Elfel passat alltrack

K1NG3N
13 mars 2019 · 557 Inlägg

Tjenare.
Har nu fått el problem i min passat alltrack 2014 2.0 tdi.

Jag och sambon var till grann kommun för att jag var på jobbintervju och på vägen hem så bestämde vi oss för att köra raka vägen till affären för en snabb handling. Inga start och stopp. Körde ca 8-9mil i sträck på ca 1h. Raka vägen. När vi skulle hem så låste jag upp bilen och vi ska dra hem men när vi ska fara så bara tvär dör strömmen när bilen håller på att starta. Efter många om och men så får vi dit hennes bil för att kabla igång fanskapet. Bilen starta galant och vi skynda oss hem vilket tar ca 5min. Väl på parkering så kommer hon på den brillianta idéen att vi ställer bilen i garaget för att inte då böter på den och jag hade vid detta andetag stängt av den så fick börja med kablarna igen. Nu idag så har jag mätt upp batteriet med en batteri testare och den säger att batteriet är okej. Försöker kabla både från ett fulladdat batteri och från sambons bil men får inte igång den nu. Lyfter jag av strömkablarna och försöker starta utan så bryter den och all ström dör ut.

Hade tänkt försöka mäta upp generatorn men det är lättare sagt än gjort vid detta lag.

Min tanke slår ju direkt till generatorn, för den skulle ha vart lite mer "start glad" på parkeringen här utanför när vi kom från affären. På en gammal bil jag haft så hade ja jag nästan samma fel men den åt batteriet, säkringar med säkringsdosa.

Ena bilverkstaden lägger frågetecken på generatorn och den andra på batteriet.

VW märkes verkstaden säger startmotorn.

Om ni får spekulera i denna historia så vad tror du/ni?

Brådhis * Voff voff *
13 mars 2019 · 10 275 Inlägg

Gissningsvis har det blivit inre kortis i batteriet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 mars 2019 · 7 230 Inlägg

En annan gissning är att stom-/jordförbindelsen mellan batteriet och chassiet oxiderat.
Kolla jordflätan mellan chassiet och motorn samt mellan batterikabeln och chassiet.
Prova med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorn.
Hjälper inte det så är det annat fel.

saab_sonett Handledare
14 mars 2019 · 1 481 Inlägg

Batteriet la av på min Passat 2.0 TDI i höstas. Försökte starta den med booster och kablar från andra bilen samtidigt. Den startade inte. Köpte nytt batteri och bytte. Bilen startade direkt.

K1NG3N
14 mars 2019 · 557 Inlägg

#1 #3
En motfråga på det som ställer till det, batteri testet säger att batteriet är i bra skick och välladdat. Det är just det som förbryllar mig iaf.

K1NG3N
15 mars 2019 · 557 Inlägg

Kopplade ur batteriet i bagaget för att ev få igång bilen för lite mätning, nu lyser en motorlampa och back kameran fungerar ej.

Dessa mätvärden fick jag fram med bilen igång.
Batteri + till - 12.4v
+ till - i kaross 7.9v
Generator till - 6.7v

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2019 · 10 275 Inlägg

K1NG3N skrev:
Kopplade ur batteriet i bagaget för att ev få igång bilen för lite mätning, nu lyser en motorlampa och back kameran fungerar ej.

Dessa mätvärden fick jag fram med bilen igång.
Batteri + till - 12.4v
+ till - i kaross 7.9v
Generator till - 6.7v

Provat att sätta en startkabel till chassit från batteriets minuspol, som föreslagits av Torsen några inlägg upp...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
K1NG3N
18 mars 2019 · 557 Inlägg

Brådhis skrev:

K1NG3N skrev:
Kopplade ur batteriet i bagaget för att ev få igång bilen för lite mätning, nu lyser en motorlampa och back kameran fungerar ej.

Dessa mätvärden fick jag fram med bilen igång.
Batteri + till - 12.4v
+ till - i kaross 7.9v
Generator till - 6.7v

Provat att sätta en startkabel till chassit från batteriets minuspol, som föreslagits av Torsen några inlägg upp...?

//Brådhis

Bilen står nu på verkstad. Får återkomma med vad dom får fram.

Ew11
27 maj 2021 · 2 Inlägg

K1NG3N skrev:

Brådhis skrev:

K1NG3N skrev:
Kopplade ur batteriet i bagaget för att ev få igång bilen för lite mätning, nu lyser en motorlampa och back kameran fungerar ej.

Dessa mätvärden fick jag fram med bilen igång.
Batteri + till - 12.4v
+ till - i kaross 7.9v
Generator till - 6.7v

Provat att sätta en startkabel till chassit från batteriets minuspol, som föreslagits av Torsen några inlägg upp...?

//Brådhis

Bilen står nu på verkstad. Får återkomma med vad dom får fram.

Vad kom de fram till på verkstaden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang