Man kan aldrig vara HELT säker oavsett hur väldokumenterad en bil är (mil, servicehistorik, import, ej import osv). Jag har personligen köpt bilar i Tyskland, det gick bra (då iaf, var ca 4 år sedan sist) att kolla upp garanti-service historiken osv. Bara en sån sak som att de talade om för mig att bilen haft en parkeringsskada och att kofångaren var utbytt fram till en ny och således ej hade "originallack" var en sak som i praktiken ingen svensk auktoriserad ÅF hade talat om frivilligt. Köper man av en stor känd auktoriserad firma i Tyskland så kan man vara minst lika säker på att den är "ärlig" som att köpa en "svensksåld" i Sverige, men då kan det faktiskt vara som så att den "tyska" bilen kostar lika mycket eller till och med något mer än den "svenska". Att handla hos "vimpelhandlare" är ett kalkylerat risktagande, oavsett vilket land "vimpelhandlaren" finns i.
Christan: Köper du en svensksåld begagnad bil av en handlare så har handlaren sannolikt köpt in den för ett lägre pris. De kan ha fixat till brister seriöst eller inte, det är svårt att veta säkert. Men ju nyare bil du köper och då förslagsvis från en auktoriserade ÅF desto mindre är risken att bli "lurad". Alternativet är att köpa en bil privat med få ägare, import eller inte. En bil som importerats i tidig ålder (innan den var 2 år gammal) är ofta minst lika ärlig som en svensksåld, speciellt om den som importerade bilen är den som säljer den, eller ägde den åtminstone i några år. Mitt råd är att inte hänga upp dig på import eller inte. Välj ut en modell du gillar och vill ha. Titta brett o vitt. Var kritisk, mot allt och alla. Lita inte på något till 100%. Gå på magkänslan.
Senast redigerat av Lockwood (14 mars 2019)