnade. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-147440631ff2b0dccaacda82c50f80d2.jpg
Samtidigt kom ett paket från fordonsdelen.se där jag beställt nya clips för dessa lister samt två D24-frostpluggar (kan vara bra att ha).

I ett senare inlägg kommer jag börja montera skärmkantlisterna. Jag kommer börja med att montera höger bak och sedan även byta höger fram. Vänster bak kräver dock byte av skärmkanten som i princip är bortrostad, så nu får jag kanske lite mer motivation att byta den! Vänster fram är som nämnt bra, så den får sitta kvar. smile

Montering av stänkskydd bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43ea5aaf15cd49fd47d11a3b2ff6abc4.jpg
Jag hade även beställt nyproducerade bakre stänkskydd och fästen till dessa från Volvolelle. De såg rätt bra ut, och det står att de skall hålla "originalkvalité". smile

Men lite besviken blir man allt på gummits kvalitet på dessa nyproducerade delar. De kändes väldigt hårda och minsta fingeravtryck efter att man petat på dem syns. Vi får se hur väl de håller, kanske oroar jag mig i onödan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3310a886e5ff71673253e73d4e580f9.jpg
De bakre stänkskydden hindrar att de som ligger bakom får stenskott. Men det är inte anledningen till att jag köpte dem, folk får ju hålla avstånd! tongue Köpte dem för att skydda reservhjulsbaljorna som är särskilt utsatta för rostangrepp på 200-serien. Vänster balja har jag bytt höger målade jag bara upp sist. Jag kommer dock ta tag i den högra och laga ett mindre hål som nu börjar bli allt större. ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39cceea7ddffb7dced1c1f8639c7e6ad.jpg
Vänster stänkskydd med sin hållare.

Men hur monterar man bäst dessa? Och hur långt bak skall de sitta? Enligt en kompis skall de vara fastsvetsade som original från 1976-års modell. Tidigare årgångar verkar ha dessa bultade genom baljorna (rätta mig om jag har fel). Jag valde att studera en del bilder och även mäta på en tidig 240 med stänkskydd innan jag bestämde mig för var jag skulle placera dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad26f7deff9f26ec1a90c6cbc162b284.jpg
Det fick bli till att bulta fast dem, så jag borrade två hål genom fästena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3c8c960ba14b1266135cae491f6704f.jpg
Slipning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-88aa97a516ad3d36dbeaa37f006419df.jpg
...och lackering. Började med Zink-kallgalv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6e90038ed8d0eead31989bbe9248fb26.jpg
Tog fram lite skruvar och muttrar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdad5d390204ac46cd943d04ea572e09.jpg
...och märkte ut var jag skulle ha hålen. Sedan var det bara att borra genom baljorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2d2af9709de7b35e96b93cac0b590fb.jpg
På vänster balja målade jag på lite mer färg, då den fått en del stenskott. Lät den torka innan jag gick vidare och monterade fästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-260d30bd49329a5534a2a2d2c87157b4.jpg
Fäste och stänkskydd monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f976f3e664afeb936ce7b4895df77e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c5ebdd0f36372f07ff8eec3146960c46.jpg
Vänstersidan klar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3031a01c67fdbabb72977267b2222c6.jpg
Nu var det dags för högersidan. Här fanns som sagt ett rosthål, men jag valde att mäta ut och montera fästet och ta tag i rosten efteråt (kommer i nästa update).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4162145f261a1241069cf396ffc5a3d.jpg
Högra stänkskyddet monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-04a4ca7639544304cf617383be80a744.jpg
Sådär! Jag tycker faktiskt det blev riktigt snyggt med dessa, Speciellt den vita V O L V O texten. big_smile

Senast redigerat av Loveless (5 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Grunden1700
6 december 2019 · 168 Inlägg

Blev riktigt snyggt smile

Lucif3r
6 december 2019 · 2 183 Inlägg

Skärmkrom? Rostdöljare heter det ju wink

Måste dock säga... Fytusan vad fula dom där stänklapparna är big_smile. Känns verkligen att det är något dom kom på i efterhand och bara haffsade till något tongue Tur att dom nu för tiden är mer intergrerade i bilens utseende :p
Men det viktigaste är ju att dom fyller sin funktion, iaf på en bil man använder smile

Mew
6 december 2019 · 2 152 Inlägg

Lucif3r skrev:
Skärmkrom? Rostdöljare heter det ju wink

Måste dock säga... Fytusan vad fula dom där stänklapparna är big_smile. Känns verkligen att det är något dom kom på i efterhand och bara haffsade till något tongue Tur att dom nu för tiden är mer intergrerade i bilens utseende :p
Men det viktigaste är ju att dom fyller sin funktion, iaf på en bil man använder smile

Näää, dessa är ju snyggare! Passar klockrent på en äldre bil. smile Den vita randen med VOLVO-texten är ju som pricken över i. tongue

uhlin
6 december 2019 · 2 831 Inlägg

Mew skrev:

Lucif3r skrev:
Skärmkrom? Rostdöljare heter det ju wink

Måste dock säga... Fytusan vad fula dom där stänklapparna är big_smile. Känns verkligen att det är något dom kom på i efterhand och bara haffsade till något tongue Tur att dom nu för tiden är mer intergrerade i bilens utseende :p
Men det viktigaste är ju att dom fyller sin funktion, iaf på en bil man använder smile

Näää, dessa är ju snyggare! Passar klockrent på en äldre bil. smile Den vita randen med VOLVO-texten är ju som pricken över i. tongue

Håller helt med. Stänkskydd på en äldre bil är snygga. Och då i synnerhet med den vita texten.

Loveless
6 december 2019 · 532 Inlägg

Rostlagning av höger reservhjulsbalja

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fca341130d923f192e4de95b219846fc.jpg
Så var det dags att ta tag i rosthålet i anslutning till den högra baljan. Vänster balja byttes som ni kanske minns inför besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c62205be1e24fb4075a9b2fd305a458b.jpg
Men när man började peta blev som vanligt hålet bara större och större. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aea69081a359f573307ff18653f15a17.jpg
Nåja, det är väl bara att köra igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8883ffe006c5ce8c77272f6a8608473.jpg
Demonterade stänkskyddet och senare även plastinnerskärmen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52fc0d6ea1806787595c3ee393e4f934.jpg
...och täckte rutorna med brandfiltar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69551d847c5f26044f8128dd1d0da980.jpg
Sedan var det bara att börja kapa ur den dåliga plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-776f9b65134a5e282d1b3046ebc2efbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb260ea193267af702433b79bda23fa6.jpg
En ny plåtbit klipptes till och punktades fast. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b0ae4a8ac8fd550117b29d7b55453e0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-56c55012e635273ac0e5001ef9228fc2.jpg
Punktade fast plåten på insidan och hittade ytterligare ett hål mot hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3179974de02d00203885a3ef0f447bb4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-facadad254b060e5cdf0b4e4d8bc2c76.jpg
Ännu en plåtbit utklippt efter en mall jag gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ff1db4888b6cc5dead3c91fb7606f71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1577eda736ffd11ef8cfc254b2e90cd6.jpg
Där skall plåtbiten sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f228a104803434291c7f190c6dff396.jpg
Punktsvetsning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4654c21838efb319981a164bee43cb0.jpg
Svetsade runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdac19495850bb8c3dfa175592057d6d.jpg
Och lagade även upp hålet ovanför.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d68374f037ddf22a8ef622e1f4ca111.jpg
Men bottendelen av baljan var tunnare än jag först trott. När jag svetsade mot den brände jag igenom ett flertal gånger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8c996b84df854d3b289106fe42cf986.jpg
Till slut tröttnade jag och bestämde mig för att kapa ut större delen av den och istället lägga dit en ny plåt! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7792d2ea3fed158c3ca19d9af0908d57.jpg
Nya plåten svetsad och slipning påbörjad! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-600583e385e1612ecc0d9e8df3f926fd.jpg
Slipning inne i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44051b0de6b17fc23d96a5317550f0f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d130b41dee7a936cacdc9fba2a25c85.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c11a88f83347b43ec6e2525690c1ced9.jpg
Bestämde mig för at även göra något åt rostskadorna i lacken när jag ändå höll på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca8fad9e7c4ea7fb6557490ebc35a260.jpg
Så jag körde med en ståltrissa för att slipa ner dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e60c13f9de58a3c2ad8b3e5414be8373.jpg
Slipningen klar och grundfärg på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-474f62a3fb5c0b99e1016af7b364a304.jpg
Efter att grundningen var klar penslade jag på svart plåtfärg på baljan och på den nya plåten inne i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3162ae64242b3808ab4effa90f19caf5.jpg
Använde en fläkt för att torka. Jag hade även grundat där rostskadorna i lacken tidigare varit. Nu återstår spackling och lackering i bilens färg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9adaa87cce9f07656ba4bcafe431c45.jpg
...samt målning av baljan invändigt. Dessutom måste ett hål för vatten som blir stående inne i baljan borras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6643a3286ff064a607024c808ab8e731.jpg
I väntan på att färgen skulle torka passade jag på att montera dubbdäcken. smile

Senast redigerat av Loveless (6 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 december 2019 · 532 Inlägg

Montering av skärmlister på högersidan smile roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc5ac957d9f73f5f8ff939bb45c1ff2b.jpg
I helgen var det dags att montera två av skärmkant-listerna jag införskaffat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-573c1bb7e4ca4fd59f504790243e3f98.jpg
Jag började med höger bak. Här fanns redan hålen, men någon tidigare ägare hade satt igen dem med sikaflex. Jag skrapade bord det så att hålen kom fram. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb4a1dcf3e0d3afdb674eebb98240cc1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ea968aec5cffbec3c8774c6e035eb529.jpg
Monterade nya clips. wink Det gick åt sju stycken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dcbb0f790eadc82efd604d9cde018ad0.jpg
Monterade därefter listen. En sådan här gummiklubba är bra att ha om man inte lyckas få alla clips att klicka till. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d32edfb5e3224619773c61a57f05c82.jpg
Listen på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20136618c0acd5c7047d247a313f1e66.jpg
Efter detta backade jag ut Hooken och gav honom en tvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c8cc4ede958adbc62872c15ba18ebd93.jpg
En dag senare gick jag vidare med nästa list, höger fram. Som jag tidigare nämnt hade någon tidigare ägare dragit självborrande skruv rakt igenom listen! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7cd88d6bc560d117643e15ea45a034b1.jpg
Det var inte helt lätt att få bort dessa rostiga skruvar och skallarna gick av på en del av dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3da20b0603d571ce6c9f68310474acd0.jpg
Den gamla listen lossad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-936744a015929133690d767f6bc0555b.jpg
Med hjälp av en tång lyckades jag greppa tag i och skruva ut resterna av skruvarna som gått av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-740c1a1126627f46fcd72e7f4e28444f.jpg
Det hade samlats mycket smuts bakom listen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-462d59cf06617eb6751c562094b5cac3.jpg
...och lacken hade även släppt på ett par ställen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1466c962a6ecf04975777cffdc4a03de.jpg
Började skrapa bort färg där det var bubblor i lacken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7fea2990a11a330093d98b11b567abc.jpg
Efter det gick jag över till sandpapper och lade på ny färg. Plockade även fram clipsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7225299226dc2147c22cd0da90014edd.jpg
Tyvärr verkar inte detta ha varit en 260-skärm. Hålen var för få och två av dem var dessutom borrade på fel ställen, vilket gjorde det omöjligt att fästa listen. Det är troligen därför som någon gett upp och istället monterat den med självborrande skruv. När lacken torkat mätte jag ut och borrade totalt tre nya hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4189ef5df66743c309d708b0e7bc329e.jpg
Sedan monterade jag clipsen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9b4e50da8ad11eb91be9e7faa36cc0d.jpg
...och därefter listen. Det blev lite skillnad mot hur det såg ut innan! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7ea057c4e6f0149ba00caa44ba46058.jpg
Det var allt för idag. På återseende! big_smile

I nästa update tänkte jag visa när jag och en kompis demonterar och fixar insprutningspumpen som börjar läcka på två olika ställen! Vi tar ner pumpen och byter en torrsprucken o-ring och en läckande packbox till utgående axel som verkligen passerat sitt bäst före-datum. wink

Senast redigerat av Loveless (9 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Kx5
9 december 2019 · 1 277 Inlägg

blev riktigt fint:)  börjar bli gott stuk nu, detaljer som gör det..

Berglund_89
9 december 2019 · 1 474 Inlägg

Nu ska jag inte svära i kyrkan, men tänk coilovers och Super DTM på dendär... big_smile

Kolls bara vilket lyft det gjorde på min gamle 765 wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Loveless
12 december 2019 · 532 Inlägg

Kx5 skrev:
blev riktigt fint:)  börjar bli gott stuk nu, detaljer som gör det..

Jo, varje detalj påverkar helheten. wink

Berglund_89 skrev:
Nu ska jag inte svära i kyrkan, men tänk coilovers och Super DTM på dendär... big_smile

Kolls bara vilket lyft det gjorde på min gamle 765 wink

Sant, men inte riktigt min stil. Dock kommer jag behöva göra något åt fjädringen fram. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 december 2019 · 532 Inlägg

Lagning av en läckande dieselpump wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-23c0b2013b89e169df6ce80bef630bcf.jpg
Insprutningspumpen hade börjat läcka och diesel droppade nu från dess nedre del (se den röda fyrkanten). Genom att göra rent pumpen lyckades jag och en kompis med att lokalisera läckan. Den kom från en täckbricka nästan längst ned, på sidan mot motorn och pumpkonsolen (se pilen).

Däremellan fanns inte mycket utrymme, kanske 2 centimeter. hmm Och för att göra saken värre satt brickan med två plattskruvar. Det var bara att inse att pumpen skulle behöva demonteras från motorn. Så jag började med att ställa motorn i Övre Dödläge. Demonterade därefter bakre kamremmen, vakuumpumpen, gaswire, kabeln till solenoiden samt kylarslangarna till köldstartsanordningen. Pluggade kylarslangarna med bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79446a8b79c132a96d102885e8a3e752.jpg
Demonterade ledningen för inkommande diesel, returen, spridarrören (men lät dem sitta kvar på pumpen) och sedan hela pumpkonsolen med pumpen sittandes i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4810df043406c31cb5be9761f6e0c57e.jpg
Pumpen på arbetsbänken. Som synes läckte den en del. Helst ville jag undvika att behöva skaffa en ny pump eller lämna bort pumpen för renovering då budget inte finns för det i nuläget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-77f7478a0bb99c47e0e8ae3f972300d3.jpg
Har visserligen en till pump till D24 sug hemma (överst på bilden), som jag fick med när jag köpte Sudden. Men den har jag testat och det visade sig att den var defekt. Markeringen i rött på den visar vilken täckbricka det är som läcker på Hookens pump (längst ner på bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-975f2ef10a431754dc259070f449106f.jpg
Jag lossade nu pumpdrevet och knackade loss det från utgående axel (som är konisk och har en kil som låser drevet) med ett dorn. Sedan noterade jag pumpens inställning och lossade den från konsolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca4afe653c8d63c5cc7612a6a53ad8db.jpg
Nu var täckbrickan åtkomlig! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da3169d73002d001607f8a98c08b9fd0.jpg
Bultarna satt hårt, så jag tog hjälp av en blocknyckel. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a7bf870335f99f29c47d1acd11e3e01.jpg
Locket lossnade och nu blev man glad! Det var alltså en torrsprucken o-ring som var boven. Enkelt att byta med andra ord. big_smile Jag gjorde rent noggrant och monterade en ny o-ring från min sortimentlåda innan jag monterade tillbaka täckbrickan drog åt bultarna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b7c4b86b0c1e5a9c1faf0356889c3dd.jpg
Sedan monterade jag pumpkonsolen och därefter pumpen och allt annat. Men till min stora besvikelse fick jag inte igång min pärla igen! yikes Vi luftade och luftade. Körde slut på batteri efter batteri. Men Hooken var stendöd!

Jag hade under luftningen lossat på några av spridarrören och märkte att det kom allt mindre diesel när jag körde på startmotorn. Samtidigt tyckte jag mig kunna höra ett svagt pysande ljud. Ni vet som när locket till expansionskärlet inte är riktigt åtdraget.

Ljudet kom från insprutningspumpen och efter ytterligare några startförsök märkte jag att diesel börjat rinna längs bakre kamremmen! Vid en närmare kontroll var hela remhjulet på pumpen dränkt i diesel... Läckaget kom ifrån packboxen till den utgående axeln. Det var bara att montera ner allt igen med andra ord. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-81b336a61def36927d99b9591b246bcb.jpg
Egentligen är det inte så konstigt. Pumpen är datumstämplad i oktober 1979 och kanske är det rent av original-packboxen som sitter i. Kanske började den trycka diesel där istället nu när den dåliga o-ringen var bytt. Eller också gillade den inte när jag knackade loss kamdrevet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2d4b545ec632877c448f550f572594f.jpg
Efter att ha demonterat packboxen kunde vi konstatera att den var helt slut. Torr, hård och sprucken. Det var nu torsdag och jag ville ha igång bilen igen inför helgen. Så jag tog med mig den gamla packboxen och åkte in till Momentum i Sisjön. De hade en motsvarande packbox med samma mått (dock inte med stålkant) för 70 kr. Jag köpte den. smile

Senare den dagen gjorde vi rent och monterade den nya packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f1cef5ea64271681d42dac2047280328.jpg
Sedan började vi arbetet med att montera tillbaka pumpen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d99f9b743a3b9d528071dd9601523e6.jpg
Och efter lite luftning hoppade D24:an igång! tongue

Mardrömmen var äntligen över och läckaget är så vitt jag kan se borta. roll

Senast redigerat av Loveless (12 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
gromitSWE
12 december 2019 · 1 677 Inlägg

Ser bra ut, gott att ni fick det tätt! Men ett tips, det går finfint att starta utan att lufta bränslesystemet, det skriver Volvo själva att man inte behöver göra wink

Berglund_89
12 december 2019 · 1 474 Inlägg

alltså, grejer från 40 år sedan, och dreten används än idag..

alltså visst, det är charmiga motorer, jag älskar verkligen sången i dom,
men om dom väl börjar krångla.....

Och sen dessa jädrans ockerpriser på skiten!
Jag gav fan 15k för en komplett drivlina till 765an,
som visade sig vara sopslut sen yikes
Det vara bara att byta pump och se "glad" ut...
ändå startade den på halvvarvet på plats..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Bob-Miller
13 december 2019 · 1 307 Inlägg

Hade åkeri förr o skaffa då en 245 diesel,billigt o bra tänkte ja..billig,nä,,bra ,,absolut inte...första åkturen så undra ja varför den inte öka i hastighet,,,jaha mera gas..testa de med..ALLT öka,oväsen,,ljudnivå,,förbrukning,,   men inte hastighet,,haha   blev en cheva pickup istället....men kul att nån håller på me dom dom e ju tydligen populära ännu..hade senare en LT-45 me diesel,de va väl samma motor..jösses tyckte den va trött i Volvon,tänk er då LT,skåpbil me 3 ton på flaket,,trevlig tråd Loveless..

Senast redigerat av Bob-Miller (13 december 2019)

Loveless
10 januari 2020 · 532 Inlägg

gromitSWE skrev:
Ser bra ut, gott att ni fick det tätt! Men ett tips, det går finfint att starta utan att lufta bränslesystemet, det skriver Volvo själva att man inte behöver göra wink

Jo, det går, men då får man nöta på starten ganska länge och i vissa fall tömma åtskilliga batterier.

Berglund_89 skrev:
alltså, grejer från 40 år sedan, och dreten används än idag..

alltså visst, det är charmiga motorer, jag älskar verkligen sången i dom,
men om dom väl börjar krångla.....

Och sen dessa jädrans ockerpriser på skiten!
Jag gav fan 15k för en komplett drivlina till 765an,
som visade sig vara sopslut sen yikes
Det vara bara att byta pump och se "glad" ut...
ändå startade den på halvvarvet på plats..

Jo, visst finns det vissa problem med D24:ans design, främst vad gäller topparna. Men pumpproblem kan man tyvärr råka ut för på alla gamla dieslar. hmm Precis som du säger börjar dessa bli några år nu!

Bob-Miller skrev:
Hade åkeri förr o skaffa då en 245 diesel,billigt o bra tänkte ja..billig,nä,,bra ,,absolut inte...första åkturen så undra ja varför den inte öka i hastighet,,,jaha mera gas..testa de med..ALLT öka,oväsen,,ljudnivå,,förbrukning,,   men inte hastighet,,haha   blev en cheva pickup istället....men kul att nån håller på me dom dom e ju tydligen populära ännu..hade senare en LT-45 me diesel,de va väl samma motor..jösses tyckte den va trött i Volvon,tänk er då LT,skåpbil me 3 ton på flaket,,trevlig tråd Loveless..

Allt är relativt, men D24:an var trots allt världens första sexcylindriga personbilsdiesel! När den lanserades i 1979-års 240-modeller var de 82 hästkrafterna inte så tokigt. Motsvarande Mercedes hade väl omkring 65 hästar? Och det är ju ändå dieselhästar. B20A, som fanns i L-varianterna av 240 t.o.m. 1976-års modell hade också 82 hästar.

Någon raket vad gäller acceleration är det sannerligen inte. Men Hooken har inga problem att hänga med i omkörningsfilen på motorvägarna när man väl fått upp farten. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang