Olds 350 V8 stannar oförklarligt

JohnDeesel
13 mars 2019 · 3 Inlägg

Hej!

Har några problem med min Oldsmobile Custom Cruiser -1979 med en 350 under huven och TH200 låda.

Ibland så "dör" bilen oförklarligt, händer främst i korsningar på låga varv eller vid stillastående tomgångskörning. Felet yttrar sig oberoende om motorn är varm eller kall. I regel så blinkar laddlampan till samtidigt som den oftast stannar tvärt (precis som om man vrider av tändningen). Värt att nämna är att motorn alltid startar direkt och går finemang efter dessa stopp, ett halvt varv på startmotorn - i övrigt oerhört lättstartad i alla lägen. Ska även nämnas att tomgången är jämn oavsett temperatur.

Problemet i fråga uppkommer bara ibland, emellanåt går bilen hur bra som helst. Aldrig några problem vid acceleration eller landsvägskörning utan det är endast vid smygkörning i samband med korsningar, parkeringsplatser och liknande (OM det händer).

Känns som ett tändningsfel/elfel? Glappt tändningslås men känns som att det skulle yttra sig oavsett hastighet? Kan snäva rattutslag påverka detta? Sitter förövrigt någon form av brytarlöst dito i tändningsväg.

Skulle vara skönt att få till detta, lite pinsamt och mullra in på en parkering för att sedan få stopp i maskineriet big_smile

// John

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Det blir till att känna och gå över anslutningar typ batteri , generator så de sitter ordentligt fast.
Även jordanslutningar bör kollas.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 mars 2019 · 14 042 Inlägg

Kolla även alla anslutningar vid tändfördelare samt tändspole. Har du inte en TH350 eller TH400-låda?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (13 mars 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JohnDeesel
13 mars 2019 · 3 Inlägg

Har redan putsat upp alla synliga jordförbindelser, samt kablaget till generatorn som till synes är i fullgott skick. Konstaterade vid den efterföljande testrundan att bilen fortfarande lider av samma problem..! Har även undersökt det tändningsrelaterade kablaget utan något att anmärka på...

Sitter iaf en 200 burk i men om det är ett resultat av ett raggarskifte kan jag inte svara på.. smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Ställ bilen på olika sluttande plan, sen vore det väl själv den om du inte skulle komma på felet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2019 · 10 277 Inlägg

Skräp i tanken som rör sig vid sväng och täpper till och sedan direkt lossnar när motorn stannar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JohnDeesel
13 mars 2019 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Skräp i tanken som rör sig vid sväng och täpper till och sedan direkt lossnar när motorn stannar?

//Brådhis

Är nog inte osannolikt att tanken innehåller det ena och det andra efter 40 år. Men tänker att den inte borde stanna så tvärt isf, dvs helt utan host eller harkel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang