Hur lackar jag den nya framskärmen, steg för steg instruktion önskas.

KenZo
13 mars 2019 · 155 Inlägg

Ska byta skärm på min e46 2001 och den nya skärmen är endast grundad från fabrik.

Så steg-för-steg instruktioner önskas, ,,

Tex,,:

1. slipa skärmen med grovlek xxx så att färgen fäster
2, torka med sprit med mera

Även tips på vilka grovlekar på våtslippapper,, för man ska väl våtslipa?

Jag tänkte kanske ta hammarlack -spray på insidan av skärmen så det blir skyddat.

KolGruvan
13 mars 2019 · 1 450 Inlägg

Vad ska du lacka utsidan med? Spray eller med spruta?

Du behöver slipa av den grundade ytan. Med 500 eller 600 papper typ.  Sen lägga nån typ av nonsanding eller slipgrund.för att bygga upp lite. Såklart kan du lacka direkt på orginal grunden men så har aldrig jag gjort  som jobbar som lackerare.
Metallickulörer är känsligare än solida med sliprepor osv

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
mb_pucken
13 mars 2019 · 5 083 Inlägg

Jag hade gjort följande.
Slipa ner originalgrunden med 240 papper.
Spruat 2 lager epoxigrund.
Planslipat med kloss och 320 papper sedan upp till 600 papper.
I detta steg även åtgärdat eventuella skador med spackel. Vid spackel så epoxigrund över spacklet och börja om slipningen.
Topplack beroende på vad för lackering.

Tvätta med silikonborttagare och sprit innan målning av topp eller grundlack.

Skulle även köra epoxigrund på insidan och sedan stenskottsskydd över. Se upp med hammarlack då detta kan innehålla silikon vilket inte är så kul och få bort.

Ett annat tipps är en liten kittrand i skärmkanten för att skydda mot stenskott :-) givetvis överlackad. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KenZo
15 mars 2019 · 155 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag hade gjort följande.
Slipa ner originalgrunden med 240 papper.
Spruat 2 lager epoxigrund.
Planslipat med kloss och 320 papper sedan upp till 600 papper.
I detta steg även åtgärdat eventuella skador med spackel. Vid spackel så epoxigrund över spacklet och börja om slipningen.
Topplack beroende på vad för lackering.

Tvätta med silikonborttagare och sprit innan målning av topp eller grundlack.

Skulle även köra epoxigrund på insidan och sedan stenskottsskydd över. Se upp med hammarlack då detta kan innehålla silikon vilket inte är så kul och få bort.

Ett annat tipps är en liten kittrand i skärmkanten för att skydda mot stenskott :-) givetvis överlackad. :-)

Tackar smile , så inget våtslip ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang