Differential styrning

Revolvolution
14 mars 2019 · 35 Inlägg

Tjena!

Planerar att ett litet hemma bygge i form av en älgdragare, Planen är Volvo motor, drivlina(Kanske BMW bakaxel om Volvo inte funkar) och hemmabyggda band.
Tanken är att styra maskinen med bakaxeln genom att bromsa en sida av axeln så bara den andra driver och därav vänder.

Vet någon om detta skulle fungera även under tung belastning eller kommer det bara att gå sönder?

Vilken bakaxel ska jag använda? Slungdiff eller Lamelldiff?


Har sett flera andra hemmagjorda älgdragare/Bandvagnar som använder differential styrning så det måste ju gå.

Tacksam för svar!   Mvh Eklöf

zzr94092
14 mars 2019 · 4 383 Inlägg

Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

mb_pucken
14 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Lamelldiff är nog inget att sikta på då det lär skapa onödigt slitage. Slungdiff tror jag inte häller på.
Bör ju funka med vanlig öppen diff och manuellt spärra den sida som slirar om man behöver med hjälp av styrbromsen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Janneutanb
14 mars 2019 · 7 271 Inlägg

Finns väl många traktorer som kör så.

Meaganeowner
14 mars 2019 · 2 250 Inlägg

En i trakterna här i nordvärmland skar bort sidorna på två traktordäck.
Använde slitbanorna, med lite kvar av sidorna som helband.
Vad jag minns så använde han en helt vanlig bakaxel och styrde genom att bromsa en sida åt gången.

Kolla denna tråd...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … mp;t=15412

Senast redigerat av Meaganeowner (14 mars 2019)

torsen
14 mars 2019 · 7 230 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

Håller med och anser du har rätt.

torsen
14 mars 2019 · 7 230 Inlägg

mb_pucken skrev:
Lamelldiff är nog inget att sikta på då det lär skapa onödigt slitage. Slungdiff tror jag inte häller på.
Bör ju funka med vanlig öppen diff och manuellt spärra den sida som slirar om man behöver med hjälp av styrbromsen.

Om du ibland vill spärra mellan sidorna är nog en tryckluftstyrd ARB att rekommendera.
Den lägger du ju snabbt i och ur.
Det senare när du vill styra/bromsa ena sidan/bandet.

Revolvolution
15 mars 2019 · 35 Inlägg

Janneutanb skrev:
Finns väl många traktorer som kör så.

Menar du med diffstyrning?

Meaganeowner
15 mars 2019 · 2 250 Inlägg

.

Min gamla traktor, en Volvo T24 med halvband, alltså 3 hjul på var sida, med järnbanden över de två bakersta, styr jag i huvudsak med bromsarna till bakhjulen
Har alltså en vanlig diff i bakaxeln.

De gånger det slirar på en sidan, då oftast mellan bakhjul och band, så bromsar jag där. Och vips rullar jag vidare.

Förstår inte varför det behövs mer avanserade diffar?

Med diffspärr, går det inte att styrs ett sånt ekipage. Men nyttig den gång man ev kör fast, för att ta sig loss.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 mars 2019)

Revolvolution
15 mars 2019 · 35 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du kan väl inte ha spärr på axeln,om du ska bromsa en sida!? Eller tänker  jag fel!

Du har rätt det är jag som inte är så insatt i bakaxlar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang